JAKI AKUMULATOR POMOCY
#41 OFFLINE
Napisano 22 wrzesień 2010 - 22:06
Według katalogów żelowki i tzw. akumulatory AGM mają czas eksploatacji od 5 do 10 lat. Ale katalogi jedno, a czas pokaże...
Dbanie o aku jest bardzo istotne. Nie pozostawianie w stanie rozładowanym , doładowywanie.
I jeszcze sprawa ładowania akumulatorów żelowych. Można go ładować zwykłym prostownikiem, z tym że należy pilnować by napięcie nie przekroczyło 14,9 v, a prąd ładowania zmniejszać w jego trakcie.
Powiedzmy aku 100 Ah zacząć ładować prądem 10-12 Ah a później stopniowo go zmniejszać aż do osiągnięcia tych prawie 15 V.
Automatyczny prostownik sam wykonuje powyższe czynności.
Warto też zaopatrzyć się w najprostszy Voltomierz (ok. 20-30 zł) i mieć go ze sobą na łódce. Jak widzimy, że akumulator jest już słaby, to w miarę możliwości zmniejszyć prędkość, lub przejść na napęd ręczny
#42 OFFLINE
Napisano 22 wrzesień 2010 - 22:28
#43 OFFLINE
Napisano 22 wrzesień 2010 - 22:56
Po prawie dwóch latach użytkowania żelówki ( a dokładniej AGM-a) napięcie po 7 dniach od naładowania wynosi 13,2 V. I nic się nie ugotowało.
W karcie technicznej aku mam napisane:
ŁADOWANIE NAPIĘCIEM STAŁYM:
1. PRACA CYKLICZNA 14,7 V +-0,3V
2. PRACA BUFOROWA 13,65 +-0,15V
A może sprzedawca wiedział co robi, bo Trojany źle znoszą ładowanie napięciem powyżej 13,8V?
Długo masz tego Trojana? Naładuj go na full i zmierz napięcie po tygodniu od naładowania. Ciekaw jestem, jaki będzie spadek napięcia.
I jeszcze cytat z podanego przez ciebie linku:
Praca buforowa (zasilanie awaryjne) - akumulator jest cały czas podłączony do układu ładowania i stanowi awaryjne źródło zasilania w przypadku zaniku napięcia sieciowego.
Praca cykliczna - akumulator jest podstawowym źródłem zasilania urządzenia i po rozładowaniu jest odłączany od obciążenia i ponownie ładowany.
Praca akumulatora to praca cykliczna- więc wyciąg z karty technicznej powyżej pokazuje maksymalne napięcie 14,4-15V
Przy okazji. Tam moja 120AH nie jest też ciężka - 33 kg
#44 OFFLINE
Napisano 22 wrzesień 2010 - 23:00
#45 OFFLINE
Napisano 22 wrzesień 2010 - 23:07
#46 OFFLINE
Napisano 23 wrzesień 2010 - 13:19
#47 OFFLINE
Napisano 31 październik 2010 - 09:35
trojana scs150 100ah deep cycle. oraz ładowarę est 514.
w związku z tym że jest to mój 1 zestaw chciałbym się zapytać jak go ładować.
Czy rzeczywiście ładowrka sama poustawia
optymalne poziomy ładowania czy coś należy robić.
Czy korki mają byc łodkręcone przy ładowaniu ?
Po naładowaniu est 514 sam się wyłączy czy będzie podtrzymywał
napięcie.
Czy może ktoś śmigał na takim zestawie i czy może
ma jakieś opinie?
Pozdrawiam,
ZH.
#48 OFFLINE
Napisano 31 październik 2010 - 22:08
#49 OFFLINE
Napisano 31 październik 2010 - 22:44
Jak zapali się dioda KOŃCOWA FAZA to dobrze jest przekręcić pokrętło maksymalnie w prawo i ładować jeszcze kilka godzin.
#50 OFFLINE
Napisano 01 listopad 2010 - 09:40
Jutro wyruszam na 1 wyprawę z silnikiem więc sam się przekonam na ile styknie mocy.
Pozdrawiam,
Z.H.
#51 OFFLINE
Napisano 02 listopad 2010 - 23:15
#52 OFFLINE
Napisano 03 listopad 2010 - 08:20
Jestem po 1 wyprawie i muszę przyznać że
ów zestaw bardzo pozytywnie mnie zaskoczył.
Pływałem od 8 rano do ok 15.
Nie używałem biegu 5 tylko na 3 / 4
do samego końca pływania , a akwen jest duży nie odczułem
spadku mocy.
łódka ma ok 4 metrów i nie należy do najlżejszych.
Jedyne co to brak falki więc
ocena może być nie do końca
wiarygodna ale cóż....
Zestaw minn kotka 30 endurka + trojanek scs150(kwasik)--100Ah+
est 514- uważam za bardzo dobry zestaw pozwalający
przy niewielkim wietrze
na kilkunastogodzinne łowienie.
Zwłaszcza biorąc pod uwagę po sezonowe ceny 30-stek(500 zł )
można się skusić.
Pozdrawiam,
Z.H.
#53 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2010 - 00:02
#54 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2010 - 21:38
#55 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2010 - 22:06
#56 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2010 - 22:23
Myślę, że te dwa sposoby na oszczędzanie akumulatora są równie dobre. Jeśli w miarę szybko akumulator odbuduje się po pracy pod obciążeniem do tych 12,6 V to jest jeszcze chwila pływania.
Mój dwuletni 120 Ah AGM kilka dni po naładowaniu ma 13,20-13,30 V.
Przy 8 h łowieniu (spinning 90%/troll 10%) na jeziorach 60-120 hektarów i częstym używaniu 5 biegu po 1h od odłączenia ma 12,6/12,7. Silnik MotorGuide 54 Lb po przeróbce na maxymizer w Multi-Com.