Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Wybór spalinowego silnika zaburtowego


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2694 odpowiedzi w tym temacie

#2221 OFFLINE   gumowy

gumowy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 574 postów
  • LokalizacjaDelta Odry
  • Imię:Filip
  • Nazwisko:Skywalker

Napisano 27 kwiecień 2021 - 08:19

Coś chyba źle liczę bo wychodzi że na śrubie jest więcej mocy niż produkuje silnik
Załączony plik  IMG_3295.png   89,46 KB   13 Ilość pobrań


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Użytkownik gumowy edytował ten post 27 kwiecień 2021 - 08:20


#2222 OFFLINE   Gar4field

Gar4field

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 207 postów
  • LokalizacjaPolska
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Kot

Napisano 27 kwiecień 2021 - 09:32

A jaki to silnik??

Zaraz się pewnie okaże, ze to jakaś 18 stka, sprzedawana również jako 25HP, czy 25HP spzedawane jako 30HP i wszystko się wyjaśni.

 

Wzory, które podałem są po uproszczeniach teorii, ale z mocnym wsparciem statystycznym, empirycznym. Moim zdaniem są dokładniejsze niż te 100% teoretyczne mocno pokomplikowane.

W wiekszości przypadków pełna teoria jest nie do ugryzienia, bo kto normalny zna np współczynnik pełnotliwości owręża własnej łódki.

 

We wszystkich przypadkach jakie sam osobiście liczyłem, rzeczywiście założona śruba dawała moc mniejszą niż wynikało to z naklejki na silniku.

 

10 1/2 cala to już sporo.... Skoro opisywana przeze mnie yamaha 40 miała 9 cali. Z tą opisywaną Yamahą to wystarczy wejść na stronę yamahy żeby się przekonać, że ten silnik nigdy nie był oferowany z żadną 9 calową śrubą.

41kmh na czterometrowej łódce z 40HP silnikiem potwierdza, że coś jest mocno nie tak

 

Trzeba sprawdzić czy silnik na pewno wkręca się na 5700 obr/min

 

Wszelkie odstępstwa od wyników z kalkulatora bardzo, ale to bardzo mnie interesują.

Dotychczasowe odstępstwa były niewarte uwagi... i potwierdzały trafność obliczeń. Tym bardziej szukam przypadku, który wskazywałby na coś odwrotnego.

 

Rząd wielkości na pewno się zgadza, bo w ten sposób liczę to od lat, a dopiero jak mam jakieś większe wątpliwości liczę to bardziej zaawansowanymi metodami i narzędziami.

Ale wykresów nie mogę opublikować na stronie ze względu na prawo autorskie.

 

Ale wątpliwości to bywają jak mam katamaran zamiast monokadłuba, a w przypadku monokadłubów, to się zawsze sprawdzało.


  • gumowy lubi to

#2223 OFFLINE   nurek28

nurek28

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1584 postów
  • LokalizacjaMazury

Napisano 27 kwiecień 2021 - 10:46

U mnie wychodzi tyle.
Mam 20 hondy i przy śrybie 10.5 dochodziło do odcinki przy 11 jest 5700

Załączone pliki



#2224 OFFLINE   gumowy

gumowy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 574 postów
  • LokalizacjaDelta Odry
  • Imię:Filip
  • Nazwisko:Skywalker

Napisano 27 kwiecień 2021 - 10:56

U mnie wychodzi tyle.
Mam 20 hondy i przy śrybie 10.5 dochodziło do odcinki przy 11 jest 5700


Tu chodzi o średnice śruby „D” diameter a nie pitch/skok.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#2225 OFFLINE   gumowy

gumowy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 574 postów
  • LokalizacjaDelta Odry
  • Imię:Filip
  • Nazwisko:Skywalker

Napisano 27 kwiecień 2021 - 11:15

@Gar4field - dobry jesteś .

To Suzuki bf25A który jest zblokowaną 30.
Przewkłamalem z tą śruba bo w oryginale jest to 10,25 i wówczas wychodzi 22,4 km na śrubie .
Jest jednak taka śruba do tego silnika ( 10,5 ) i bardzo mnie korci by ją sprawdzić.

O ile spadną obroty jeśli zwiększę średnice o 0,5”?

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Użytkownik gumowy edytował ten post 27 kwiecień 2021 - 11:21


#2226 OFFLINE   nurek28

nurek28

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1584 postów
  • LokalizacjaMazury

Napisano 27 kwiecień 2021 - 11:26

Czyli wychodzi na to że mam 13koni na których zapitalam 42 km/h przysprzyjających warunkach. Przy ciężarze całego zestawu ok 310kg .
A przy obciążeniu 420kg zapitalam 35km/h przy długości łodzi 450cm.
Czyli mam super pływadło.

Załączone pliki



#2227 OFFLINE   Gar4field

Gar4field

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 207 postów
  • LokalizacjaPolska
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Kot

Napisano 27 kwiecień 2021 - 12:59

Czyli wychodzi na to że mam 13koni na których zapitalam 42 km/h przysprzyjających warunkach. Przy ciężarze całego zestawu ok 310kg .
A przy obciążeniu 420kg zapitalam 35km/h przy długości łodzi 450cm.
Czyli mam super pływadło.

Przy długości całkowitej 450 masz ppowiedzmy 420 cm długość wodnicy (mniej więcej) co przy 310kg daje LDR=6.35 a to bardzo mało
i dalej wg kalkulatora
 
Czyli wyszło mi, że na 10HP powinieneś jechać 37kmh
 A przy 420kg 39kmh przy niecałych 40HP
 
Czyli twoja jednostka pływa normalnie, a to te wszystkie dociążone na maksa akumulatorami i silnikami uboty odstępują od normy, co widać na tym wykresie
I może da się to policzyć dokładniej, ale weźcie pod uwagę, że zrobiłem to w mniej niż minutę, bez specjalnego zagłębiania się.
 
Rząd wielkości się zgadza.
 
A ja mam nadzieję, że te wykresy, kalkulatory przyniosą jakąś refleksję na temat kolejnego akumulatora na łódce.
 
Nie licytujmy się na różnicę rzędu 2kmh bo to aż tak dokładne narzędzie nie jest i nie miało być, Rzędy wielkości się zgadzają i daje się to liczyć w mniej niż minutę.
 
Na stronie z wykresem po najechaniu na krzywą podaje dane liczbowe.
 
wiem, że jest to pozornie szarlataneria, bo bierzemy pod uwagę tylko długość moc i ciężar......
 
Ale tak jest.... cudowne kształty nie istnieją.
 
Dobry kształt i wyważenie pozwala tylko łatwiej panować nad kaczkowaniem i generalnie łatwiej tym sterować.
 
Wykresy nie są dalej pociągnięte bo w pełnym ślizgu już wiele zależy od tego pod jakim kątem natarcia ustawimy łódkę.
 
Przy tych wartościach z wykresu ciężko jest coś popsuć (ale pewnie znajdą się tacy co potrafią) a jeszcze trudniej cokolwiek poprawić.
 
Nie oczekujcie od tego 100% aptekarskiej dokładności. 
 
Siłą tych kalkulatorów i wykresów jest możliwość zabawy dla każdego bez bardzo zaawansowanej wiedzy, bez zadawania głupich pytań o współczynnik pełnotliwości owręża, o współczynnik Taylora itp..
 
Rząd wielkości się zgadza... Zresztą jak ma się nie zgadzać skoro jest to robione na podstawie statystycznych opracowań rzeczywitych empirycznych danych.
 
 

Załączone pliki



#2228 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 570 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 27 kwiecień 2021 - 14:32

Jedno pytanie. Czy prędkość bezwzględna to jest minimalna prędkość przy której łódka wyjdzie do ślizgu? Ba na szybko podstawiłem masę 400kg i długość linii wody 3.7m (odniosłem się do łodzi 4m więc chyba poprawnie) i wyszedł wynik 29km/h

#2229 OFFLINE   nurek28

nurek28

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1584 postów
  • LokalizacjaMazury

Napisano 27 kwiecień 2021 - 15:05

Z tego co widze w tabeli to zużycie paliwa się zgadza.

#2230 OFFLINE   Gar4field

Gar4field

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 207 postów
  • LokalizacjaPolska
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Kot

Napisano 27 kwiecień 2021 - 15:17

Jedno pytanie. Czy prędkość bezwzględna to jest minimalna prędkość przy której łódka wyjdzie do ślizgu? Ba na szybko podstawiłem masę 400kg i długość linii wody 3.7m (odniosłem się do łodzi 4m więc chyba poprawnie) i wyszedł wynik 29km/h

Prędkość względna to prędkość wyrażona w wolumetrycznej liczbie Froudea. Dzięki temu wykresy te można zastosować do łódki dużej i małej, do każdej.

Znając objętość zanurzoną, czyli tak naprawde wagę liczymy prędkość bezwzględnąw kmh dla konkretnej łódki.

 

Minimalna prędkość ślizgu jest dla liczby Frodea = 3. Dla małej jakiejś łódki (lekkiej) będzie to 20kmh, a dla dużej ciężkiej 35kmh

 

prędkości bezwzględne liczy się na końcu....

 

dla 400kg wyjdzie ok 30kmh, to jest ok

A od długości i ciężaru bedzie zależeć którą linie z wykresu weźmiesz za swoją. To zależy od innego względnego parametru czyli LDR (lenght displacement ratio) czyli relacja miedzy długością a ciężarem.

Czym łodka lżejsza i dłuższa tym wykres łagodniejszy, bardziej korzystny.

 

Dowalając ciężaru na łódke tracimy na tym, że opór jest proporcjonalny do ciężaru ale dodatkowo pogarsza się współczynnik epsilon do liczenia tego oporu.....

 

I to jest wszystko po to, żeby zobaczyć ile tracimy na dwóch dodatkowych akumulatorach.



#2231 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 570 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 27 kwiecień 2021 - 15:29

Pytałem o bezwzględną. Wyszedł mi wynik 29km/h. I rozumiem , że wynik ten , to przybliżona prędkość przy której łódka wyjdzie do ślizgu. Tak?

#2232 OFFLINE   Gar4field

Gar4field

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 207 postów
  • LokalizacjaPolska
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Kot

Napisano 27 kwiecień 2021 - 15:33

Dokładnie tak



#2233 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 570 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 27 kwiecień 2021 - 15:43

I o to chodziło. Dzięki. W kalkulatorze ( dla słabszych ) dopisałbym przy frazie "prędkość bezwzględna = minimalna prędkoś przy której łódź wyjdzie do ślizgu" ☺

#2234 OFFLINE   perch22

perch22

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 332 postów
  • LokalizacjaMazury
  • Imię:Jan

Napisano 27 kwiecień 2021 - 15:54

Witam ,bez liczenia u mnie łódź ma 4,40,waga całości 350kg ,honda bf 20kM 4T  wchodzi w ślizg według GPS helikxa7 przy 20km/h.



#2235 OFFLINE   Gar4field

Gar4field

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 207 postów
  • LokalizacjaPolska
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Kot

Napisano 27 kwiecień 2021 - 16:13

Witam ,bez liczenia u mnie łódź ma 4,40,waga całości 350kg ,honda bf 20kM 4T  wchodzi w ślizg według GPS helikxa7 przy 20km/h.

To właśnie nie tak, to dokładnie nie tak......

Chodzi o określenie przy jakiej prędkości łódka osiąga matematyczny parametr zwany wolumetryczną liczbą Froudea = 3

To wg definicji jest matematyczny początek ślizgu.

 

Dlaczego tak?? Bo tak jest wygodnie. Bez względu na to jaką mamy długość, jaki ciężar, jaką wzajemną relację jednego do drugiego, współczynnik oporu epsilon dla nFr=3  ε(epsilon)=3

 

I na tym polega siła tego systemu, że nie jest oparty na "wydaje mi się, że jest w pełnym ślizgu" a na tym że jest to system uniwersalny działający na każdą łódkę i dużą i małą.

Jest to matematyczne narzędzie porównawcze.

 

Przy łódkach lekkich ciężko, naprawdę ciężko jest na łódce wyczaić dokładnie ten moment, kiedy łódka zaczyna być w pełnym ślizgu.

Na łódkach ciężkich jest to oczywiste ale łódki lekkie przechodzą bardzo łagodnie z semi planning do planning mode i łatwo to przeczyc.

 

Dlatego system opiera się o matematykę, zupełnie wyrzucając poza nawias subiektywne odczucia.

Mam policzyć moc potrzebną dla liczby froudea 3, czy tam dowolnej innej.....

I w ten sposób zyskujemy matematyczne odniesienie.

 

Szacowanie charakterystyki oporów to coś więcej niż określenie mocy potrzebnej do wyjścia w ślizg.



#2236 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 570 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 27 kwiecień 2021 - 16:18

Perch odczyt prędkości (zwłaszcza w czasie rozpędzania) obarczony jest błędem ze względu na opóźnienie w działaniu gps. Jesteś szybszy niż gps ☺

#2237 OFFLINE   Gar4field

Gar4field

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 207 postów
  • LokalizacjaPolska
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Kot

Napisano 27 kwiecień 2021 - 17:36

Errata:

Epsilon = 0.16 dla wszystkich wartości LDR przy FR=3 

 

tak miało być napisane.

 

dlatego z palca można policzyć moc potrzebną do ślizgu...bo nie trzeba na wykresie szukać tych 0.16.

 

A tak przy okazji. Teoria ta powstała jeszcze w XIX wieku, przed powstaniem pierwszej łodzi ślizgowej. Jakoś do dnia dzisiejszego nikt tego nie kwestionował. Teoria ta wyjaśniła fenomen skoku hydrodynamicznego jak to wtedy nazwano, a po ludzku zjawisko puszczania kaczek płaskim kamieniem na wodzie.

Zanim zbudowano pierwszą łódź ślizgową wiedziano już jak mniej więcej będzie wyglądał ślizg.



#2238 OFFLINE   tomchaf11

tomchaf11

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 362 postów
  • LokalizacjaSIEDLCE

Napisano 27 kwiecień 2021 - 17:45

Jest jakiś wzór żeby ryby brały
  • pikeft i drChlubicz lubią to

#2239 OFFLINE   tomchaf11

tomchaf11

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 362 postów
  • LokalizacjaSIEDLCE

Napisano 27 kwiecień 2021 - 17:46

:)
:)

#2240 OFFLINE   GrzesM

GrzesM

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 408 postów
  • LokalizacjaKatowice
  • Imię:Grzegorz

Napisano 27 kwiecień 2021 - 17:51

Jest jakiś wzór żeby ryby brały


Jasne tylko nie w tym dziale




Użytkownicy przeglądający ten temat: 6

0 użytkowników, 6 gości, 0 anonimowych