Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

ładowanie akumulatora


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
83 odpowiedzi w tym temacie

#21 OFFLINE   busz231

busz231

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1967 postów
  • LokalizacjaChoszczno

Napisano 26 luty 2011 - 18:47

do 90ah wystarczy tylko trochę dłużej będzie trzeba ładować.mam nadzieję że rozmawiamy o ładowarce której wymaga aku żel nie prostowniku 6A.

#22 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6193 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 26 luty 2011 - 20:56

Jezeli to ma dobrze dzialac to trzeba nabyc taki prostownik, ktory nie bedzie zasowal na 100% swoich mozliwosci.

Przykladowo akumulator 90Ah wypada ladowac pradem nie wiekszym niz 10% pojemnosci (czyli jakies 9A) przez 10h.
Na poczatku rozladowany aku bedzie mial tendencje do brania wiekszego pradu...pod koniec trudno bedzie wymusic wiekszy prad.

Sugeruje cos co bedzie mialo wieksze mozliwosci (wtedy szlad nie trafi transformatora tak szybko) - 15A.
Model tutaj gdzies bycl sugerowany, bodajze EST 516..

Gumo

#23 OFFLINE   giepol

giepol

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 190 postów
  • Lokalizacjaleśniczówka/Radawnicy

Napisano 26 luty 2011 - 22:46

Gumo, masz rację ten model nadaje się zarówno do żelówek jak i do zwykłych aku. Jest w pełni bezpieczny- nie zepsuje aku- daje prąd dopóki aku przyjmuje, później się wyłącza. Ma jeszcze drugą zaletę:
może być cały czas podłączony i w trakcie jak wyczuje że napięcie w aku spadnie poniżej dopuszczalnego to automatycznie doładowuje, więc można bezpiecznie całą zimę mieć podłączone aku i zawsze będzie naładowane.Te ładowarki EST 516 są polecane nawet zamiast orginalnych do aku żelowych od Minkoty.

#24 OFFLINE   busz231

busz231

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1967 postów
  • LokalizacjaChoszczno

Napisano 27 luty 2011 - 09:24

ładowarka EST 516 to dobre urządzenie które także nabyłem gdy spaliła mi się chińska ładowarka.myślę że pytane jest trudniejsze o które chodzi kolegom i jakie zadał mi kilka dni temu kumpel.co kupić zeby naładować żelówkę 90ah i nie wydać 250zł na EST?

#25 OFFLINE   Bajzi

Bajzi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 308 postów
  • Imię:Tomek

Napisano 27 luty 2011 - 09:44

Najleiej w takim wypadku jednak kupić EST za te 250 zł
Ja kupiłem ładowarkę jakiegoś naszego wytwórcy i po krótkim czasie wysiadła. Za namową kolegów z tego forum zainwestowałem w EST-ka
i mam spokój. Jak bym się zdecydował od razu nie wyżucał bym w błoto 150 zeta na badziewie.

#26 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6193 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 27 luty 2011 - 09:58

Dokladnie. W handlu jest oferowana (byla) cala gama roznych ladowarek. Malo jednak jest takich, ktore sa pewne. Zarowno chodzi mi o bezpieczenstwo aku (w przypadku zelowego ladnych pereset zl), jak i o mozliwosci naladowania w odpowiednim czasie.

Pamietam, ze kiedys wzielismy z kolega 2 aku a on mial zabrac ladowarke...podejrzenia nasonely mi sie od razu patrzac na gabaryty ustrojstwa..
I slusznie...okazalo sie, ze po jakims czasie grzeje sie to niemilosiernie i zabezpieczenie to wylacza. (gownienko sluzace do podladowania, zeby tylko dalo rade odpalic samochod)
Skonczylo sie na poszukiwaniach po okolicznych wiochach zamiast lowienia....warto bylo?

Gumo

#27 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15616 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 27 luty 2011 - 23:38

EST również posiadam i sobie chwalę. Ze względu na to, że prąd ładowania jest regulowany, to można ładować również małe żelówki np. 7Ah

#28 OFFLINE   Welski

Welski

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 190 postów
  • LokalizacjaGdansk

Napisano 28 luty 2011 - 07:47

do 90ah wystarczy tylko trochę dłużej będzie trzeba ładować.mam nadzieję że rozmawiamy o ładowarce której wymaga aku żel nie prostowniku 6A.


Niestety niewiem ,czy ten sprzęcik jest do żelowych,dlatego napisałem
Po podłączeniu ładuje na full i z uplywem czasu strzałeczka opadywuje do zera,tzn ,że już nie ładuje-tak to widzę.



#29 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6193 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 28 luty 2011 - 23:18

Wyglada, ze tak...nawet nizszy model bez przelacznikow regulujacych napiecie...

Sfocone na polce sklepowej...



Gumo

Załączone pliki



#30 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15616 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 01 marzec 2011 - 09:58

To że strzałeczka amperomierza opada nie świadczy o tym, że prostownik nie będzie dawał napięcia powyżej 14,9 V a to właśnie jest zabójcze dla akumulatorów. W zwykłych prostownikach prąd ładowania też spada w miarę ładowania akumulatora, natomiast ręcznie trzeba kontrolować napięcie ładowania wyłączyć prostownik jak tylko osiągnie 14,7-14,9 V

#31 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6193 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 01 marzec 2011 - 13:05

To prawda, tak czy inczej warto miec prosty woltomierzyk (teraz koszt smieszny i gabarytowo maly) i jak ladowanie ma sie miec ku koncowi, sprawdzac napiecie.
Lepiej tez miec na wyposazeniu urzadzenie z duza mozliwoscia regulacji, tak jak wspomniane EST 516.

Z tego co slyszalem jak na razie nikt na to nie narzekal...a ze kosztuje..?

A nowy akumulator tez kostuje :unsure:

Gumo

#32 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 01 marzec 2011 - 16:23

Proponuje wziąć te wszystkie uwagi do serca,Sam wiedząc o tych wszystkich sprawach załatwiłem dwie nowe 90AMp żelki w 4 ładowaniu.Głupota boli i dokucza bo do dnia dzisiejszego nie odbudowałem tej elektrowni na łodzi.Pozdrawiam Tornado

#33 OFFLINE   Welski

Welski

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 190 postów
  • LokalizacjaGdansk

Napisano 05 marzec 2011 - 11:33

A jakby pominąłakumulator i zasilił silnik agregatem,betoniarke można,to może i silnik 40 lb np.?

#34 OFFLINE   Monk

Monk

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 497 postów
  • LokalizacjaWieruszów/Wrocław

Napisano 05 marzec 2011 - 19:14

A jakby pominąłakumulator i zasilił silnik agregatem,betoniarke można,to może i silnik 40 lb np.?

:huh: :unsure: :mellow: :lol:

#35 OFFLINE   Robson1981

Robson1981

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 377 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 05 marzec 2011 - 19:17

A jakby pominąłakumulator i zasilił silnik agregatem,betoniarke można,to może i silnik 40 lb np.?


Poważnie pytasz czy jaja sobie robisz?
Da się tylko musiałbyś zrobić super przetwornice z 230V na 12V najlepiej z prostownikiem synchronicznym o dużym prądzie wyjściowym rzędu 40A.

Bądź podejść do sprawy klasycznie jak 30 lat temu czyli trafo toroidalne 600W (230V na 12V) + mostek Gretza za diodach Schottkyego. Myślę że by zadziałało :lol:

#36 OFFLINE   Pawele

Pawele

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 312 postów
  • LokalizacjaWarszawa/Kamionka
  • Imię:Paweł

Napisano 08 marzec 2011 - 08:22

Witam,

tradycyjny prostownik (trafo + gretz) nie wymaga zastosowania diód schottyego. Z uwagi na szybkość tych diod stosuje się je w układach przetwornikowych, pracujących z częstotliwościami rzedu kilkudziesięciu kHz.
Ładowanie akumulatorów (w szczególności żelowych)raczej nie powinno przekraczać 14,4-14,6 V. Ograniczeniu powinien również podlegać prąd ładowania. Zatem optymalna ładowarka powinna charakteryzować się dwom stanami.
W pierwszym momencie ładowarka musi ograniczać prąd ładowania, a po osiągnięciu pewnego poziomu naładowania, stabilizować napięcie.

pozdrawiam

#37 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15616 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 08 marzec 2011 - 09:42

Co do maksymalnego napięcia ładowania to według instrukcji akumulatorów SSB i innych typu AGM ( czyli niezupełnie żelowych, ale potocznie się je tak nazywa) może ono dochodzić do 14,9 V w przypadku ładowania ich w trybie cyklicznym. Przy trybie stacjonarnym ( np. w UPS-ach ) to napięcie nie powinno przekraczać 14,4-14,6V.

#38 OFFLINE   Robson1981

Robson1981

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 377 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 08 marzec 2011 - 13:46

Witam,

tradycyjny prostownik (trafo + gretz) nie wymaga zastosowania diód schottyego. Z uwagi na szybkość tych diod stosuje się je w układach przetwornikowych, pracujących z częstotliwościami rzedu kilkudziesięciu kHz.

pozdrawiam


Pawele spokojnie, charakterystyka Vf(If) diody wszystko wyjaśnia.
Ty proponujesz diodę o spadku około 0,8V ja 0,3V (w uproszczeniu). Kolega chciał zasilić silnik z agregatu. więc będzie potrzebował około 30A. W Twoim układzie moc strat na prostowniku wyniesie 48W w moim 18W. I co, teraz wiesz czyj układ jest lepszy <_< ??

Poza tym radze zapomnij o tej książkowej regułce. Teraz przetwornice pracują od kilkuset do kilku MHz :lol:
W sporadycznych rozwiązaniach AC/DC f jest mniejsze powiedzmy koło 60kHz.

#39 OFFLINE   Pawele

Pawele

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 312 postów
  • LokalizacjaWarszawa/Kamionka
  • Imię:Paweł

Napisano 08 marzec 2011 - 13:58

Witam ponownie,

rzeczywiście nie wziąłem pod uwagę strat mocy. W tym wypadku jest to zasadne.

pozdrawiam

#40 OFFLINE   Pawele

Pawele

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 312 postów
  • LokalizacjaWarszawa/Kamionka
  • Imię:Paweł

Napisano 08 marzec 2011 - 14:03

Na poczatku lat 90-tych ubiegłego stulecia, w pracy zaczeliśmy stosować klucze IGBT, które łaczyły zalety tranzystorów bipolarnych z MOSFET. Jednak i wtedy problem z pojemnościami pomiędzy złaczami półprzwodnikowymi ograniczał układy przetwornic do kilkudziesięciu kHz.

pozdrawiam