Akumulator Exide 12V115 Ah ER550 do łodzi za niecałe 5 stówek.
#41 OFFLINE
Napisano 04 listopad 2014 - 16:24
#42 OFFLINE
Napisano 04 listopad 2014 - 20:04
#43 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2014 - 07:21
#44 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2014 - 11:36
Tak samo. Coraz słabszy a ja kombinowałem z ładowaniem i zachodziłem w głowę co się dzieje . Normalnie baran.
Ciekawe ile elektrolitu wchodzi do 1 celi takiej 115-tki? Litr? Nigdzie nie mogłem znaleźć tej informacji..
Do każdej celi musiałem dolać po 300 ml destylowanej....
Zalej wodą i zostaw na dobę. W tym czasie nie ładuj!!! Kwas musi się z powrotem dobrze wymieszać, możesz co jakiś czas pobujać. Ile wody wchodzi to nikt nie wie. Trzeba zalać do wskaźnika albo centymetr nad płyty.
#45 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2014 - 11:38
Też mam trojana tego co ty Andrzej i mam go już 5 rok. Dopiero w tym roku troszkę mniej trzyma ale
i tak na moje potrzeby styka. Kup elektrolit a nie wodę. Ja uzupełniałem elektrolit 2 razy w 5 lat i oczywiście wodę również aby go nie zakwasić.
Moim zdaniem mega kozackie te aku, tylko trzeba zglądać do niego bo przy częstym ładowaniu na szybko paruje płyn.
ZH
Jak już dolałeś wody to strzykawka igła i wybier ile się da, i siup elektrolitu dolej a powinno być ołrajt.
Najszybsza droga do zniszczenia aku. Elektrolit to można wymienić w całości a nie dolewać. Robiąc w ten sposób mocno podnosisz stężenie H2SO4. Trzeba mieć aerometr do pomiaru gęstości, naładować aku na maksa i później ewentualnie dolewać kwas/wodę, żeby gęstość była prawidłowa.
Użytkownik psulek edytował ten post 05 listopad 2014 - 11:39
- JanuszD lubi to
#46 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2014 - 12:47
Zalej wodą i zostaw na dobę. W tym czasie nie ładuj!!! Kwas musi się z powrotem dobrze wymieszać, możesz co jakiś czas pobujać. Ile wody wchodzi to nikt nie wie. Trzeba zalać do wskaźnika albo centymetr nad płyty.
Za późno. Zalałem i od razu do ładowania. trzyma podobnie jak roczne AGM-y 70 Ah. Weszło po 300 ml wody do celi. Kupuje nowy. Najchętniej Trojana ale w Warszawie bez szans a do piatku nikt mi nie ściągnie z Mielca.
Będzie prawdopodobnie ZAP Marine 100Ah za 460,00 zł. Ten tytułowy Exide to nie jest jednak typowy deep cycle. Tak samo Yuasa Marine.
Najszybsza droga do zniszczenia aku. Elektrolit to można wymienić w całości a nie dolewać. Robiąc w ten sposób mocno podnosisz stężenie H2SO4. Trzeba mieć aerometr do pomiaru gęstości, naładować aku na maksa i później ewentualnie dolewać kwas/wodę, żeby gęstość była prawidłowa.
I właśnie gęstości brakuje. Muszę kupic troche elektrolitu i pokombinować. Ale to juz na spokojnie. Po przyjeździe z litewskiego trolla.
Ale czuję , że płyty zniszczone. Za długo były mocno odsłonięte.
Szkoda, bo na tym Trojanie robiłem 20 km w trollu i jeszcze miał krzepę. Teraz kupię 130Ah.
#47 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2014 - 13:11
No właśnie dlatego zostawia się na dobę, bo płyta jest gąbczasta i nasiąka wodą albo kwasem. Spróbuj popływać, maksymalnie rozładować i później naładować do pełna małym prądem. Może da się go uratować. Dopiero potem sprawdź stężenie elektrolitu i ewentualnie podmień część elektrolitu na kwas.
#48 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2014 - 13:18
Tak robię. Od 2 dni ładuje i rozładowuję. Pewną poprawę widać. Ale gęstość elektrolitu słaba po naładowaniu.
Jednak wezmę raczej trojana 130Ah z Mielca.
#49 OFFLINE
Napisano 10 listopad 2014 - 17:51
#50 OFFLINE
Napisano 10 listopad 2014 - 20:54
Tak robię. Od 2 dni ładuje i rozładowuję. Pewną poprawę widać. Ale gęstość elektrolitu słaba po naładowaniu.
Jednak wezmę raczej trojana 130Ah z Mielca.
Elektrolit jest tani.Wymień go na nowy.
W tym celu rozładuj akumulator "do dna".Wylej stary elektrolit,wlej nowy i dopiero ładuj.
Jeżeli stary elektrolit był w miarę klarowny to akumulator będzie jak nowy.(duża ilość ciemnego
szlamu świadczy o zasiarczeniu płyt i w tym przypadku sukces może być mniej spektakularny).
#51 OFFLINE
Napisano 10 listopad 2014 - 22:15
Elektrolit jest tani.Wymień go na nowy.
W tym celu rozładuj akumulator "do dna".Wylej stary elektrolit,wlej nowy i dopiero ładuj.
Jeżeli stary elektrolit był w miarę klarowny to akumulator będzie jak nowy.(duża ilość ciemnego
szlamu świadczy o zasiarczeniu płyt i w tym przypadku sukces może być mniej spektakularny).
A mała dolewka nie wystarczy? To co jest w nim teraz jest klarowne.
#52 OFFLINE
Napisano 11 listopad 2014 - 00:28
#53 OFFLINE
Napisano 11 listopad 2014 - 00:38
Na razie sprawdzałem ten z wierzchu przy teście aerometrem. Może obejdzie się bez kombinacji.
#54 OFFLINE
Napisano 11 listopad 2014 - 10:07
A mała dolewka nie wystarczy? To co jest w nim teraz jest klarowne.
Przy zasiarczeniu akumulatora z płyt osypuje się ciemny osad (przyczyna
upływu prądu pomiędzy płytami)
Wszelkie badziewie opada na dno.Elektrolit może wydawać się klarowny,ale
prawdy dowiesz się tylko po jego wylaniu.Jeżeli osadu jest niewiele,zalewasz
nowym elektrolitem. Gdy osadu jest sporo,należy przed zalaniem przepłukać wodą
demineralizowaną,a dopiero po tej operacji elektrolitem.Jeżeli do ładowania użyjesz
ładowarki z funkcją odsiarczania - akumulator na bank odzyska dawną pojemność.
#55 OFFLINE
Napisano 11 listopad 2014 - 11:39
#56 OFFLINE
Napisano 11 listopad 2014 - 13:59
@trout master "Najlepsze z akumulatorów do łodzi to AGM, żelówki i później Deep Cycle."
Tylko że Deep Cycle mogą być zarówno AGM i GEL. Na dodatek GEL Deep Cycle będzie miał więcej cykli niż GEL o tej samej pojemności.
Wyjątkiem będzie kwasowy Deep Cycle (obsługowy, w odróżnieniu do VRLA) - który kompletnie się nie nadaje do elektryka.
Na giełdzie samochodowej można kupić różne rzeczy pewnie duże AGM-y i żelówki też, podobnie jest na giełdach komputerowych - tam najtaniej można kupić małe akumulatory AGM, ŻEL za psie pieniądze. Używane w znośnym stanie 7Ah czy 12Ah z rozbiórki UPS-ów można dostać za 1/5 ceny sklepowej. Jak ktoś się zna to może zrobić dobry interes. Jak ktoś ma znajomego admina z dużą serwerownią to można co kilka lat odkupić też duże żelówki i AGM-y.
Użytkownik ictus edytował ten post 12 listopad 2014 - 23:03
#57 OFFLINE
Napisano 11 listopad 2014 - 14:09
@kotwitz Regenerowanie do bólu to oczywiście utopia. Jednak w niektórych przypadkach można poprawić wydajność. Kiedyś robiliśmy w agencji sporo akcji reklamowych z samochodami i był cały zestaw akusów żelówek i agm które zasilały diody oświetlające auta od środka. Niestety elektryka kupiłem znacznie później i gdy wyjąłem aku z magazynu większość się kompletnie nie ładowała albo osiągała małe pojemności, a części z nich pojemność spadała w astronomicznym tempie. Podjąłem próby reanimacji i części z nich udało się przywrócić przyzwoitą funkcjonalność a z innymi nie dało się nic zrobić.
Czasem się udaje
Najlepszą drogą jest jednak kupno bardzo dobrej ładowarki, która zwykle jest kosztowna i zwykle kończy się na jakimś badziewiu. A kto zapomniał doładować akumulatory przed zimą niech teraz pędzi i sprawdzi czy jego cacuszko właśnie nie kończy życia.
Użytkownik ictus edytował ten post 11 listopad 2014 - 14:12
#58 OFFLINE
Napisano 11 listopad 2014 - 15:08
@trout master "Najlepsze z akumulatorów do łodzi to AGM, żelówki i później Deep Cycle."
Wyjątkiem będzie kwasowy Deep Cycle - który kompletnie się nie nadaje do elektryka.
Kurde ostatnie piętnaście lat żyłem w nieświadomości. Kwasowe Deep Cycle nie nadają się do elektryka... dobrze, że moja Minn Kotra o tym nie wiedziała. Tym sposobem żyjąc w nieświadomości wyciągałem z 100Ah kwasiaka Deep Cycle 15-20 km ( pomiar z zapisu trasy na echosondzie). Co ja teraz zrobię ? To pewnie z AGM Deep Cycle wyciągnę z pięć razy tyle i na dodatek wystarczą mi nie na 6 lat a co najmniej na 12 lat.
- Paweł J lubi to
#59 OFFLINE
Napisano 11 listopad 2014 - 17:32
Oznaczało by to, że zakup nowego akumulatora to tylko wyrzucenie kasy w błoto i stary można "regenerowac" do bólu. Nie wydaje mi się...
Jest pewna granica,wyznacza ją stan płyt.Jeżeli nie są uszkodzone mechanicznie
to można reanimować.Odsiarczanie jest procesem prostym i skutecznym.Barierą
jest zazwyczaj jakość wykonania,np słaba odporność na wstrząsy szybko eliminuje
akumulator.
Stare "prymitywne" modele można było wskrzeszać nawet kilka razy.Dzisiejsze
lekkie,mega pojemne,bezobsługowe - wypadają pod tym względem nie najlepiej.
#60 OFFLINE
Napisano 11 listopad 2014 - 19:27
Producent dobrych ładowarek w taki sposób odnosi się do poszczególnych cykli ładowania.
Proszę zwrócić uwagę na funkcję RECOND ( odsiarczanie/regeneracja )
Załączone pliki
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych