Baza danych na temat woblerów z pianki
#301 OFFLINE
Napisano 14 lipiec 2014 - 22:45
#302 OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2014 - 12:30
Dziękuję.I prawie nie pisze.Używam tłumacza.Szukam pianki na 4-5 cm wobky.Długie badania teoria. Wiem, że to tajemnica.Podobnie wychodząc z nią, Będę informować o postęp.
Wypróbuj Foam IT . Była dostępna zarówno w Czechach jak i na Słowacji , cena niższa niż ta z Polskiej dystrybucji /Kauposil/
Anthrax z jakiego materiału są twoje formy ?
Użytkownik wedkarzyk1 edytował ten post 15 lipiec 2014 - 12:41
- anthrax lubi to
#303 OFFLINE
Napisano 28 lipiec 2014 - 21:33
Wypróbuj Foam IT . Była dostępna zarówno w Czechach jak i na Słowacji , cena niższa niż ta z Polskiej dystrybucji /Kauposil/
Anthrax z jakiego materiału są twoje formy ?
Dziękuję za adres na pianku.
Moje formy są obrabiane na CNC z metalu.
#304 OFFLINE
Napisano 28 lipiec 2014 - 21:59
Dziękuję za adres na pianku.
Moje formy są obrabiane na CNC z metalu.
W takim razie w pełni profesjonalne . Skup się na Foam it 10 i 15 te są warte uwagi .
#305 OFFLINE
Napisano 13 sierpień 2014 - 09:46
Powiem prosto w temacie form i odlewów jestem zielony, ale czytam i wydaję mi się że rozumiem coraz wiecej przynajmniej w teorii .
W obecnej chwili jestem na etapie przygotowania formy,
prawdopodobnie dzisiaj jeszcze będę zalewał ramkę żywicą epoksydową.
Tutaj bardzo bym prosił o weryfikacje czy wszystko jest dobrze, czy może wlew w innym miejscu, jak np zaznaczone na zdjeciu białą kreska ? a może właśnie bez wlewu mam zrobić i lać piankę do połówki a potem dopiero składać forme ?
Jak jest lepiej i dla czego ?
I czy jako wypełniacz do żywicy nada się talk techniczny?
kanał wlewowy.jpg 31,89 KB 16 Ilość pobrań gotowe do zalewania .jpg 37,07 KB 16 Ilość pobrań
Użytkownik Adam L. edytował ten post 13 sierpień 2014 - 09:50
#306 OFFLINE
Napisano 13 sierpień 2014 - 12:12
Witaj,
Co do wlewu - w przypadku pianki jest on calkowicie zbedny, gdyz latwiej jest zalac forme bezposrednio, wtedy pozbywasz sie zbednych nadlewow itp i cisnienie wewnatrz formy powoduje lepsza kompresje . Zywica epoksydowa jest jak najbardziej ok ze wzgledu na maly skursz w czasie zelowania - w przecisienstwie do poliestrowej ktora ma skurcz na poziome paru procent.
Co do wypelniacza ja zawsze uzywalem gdy jeszcze robilem formy z zywicy mielonego kamienia - akurat taki produkt mi sie trafil i sprawdzal sie idealnie. Chodzi glownie o to ze wypelniacz powinien byc suchy i dajemy go tyle aby zachowac zywice w stopniu pozwalajacym na zalanie formy. Wypelniacza dajemy calkiem sporo w stosunku do zywicy co pozwala na obnizenie kosztu wykonania formy i mechanicznie forma jest bardziej odporna.
Teraz formy wykonuje z aluminium na CNC.
Sorry za brak polskich znakow ale pisze z kompa bez PL.
Pozdrawiam
Slawek
- Adam L. lubi to
#307 OFFLINE
Napisano 13 sierpień 2014 - 12:37
Zrobiłem kiedys podobną formę tylko u mnie tam gdzie jest u Ciebia biała kreska był otwór odpowietrzający i było ok. NIe bawiłem się w żadne wężyki od oczek miejsca na powietrze itp. Forma była zalewowa po skręceniu stawiałem ja pionowo. Na początku zdażały mi sie czasem niedolewki zwłaszcza w miejscu zamontowanego ołowiu ale to była moja wina bo zalewałem tylko jedną połówke formy od kiedy wylewam pianke na obie problem zniknął. Druga sprawa, zbędne jest tez bawienie sie z niebieską plasteliną o wiele łatwiej po zalaniu tej połówki formy, potem nawiercić sobie w niej np. 4 płytkie otworki w rogach wiertłem10-12 mm i po problemie.
Oczywiscie trzeba pamiętac o rozdzielaczu, polecam pastę do podłogi. Na koniec mała uwaga, biorc pod uwagę powierzchnie wobka to nie musisz robić tak dużej formy, szkoda żywicy mozna spokojnie zrobic mniejszą i tylko pamietac zeby zalac ją na wysokość tak z dwu centymetrowym zapasem, miejsca na oczka tez robie na końcu jak mam dwie połówki formy juz gotowe ale nie chce Ci juz za bardzo mieszać
Edit.
Co do wypełniacza ja stosowałem ten z powodzeniem: http://allegro.pl/wy...4493661562.html
Użytkownik robimax edytował ten post 13 sierpień 2014 - 12:41
- Adam L. lubi to
#308 OFFLINE
Napisano 13 sierpień 2014 - 12:52
mam nadzieje że wieczorem będę mógł sie pochwalić gotową formą o ile zdąże do sklepu po żywice
#309 OFFLINE
Napisano 13 sierpień 2014 - 13:25
Po co Ci aż taka duża ? W takiej jak twoja można by zmieścić spokojnie 2 korpusy, a nawet i więcej. Wlewu nie warto robić, lepiej zalewać połówkę, wtedy odlew jak koledzy wyżyj napisali jest twardszy. Jeżeli masz żywicę novola to musisz dawać wypełniacz (piszę o novolu ponieważ to bardzo popularna żywica, poliestrowa). Co do oczek , ja wycinam małe kwadraciki z poliwęglanu w wstawiam w miejsca kółek. Dopiero po zrobieniu 1wszej połówki daję kołki.
Robimax : z tymi pęcherzami powietrza w miejscach ołowiu ja robię tak, zalewam połówkę formy lejąc po ołowiu umieszczonym na stelażu, zamykam formę ściskami i chwilkę potrząsam, wtedy u mnie problem znikł.
Użytkownik tomasxt edytował ten post 13 sierpień 2014 - 13:29
- Adam L. lubi to
#310 OFFLINE
Napisano 13 sierpień 2014 - 14:07
z kwadracikami z poli dobry pomysł widziałem pare stron wczesniej ktoś blaszki dawał i chyba faktycznie skorzystam z tego patentu
a z tymi kolkami to jak ? wiercisz poprostu otwory przez poliweglanowy kwadracik i zywice , wkladasz kolek i lejesz druga połowkea na koncu usuwasz poliweglan tak ?
#311 OFFLINE
Napisano 13 sierpień 2014 - 14:17
to drut mi nie wpadnie za gleboko przez co nie bedzie centrycznie w osi woblera ?
poliweglan mam 1mm a drut 0,8 drut powinien wchodzic w jedna polowke na polowe swojej grubosci
Tutaj docialem krazki na pierwsza polowke ~ 0,4mm i na druga rowne 0,8 czyli po wlozeniu drutu bedzie on idealnie po srodku
zostaje jednak przy swoim hehe
A jeszcze jedno pytanko jak obliczyć objetosc potrzebnej pianki ?
Ja tak wlasnie sobie wymyśliłem że małego wobka mogę wrzucić do dużej strzykawki z woda i o ile woda zwiekszy obietosc to wlasnie taka obietosc bedzie mial wobler czyli wtedy skoro pianka wobpianol przyrasta ok 5x to latwo sobie podzielic ile plynnej pianki potrzeba na jednego woblera
tylko czy to jest dobry sposob ? jak wy to liczycie ?
Użytkownik Adam L. edytował ten post 13 sierpień 2014 - 15:52
#312 OFFLINE
Napisano 13 sierpień 2014 - 15:56
Ja miejsca pod oczka robie tak jak pisałem na końcu, dremellkiem ale jak bedziesz przebudowywał forme to Ci jeszcze podpowiem aby spód połówki woblera był bardzo dobrze przyklejony do podstawy
i nie chodzi mi o moc a o szczelność, jesli bedą nawet najmniejsze szczelinki to podczas zalewania zywicą zaczną sie wydobywać pęcheżyki powietrza do momentu kiedy żywica jest dość płynna to wyjda na powierzchnię ale w pewnym momencie taki bąbelek powietrza może "stanąć" przy korpusie. Ja od pewnego czasu stosuję metodę że zaraz po zalaniu żywica foremkę kładę na jakiejś deseczce a obok włączona wiertarke najlepiej z funkcją udaru ...pomaga.
Edit.
W ten sposób CI sie nie sprawdzi, są pewne minimalne ilości składników pianki A i B i to jest tez problem form jednogniazdowych. Dla przkładu na małego wobka potrzebujesz po jednej działce ze strzykawki 20ml bo tyle wystarczy ale przy takich ilościach bardzo łatwo jest o porzekłamanie w proporcjach i potem kiszka rózne dziwne rzeczy sie dzieja, zawsze lepiej rozrobić troche wiecej minimum po 2 działki i bedzie ok. zreszta metoda prób i błędów sam zobaczysz
Użytkownik robimax edytował ten post 13 sierpień 2014 - 16:07
- Adam L. lubi to
#313 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2014 - 09:35
O sposobie z wiertarką lub pralką włączoną na wirowanie tez czytałem i na pewno zastosuje to u siebie. Chcę żeby moje pierwsze formy były idealne i posłużyły długo.
Dzisiaj dopiero kupiłem żywice, wczoraj już nie zdążyłem. Żywica epidian 5, wypełniacz talk techniczny, rozdzielacz pasta palacowa:D lub mam jeszcze coś takiego jak olej wazelinowy może też będzie dobry ?
Dzis leje formy pod 3 wzory wobków, w sumie myslałem nad jedna formą z 3 gniazdami ale nie wiem czy na poczatek to jest dobry pomysł najwyzej zrobie jedną jedno gniazdową pod wobka 5cm i jedną dwugniazdową pod 4 cm modele.
Jeszcze pytanko takie, czy najpierw lejesz na model cieńką warstwę samej żywicy bez wypełniacza czy od razu dajesz z wypełniaczem ?
czytałem że można i tak i tak talk ma ziarno bardzo drobne tak że powierzchnia powinna być teoretycznie gładziutka ale może warto najpierw stworzyć cieniutką "skórkę" z samej żywicy ?
a jeżeli tak to czekać aż całkowicie zwiąże ta powłoka czy tylki poczekac az zacznie żelować i na taką w pol twardą wylać juz z wypelnaczem ?
Użytkownik Adam L. edytował ten post 14 sierpień 2014 - 09:49
#314 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2014 - 10:05
Raczej pierwsze formy wylej całe z żywicy z wypełniaczem . Z czasem nabierzesz praktyki i wtedy warto próbować bardziej skomplikowanych zabaw .
Edytka.
Metoda o której wspominasz ma raczej zastosowanie przy wykorzystaniu żelkotów i topkotów . To specjalnie zmodyfikowane żywice zawierające wypełniacze , wosk , barwniki . Mają większą spoistość zapewniają wyjątkowo gładką powierzchnię ułatwiają rozformowanie . Sama żywica wcale nie jest ani bardziej gładka ani odporniejsza niż ta z wypełniaczem . No chyba ze coś skopiesz np. dasz za dużo wypełniacza .
Ps. Popularne żywice naprawcze np Novol można mieszać i wypełniać szpachlami tej samej marki . W proporcjach 1 do 1 to dość tani i skuteczny sposób .
Użytkownik wedkarzyk1 edytował ten post 14 sierpień 2014 - 10:23
- Adam L. lubi to
#315 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2014 - 12:50
(...)
Dzisiaj dopiero kupiłem żywice, wczoraj już nie zdążyłem. Żywica epidian 5, wypełniacz talk techniczny, rozdzielacz pasta palacowa:D lub mam jeszcze coś takiego jak olej wazelinowy może też będzie dobry ?
(...)
Epidian 5 jest do form najgorszy. Twardy, bardzo kruchy. Jeśli nie w czasie rozformowania, to któregoś dnia w czasie skręcania się rozleci. Lepiej jest stosować E 52 lub E 53.
Inną wadą"czystego" epidianu, czyli "piątki", jest jego skłonność do silnej reakcji egzotermicznej. Już przy ilości około 200 ml potrafi się tak rozgrzać, że szklane opakowania w czasie mieszania składników pękają. Ceramiczne są bardziej odporne, nie pękną, natomiast można spotkać się z opisami samozapłonu mieszanki, czyli nie do końca dobrze połączonymi żywicą i utwardzaczem. Dalej - trudna do opanowania reakcja egzotermiczna zachodząca w formie powoduje wytopienie się separatora i trwałe połączenie formy ze wzorem (trudność lub niemożliwość rozformowania).
Talk techniczny - bardzo dobrze.
Pasta "pałacowa" - również OK.
- Hesher i Adam L. lubią to
#316 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2014 - 13:14
Noo ale cóż na przyszłość będę pamiętał
a teraz chyba muszę zrobić całkowicie inną ramke do zrobienia formy ? bo plexi moze sie stopić lub zdeformować od temperatury ? :/ może blaszaną albo z drewna (boki) i szyba lub plexi 2 cm jako podstawa?
Ps: pozostałym kolegom oczywiście też bardzo dziękuje za wszystkie odpowiedzi i porady nie zostalo nic więcej jak wykorzystać je w praktyce
Pozdrawiam
Użytkownik Adam L. edytował ten post 14 sierpień 2014 - 14:51
#317 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2014 - 16:44
#318 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2014 - 16:59
Mam pytanie czy forme mogę odlać z tej żywicy RenCast FC52
Nie wiem, nie stosowałem.
#319 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2014 - 17:12
Mam pytanie czy forme mogę odlać z tej żywicy RenCast FC52
Zrobiłem z tej zywicy 2 czy 3 formy wraz z wypełniaczem do którego we wczesniejszym poście zamieściłem link. Używałem je dośc intensywnie i było ok, trzeba tylko uważac zeby w najcieńszym miejscu forma miała min.2 cm grubości.
#320 OFFLINE
Napisano 14 sierpień 2014 - 17:46
Praktycznie z każdej żywicy można zrobić formę nie jest to jakaś wiedza tajemna . Wiadomo oczywiście ze są materiały lepszej i gorszej niekoniecznie mowa o jakości . Nawet Epi5 i standardowy Z1 obleci , jeżeli sam model nie jest zbyt podatny na temp 50-60°C .
Jeśli chcesz obniżyć temp podczas utwardzania wystarczy zmienić utwardzacz na PAC sama reakcja będzie trwała dużo dłużej ale temp będzie niższa a odlew dużo mniej kruchy niż przy Z1 ,
Użytkownicy przeglądający ten temat: 2
0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych