Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Czy rozmiar koła zębatego przekładni i przełożenie ma wpływ na "moc" kołowrotka ?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
130 odpowiedzi w tym temacie

#41 OFFLINE   maicke82

maicke82

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1022 postów
  • Lokalizacjapałownia na Szuminie

Napisano 05 styczeń 2017 - 13:04

A do których ? Tych z tyłu czy z przodu ? :ph34r: 

 

A pedały masz na tych z tyłu czy z przodu? ;) Autor pytał o koło przekładni czyli w przypadku roweru miejsce,którym kręcimy.


Użytkownik maicke82 edytował ten post 05 styczeń 2017 - 13:10


#42 OFFLINE   Guzu

Guzu

    (G)uzurpator

  • PATRON
  • PipPipPipPipPip
  • 14850 postów
  • LokalizacjaOwczarnia, PL
  • Imię:Daniel

Napisano 05 styczeń 2017 - 13:37

Jakiś przykład? Będe o tyle ,co napiszesz, mądrzejszy.


Pinion Stella sw01 wersja PG vs wersja Hg

#43 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9666 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 05 styczeń 2017 - 14:01

Zależy od ilości zębów na kole i zębów na pinionie. Stosunek ilościowy zębów na kole do  ilości zębów na pinionie to będzie przełożenie. Natomiast większa średnica koła i piniona będzie się przekładać na jego moc. W kole od sieczkarni moc jest okrutna :lol: . 


Użytkownik Jozi edytował ten post 05 styczeń 2017 - 14:02

  • Guzu i JanuszD lubią to

#44 OFFLINE   przemo_w

przemo_w

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2307 postów
  • Imię:Przemek

Napisano 05 styczeń 2017 - 14:04

A w jakimś innym? Pytam poważnie.

#45 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9666 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 05 styczeń 2017 - 14:06

Pinion Stella sw01 wersja PG vs wersja Hg

Po mojemu jak średnica koła i piniona jest taka sama to mniejsza ilość zębów na pinionie i kole to będzie PG, większa to HG.

Jak błądzę to mnie poprawcie.


Użytkownik Jozi edytował ten post 05 styczeń 2017 - 14:07


#46 Guest_EdekZfabrykiKredek_*

Guest_EdekZfabrykiKredek_*
  • Guests

Napisano 05 styczeń 2017 - 14:14

Jeśli ma ktoś możliwość policzenia zębów na przekładni HG lub wersji EU FA to ja policze wszystko od wersji PG.
Oczywiście chodzi o Stella 01 4000

#47 OFFLINE   Guzu

Guzu

    (G)uzurpator

  • PATRON
  • PipPipPipPipPip
  • 14850 postów
  • LokalizacjaOwczarnia, PL
  • Imię:Daniel

Napisano 05 styczeń 2017 - 14:46

A w jakimś innym? Pytam poważnie.

 

Az tak wiele ich nie zwiedzam (srodkow kolowrotkow), a juz tym bardziej jeszcze rzadziej mam mozliwosc porownywania roznych wersji tego samego kolowrotka.

Ostatnio otwieram tylko swoje maszynki i jakos mi nie teskno za wycieczkami do wnetrza innych :)



#48 OFFLINE   przemo_w

przemo_w

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2307 postów
  • Imię:Przemek

Napisano 05 styczeń 2017 - 15:08

Laleczce Sw 01 pod spódniczkę nie zaglądałem. Ciekawi mnie jakie różnice są w przekładni, bo muszą być.
Jeśli ilość zębów przekładni PG i HG jest taka sama to muszą być różnice w geometrii zębów. Geometrii tak ogólnie.

#49 OFFLINE   hozel79

hozel79

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 143 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 05 styczeń 2017 - 16:04

Chyba jednak warto poczekać na wypowiedz Pana Józefa na ten temat. Pozdrawiam


  • bayrt lubi to

#50 OFFLINE   jogger1

jogger1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 177 postów
  • Lokalizacjamazowieckie
  • Imię:Konrad
  • Nazwisko:Grabowski

Napisano 05 styczeń 2017 - 17:10

Większa,mniejsza... dajcie żyć :-/ jutro Pan Józef obchodzi urodziny-dajmy mu chwilę wytchnienia od nas-Pozdrawiam pytaczy jak i jutrzejszego solenizanta.

#51 OFFLINE   blackabyss

blackabyss

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 926 postów

Napisano 05 styczeń 2017 - 17:11

Laleczce Sw 01 pod spódniczkę nie zaglądałem. Ciekawi mnie jakie różnice są w przekładni, bo muszą być.
Jeśli ilość zębów przekładni PG i HG jest taka sama to muszą być różnice w geometrii zębów. Geometrii tak ogólnie.

Stelle sw `01 lub choćby TP `02  czy to wersje PG czy HG - koła główne są identyczne, w tym gabaryty i geometria - tak są zamienne.

Różnice w przełożeniu robi tak jak Guzu napisał sam pinion. W tych generacjach to pewnego rodzaju fenomen, lub zwykłe uproszczenie.

Inaczej sprawa ma się do głębokości nacięć w pinionie czy głównym kole we wcześniejszych i pózniejszych generacjach stelli czy TP.

W omawianych wersjach PG pinion ma drobniejsze nacięcia i jest ich 8 szt. natomiast w wersji HG/FA pinion ma 6 nacięć i są oczywiście one głębsze (nie z racji innej geometrii koła, ale z tego, że w tej samej średnicy zamiast 8 zębów trzeba było upakować 6. Kolega FlyFisherman dobrze to tłumaczy).

Co taka geometria w gwiazdce sw. `01 znaczy w praktyce  ? z moich osobistych doświadczeń wynika min. to że relatywnie niewielka różnica w przełożeniu tj. PG 4.6:1 do HG 5.7:1  sprawia że to są zupełnie inne maszyny ( ale tu jednocześnie należało by rozważać i porównywać również samą oscylację PG i HG ). Pisząc w skrócie swoje odczucia stelli FA/HG w porównaniu do PG, to szybsza siostra jest kołowrotkiem, który kręci bez porównania "ciężej" i mniej ochoczo jak wolniejsza gwiazda. Ale żeby było na przekór to w generacji TP `02 wersja PG - owszem nieznacznie kręci lżej, ale płynnością pracy HG praktycznie dorównuje wersji PG ( a nawet w tej kwesti mam wrażenie, że przewyższa nieco)

Jak widać każda generacja shimano TP czy stelli to osobna historia i nie da się tego zaszufladkować.


Użytkownik blackabyss edytował ten post 05 styczeń 2017 - 17:16


#52 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15678 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 05 styczeń 2017 - 17:24

W omawianych wersjach PG pinion ma drobniejsze nacięcia i jest ich 8 szt. natomiast w wersji HG/FA pinion ma 6 nacięć i są oczywiście one głębsze (nie z racji innej geometrii koła, ale z tego, że w tej samej średnicy zamiast 8 zębów trzeba było upakować 6. Kolega FlyFisherman dobrze to tłumaczy).

Z tego można wnioskować że wersja HG jest mocniejsza pod względem napędu. To samo koło i mniej nacięty pinion. 



#53 OFFLINE   JanuszD

JanuszD

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 518 postów
  • LokalizacjaLubartów - Jelenia Góra

Napisano 05 styczeń 2017 - 17:30

Laleczce Sw 01 pod spódniczkę nie zaglądałem. Ciekawi mnie jakie różnice są w przekładni, bo muszą być.
Jeśli ilość zębów przekładni PG i HG jest taka sama to muszą być różnice w geometrii zębów. Geometrii tak ogólnie.

 

Geometria, jej korekta, czyli inaczej uchyb zębów, nie mają wpływu na przełożenie czyli stosunek liczby zębów koła napędowego do liczby zębów koła napędzanego. Nawet ich nazwa (kół) nie ma wpływu na przełożenie, nieważne jak górnolotnie by nie brzmiała.

Przełożenie wyraża się ilorazem ilości zębów koła koła napędzanego (pinion) do ilości zębów koła napędzającego (main gear) ig = z2 / z1

 

Geometria zębów, a dokładniej uchyb zębów, w kołowrotkach jest bardzo ważny, jednak z innego powodu. Nie ma wpływu na przełożenie kołowrotka, jest bardzo ważny ponieważ pozwala oszukać odbiorców produktu- użytkowników, że mają do czynienia z zaawansowaną przekładnią hipoidalną, która ma bardzo wysoką sprawność, zdolność przenoszenia dużych obciążeń i dużą żywotność. Niestety nie jest to prawdą, w żadnym, znanym mi kołowrotku nie ma przekładni hipoidalnej, wszędzie są hipoidalno-podobne, niestety.


  • Guzu, blackabyss i godski lubią to

#54 OFFLINE   blackabyss

blackabyss

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 926 postów

Napisano 05 styczeń 2017 - 17:36

Z tego można wnioskować że wersja HG jest mocniejsza pod względem napędu. To samo koło i mniej nacięty pinion. 

Andrzej, niby dlaczego ?

Wnioskujesz to wyłącznie po tym, że w wersji HG zeby na mosiężnym pinionie są głębsze ? akurat mosiężny pinion zużywa się najmniej ze wszystkich pozostałych elementów przekładni. Natomiast w jakiś sposób będize ulegał zuzyciu i tutaj wersja piniona PG płynność będzie miała zachowaną dłużej, bo tych zębów ma przy tej samej geometri i średnicy koła więcej. Ale jak wyżej wczesniej pogorszeniu ulegnia każda inna ruchoma część przekłądni w tym tez łożyska, niż ten pancerny pinion.

Do tego dochodzi samo przełożenie, te mniejsze jest naturalnie mocniejsze.

Ale prawdziwą przewagą stelli PG `01 nad HG jest oscylacja, ta ma ogromna geometrią w porównaniu do HG. Zresztą w wersji PG `01 zębatka osadzona na wałku jest duraluminiowa a w HG plastikowa.

Ciekawa sprawa jest w wczesniejszych generacjach, gdzie zębatka na wormie w wersjach H była duraluminiowa o ogromnej geometri, a w wersjach PG plastikowa - ale tutaj  całość nieco determinuje główne koło i ilość zębów, odpowiednio dla wolnej 37 a szybszej 43.


Użytkownik blackabyss edytował ten post 05 styczeń 2017 - 17:42


#55 OFFLINE   przemo_w

przemo_w

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2307 postów
  • Imię:Przemek

Napisano 05 styczeń 2017 - 17:39

To ze geometria nie ma wpływu na przełożenie to oczywiste. Ale czy oszukiwanie? Przekładnia z ząbkami "prostymi" a "pochylonymi" nie ma wpływu na "gładkość/aksamitność" pracy?

#56 Guest_EdekZfabrykiKredek_*

Guest_EdekZfabrykiKredek_*
  • Guests

Napisano 05 styczeń 2017 - 18:01

Specjalnie dla Was rozbebeszyłem kręcioł i zrobiłem foty. 

Kto zgadnie z której strony jest wersja HG a która to PG, obie przekładnie pochodzą z 15 TP 4000

 

Pinion od wersji HG ma średnice 9,6mm, wersja PG ma 9,9mm ( mierzone na wierzchołkach zębów, wymiary zaokrągliłem na drugim miejscu po przecinku ) 

Załączone pliki


Użytkownik FlyFisherman edytował ten post 05 styczeń 2017 - 18:03

  • Guzu, JanuszD i przemo_w lubią to

#57 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15678 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 05 styczeń 2017 - 18:23

Andrzej, niby dlaczego ?

Wnioskujesz to wyłącznie po tym, że w wersji HG zeby na mosiężnym pinionie są głębsze ? akurat mosiężny pinion zużywa się najmniej ze wszystkich pozostałych elementów przekładni. Natomiast w jakiś sposób będize ulegał zuzyciu i tutaj wersja piniona PG płynność będzie miała zachowaną dłużej, bo tych zębów ma przy tej samej geometri i średnicy koła więcej. Ale jak wyżej wczesniej pogorszeniu ulegnia każda inna ruchoma część przekłądni w tym tez łożyska, niż ten pancerny pinion.

Do tego dochodzi samo przełożenie, te mniejsze jest naturalnie mocniejsze.

Ale prawdziwą przewagą stelli PG `01 nad HG jest oscylacja, ta ma ogromna geometrią w porównaniu do HG. Zresztą w wersji PG `01 zębatka osadzona na wałku jest duraluminiowa a w HG plastikowa.

Ciekawa sprawa jest w wczesniejszych generacjach, gdzie zębatka na wormie w wersjach H była duraluminiowa o ogromnej geometri, a w wersjach PG plastikowa - ale tutaj  całość nieco determinuje główne koło i ilość zębów, odpowiednio dla wolnej 37 a szybszej 43.

Nie o głębokość nacięć mi chodzi . O ich ilość. Wiadomo że im mniej tym lepiej. HG ma mniej. Dobrze myślę?



#58 OFFLINE   blackabyss

blackabyss

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 926 postów

Napisano 05 styczeń 2017 - 18:54

Nie o głębokość nacięć mi chodzi . O ich ilość. Wiadomo że im mniej tym lepiej. HG ma mniej. Dobrze myślę?

Nie dogadamy się :)


  • JanuszD lubi to

#59 OFFLINE   JanuszD

JanuszD

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 518 postów
  • LokalizacjaLubartów - Jelenia Góra

Napisano 05 styczeń 2017 - 19:08

To ze geometria nie ma wpływu na przełożenie to oczywiste. Ale czy oszukiwanie? Przekładnia z ząbkami "prostymi" a "pochylonymi" nie ma wpływu na "gładkość/aksamitność" pracy?

 

Może moderator przeniesie nam to do "serwis shimano" . Po co zaśmiecać tutaj.

 

Właśnie, dobrze by było takie rozważania przenieść do bardziej ogólnego wątku, a może nawet wydzielić, bo temat "rzeka". Do tego bezpośrednio nie powiązany z żadnym dotychczasowym, chyba?

 

Spróbuję wyjaśnić :) Zobaczymy czy potrafię B)

Oczywiście ma znaczenie i wpływ na, jak to nazwałeś, aksamitność pracy, rodzaj zarysu zębów, czyli to co nazwałeś "proste, pochylone". Jednak pomyliłeś pojęcia. Zarys zęba stanowi o jego typie (proste, skośne, śrubowe, łukowe, daszkowe, paraboloidalne itd.) Geometria zęba to stosunek jego wysokości do szerokości u podstawy i "wybrzuszenie" w przekroju poprzecznym zęba.

 

Przekładnia, żeby spełniała kryteria hipoidalnej, musi, w wielkim uproszczeniu, stykać się całą długością zęba.Oczywiście w rozwinięciu zęby skośne nie mogą się stykać na całej swojej długości, ale ta część która już przestaje się stykać na pierwszym zębie, zaczyna się stykać na następnym.Żeby spełnić ten warunek, stosunek obwodu kół musi być równy na obu końcach zębów. W przekładni kątowej, żeby spełnić ten warunek oba koła MUSZĄ być stożkowe. A w kołowrotkach niestety nie są. Więc żeby zęby nie blokowały się z powodu różnego stosunku obwodu, czyli różnej ich prędkości kątowej, muszą być podcięte, celowo, tak aby nie stykały się na całej długości. Inaczej przekładnia by się kleszczyła. I właśnie tutaj jest oszustwo, mamy duże koło, długie zęby, złudzenie solidności i mocy, a rzeczywistość jest inna. Zęby przemieszczając się względem siebie, powinny generować tylko tarcie toczne. To jest jedna z podstawowych cech i zalet przekładni zębatych. W kołowrotkach niestety zęby są poddawane, oprócz tarcia tocznego, tarciu statycznemu i kinetycznemu ich powierzchni roboczej. Zaprzeczenie idei przekładni zębatych :(


  • Guzu lubi to

#60 OFFLINE   JanuszD

JanuszD

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 518 postów
  • LokalizacjaLubartów - Jelenia Góra

Napisano 05 styczeń 2017 - 19:13

Nie dogadamy się :)

 

Jesteś okrutny, jest to możliwe, jednak sporo klepania w klawiaturę, przyznaję :)






Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych