Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Wybór spalinowego silnika zaburtowego


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2694 odpowiedzi w tym temacie

#1921 OFFLINE   kruz

kruz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 740 postów
  • LokalizacjaFMI
  • Imię:Krzysztof

Napisano 07 styczeń 2021 - 18:50

To teraz ja mam trudne pytanie.

Do końca stycznia muszę zdecydować, którą łódź wybrać. Wybór będzie między Alumacraft 165 a Finvalem 475 obie w wersji rumplowej. O ile, jeśli wybiorę Alumę to nie mam dylematu jaki wybrać silnik o tyle przy Finvalu zaczynają się schody i o to chciałbym zapytać.

 

Biorę pod uwagę tylko dwie marki a mianowicie Suzuki albo Yamaha. 

Na łodzi może być zamontowany silnik o mocy od 60 do 100 KM

W wersji, którą widziałem na żywo założony był motor Suzuki i lodka radziła sobie z nim bardzo przyzwoicie. Tzn przy maks obrotach prędkość to około 63-65 km/h i uważam, że w wersji rumplowej jest to i tak za dużo (sam nie wierzę co pisze)

 

Opcja 1

Załóżmy, że zostaję przy 70 KM

Do wyboru mam Suzuki z pojemnością 1,5 litra i wagą 159 kg i Yamahę z pojemnością 1 litr i wagą 119 kg a więc, jakby nie patrzeć 40 kg mniej na rufie. Ale też pewnie i przez mniejszą pojemność Yamahy mniejszy maks moment obrotowy

 

Opcja 2

Idę trochę mocniej tzn zakładam silniki 90 (Suzuki) lub 80-100 Yamaha - osiągi i masy będą podobne (różnica 3 kg na niekorzyść Yamahy-więc żadna). Yamaha większa pojemność.

 

No i nasuwają się pytania

W opcji 1 - czy mniejsza pojemność Yamahy dla opcji 1 będzie miała znaczący wpływ na żywotność silnika ?

W opcji 1 - czy większa waga Suzuki będzie miała znaczący wpływ na osiągi łodzi ?

 

W opcji 2. Czy 90-100 KM na rumplu to nie przegięcie ? Wiem, że 70 to już dużo ale tu dochodzi jeszcze 25 % mocy więcej. Jestem przekonany, że będzie to miało ogromny wpływ na osiągi łodzi. Silnik Suzuki 90 KM to to samo co 70 KM a skoro na 70 lodź już dobrze pływa to czy jest sens dodawać jeszcze 20 KM? Czy da się w ogóle pływać z prędkościami rzędu 70 km/h bez owiewek ?


Użytkownik kruz edytował ten post 07 styczeń 2021 - 18:53


#1922 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 07 styczeń 2021 - 19:00

Kruz zadne przegiecie mialem okazje plywac na verado 350 na rumplu z hydraulicznym wspomaganiem plywasz jak normalnym silnikiem tylko pierd.... wieksze

#1923 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 07 styczeń 2021 - 19:01

70 kmh bez owiewek sie da ale w lecie bo jak jest zimno to masakra
  • Radbraw lubi to

#1924 OFFLINE   Radbraw

Radbraw

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1151 postów
  • LokalizacjaBug i bużyska

Napisano 07 styczeń 2021 - 21:23

@Kruz Walicki pływał Skyllą 500 w rumplu z hydraulikiem na mercu 115 w dwie osoby łódka szła 70 km/h
To chyba dużo wyjaśnia.
Pływam skuterem po Bugu w ,,bezpiecznych miejscach,, 100 km/h w upalny dzień mega frajda ale oczy łzawią, okulary załatwiają sprawę.
Z ciekawości jaka jest waga wspomnianych przez Ciebie Łodzi ?

Użytkownik Radbraw edytował ten post 07 styczeń 2021 - 21:28


#1925 OFFLINE   cabage

cabage

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1518 postów
  • LokalizacjaOpole
  • Imię:Marcin
  • Nazwisko:Tohatsu/Mercury/Lowrance/MG/Ram Mounts

Napisano 08 styczeń 2021 - 00:32

Mysle o nowym silniku 40hp yamaha , mercury , suzuki . Z tego co czytam to podobno yamaha ma najgorsza kulture pracy z wymienionych . Czy sa tutaj uzytkownicy wyzej wymienionych silnikow . Mam na mysli najnowsze modele z rumplem. Dzieki

Używam 50 KM od Tohatsu - ten sam blok i ta sama cena co 40 KM. 3 cylindy - nic nie telepie, chodzi równiutko i cicho. Bardzo ekonomiczne , Tohatsu i Suzuki chyba najbardziej lekkie i ekonomiczne w całym zestawieniu. Mercurego bym chyba sobie darował bo ostatnio słyszy się o sporej ilości awarii.Toska przy około 3500 - 3700 obr/min spalanie około 7L/h, dokładnie nie mierzyłem ale więcej jak 8 L na 100% nie bierze ( z 3 osób na pokładzie). Niska masa bo 95 kg.


  • Gregmegabass lubi to

#1926 OFFLINE   kruz

kruz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 740 postów
  • LokalizacjaFMI
  • Imię:Krzysztof

Napisano 08 styczeń 2021 - 09:10

@Kruz Walicki pływał Skyllą 500 w rumplu z hydraulikiem na mercu 115 w dwie osoby łódka szła 70 km/h
To chyba dużo wyjaśnia.
Pływam skuterem po Bugu w ,,bezpiecznych miejscach,, 100 km/h w upalny dzień mega frajda ale oczy łzawią, okulary załatwiają sprawę.
Z ciekawości jaka jest waga wspomnianych przez Ciebie Łodzi ?

Tą Kamila łódź widziałem nawet na żywo.

Finval waży koło 470 kg a Aluma o całe 100 kg mniej mimo, że jest dłuższa o 26 cm - i tego się trochę boje.

 

Obie widziałem na żywo. Finval sprawia wrażenie znacznie solidniej wykonanego. Takie sowieckie "gniotsa nie łamiotsa"


Użytkownik kruz edytował ten post 08 styczeń 2021 - 09:13


#1927 OFFLINE   Radbraw

Radbraw

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1151 postów
  • LokalizacjaBug i bużyska

Napisano 08 styczeń 2021 - 10:27

Jeśli wybierzesz 100 kilo więcej to i mocy raczej trzeba dołożyć
  • Plastik lubi to

#1928 OFFLINE   kruz

kruz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 740 postów
  • LokalizacjaFMI
  • Imię:Krzysztof

Napisano 08 styczeń 2021 - 10:35

Jeśli wybierzesz 100 kilo więcej to i mocy raczej trzeba dołożyć

Ten Finval pływa właśnie na 70 KM Suzuki i wydaje mi się, że daje radę. Chociaż jak się policzy, że z całym dołożonym sprzętem i dwójką dorosłych ludzi łódź będzie ważyła pewnie koło tony to nie wiem czy 90 KM nie będzie odpowiedniejsze

 

Łódź - 470 kg

Silnik - 160 kg

Dwóch chłopa - 200 kg

Baterie x 3 - 70 kg

Silnik dziobowy - 30 kg

Paliwo - 60 kg przy pełnym zbiorniku

Cały wędkarski szpej - 30 kg

 

i się robi 1020 kg

 

Do Alumy maksymalnie można założyć 60 KM a do finvala 100


Użytkownik kruz edytował ten post 08 styczeń 2021 - 10:40


#1929 OFFLINE   Radbraw

Radbraw

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1151 postów
  • LokalizacjaBug i bużyska

Napisano 08 styczeń 2021 - 10:48

Sam sobie odpowiedziałeś :)
Jestem fanem trwałych rozwiązań i osobiście wybrał bym Finvala
Zapytaj psulka o silnik bo 90 hp w rumplu jest raczej bez wspomagania...
Edyta: właśnie pytałem kolegi; tylko merc przy takiej mocy ma wspomaganie, reszta od 115 chyba(było kiedyś na forum o tym)

Użytkownik Radbraw edytował ten post 08 styczeń 2021 - 10:53


#1930 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 08 styczeń 2021 - 10:59

Łódź 5m i rumpel to tak jak S-klasa bez klimy i wspomagania ;)
  • albercik2 lubi to

#1931 OFFLINE   Radbraw

Radbraw

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1151 postów
  • LokalizacjaBug i bużyska

Napisano 08 styczeń 2021 - 11:02

Zależy gdzie tą S-klasą się lata.

#1932 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 08 styczeń 2021 - 11:13

S-klasa to synonim komfortu i gdzie by się nie latało ma go nam dawać :)
Tak jak 5 m aluminiowa łódź wędkarska w/w producentów ;)
Rozumiem, że każdy ma swoje "wizje" ale ostatnio zdarzyło mi się kilka razy siedzieć za rumplem i nie chciał bym do niego wracać :)

Użytkownik kotwitz edytował ten post 08 styczeń 2021 - 11:13


#1933 OFFLINE   kruz

kruz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 740 postów
  • LokalizacjaFMI
  • Imię:Krzysztof

Napisano 08 styczeń 2021 - 12:05

S-klasa to synonim komfortu i gdzie by się nie latało ma go nam dawać :)
Tak jak 5 m aluminiowa łódź wędkarska w/w producentów ;)
Rozumiem, że każdy ma swoje "wizje" ale ostatnio zdarzyło mi się kilka razy siedzieć za rumplem i nie chciał bym do niego wracać :)

Kamil na długie przeloty kierownica na pewno jest fajniejsza - tu nie mam żadnych wątpliwości. Ale ja nie mam zamiaru tą łodzią pływać po 40 km z miejsca na miejsce.

Chcę żeby na łodzi było maksymalnie dużo miejsca a jednak każda sterówka, wszelkiego rodzaju owiewki, szczególnie te stosowane w łodziach walk-thru tego miejsca sporo zabierają.

 

Rumplem też łatwiej się manewruje zdecydowanie.

Natomiast mam tez świadomość, że trzymanie 100 czy nawet 70 KM w ręku jest ryzykowne, że pływanie w temperaturach poniżej 10 stopni z większymi prędkościami bez owiewki jest mało przyjemne - najdelikatniej mówiąc. 


  • Radbraw lubi to

#1934 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 08 styczeń 2021 - 14:44

Kotwitz jak kto lubi na slodka wode w cieplejszych klimatach tez wybral bym lodke z rumplem nawet 21'z 300

#1935 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 08 styczeń 2021 - 19:48

Kamil na długie przeloty kierownica na pewno jest fajniejsza - tu nie mam żadnych wątpliwości. Ale ja nie mam zamiaru tą łodzią pływać po 40 km z miejsca na miejsce.

Chcę żeby na łodzi było maksymalnie dużo miejsca a jednak każda sterówka, wszelkiego rodzaju owiewki, szczególnie te stosowane w łodziach walk-thru tego miejsca sporo zabierają.

 

Rumplem też łatwiej się manewruje zdecydowanie.

Natomiast mam tez świadomość, że trzymanie 100 czy nawet 70 KM w ręku jest ryzykowne, że pływanie w temperaturach poniżej 10 stopni z większymi prędkościami bez owiewki jest mało przyjemne - najdelikatniej mówiąc. 

Z punktu widzenia posiadacza ponad 5m łódki z kierownicą mogę jedynie powiedzieć, że według mnie nie mają znaczenia odległości jakie się pokonuje, zdecydowanie wygodniej jest z kierownicą, a jak jeszcze z hydrauliką to już w ogóle super. Komfortowo łowi się nawet we 3 osoby choć przyznam, że moja łódka jest dość szeroka i nie ma zbędnej zabudowy na burtach wewnątrz pokładu. Do tego owiewka bardzo pomaga kiedy jest chłodniej. Nie odczuwam też kłopotów przy manewrowaniu. 
Jedynie do verta rumpel może bardziej przydatny, poza tym nie dostrzegam plusów, a kilkanaście lat na wodzie, na różnych łódkach spędziłem.

Ale rozumiem i szanuję inny punkt widzenia :) 

Powodzenia w zakupie :)


Użytkownik kotwitz edytował ten post 08 styczeń 2021 - 19:50


#1936 OFFLINE   kruz

kruz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 740 postów
  • LokalizacjaFMI
  • Imię:Krzysztof

Napisano 08 styczeń 2021 - 19:52

Kamil ja przyjmuje kazde argumenty. Tym bardziej, ze motam sie z tym zakupem juz od pol roku.
Jak „blondyna” w sklepie z butami ....

Jak to nie tajemnica to jaką masz lodz ?




Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Użytkownik kruz edytował ten post 08 styczeń 2021 - 19:59


#1937 OFFLINE   cabage

cabage

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1518 postów
  • LokalizacjaOpole
  • Imię:Marcin
  • Nazwisko:Tohatsu/Mercury/Lowrance/MG/Ram Mounts

Napisano 09 styczeń 2021 - 00:44

Wy tu gadu gadu a od kwietnia Yamaha planuje 10-15% podwyżki (takie info dostał znajomy u dystrybutora),a jak kolega chce kupić to lepiej się spieszyć bo będzie bolało po kieszeni.

Że tak zapytam nie myślał kolega o Tośce z multi rumplem ? Cenowo podobnie jak Yamaha lub ciut taniej, fajny bardzo duży multi rumpel, równe 2L pojemności, 4 cylindry,technologicznie najświeższe, śmiem twierdzić że zauważalnie ekonomiczniejsze, cichsze i 100% made in Japan. Jedynie waga parę kilo więcej.
  • wiesławek lubi to

#1938 OFFLINE   Radbraw

Radbraw

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1151 postów
  • LokalizacjaBug i bużyska

Napisano 09 styczeń 2021 - 11:36

Od kwietnia ? Słyszałem ze już są od nowego roku :(

#1939 OFFLINE   cabage

cabage

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1518 postów
  • LokalizacjaOpole
  • Imię:Marcin
  • Nazwisko:Tohatsu/Mercury/Lowrance/MG/Ram Mounts

Napisano 09 styczeń 2021 - 12:21

Tak, od kwietnia.

Kolega kupował mniejszy silnik w Yamaha, 40/50 KM i dostał informację że podwyżki będą nawet do 15%...

 

Widziałem nowy cennik Tohatsu, silniki do 30KM 6-10% do góry, od 40 KM około 18% do góry. Niestety coroczne podwyżki na silniki + wyższy kurs waluty względem poprzednich lat ( Dolar, Yen , euro) i się zrobiło.

 

Dlatego poradziłem Tohatsu, cena detal na ten rok za 100KM to 49960 zł + dopłata do Big rumpla ( ale to akurat koszt mały bo około 1000 zł) i sumarycznie cena pewnie do dogadania ze sprzedającym.

 

Patrząc na detal Yamahy ( mniejsza pojemność niż w Tohatsu i stąd po trochu mniejsza cena) to przed podwyżką 100 KM kosztuje 47000, jeśli rzeczywiście mają podrożeć 10-15% będzie drogo i średnio opłacalnie.
 



#1940 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 09 styczeń 2021 - 12:25

Kamil ja przyjmuje kazde argumenty. Tym bardziej, ze motam sie z tym zakupem juz od pol roku.
Jak „blondyna” w sklepie z butami ....

Jak to nie tajemnica to jaką masz lodz ?

Nie dziwię się, to spory wydatek, a przede wszystkim dobrze było by trafić "raz, a dobrze" :)

Moja łódka to prawie pełnoletni Odyssey V17 SC Fish On. Firma niestety już nie produkuje tego typu łodzi, a szkoda :)
Mogę kilka zdjęć i uwag podesłać jak chcesz na priv






Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych