Co dobrać do nowej ciężkiej skylli 370. Ciężka bo z podkładem, bakistami i docelowo będzie z dziobowym elektrykiem, ze dwie osoby na pokladzie razem ze 450-500kg. Szerokość na linii wody do 160-170 cm. Silnik na długiej stopie o wadze nie większej niż 80kg. Zastanawiam się na Stormem 25KM (dwa cylindry 387cm3 lub Yamahą 25KM GWHL (dwa cylindry 432cm3). Musi by rumpel, ładowanie i el. rozruch i nie więcej niz 80kg a tu większość 30 konnych odpada
Teoretycznie w ciemno pierwsze przybliżenie to 10kg na 1HP czyli 10HP na 100kg
Teoretycznie granicznie w dół to 25kg na 1HP żeby łódka wyszła w ślizg.
Jednak są granice w jakich to działa.
Podstawowym parametrem porównawczym łódki jest DLR, czyli Displacement lenght ratio, zależność wiążąca długość wodnicy konstrukcyjnej (długość lini wodnej KLW) z masą całości.
https://en.wikipedia...nt–length_ratio
Dla łódki długości 370 cm długość KLW będzie w przybliżeniu KLW = 0.9 LOA = 0.9 * 370 = 333
Książkowo DLR dla ślizgu ma się zawierać w granicach 100 do 180
Dla kadłuba semi planing czyli takiego ślizgu na słowo honoru górna granica to 225.
Prywatnie na podstawie własnej praktyki za nieprzekraczalną granicę uważam 250
Dla wagi 500kg i długości KLW=3,33m DLR wynosi 377
To już nawet w ciężkich kadłubach wypornościowych wszelkie rozważania kończą się na DLR=350
W praktyce...
Najbardziej niekorzystną prędkością będzie 15.16 km/h
W tym przypadku opory w kilogramach siły będą na poziomie 0.2 * 500 kg = 100kg
tyle, że ten współczynnik dla łódek o mniejszym DLR wynosi powiedzmy 0,07 zamiast 0.2 czyli nawet dla 500 kg ale dla łódki dłuższej opory będą wynosić 35kg zamiast 100kg??
Jest różnica?
A do tego dramatyczna zmiana na sprawności śruby.
Z szybkich obliczeń wyszło mi, że dla wspomnianych 15 km/h potrzebuje 22,5 konia !!!!!!
Sorry, ale to nie ma sensu.......
Nie chcę powiedzieć, że łódką 3,7m nie da się płynąć.......
Ale na pewno nie z masą startową 500 kg.......
Odpadają wynalazki w stylu silnik dziobowy AKU po 100Ah itp......
Dla tej długości, masa startowa wg mnie to maks 300 kg
Wtedy DLR będzie wynosić 230
Wtedy przy wspomnianej prędkości potrzebujemy ok 7HP zamiast 22HP
jest różnica ??
Tak, że wspomniana konfiguracja 370 LOA i 500 kg masy startowej to boja geostacjonarna a nie łódka........