Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Jaki skok śruby zastosować do silnika zaburtowego?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
460 odpowiedzi w tym temacie

#441 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 946 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 23 sierpień 2024 - 21:26

Ja kończę 13tkę. Dziś wyostrzyłem płaty na wzór yamahowskiej. Jeszcze weekend i będzie gotowa. Zaczyna fajnie wyglądać. Jeszcze spróbuje ją wyważyć na wyważarce do kół motocyklowych - ciekawe czy coś pokaże. Potem już tylko polerka.

W porównaniu do stanu przed obróbką wyglada dużo lepiej.

 

Yamaha polerowana na surowo po ok 10 wyjazdach wiec ok 250-300km i ok 100h w wodzie dalej jest gładka ja dupcia niemowlaka. Jedynie ściemniała trochę.

 

Dokladnie sie tez przyjrzałem. Polastorm ma płaskie płaty z kwadratowymi krawędziami (ale nie hałasuje). Natomiast oryginał yamahy ma płat ostrzony „od spodu” trochę na kształt skrzydła samolotowego. Ciekawe czy ten kształt oprócz zwykłego pchania wody wykorzystuje drogi różnice przepływu po płacie tworząc dodatkowe podcisnieńie? Jak liczyłem sprawność śruby to yamaha ma duzo mniejszy poślizg niż polastorm.



#442 ONLINE   Okonek@123

Okonek@123

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 67 postów
  • LokalizacjaNad wodą

Napisano 01 październik 2024 - 09:06

Potrzebuję porady, łódź 360cm waga podana przez producenta 100/110kg do tego silnik Mercury 15efi,we dwie osoby po +-70kg,płynie max 33km/h na orginalnej śrubie,czy większy lub mniejszy skok śruby coś pomoże zwiększyć prędkość

Użytkownik Okonek@123 edytował ten post 01 październik 2024 - 09:25


#443 OFFLINE   Ardoro

Ardoro

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 286 postów
  • LokalizacjaDolnośląskie

Napisano 01 październik 2024 - 19:58

Podstawowy parametr do oceny śruby to maks obroty. Bez tego nikt nie jest w stanie Ci pomóc



#444 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 946 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 01 październik 2024 - 21:08

Warto spróbować, ale na 15KM 33 to wcale złe nie jest. Lodka jedno ale graty drugie. Ja mam np na łódce 170kg gratów. Silniki akumulatory, wykładziny, paliwo, gaśnica itd.

 

W baaaardzo dużym uproszczeniu nie biorąc poprawki na wzrost oporów przy większej prędkości moc to zdolność wykonywania pracy. 33km/h /15KM x25KM to by teoretycznie odpowiadało 55km/h na 25KM silniku … czyli szybko.

 

Obroty podstawa ale nie wszystko. Moja łódka np na śrubie 11 1/4 łapie prawie max bo 5950obr/min i 48km/h a na 13 5550obr/min i 49km/h i mniej pali. A na 12 lipa bo najmniej. Dużo zależy tez więc od sprawności śruby, materiału i kształtu łopatek. Przy dwóch i trzech osobach już jest znowu szybciej na 11 1/4. Wiec to nie takie proste, że zmierzysz obroty i będziesz wiedział. Szukając złotego środka trzeba próbować.



#445 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4943 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 01 październik 2024 - 21:53

Opory rosną kwadratowo, w przybliżeniu można wyciągnąć pierwiastek ze stosunku mocy i wyjdzie przyrost prędkości. Np stosunek mocy 25 do 15 to 1,66 , pierwiastek to 1,28 więc można się spodziewać przyrostu 28%, czyli około 43. Takie szacowanie sprawdza się całkiem nieźle.

Przy doborze śruby, jeżeli szukamy czegoś uniwersalnego, dobrze sprawdza się zasadą, żeby samemu, ze standardowym wyposażeniem, podbijać pod maks obroty, można je nawet minimalnie przekroczyć.

#446 OFFLINE   Tresor

Tresor

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1445 postów
  • LokalizacjaCzerwieńsk
  • Imię:Łukasz

Napisano 02 październik 2024 - 07:52



Yamaha polerowana na surowo po ok 10 wyjazdach wiec ok 250-300km i ok 100h w wodzie dalej jest gładka ja dupcia niemowlaka. Jedynie ściemniała trochę.

Dziś mam na tapecie silnik 15KM chinol który pływa 60km/h +
Śruba 13 też polerowana i ostrzona. Kolor wygląda jak malowana a to właśnie tak się alu zmieniło.po sezonie. Ostra jak nóż i gładka jak by pokryta lakierem. Fajny temat szkoda ze nie mam cierpliwości do takich rzeczy. Przy okazji śruba wystaje w 1/3 nad wodę więc chłodzenie jest zrobione jak na fitk...

6179b0225a37ed4e68d8c24bcb717978.jpgec92252fded5c1b3c71381fdb941c84d.jpg4dce64a122fa61e1938bf35d5f9d7c29.jpg

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka
  • MIGOTKA lubi to

#447 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 946 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 02 październik 2024 - 20:56

Opory rosną kwadratowo, w przybliżeniu można wyciągnąć pierwiastek ze stosunku mocy i wyjdzie przyrost prędkości. Np stosunek mocy 25 do 15 to 1,66 , pierwiastek to 1,28 więc można się spodziewać przyrostu 28%, czyli około 43. Takie szacowanie sprawdza się całkiem nieźle.

Przy doborze śruby, jeżeli szukamy czegoś uniwersalnego, dobrze sprawdza się zasadą, żeby samemu, ze standardowym wyposażeniem, podbijać pod maks obroty, można je nawet minimalnie przekroczyć.

Nie żeby sie kłócić. Ale coś mi nie pasi. Coś mi sie kołacze, ze opór powietrza rośnie wraz z kwadratem prędkości. Czyli trochę bez sensu wyciągać pierwiastek z mocy? … bo to dopiero potencjał do pracy. A trzeba by wyciągać kwadrat z przyrostu prędkości. Nie wiem też jak rośnie opór nautyczny na styku łodka woda.

Czyli wracając do oporu powietrza (i pomijając lub traktując podobnie opór wody w ślizgu) ja bym jednak liczył tak: zakładając ze teraz jest 33km/ i to traktując jako 1 od razu pomniejszając moje obliczenia do 50km/h (bo liczyłem bez oporu a jest i prawie tyle ja łapie na troche większej łódce z 25KM) to zyskujemy 17km/h i… i teraz nie wiem jaki jest opór przy 33km/h żeby coś dalej policzyć, ale 50 to 1,51 z 33 czyli x1,51 =2,29 czyli, żeby tyle uzyskać by trzeba mieć 34KM? Za dużo … latało by szybciej.

 

Ale jakbym był politykiem którejś z wiodących partii i miał Was za głupków (czyli był politykiem którejś z wiodących partii) to by można tak  :D : prędkość wzrosła o 17km/h. Prawda. 17km/h odniesione do 33km/h to w zaokrągleniu 50% wzrostu prędkości. Prawda? Prawda. Skoro opór rośnie z kwadratem prędkości? to 0,5 do kwadratu to … 0,25. Prawda? Hehehe i już kobylka u płota do wniosku, ze aby uzyskać 50km/h wystarczy podnieść moc z 15KM o 25% czyli o w zaokrągleniu 4KM czyli 20KM byłoby z naddatkiem. Prawda? Gówno prawda  :P  :D  :D  :D

Ale sie ubawiłem. Qh na prezydenta! Myśle, ze u niejednego by przeszło i u niejednej ministry nawet  :D  :D  :lol:

 

Wszystko duże przybliżenia. Takie tam deszczowe rozważania.

 

Czekaj czekaj coś kumam z Twoim liczeniem. Liczysz w uproszczeniu potencjał mocy do pokonania oporu. Hmmm Może to jednak nie tak bez sensu. Ale coś nie bardzo bo na 25KM to ciężki RF 420 idzie więcej bo tak z 44km/h a nie mała i lekka skorupka 360. Ja stawiam, ze na 25KM by przekroczyła 50na bank. W sumie by trzeba usiąść i sie napić. Bo inteligencja rośnie wraz z sześcianem wyluzowania. A ja jestem po ciężkim dniu pracy z budżetowaniem, zmęczony i nie ogarniam kuwety …



#448 OFFLINE   drChlubicz

drChlubicz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 675 postów
  • LokalizacjaGA
  • Imię:Michał

Napisano 02 październik 2024 - 21:03

Chciał sobie chłop w ślizgu polatać, a tu bez korepetycji się nie obędzie :P



#449 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4943 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 02 październik 2024 - 22:31

Ech, spójrz na to inaczej - łódka stoi w miejscu a silnik musi pokonać prąd o dwa razy większej prędkości. Prąd dwa razy szybszy niesie cztery razy większą energię, więc silnik musi mieć cztery razy większą moc żeby tą energię skompensować - taka alternatywna logika. Tak samo droga hamowania.  Przy dwa razy większej prędkości jest cztery razy dłuższa (zakładając, że jesteś cały czas na granicy zerwania przyczepności, czyli maksymalnie wykorzystujesz siłę tarcia i temperatura układu nie ma wpływu na skuteczność). Całość jest oczywiście trochę uproszczona, bo z drugiej strony im szybciej płyniesz, tym łódka bardziej wychodzi z wody, więc powierzchnia tarcia i działania oporu wody trochę się zmniejsza, ale sprawdza się całkiem nieźle (weryfikowane w praktyce). Można to zrobić dokładniej, ale takie szacowanie dobrze oddaje to, czego można się spodziewać w ślizgu, przy zmianie mocy w ramach jednego kadłuba.  W każdym razie na przyrost wprost proporcjonalny nie ma co liczyć.  Kolega ma 360 ale właściwie nie wiadomo co, więc może być tak, że ten kadłub po prostu tak pływa i  porównanie go z RF420 nie ma sensu. Chociaż 33 to i tak niezły wynik jak na 15hp. Natomiast jak to łódka na rumpel, to 25hp przy 3,6m jest na granicy zdrowego rozsądku. 


Użytkownik psulek edytował ten post 02 październik 2024 - 22:34


#450 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1511 postów

Napisano 03 październik 2024 - 07:42

"Natomiast jak to łódka na rumpel, to 25hp przy 3,6m jest na granicy zdrowego rozsądku"
Przy małej wadze lodki i jednej osobie na pokladzie to taka pewna jazda na jednym kole:)

#451 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 946 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 06 październik 2024 - 18:06

U mnie śruba wyglądała tak ( ta podmęczoną):

 

b02e12c8881a6.jpghttps://zapodaj.net/plik-D7KoHl7Gxu
 

a teraz wyglada tak po sezonie od polerki lekko przetarta pastą:

 

981229f262d3d.jpghttps://zapodaj.net/plik-nsdGQLjBkz



#452 ONLINE   Okonek@123

Okonek@123

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 67 postów
  • LokalizacjaNad wodą

Napisano 07 październik 2024 - 17:51

Potrzebuję porady, łódź 360cm waga podana przez producenta 100/110kg do tego silnik Mercury 15efi,we dwie osoby po +-70kg,płynie max 33km/h na orginalnej śrubie,czy większy lub mniejszy skok śruby coś pomoże zwiększyć prędkość




Zmierzyłem obroty jest 6180, prędkość vmax 33km/h a czy jest możliwość że konstrukcja łodzi nie pozwala na osiągnięcie większej prędkości?

#453 OFFLINE   Ardoro

Ardoro

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 286 postów
  • LokalizacjaDolnośląskie

Napisano 07 październik 2024 - 18:04


Zmierzyłem obroty jest 6180, prędkość vmax 33km/h a czy jest możliwość że konstrukcja łodzi nie pozwala na osiągnięcie większej prędkości?

Jak napisał kolega Qh_ 33/h to nie jest zły wynik przy 15KM.

Czyli osiąga maks. obroty. Jak chcesz pokombinować, spróbuj dociążyć minimalnie mocniejszą śrubą czyli większy skok.

Zakładam że zmieniałeś ustawienia trymu?



#454 ONLINE   Okonek@123

Okonek@123

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 67 postów
  • LokalizacjaNad wodą

Napisano 07 październik 2024 - 18:12

Tak testy z trymem robiłem i lipa,i dodam też że mocno chlapie mi w ryja jak płynę,w ogóle nie podnosi dziobu,tak jak by go chciało wcisnąć w dół,próbowałem z różną waga pasażerów na dziobie i nawet była próba posadzenia pasażera na środkowej ławce i dalej nic

#455 OFFLINE   CORNEL

CORNEL

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 226 postów

Napisano 07 październik 2024 - 20:13

Okonek@123

Tu nie wykręcisz więcej to tak jakbyś próbował płynąć z wiatrem i pod wiatr. Jedyna słuszna droga do zwiększenia prędkości to więcej mocy. Prawa fizyki mówią jasno, do większej prędkości potrzeba więcej mocy.

Semper 410 na silniku 20km leciał 41-42 km/h z jedną osobą. 2 osoby i prędkość tylko 36 km/h. Więc na 15 km we dwie osoby 33 km/h to dobry wynik. Kombinowanie ze śrubą da może 2, może 3 km/h. Taka fizyka.


Użytkownik CORNEL edytował ten post 07 październik 2024 - 20:14


#456 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4943 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 07 październik 2024 - 21:20


Zmierzyłem obroty jest 6180, prędkość vmax 33km/h a czy jest możliwość że konstrukcja łodzi nie pozwala na osiągnięcie większej prędkości?

 

Masz silnik 15km, śruba raczej dobrana dobrze - jak dojdzie jedna osoba to obroty spadną, można zwiększyć skok o 1 ale to dużo nie da - obroty spadną, suma summarum wyjdzie podobnie. Nic tu nie wykombinujesz. Różnica 1-2km przy żonglowaniu śrubami kosztem dynamiki. 33km to przyzwoity wynik na 15km. Chcesz więcej, kup większy silnik. 



#457 OFFLINE   Ardoro

Ardoro

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 286 postów
  • LokalizacjaDolnośląskie

Napisano 07 październik 2024 - 22:09

Tak testy z trymem robiłem i lipa,i dodam też że mocno chlapie mi w ryja jak płynę,w ogóle nie podnosi dziobu,tak jak by go chciało wcisnąć w dół,próbowałem z różną waga pasażerów na dziobie i nawet była próba posadzenia pasażera na środkowej ławce i dalej nic

To posadź pasażera z tyłu, albo jeszcze odchyl silnik do tyłu. Dziwne że nie dziób w żadnym z ustawień się nie unosi 



#458 ONLINE   Okonek@123

Okonek@123

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 67 postów
  • LokalizacjaNad wodą

Napisano 07 październik 2024 - 22:29

Już to robiłem przy odchyleniu silnik zaczyna szarpać

#459 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 946 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 08 październik 2024 - 19:38

Nie bardzo rozumiem. 
 

Ile masz zalecane max obroty na tym silniku? Bo jak 6200to ok ale jak 6000 to juz trochę przekraczasz. Jak mówiłem 33 na 15KM to niezły wynik, ale chcąc sie bawić można wydłużyć śrubę, spadną obroty (mniej więcej 200obr/cal) i moze wzrosnąć prędkość choć nie musi.

 

Co do dziobu jak ustawiasz trym to w pełnym momencie lodka zaczyna kłapać dziobem i wtedy się cofa o jeden poziom i jest git. Jak nie klapie na podniesionym trymie to znaczy raczej ze silnik za słaby.

 

Ogólnie ja się lubię bawić ale jeśli nie masz dalekich dolotów to na małej łódce 33 jest ok.
Jak ktos napisał 25KM i duże prędkości w łódkach poniżej 4m jest na granicy rozsądku. Trzeba uważać, np pod wiatr i na falach. Ale co ja poradzę jak dopiero po przekroczeniu granic rozsądku zaczyna sie frajda?  :D

 

Łodki nigdy nie widziałem, ale na Slovakiaring zanim przebudowali/złagodzili drugą hopkę to mocne auta notorycznie tam ładowały na dachy a motocykle prostowały zakręt na gumie, sraka w gaciach. Podobnie jest na krótkiej łódce z większą mocą, trzeba umiejętnie operować gazem jak się skacze z fali na falę. Bo można sie nakryć.


Użytkownik Qh_ edytował ten post 08 październik 2024 - 19:42


#460 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4943 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 08 październik 2024 - 23:38

Mercury EFI 15hp ma podane 5700-6200 dla mocy maksymalnej, więc kolega ma śrubę dobraną bardzo dobrze. W sensie tak jak ja lubię i bym dobrał dla siebie :). Przy małych mocach i niskich skokach regułą 200-300 na cal sie nie sprawdza. Zazwyczaj spadek jest dużo większy. Prędkości z tego nie będzie, a dynamika spadnie. Jeden czy dwa cale więcej skoku koni nie doda, moim zdaniem pieniądze w błoto ale czasami tak jest, że trzeba się samemu przekonać.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych