Kup panel kontrolny pomp zęzowych ( włącznik z bezpiecznikiem) , zrezygnuj z małych akumulatorów i podłącz wszystko bezpośrednio pod ten duży...prościej się nie da, a komplikować ten układ nie ma sensu.
Instalacja elektryczna w łodzi wędkarskiej
#21 OFFLINE
Napisano 03 maj 2015 - 14:27
#22 OFFLINE
Napisano 03 maj 2015 - 16:46
#23 OFFLINE
Napisano 03 maj 2015 - 20:29
@janih - bardzo chętnie skorzystam z pomocy, dziękuję . Dogadajmy szczegóły na priv.
Na razie mniej-bardziej prowizorycznie to zainstalowałem. Ale na pewno nie jest to docelowa instalacja - szczególnie obawiam się łączeń przewodów i końcówek przewodów - nie lutowałem, wszystko jest na zaciskach, nawet jeśli używałem końcówek męskich / żeńskich czy innych, wszystko jest zaciskane mechanicznie na przewodach-splotach. Tak więc podczas pływania to wszystko może "pracować".
1. SILNIK - podłączyłem silnik do aku na końcówki okrągłe mocowane na śrubach do obejm na ogniwa akumulatora. Łódź na razie jest na przyczepie, więc nie odpalałem jeszcze silnika.
2. POMPA - niestety nie miałem drugiej pary końcówek aby również pompę podłączyć na śruby do obejm, więc na razie prowizorycznie podłączyłem ją na krokodylkach - bardziej aby sprawdzić czy w ogóle będzie działać. Jest na trój-opcyjnym przełączniku - w jednym położeniu powinno być "automat", w drugim "wyłączona", w trzecim "tryb manualny": Nie ma jeszcze wody w zęzie, więc automatu nie sprawdziłem. Ponieważ łódź, jak wspomniałem, jest na przyczepie, woda nie spływa do zęzy - próbowałem tam trochę podlać, ale musiałbym wlać duuużo. Tak więc w dwóch położeniach przełącznika - brak reakcji (wyłączony; automat). W trzecim położeniu pompa brzęczy, więc pewnie to "tryb manualny". Nie wstawiłem jeszcze bezpiecznika.
3. ECHO - to jeszcze przede mną.
#24 OFFLINE
Napisano 08 styczeń 2016 - 11:19
Jest tak;
Silnik spalinowy z rozruchem i ładowaniem 12v 30A.
Silnik elektryczny 24V 85 lbs na dwóch akumulatorach po 100Ah w szeregu 2x12= 24 V.
Chcę żeby silnik spalinowy też ładował akumulatory od elektryka (po wcześniejszym podładowaniu akumulatora rozruchowego) i to wszystko maiło wbudowana w łódce ładowarkę automatyczna...że tylko podpinasz pod 230V i nic nie trzeba włączać, rozpinać, itp.
Będzie to działać ????????????????????????????????????? czy bedzie ogień
20160108_110035.jpg 43,11 KB 46 Ilość pobrań
#25 OFFLINE
Napisano 08 styczeń 2016 - 15:33
Nie jestem pewien, ale chyba ładowanie (z silnika) tego aku 100Ah po lewej jest źle.
Ze schematu widać, że "minus" z silnika idzie na "plus" tego aku, a jego "minus" nie ma połączenia z "minusem" silnika.
Chyba do podładowywania z silnika najlepiej byłoby rozpiąć z szeregu obydwie baterie?
#26 OFFLINE
Napisano 08 styczeń 2016 - 22:22
Ładowanie akumulatorów 2x100Ah z silnika spalinowego włącza się automatycznie poprzez DVSR BEP-DVSR2.jpg 107,57 KB 39 Ilość pobrań
dopiero po naładowaniu akumulatora rozruchowego do 13,8V ...a nastepnie converter Mastervolt Magic 12/24 zmienia napięcie z 12 V na 24 volty żeby ładować dwa akumulatory 100Ah spięte szeregowo na 24V.
http://www.mastervol...magic-12-24-10/
#27 OFFLINE
Napisano 09 styczeń 2016 - 19:02
Użytkownik Robson1981 edytował ten post 09 styczeń 2016 - 19:04
#28 OFFLINE
Napisano 09 styczeń 2016 - 19:19
Trochę przesadziłem. Przecież ładowanie z ładowarki sieciowej załatwi sprawę, równego ładowania akumulatorów. Sorki za zamieszanie .
#29 OFFLINE
Napisano 09 styczeń 2016 - 20:45
Właśnie cały w tym ambaras ....... że nie można dopuścić do całkowitego rozładowania akumulatora rozruchowego bo sznurka do odpalania nie ma a na zapych jakoś nie idzie.
Ponadto pod ten akumulator rozruchowy będzie podłączone : sonda, pompy, oświetlenie pokładu, itp (jeszcze brak na rysunku) i trzeba będzie zastosować jakiś separator co nie dopuści do rozładowania akumulatora rozruchowego i zastosowałem dodatkową możliwość odpalenia z jednego z akumulatorów silnika elektrycznego.(włącznik awaryjny)
Z własnego doświadczenia wiem, ze silnik dziobowy z GPS ... taki tu ma być po całym dniu lub dwóch rozładuje te akumulatory prawie całkowicie
Co do ładowarek z lądu to one są tak zrobione, że najpierw wyrównują napięcia w akumulatorach na równo a potem ładują. Mam taką w innej łodzi ale tam jest wszytko na 12V i nie ma problemu.
http://images.master...eOnboard_EN.pdf
#30 OFFLINE
Napisano 09 styczeń 2016 - 21:31
Rozumiem. Myślę schemat jest OK i ten DVSR załatwi sprawę. Jeśli nie będzie ładowania, napięcie na akumulatorze 60Ah będzie niższe niż 12,8V i przekaźnik wewnętrzny zostanie rozłączony. Cała energia z mniejszego aku będzie dla echa i rozruchu. Górne akumulatory nie będą wtedy ładowane. Przewody wejściowe do ładowarki 12V/24V warto dać bardzo krótkie i zwinięte w warkocz bo mogą one być źródłem zakłóceń (echosonda).
#31 OFFLINE
Napisano 10 czerwiec 2017 - 18:52
Hej,
mam łódkę, chcę zrobić na niej instalację elektryczną.
Silnik Yamaha 20KM z ładowaniem
Akumulator 120Ah
Odbiorniki:
1. Echosonda
2. Silnik dziobowy elektryczny Haswing
3. Wyciągarka kotwicy TREC 30
4. oświetlenie diodowe pokładu
5. ładowarka do telefonu, gniazdo zapalniczki
6. 2 pompy zęzowe
7. oświetlenie 360 do łódki
8. lampa na dziobie typu szperacz
Jakie kable zastosować? Robił ktoś z Was coś podobnego i ma może schemat?
#32 OFFLINE
Napisano 10 czerwiec 2017 - 23:06
#33 OFFLINE
Napisano 17 czerwiec 2017 - 12:38
A jake kable zastosować od alternatora do aku? 1,5mm2?
#34 OFFLINE
Napisano 21 sierpień 2017 - 16:11
Na jednym akumulatorze to to nie pociągnie.
Jeśli dziobowy będzie wykorzystywany tylko od czasu do czasu a nie jako główny napęd to spokojnie da radę. Też mam podobny setup: echo + wyciągarka trac 35 + oświetlenie (wewnętrzne, bakisty, nawigacyjne) - tylko LED, szperacz (LED), pompa zęzowa oraz silnik dziobowy (przepływam na nim około 2-3km na bardzo niskich obrotach) po całym dniu pływania akumulator (kwas 110Ah ZAP Marine 4 letni) wymaga ładowania raptem przez 2-3h (Ctek 7).
p.s. ja kupiłem kable spawalnicze Elektrokabel OnS 25mm i dałem do zakucia - są elastyczne i dobrze wykonane
Użytkownik MarMilo edytował ten post 21 sierpień 2017 - 16:13
#35 OFFLINE
Napisano 29 sierpień 2017 - 17:44
Ps. Ładowanie i rozruch z silnika wpinać do tej puszki czy bezpośrednio pod aku ?
#36 OFFLINE
Napisano 29 sierpień 2017 - 20:18
Bezpośrednio najlepiej ,ja mam kable rozruchowe bezpośrednio i od klemy drugi gruby kabel główny z bezpiecznikiem 60a na reszt gratów do listwy ,np taka
http://allegro.pl/pa...6937853763.html
fajna bo mają bezpieczniki automatyczne
Pamiętaj o przekrojach kabli ja daje zawsze ciut grubsze żeby w razie zwary kabel się nie nagrzewał
#37 OFFLINE
Napisano 29 sierpień 2017 - 20:34
Bezpośrednio najlepiej ,ja mam kable rozruchowe bezpośrednio i od klemy drugi gruby kabel główny z bezpiecznikiem 60a na reszt gratów do listwy ,np taka
http://allegro.pl/pa...6937853763.html
fajna bo mają bezpieczniki automatyczne
Pamiętaj o przekrojach kabli ja daje zawsze ciut grubsze żeby w razie zwary kabel się nie nagrzewał
http://allegro.pl/ro...6937869868.html myślałem o takiej ale poza wskaźnikiem ładowania nie widzę różnicy chyba... ?
#38 OFFLINE
Napisano 29 sierpień 2017 - 23:22
Ten panel: http://allegro.pl/pa...6936799577.html jest ciekawszy. Mam taki jak podawaliście linki do alle.. ale 8 pozycyjny - ma cienką listwę masową - z końcówką samochodową a nie do lutowania, podświetlenie raz działa raz nie, przełączniki działają dość topornie. Tzw puszkę zrobiłem sam - zdjęcia wrzuciłem w temacie Semper 440XT podając link do zdjęć, gdy doposażałem swoją łajbę w elektrykę.
#39 OFFLINE
Napisano 30 sierpień 2017 - 00:37
Ja bym to zrobił tak (u siebie mam podobnie):
Na + dajemy hebel ze 200A, do hebla podpinasz akumulator a z drugiej strony dwa kable z oczkami. Jeden gruby kabel idzie do silnika, drugi cieńszy do puszki z przełącznikami lub listwy zaciskowej a później do panelu. W razie W masz odcięcie zasilania w całej instalacji. Co zrobisz jak będzie jakieś zwarcie w silniku a masz kable na sztywno? Te panele nie nadają się do puszczania prądu rozruchowego. Obciążenie styków to max 15-20A. Przy rozruchu instalacja pracuje na zwarciu. Na 90% by popłynęły. Od panela rozciągasz sobie jak ci już pasuje - światła, pompy, syreny itp. Jeżeli łódka jest Al to niech cię nie kusi wykorzystanie kadłuba jako masy - możesz zrobić łódce kuku. Pompę zęzową podpinasz jako osobny obwód z pominięciem hebla. Jeżeli łódka jest aluminiowa i ma pompę zęzową, to lepiej dać hebel na masie.
Hebel np. taki:
http://allegro.pl/od...6921716257.html
Użytkownik psulek edytował ten post 30 sierpień 2017 - 00:38
#40 OFFLINE
Napisano 30 sierpień 2017 - 07:01
Ja bym to zrobił tak (u siebie mam podobnie):
Na + dajemy hebel ze 200A, do hebla podpinasz akumulator a z drugiej strony dwa kable z oczkami. Jeden gruby kabel idzie do silnika, drugi cieńszy do puszki z przełącznikami lub listwy zaciskowej a później do panelu. W razie W masz odcięcie zasilania w całej instalacji. Co zrobisz jak będzie jakieś zwarcie w silniku a masz kable na sztywno? Te panele nie nadają się do puszczania prądu rozruchowego. Obciążenie styków to max 15-20A. Przy rozruchu instalacja pracuje na zwarciu. Na 90% by popłynęły. Od panela rozciągasz sobie jak ci już pasuje - światła, pompy, syreny itp. Jeżeli łódka jest Al to niech cię nie kusi wykorzystanie kadłuba jako masy - możesz zrobić łódce kuku. Pompę zęzową podpinasz jako osobny obwód z pominięciem hebla. Jeżeli łódka jest aluminiowa i ma pompę zęzową, to lepiej dać hebel na masie.
Hebel np. taki:
http://allegro.pl/od...6921716257.html
Masz gdzieś fote tej puszki elektrycznej z przełacznikiem lub listwy zaciskowej ? Łódkę mam z tworzywa.
Użytkownicy przeglądający ten temat: 2
1 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych
-
Przemek_M