My艣l臋 Irku, 偶e precyzja wykonania ma decyduj膮ce znaczenie. Sk膮d ten smar wewn膮trz ko艂a w Stradicu na filmie? On zwyczajnie zosta艂 tam wyci艣ni臋ty z powodu przekoszenia ko艂a w stosunku do piniona. Jakie to mo偶e mie膰 konsekwencje dla skrajnych powierzchni z膮bk贸w ko艂a i w konsekwencji dla sprawno艣ci dzia艂ania nap臋du rotora-chyba nietrudno sobie wyobrazi膰. Zauwa偶, 偶e kiedy z臋by ko艂a i pinion stykaj膮 si臋 ca艂膮 powierzchni膮 (z zachowaniem minimalnego luzu, bo tam niewielka ilo艣膰 smaru musi zosta膰 zachowana), to nadmiar smaru w臋druje w odwrotnym kierunku. Cz臋sto w tym przypadku nadmiar smaru znajdzie si臋 na osi, powoduj膮c jej opory podczas pracy g贸ra-d贸艂. A przecie偶 na tym nie koniec. Jaki mo偶e by膰 wp艂yw radialnych luz贸w osadzenia 艂o偶ysk (szczeg贸lnie tego ni偶szego, mniejszego) na pracuj膮ca w pinionie o艣? Dalej - jak w takim przypadku dzia艂a po艂膮czenie wodzika osi z wormem? To wszystko musi mie膰 konsekwencje dla dzia艂ania ca艂o艣ci. Sk膮d bior膮 si臋 w ko艂owrotku stuki, szumy, opory, szybsze zu偶ywanie si臋 jego ruchomych element贸w?
To wspania艂e, 偶e wiele sprawdzonych rozwi膮za艅 trafia z czasem z ko艂owrotk贸w dro偶szych do ta艅szych. Niestety z powodu ci臋cia koszt贸w stosuje si臋 w nich gorsze materia艂y, gorszej jako艣ci 艂o偶yska. Precyzja wykonania to te偶 koszty. 艢wietnie, 偶e fabryka daje opcje usprawnienia takiego Stradica, ale nigdy nie zgodzi si臋, 偶eby艣 m贸g艂 z niego zrobi膰 Twinpowera za p贸艂 jego ceny.
Irku, wymiana tulejki w knobie na 艂o偶ysko daje wyra藕nie mniejsze opory toczenia i w艂a艣nie z powodu mniejszych powierzchni tar膰 mniejsze szumy. Ka偶dy mo偶e to sprawdzi膰 w prosty spos贸b.
Wystarczy mie膰 ma艂y 艣rubokr臋t i 艂o偶ysko (w miar臋 precyzyjne i dobrze nasmarowane) za kilkana艣cie z艂otych.
Wracaj膮c do FM. Poczekajmy troch臋 jak sprawdzi si臋 w praniu. Na razie wida膰, 偶e cenowo w zasadzie nie odbiega od tego skrytykowanego przez fabryk臋 poprzednika. Taka dziwna z niego nowo艣膰. Niby lepszy a jednak takie nowo艣ci bywaj膮 przewa偶nie dro偶sze od wcze艣niejszego modelu?
Januszu, precyzja wykonania ma decyduj膮ce znaczenie w wykonaniu poszczeg贸lnych cz臋艣ci, ale kwestia regulacji mo偶e by膰 troch臋 bardziej skomplikowana. Przek艂adnia ko艂owrotka przenosi r贸偶ne obci膮偶enia i kto wie czy luz na dolnym podparciu piniona nie pozwala na samoregulacj臋 w pewnym stopniu. Wa偶niejsze moim zdaniem jest podparcie na g贸rnym 艂o偶ysku piniona. Tutaj przesuni臋cie osi obrot贸w mo偶e narobi膰 problem贸w.
Je艣li chodzi o smar, to trudno powiedzie膰 z jakiego powodu wyjecha艂, mo偶e po prostu jest to zwyk艂y nadmiar i d艂u偶sze z臋by ko艂a lepiej ten smar wypychaj膮.
Masz racj臋, poczekajmy jak si臋 Stradic FM sprawdzi. Zmienione ko艂o nap臋dowe mi si臋 podoba. Zewn臋trze troch臋 mniej, ale teraz trudno znale藕膰 naprawd臋 艂adny ko艂owrotek. Przepych w wydaniu techno, czy co艣 w tym rodzaju :-)