Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Instalacja elektryczna w łodzi wędkarskiej


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
728 odpowiedzi w tym temacie

#721 OFFLINE   dante

dante

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 502 postów
  • LokalizacjaEłk

Napisano 14 listopad 2024 - 13:19

Zobacz sobie tabelę z amerkykańskimi oznaczeniami AWG i dopuszczalnym prądem. Dobierz odpowiedni przekrój przewodów na podstawie tabelki.

https://wiresolution...odane-wartosci/

Przewody kupiłem w oplocie silikonowym na Ali, bardzo miękkie, według AWG. Wszystko mi śmiga elegancko. Jak poszedłem do jakiejś hurtowni elektrycznej w pl to kable były strasznie twarde. Podobne do tych z ali były dostępne wyłącznie w sklepach modelarskich za chore pieniądze. Część instalacji od echosond mam jeszcze na kablach od caraudio ale też chyba zmienię na te silikonowe choć tam prądy mają bardzo niskie natężenie.

https://pl.aliexpres...rch|query_from:

Albo ceny na Alli mi źle pokazuje albo faktycznie jest tam 2x drożej. Ja brałem tutaj za 33zl a na alli 73zl
https://allegro.pl/o...mm2-10802017767
e52f035aed43f7b21d3b420490f08610.jpg47cedb4166187cf2fab2257c2bdb443d.jpg

Użytkownik dante edytował ten post 14 listopad 2024 - 13:21


#722 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 14 listopad 2024 - 13:38

Też fajna oferta

Wysłane z mojego motorola edge 40 pro przy użyciu Tapatalka

#723 ONLINE   rower26

rower26

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1444 postów
  • Imię:Łukasz

Napisano 14 listopad 2024 - 13:49

Albo ceny na Alli mi źle pokazuje albo faktycznie jest tam 2x drożej. Ja brałem tutaj za 33zl a na alli 73zl
https://allegro.pl/o...mm2-10802017767
e52f035aed43f7b21d3b420490f08610.jpg47cedb4166187cf2fab2257c2bdb443d.jpg

 

masz zaznaczony komplet czyli 1m czarnego i 1 m czerwonego. Swoje kupowałem latem to takiej oferty na allegro nie było. Nie zmienia to faktu że przesyłka z ali tańsza a wręcz za darmo. Są oferty na ali w okolicy 55 zł za komplet czarny + czerwony 6 AWG. Akurat gadamy o dobrym przekroju pod dziobówkę lub pod elektryk na pawęży :)


Użytkownik rower26 edytował ten post 14 listopad 2024 - 13:58


#724 OFFLINE   Sebastian_CKFishing

Sebastian_CKFishing

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 5 postów
  • LokalizacjaKielce
  • Imię:Sebastian

Napisano 14 listopad 2024 - 14:23

Witam.

Silnik Mercury EFI 4 stroke z alternatorem. Moje pytanie jest odnośnie ładowania akumulatorów , mam 2 na łodce jeden 36ah kwasowy , drugi 100ah litowo jonowy . Silnik ładuje mi cały czas  kwasówke gdyż z tego co wiem nie można ładować zmiennym prądem litowych i teraz pytanie czy silnik może mieć alternator ze stałym prądem ładowania lub gdzie tosprawdzić? jeżeli nie to trzeba założyć jakiś regulator napięcia ? 

Np taki?Regulator ładowania VICTRON SMARTSOLAR MPPT 75/15 i jak to podpiąć żeby miało ręce i nogi . Do tej pory nie przeszkadzało mi to gdyż 100 na dziobówce straczała na kilka dni pływania , lecz teraz dokładam GPSMAP 1223 no i black boxa do livescope także obawaiam się że może zacząć brakować prądu ,myślę o podpięciu black box pod 100ah a echo pod kwasówke.  

#725 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 14 listopad 2024 - 14:39

Tam jest prądnica, a nie alternator. Jak ładujesz kwas, to masz i regulator napięcia, więc prąd stały. Jeżeli to lit LFP 4S (12,8V) to wystarczy spiąć baterie równolegle, jak napięcie przekroczy 13,5V, rozpiać jak spadnie poniżej.

#726 OFFLINE   neor

neor

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 413 postów
  • LokalizacjaBiała Podlaska

Napisano 15 listopad 2024 - 11:51

Czy macie jakieś sprawdzone elementy typu złączki termokurczliwe i złączki oczkowe . W jaki sposób łączycie kable lutujecie czy zaciskacie ? Zamawiacie w PL czy Ali ? 



#727 ONLINE   rower26

rower26

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1444 postów
  • Imię:Łukasz

Napisano 15 listopad 2024 - 13:42

Czy macie jakieś sprawdzone elementy typu złączki termokurczliwe i złączki oczkowe . W jaki sposób łączycie kable lutujecie czy zaciskacie ? Zamawiacie w PL czy Ali ? 

Termokurcze polecam z klejem, będą szczelne. Kable łączę tulejkami termokurczliwymi z cyną (topis się podczas nagrzewania opalarką) a na to jeszcze termokurcz z klejem. Niestety te tulejki termokurczliwe z cyną mają niezbyt duże średnice. Doskonale nadają się do instalacji od echosond. Grubsze kable łączyłem miedzianymi tulejkami zaciskowymi a na to termokurcz z klejem. Masa tego duperela jest zarówno na ali jak i na allegro.

Instalacje od echosond połączyłem sobie złączkami Wago. Nie robiłem osobnej skrzynki z bezpiecznikami. Na kazdym kablu bezpiecznik potem wszystko do złączki wago i jeden kabel do akumulatora. Dodatkowo złączka wago poszła w wodoodporną osłonę Wago gelbox.


Użytkownik rower26 edytował ten post 15 listopad 2024 - 13:44


#728 OFFLINE   Sebastian_CKFishing

Sebastian_CKFishing

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 5 postów
  • LokalizacjaKielce
  • Imię:Sebastian

Napisano wczoraj, 21:31

Tam jest prądnica, a nie alternator. Jak ładujesz kwas, to masz i regulator napięcia, więc prąd stały. Jeżeli to lit LFP 4S (12,8V) to wystarczy spiąć baterie równolegle, jak napięcie przekroczy 13,5V, rozpiać jak spadnie poniżej.


Czy jesteś pewien że to prądnica ? Wszędzie jest opisane jako alternator ... Nie wiem jak bardzo się różni alternator od prądnicy i czy można każdy rodzaj akumulatora ładować w taki sposób .
Na razie dokładam dodatkowy akumulator pod samego Black boxa a po zakończeniu sezonu będę jakoś to rozbudowywał.

#729 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano wczoraj, 23:06

Potocznie może się i tak mówi, ale to jest prądnica prądu zmiennego z prostownikiem i regulatorem napięcia. Różnica między alternatorem a prądnicą jest taka, że prądnica ma magnesy stałe, a w alternatorze są uzwojenia, w którym płynie prąd i generuje pole magnetyczne, polem tym można więc też sterować. W zaburtowy magnesy są wklejone po obwodzie koła zamachowego, a pod kołem jest wianuszek cewek. Jak magnesy mijają cewki, to wzbudzają prąd. Tak czy siak ładuje na tej samej zasadzie, co alternator samochodowy - dąży do 14,4V w instalacji, ale ma mniejszą wydajność, szczegölnie na niższych obrotach.

Użytkownik psulek edytował ten post wczoraj, 23:10

  • WojtekCIN lubi to




Użytkownicy przeglądający ten temat: 3

1 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych


    Przemek_M