Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Jaki skok śruby zastosować do silnika zaburtowego?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
460 odpowiedzi w tym temacie

#141 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 27 sierpień 2020 - 22:18

W przypadku gdy silnik wychodzi powyżej zalecanego zakresu obrotów, można założyć że zastosowanie śruby o większym skoku nie wpłynie znacząco na moc silnika, a to znaczy że i maksymalna prędkość się nie zmieni.

Moc silnika wynika z momentu obrotowego i prędkości obrotowej. Można założyć z grubsza, że mniejsze obroty zostaną skompensowane większym momentem obrotowym.

Z takim założeniem prosto jest obliczyć o ile spadną obroty na nowej śrubie:

przypuśćmy że mamy śrubę 12 cali i obroty silnika 6000/min.

X = 6000 x 12/13 = 5538 obrotów. Czyli teoretycznie obroty spadną o 462 obroty.



#142 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4943 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 28 sierpień 2020 - 11:48

Robert, to nie do końca tak. Żeby silnik rozwinął pełną moc musi być też odpowiednio obciążony. Moc bierze się z ciepła wydzielonego przez spalone paliwa w jednostce czasu * sprawność a nie z samych obrotów. Podam przykład skrajny - bez obciążenia nie musisz otworzyć przepustnicy do końca, żeby uderzyć w ograniczenie. Silnik ma lekko i rozkręca się łatwo, ale ... nie przepala tyle paliwa ile powinien przy pełnej mocy. Sprawność mu raczej nie wzrasta więc... Druga spraw to skok śruby działa w pewnym sensie jak przekładnia, więc tak samo zmieniają warunki pracy jednostki napędowej. Podam przykład - Honda 50HP , śruba 13, vmax 52-53 km, obroty samemu pod 6250 (uderzałem w ograniczenie), zmiana na 15 - vmax 56-57 , obroty około 5750, ale zauważalnie gorsza dynamika. Ruchy nie są może jakieś duże, ale zauważalne. Należy też pamiętać, że powyżej punktu mocy maksymalnej zaczyna ona lekko spadać. Osobiście uważam, że optymalna śruba to taka, która pozwala samemu, na pusto w łodzi dobić do okolic górnego zakresu obrotowego silnika (zazwyczaj 6000), ale nie do ograniczenia. Traci się minimalnie vmax samemu, ale zachowuje elastyczność, tzn łódka pływa dobrze zarówno w jedną jak i w trzy osoby czy z dużą ilością gratów.

Co do twojego wzoru, to jest on nieprawidłowy, ponieważ nie jest to zależność liniowa.

Użytkownik psulek edytował ten post 28 sierpień 2020 - 15:51

  • cabage lubi to

#143 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 28 sierpień 2020 - 15:31

Ja wiem że jest nieprawidłowy, dlatego podałem też założenie, że przy spadku obrotów wzrośnie moment obrotowy na tyle by utrzymać tą samą prędkość co była wcześniej - to znaczy na śrubie o mniejszym skoku. Przykład który podałeś świadczy że wzrost momentu może być większy.

W rzeczywistości działa większa ilość czynników ale by coś obliczyć czy oszacować - to trzeba maksymalnie uprościć.



#144 OFFLINE   12345

12345

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 186 postów
  • LokalizacjaZ Piątnicy, no bo skąd! ;)

Napisano 29 sierpień 2020 - 13:24

mam pytanie ... ile moze wyniesc wartosc X  ( tak hipotetycznie ) NIE POSIADAM OBROTOMIERZA

miałem sruby : 

11 3/8x12 - predkosc 53  ( sruba wpadała w uslizg podczas przyspieszania i podczas odkreconego na maxa rumpla ) 

11 1/4x14- predkosc 55 ( nie wyczułem aby sruba wpadała w uslizg ) 

11x15 - predkosc 57 ( jak wyzej )

10 3/4 x16 - predkosc X ????? ( zwiekszy sie predkosc i przyspieszenie ?? jakie moga byc teoretycznie efekty zastosowania takiej sruby ) 

 

* silnik 60hp 



#145 OFFLINE   cabage

cabage

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1518 postów
  • LokalizacjaOpole
  • Imię:Marcin
  • Nazwisko:Tohatsu/Mercury/Lowrance/MG/Ram Mounts

Napisano 29 sierpień 2020 - 19:03

Zakup kolego obrotomierz i napisz jakie wartości RPM ma silnik na danych śrubach. 

 

W tej sytuacji w zgadywanki odłóżmy na bok , chyba że chcesz usłyszeć bajkę o Jasiu i Małgosi :)


Użytkownik cabage edytował ten post 29 sierpień 2020 - 19:03


#146 OFFLINE   12345

12345

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 186 postów
  • LokalizacjaZ Piątnicy, no bo skąd! ;)

Napisano 29 sierpień 2020 - 19:06

Czułem że będzie wywod o obrotomierzu :)

#147 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 29 sierpień 2020 - 22:33

mam pytanie ... ile moze wyniesc wartosc X  ( tak hipotetycznie ) NIE POSIADAM OBROTOMIERZA

miałem sruby : 

11 3/8x12 - predkosc 53  ( sruba wpadała w uslizg podczas przyspieszania i podczas odkreconego na maxa rumpla ) 

11 1/4x14- predkosc 55 ( nie wyczułem aby sruba wpadała w uslizg ) 

11x15 - predkosc 57 ( jak wyzej )

10 3/4 x16 - predkosc X ????? ( zwiekszy sie predkosc i przyspieszenie ?? jakie moga byc teoretycznie efekty zastosowania takiej sruby )

Liczenie obrotów śruby  przy kawitacji jest bez sensu.

X to wartość obrotów silnika przy założeniu typowej przekładni 13/27 (napisałem że śruby przez co stało się nieczytelne)

posługując się książkowym wzorem dla skoku 15 cali: 57000/ 15 (skok śruby) x 1,2192 = 57000/18,288=3117 w uproszczeniu i to są obroty śruby

Nie wiem jaka jest przekładnia i jakie są obroty maksymalnej mocy dla silnika, ale tak na oko są znacznie wyższe niż macy maksymalnej.

Przyspieszenie rośnie jak się schodzi skokiem śruby w dół, a jak skok zwiększysz to zwiększy się prędkość



#148 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 29 sierpień 2020 - 22:45

 Osobiście uważam, że optymalna śruba to taka, która pozwala samemu, na pusto w łodzi dobić do okolic górnego zakresu obrotowego silnika (zazwyczaj 6000), ale nie do ograniczenia. Traci się minimalnie vmax samemu, ale zachowuje elastyczność, tzn łódka pływa dobrze zarówno w jedną jak i w trzy osoby czy z dużą ilością gratów.

 
Pisałem tu o tym kilka razy :)



#149 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 30 sierpień 2020 - 19:11

Wczoraj popłynąłem na granicę Zalewu Szczecińskiego około 25km, z cięższą załogą niż zwykle, całość około 450kg. silnik 13,5 czyli ponad 30kg na 1HP. Szczęśliwie śruba ze skokiem 10 1/2 cala która wcześniej obciążała za słabo, w tym przypadku się sprawdziła idealnie. Na wejście w ślizg trzeba było poczekać a i obroty silnika nie przekraczały zakresu pracy, silnik pracował cicho i bez zbędnych drgań. Zakładanych przy obliczaniu śruby 30km/h raczej nie przekroczyliśmy, ale płynęło się sprawnie.

Tak więc ze względów praktycznych dobór o którym piszecie jest dobry.


Użytkownik Stołczynianin edytował ten post 30 sierpień 2020 - 19:15


#150 OFFLINE   IntruZ9

IntruZ9

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 489 postów
  • LokalizacjaPCT
  • Imię:intruz

Napisano 15 wrzesień 2020 - 16:21

Witam,czy znajdę tutaj doświadczona osobę które pomoże mi dobrać odpowiednią śrubę,jakiś czas temu założyłem temat w którym opisałem swój przypadek "Witam,dziś zauważyłem dość dziwne zjawisko,pytanie do bardziej doświadczonych kolegów...co może być przyczyną łapania powietrza przez śrubę? Łódź nextline 430,silnik tohatsu 20hp"...założyłem licznik z obrotomierzem okazało się że to nie łapanie powietrza tylko silnik tak wysoko się kręcił(odcinał zapłon) licznik wskazywał maks 6100 przy 3/4 skali na manetce,czyli wychodzi że ma dość lekko w tej wodzie,zjawisko to występuje przy 40kmh,śrubę jaką mam teraz założona jest oznaczona 9,25x10p...czyli 9 1/4 cala i skok 10?...przeglądam na w sieci śruby i wyżej jest dostępne 9.9x skok 12,13 lub 14

#151 OFFLINE   -YAN-

-YAN-

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 736 postów
  • LokalizacjaPruszków

Napisano 15 wrzesień 2020 - 16:38

Jeśli zwiększysz skok obroty spadną/ok. 200-300 obr. przy jednym skoku/.



#152 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 15 wrzesień 2020 - 16:41

12 stainless steel od solas 5121-093-12
Mialem dokladnie ten sam problem na tym samym silniku praktycznie tylko z naklejka mercury obroty zeszly do 5500

Użytkownik sharkfishing edytował ten post 15 wrzesień 2020 - 16:44


#153 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15693 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 15 wrzesień 2020 - 17:02

Witam,czy znajdę tutaj doświadczona osobę które pomoże mi dobrać odpowiednią śrubę,jakiś czas temu założyłem temat w którym opisałem swój przypadek "Witam,dziś zauważyłem dość dziwne zjawisko,pytanie do bardziej doświadczonych kolegów...co może być przyczyną łapania powietrza przez śrubę? Łódź nextline 430,silnik tohatsu 20hp"...założyłem licznik z obrotomierzem okazało się że to nie łapanie powietrza tylko silnik tak wysoko się kręcił(odcinał zapłon) licznik wskazywał maks 6100 przy 3/4 skali na manetce,czyli wychodzi że ma dość lekko w tej wodzie,zjawisko to występuje przy 40kmh,śrubę jaką mam teraz założona jest oznaczona 9,25x10p...czyli 9 1/4 cala i skok 10?...przeglądam na w sieci śruby i wyżej jest dostępne 9.9x skok 12,13 lub 14

Tośka na wtrysku ?



#154 OFFLINE   IntruZ9

IntruZ9

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 489 postów
  • LokalizacjaPCT
  • Imię:intruz

Napisano 15 wrzesień 2020 - 17:29

Nowa Tośka na wtrysku

#155 OFFLINE   IntruZ9

IntruZ9

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 489 postów
  • LokalizacjaPCT
  • Imię:intruz

Napisano 15 wrzesień 2020 - 17:37

Czyli trzymać się tego rozmiaru tylko skok zmienić? A jak to wpłynie na prędkość ?czy ten czas wejścia w ślizg

#156 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 15 wrzesień 2020 - 17:49

Co do rozmiaru za duzego wyboru nie masz wszystkie 3 blades sa takie same 4 jest ciut mniejsza a 4 do ciezkiego uciagu ciut wieksza predkosc wzrosnie do 5mph czyli z 8-9 km za to w slizg bedzie wchodzic wolniej .Jak mowie mialem ten sam problem na blizniaczym silniku

Użytkownik sharkfishing edytował ten post 15 wrzesień 2020 - 17:52


#157 OFFLINE   -YAN-

-YAN-

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 736 postów
  • LokalizacjaPruszków

Napisano 15 wrzesień 2020 - 17:57

Odebrałem własnie Hondę 20km i mają 9 1/4x10 cztery skrzydła.



#158 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15693 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 15 wrzesień 2020 - 18:50

Odebrałem własnie Hondę 20km i mają 9 1/4x10 cztery skrzydła.

Czemu jednak Honda a nie Tośka?



#159 OFFLINE   perch22

perch22

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 332 postów
  • LokalizacjaMazury
  • Imię:Jan

Napisano 15 wrzesień 2020 - 18:51

Na tej śrubie Hondą BF20 kM , SHSU ,Romaną 440 ,całość jakieś 350 kg, osiągam prędkość na max 44kh ,obroty 5950,ja jestem z hondy zadowolony ,zaczynałem od 2,3kM (10 lat),następny to Honda  10kM , SHU (5 lat),bez awarii  a teraz BF20kM SHSU ,od maja 80 mtg.


Użytkownik perch22 edytował ten post 15 wrzesień 2020 - 19:04


#160 OFFLINE   -YAN-

-YAN-

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 736 postów
  • LokalizacjaPruszków

Napisano 15 wrzesień 2020 - 19:23

Czemu jednak Honda a nie Tośka?


Dostałem ciekawa ofertę / rupel, szarpanka, rozrusznik , automatyczne ssanie i lądowanie na czym najbardziej mi zależało / zapłaciłem sporo taniej od Twojej oferty.

Użytkownik -YAN- edytował ten post 15 wrzesień 2020 - 19:25





Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych