Shimano Vanquish ;)
#1001 ONLINE
Napisano 22 styczeń 2023 - 21:31
received_635025011764464.jpeg 97,35 KB 30 Ilość pobrań
received_854809128941661.jpeg 92,64 KB 27 Ilość pobrań
- GroPerch lubi to
#1002 OFFLINE
Napisano 22 styczeń 2023 - 21:41
Kołowrotek to prosty mechanizm i niewiele się różni jeden od drugiego to fakt. Jednakże to właśnie materiały i precyzja ich obróbki składają się na właściwości poszczególnych modeli. Vanquish ma obudowę z magnezu a Shara, nie wiem, ale pewno z plastiku, właściwości tych materiałów są wyraźnie różne i tyle. Dla przykładu, badanie składu przekładni Stradic-a...
received_635025011764464.jpeg
received_854809128941661.jpeg
dlatego zaznaczyłem w nawiasie, że chodzi mi o bebechy, bo fakt, że Ci4+ jest droższy niż plastik jest oczywisty, z tym, że nie wpływa to na wytrzymałość kołowrotka, a raczej jego wagę, ewentualnie spasowanie.
Skąd masz te fotki tego składu? Bardzo fajna sprawa. Chętnie zobaczyłbym skład przekładni, pinionów etc. innych modeli, zarówno budżetowych i niebudżetowych.
#1003 ONLINE
Napisano 22 styczeń 2023 - 21:51
Co tyczy się przekładni to zdjęcia dostałem od kolegi, który twierdzi, że sam badał spektrometrem skład przekładni swoich stradików 4000 FL, które padły mu po roku eksploatacji na toruńskim odcinku Wisły.
- Banjo i GroPerch lubią to
#1004 OFFLINE
Napisano 22 styczeń 2023 - 22:08
#1005 OFFLINE
Napisano 22 styczeń 2023 - 22:14
Kuba, dobrze prawi. Sztywna obudowa jest po to potrzebna, aby wałek z kołem nie uginał się zbytnio, co może doprowadzić np. do zmniejszenia luzów w przekładni a w efekcie w najlepszym przypadku nadmiernego zużycia zębów. Tylko tak dla przypomnienia: wałek z kołem obraca się w łożyskach osadzonych w gniazdach obudowy, stąd obudowa przynajmniej w gniazdach powinna być sztywna, czego plastik nie zapewnia.
Kolega musiał mieć na pieńku z ojcem Rydzykiem .
- guciolucky i GroPerch lubią to
#1006 OFFLINE
Napisano 22 styczeń 2023 - 22:31
Niestety nie masz racji, nawet najlepsza przekładnia, zamontowana w nieodpowiednio sztywnej obudowie, zniszczy się zdecydowanie szybciej i nie będzie pracować właściwie. Obudowa zatem jest jednym z kluczowych elementów kołowrotka.
Co tyczy się przekładni to zdjęcia dostałem od kolegi, który twierdzi, że sam badał spektrometrem skład przekładni swoich stradików 4000 FL, które padły mu po roku eksploatacji na toruńskim odcinku Wisły.
No ok, sztywna obudowa lepiej trzyma przekładnie, ale nadal są inne materiały poza plastikiem które są bardzo tanie, a pewnie nawet twardsze niż magnez jak np. aluminium, więc poza tym, że taki kołowrotek będzie cięższy to nie powinien eksploatować się szybciej, a pewnie nawet wolniej, więc nadal pytanie czy faktycznie taki Vanquish ma coś na tyle drogiego, żeby eksploatował się wolniej niż kołowrotki niższego segmentu...
Kuba, dobrze prawi. Sztywna obudowa jest po to potrzebna, aby wałek z kołem nie uginał się zbytnio, co może doprowadzić np. do zmniejszenia luzów w przekładni a w efekcie w najlepszym przypadku nadmiernego zużycia zębów. Tylko tak dla przypomnienia: wałek z kołem obraca się w łożyskach osadzonych w gniazdach obudowy, stąd obudowa przynajmniej w gniazdach powinna być sztywna, czego plastik nie zapewnia.
Kolega musiał mieć na pieńku z ojcem Rydzykiem .
Chyba nie rozumiem aluzji z pieńkiem
#1007 OFFLINE
Napisano 22 styczeń 2023 - 22:33
Chyba, że płacimy właśnie za to, że ta obudowa jest twarda a jednocześnie bardzo lekka. Niestety nie wiem o ile droższy jest magnez od aluminium, i czy cała obudowa Vańka jest z niego wykonana, czy ma tylko domieszki. To też fajnie byłoby sprawdzić spektrometrem.
Użytkownik GroPerch edytował ten post 22 styczeń 2023 - 22:33
#1008 ONLINE
Napisano 22 styczeń 2023 - 23:02
- Dedo lubi to
#1009 OFFLINE
Napisano 23 styczeń 2023 - 00:08
Kołowrotek to prosty mechanizm i niewiele się różni jeden od drugiego to fakt. Jednakże to właśnie materiały i precyzja ich obróbki składają się na właściwości poszczególnych modeli. Vanquish ma obudowę z magnezu a Shara, nie wiem, ale pewno z plastiku, właściwości tych materiałów są wyraźnie różne i tyle. Dla przykładu, badanie składu przekładni Stradic-a...
received_635025011764464.jpeg
received_854809128941661.jpeg
Vanquish ma obudowę z magnezu ???
No niestety bardziej na miejscu było by napisać MIAŁ do 2016 bo 2019 (2023 pewnie też) goszczą swój mechanizm w plastikowym panelu bocznym a magnezowa została tylko stopa .
Kuba, dobrze prawi. Sztywna obudowa jest po to potrzebna, aby wałek z kołem nie uginał się zbytnio, co może doprowadzić np. do zmniejszenia luzów w przekładni a w efekcie w najlepszym przypadku nadmiernego zużycia zębów. Tylko tak dla przypomnienia: wałek z kołem obraca się w łożyskach osadzonych w gniazdach obudowy, stąd obudowa przynajmniej w gniazdach powinna być sztywna, czego plastik nie zapewnia.
Kolega musiał mieć na pieńku z ojcem Rydzykiem .
Ciekawy wykład, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt że od 2019 roku w korpusie Vanquisha tylko jedno łożysko jest osadzone w metalu
Można by to rozłożyć na części, opisać i wytłumaczyć ale szkoda na to zwyczajnie prądu, choćby kabłąk w Vańku jest tytanowy itd. Pomijając kwestie ceny materiałów i ich obróbki co jest przecież większym, często kosztem niż surowiec to zwyczajnie wielu japońskich inżynierów pracuje nad tym aby w zależności od segmentu, produkt drogi był lepszy od tańszego bo inaczej nigdy by się ten drogi nie sprzedał na dużą skalę. Jeśli chodzi o chęć udowodnienia fizycznego zjawiska różnicy jakości to dość łatwo jest to zrobić, wystarczy dokręcić hamulce w czasie holu i zwinąć rybę kołowrotkiem, różnica jest wtedy wyczuwalna bardzo wyraźnie.
Tytanowy kabłąk w Vanquishu ?
A który to rocznik posiadał takie cudo ?
Żeby nie wyszło na to że popieram teorię Vanford = Vanquish, to przyznać trzeba że samo koło przekładni Vanquisha przebija pod względem trwałości koło z Vanforda, Stradica itp. a różnica klas pomiędzy tymi modelami, choć z biegiem lat i kolejnych modeli troszkę się rozmyła, to jednak wciąż jest zauważalna.
Użytkownik Adaś Niezgódka edytował ten post 23 styczeń 2023 - 00:53
- Mdah, Bury knives, Rebus i 3 innych osób lubią to
#1010 OFFLINE
Napisano 23 styczeń 2023 - 07:51
Napisałem jak powinno być.
A że jest nieco inaczej, to zapewne sprawdzili, tzn. policzyli obciążenia oraz odkształcenia gniazd i całego korpusu. Zależy jakie wyszły wyniki. Nie twierdzę, że nie opracowali jakieś tworzywo sztuczne, które mniej odkształca się niż zwykły plastik. Niemniej poprawa własności mechanicznych każdego materiału wiążę się ze wzrostem jego ceny.
Pewniej czuję się jak mam w ręce kołowrotek z obudową wykonaną ze stopu lekkiego metalu . Zapewne to przyzwyczajenie .
#1011 ONLINE
Napisano 23 styczeń 2023 - 09:27
- Mdah i Dedo lubią to
#1012 OFFLINE
Napisano 26 styczeń 2023 - 15:51
#1013 OFFLINE
Napisano 26 styczeń 2023 - 16:41
Załączone pliki
- homax i przemo_w lubią to
#1014 OFFLINE
Napisano 26 styczeń 2023 - 16:54
Stelli 18 waży 11gram, vanforda 9 gram a tu tak jak mówiłeś jeszcze prawie 1.5 grama urwali :-)Proszę bardzo
Dzięki za fotkę.
#1015 OFFLINE
Napisano 13 luty 2023 - 07:54
#1016 OFFLINE
Napisano 13 luty 2023 - 09:08
Wiadomo kiedy będzie vaniek 23' dostępny u nas?
Przełom marca i kwietnia, ale stawiałbym bardziej na koniec kwietnia.
- Miro 85 lubi to
#1017 OFFLINE
Napisano 13 luty 2023 - 09:50
Użytkownik Lukas 24 edytował ten post 13 luty 2023 - 09:50
#1018 OFFLINE
Napisano 13 luty 2023 - 13:01
- Karpiu95 lubi to
#1019 OFFLINE
Napisano 13 luty 2023 - 13:21
#1020 OFFLINE
Napisano 13 luty 2023 - 13:49
Tak wiem ,tylko kusi wolna oscylacja.
Czarnuch to czarnuch Za wolną oscylację 500 pln ...
Użytkownicy przeglądający ten temat: 2
0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych