Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Instalacja elektryczna w łodzi wędkarskiej


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
728 odpowiedzi w tym temacie

#441 OFFLINE   Kaflo

Kaflo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 56 postów
  • LokalizacjaŁDZ

Napisano 29 sierpień 2021 - 19:44

Poszperałem trochę w necie, i ciut więcej juz wiem. w samochodzie z tzw. inteligentnym ladowaniem, gdzie po pewnym czasie napięcie z alternatora spada poniżej 14.4 V trzeba zainstalować coś takiego:

https://allegro.pl/o...12v-10152141884

plus moduł zabezpieczający aku w aucie przed rozładowaniem:

https://allegro.pl/o...40a-10191659652

i teoretycznie da radę naładować aku w łodzi, podczas jazdy

#442 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 29 sierpień 2021 - 20:14

Chyba przesadnie kombinujesz. Sprawdziłeś, jak działa ładowanie w twoim aucie?

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

#443 OFFLINE   karkoszek

karkoszek

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1834 postów
  • LokalizacjaGryfino
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:Lures.pl

Napisano 29 sierpień 2021 - 21:31

Jakie masz gniazdo do przyczepy? 7pin czy 13?

#444 OFFLINE   Kaflo

Kaflo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 56 postów
  • LokalizacjaŁDZ

Napisano 29 sierpień 2021 - 21:42

jeszcze nie sprawdzałem miernikiem, na razie opieram się na info z forum. zanim cokolwiek postanowie na pewno sprawdzę ;)

odnośnie gniazda mam 13 pin

#445 OFFLINE   karkoszek

karkoszek

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1834 postów
  • LokalizacjaGryfino
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:Lures.pl

Napisano 30 sierpień 2021 - 08:00

O ile masz to dobrze zrobione to w tym gnieździe są dwa styki (masa i +), które mają napięcie dopiero przy zapłonie.
Po prostu podłącz je do akumulatorów i już będziesz miał bezpieczny (dla akumulatora w samochodzie) sposób ładowania.


Użytkownik karkoszek edytował ten post 30 sierpień 2021 - 08:03


#446 OFFLINE   Kaflo

Kaflo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 56 postów
  • LokalizacjaŁDZ

Napisano 30 sierpień 2021 - 09:30

@karkoszek dzięki, sprawdzę 



#447 OFFLINE   Syriusz1982

Syriusz1982

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 25 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Piotr
  • Nazwisko:Mazur

Napisano 09 wrzesień 2021 - 08:42

Witam,

Mam silnik spalinowy yamaha 25GWHS i pytanie brzmi czy jest opcja podłączenia ładowania do dwóch akumulatorów - jeden rozruchowy i od echo powiedzmy 80Ah, a drugi od silnika dziobowego Motorguide Xi3z GPS 100 Ah? Słyszałem że nie powinno się ładować akumulatora od silnika dziobowego w trakcie używania bo można go zepsuć. Ładowarka IP65. Jakieś propozycje?



#448 OFFLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6198 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 10 wrzesień 2021 - 06:40

Z radą psulka zrobiłem to na przekaźniku (automatyczny włącznik świateł) za kilkadziesiąt PLN z allego. Przy wyłączonym silniku akumulatory są rozłączone. Silnik przy rozruchu bierze prąd tylko z aku rozruchowego. Napięcie się podnosi do wartości ładowania i przekaźnik dołącza wtedy drugi akumulator. Może to mało finezyjne (w sensie takie zero-jedynkowe), ale tanie i działa. Ja ładuję aku zasilający Powerdrive'a (model bez GPS) w czasie pracy i nic złego się nie dzieje...



#449 OFFLINE   Syriusz1982

Syriusz1982

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 25 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Piotr
  • Nazwisko:Mazur

Napisano 10 wrzesień 2021 - 08:58

Ok, jest to jakies rozwiązanie, właśnie problem jest ponoć kiedy silnik jest z GPSem, poszukam jeszcze różnych opcji w necie może coś będzie.



#450 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 15 wrzesień 2021 - 22:40

Druga opcja to separator diodowy, czyli akumulatory połączone prawie równolegle (jednym biegunem), przy czym rozruchowy ładowany bezpośrednio z silnika a drugi przez diodę Schotk"ego. To taka prostownicza o niskim spadku napięcia w kierunku przewodzenia.

Czyli ładuje się z silnika, ale prąd do niego nie wraca.

Wadą jest możliwość rozładowania rozruchowego przez echo.



#451 OFFLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6198 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 16 wrzesień 2021 - 07:02

Druga opcja to separator diodowy, czyli akumulatory połączone prawie równolegle (jednym biegunem), przy czym rozruchowy ładowany bezpośrednio z silnika a drugi przez diodę Schotk"ego. To taka prostownicza o niskim spadku napięcia w kierunku przewodzenia.

Czyli ładuje się z silnika, ale prąd do niego nie wraca.

Wadą jest możliwość rozładowania rozruchowego przez echo.

 

Miałem tak, zrezygnowałem właśnie ze względu na spadek napięcia. Akumulator zasilający zawsze był niedoładowany.



#452 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 16 wrzesień 2021 - 08:30

Teraz już można kupić tanio gotowe separatory po około 80 PLN.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

#453 OFFLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6198 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 16 wrzesień 2021 - 14:20

To ja bym nie kombinował... ;)



#454 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 16 wrzesień 2021 - 22:56

Miałem tak, zrezygnowałem właśnie ze względu na spadek napięcia. Akumulator zasilający zawsze był niedoładowany.

Spadek na zwykłej prostowniczej to około 0,7V a Schotk"e około 0,2V czyli praktycznie nic.



#455 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 16 wrzesień 2021 - 23:12

Spadek na zwykłej prostowniczej to około 0,7V a Schotk"e około 0,2V czyli praktycznie nic.

To jest minimum, od którego startuje. Sprawdź sobie charakterystyki tych diód. Skórka za wyprawkę. Przy 10A masz już ~0,5V vs ~0.7V dla diody 30A. A i tak nie przebije zwykłego przekaźnika. Obecnie najtańsza metoda to moduł AVT1877 i sterowanie przekaźnikiem jakim sobie zamarzysz. Ale różnica w cenie nie jest powalająca do gotowego rozwiązania.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

Użytkownik psulek edytował ten post 16 wrzesień 2021 - 23:42


#456 OFFLINE   wuran

wuran

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2177 postów
  • LokalizacjaLublin
  • Imię:Marcin

Napisano 17 wrzesień 2021 - 06:07

Pierwsze rozwiazanie dla powiedzmy kwasowych aku to vsr np https://www.mazuria....umulatorow.html jak masz jakies lifepo4 to cos w typie:
https://allegro.pl/o...-20a-9626229027 sa wersje tej ostatniej dla 12v i 24v

Użytkownik wuran edytował ten post 17 wrzesień 2021 - 06:15


#457 OFFLINE   adiplo

adiplo

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 36 postów
  • LokalizacjaGdańsk

Napisano 25 wrzesień 2021 - 22:23

Pytanie też ile jedziesz z łowiska do domu? Naładowanie aku 100ah prądem 5A trwa z 20 godzin - ciekawe ile A daje twój alternator?

Jeżeli wiec nie jedziesz do domu 8-10 godzin to nic takie ładowanie nie da.



#458 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 26 wrzesień 2021 - 17:16

Tym bardziej że alternator w samochodzie jest dostosowany do wyposażenia elektrycznego auta, silnika, w związku z tym też do akumulatora. Dodatkowe obciążenie może spowodować że jesienią przy niskich temperaturach możesz nie odpalić auta później po takich zabiegach.

#459 OFFLINE   Matteoo

Matteoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 687 postów
  • LokalizacjaElbląg
  • Imię:Robert

Napisano 27 wrzesień 2021 - 23:57

Więc tak, crizz, daruj sobie zabawy z prądem, to niebezpieczne. Średnio alternator w aucie wytwarza około 100A z czego myślę max idzie na 10A na ładowanie akumulatora, reszta na obsługę urządzeń. W nowych samochodach może to być już nawet 30A do ładowania, jeżeli jest aku agm 90Ah, i tu są alternatory generujące około 140A. Podjedź do dobrego elektryka samochodowego, niech wyodrębni Ci kolejne kabelki zasilające do drugiego akumulatora, jak to odpowiednio podłączy pod regulator to będziesz sobie doładowywał Aku. Gdy to będzie agm np. 100Ah to przy odpowiednich ustawieniach naładujesz ten Aku w około 3,5 godziny. Pamiętaj jednak, że przy drugim Aku ładowanym podczas jazdy, lepiej wyłączyć klimę lub grzane fotele które mogą przy 4szt pobierać nawet 40A. Generalnie jest to spokojnie wykonalne a sam musisz podjąć decyzję czy sensowne.

#460 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 28 wrzesień 2021 - 00:17

Tym bardziej że alternator w samochodzie jest dostosowany do wyposażenia elektrycznego auta, silnika, w związku z tym też do akumulatora. Dodatkowe obciążenie może spowodować że jesienią przy niskich temperaturach możesz nie odpalić auta później po takich zabiegach.

@crizz -  wiesz, jest jeszcze dostosowany do obsługi wyposażenia opcjonalnego, np lodówki, wzmacniacze audio itp, a nie każdy je ma. W końcu po coś jest te kilka gniazdek zapalniczki. Poza tym kolega chce dać seprator, co eliminuje ryzyko niedoładowania aku.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych