Oto garść informacji na temat eksploatacji kołowrotkow i zasad bezpiecznego ich użytkowania.Wynika to z mojej praktyki - gdyż bardzo często spotykam się
z przypadłościami jakie opisałem poniżej.Mam nadzieję że przyczyni się to do mniejszej awaryjności,a tym samym lepszego samopoczucia użytkowników.
Na wstępie chciałbym wyjaśnić do czego służą kołowrotki.Stare wygi wiedzą,młodśi może nie.
Kołowrotki z racji ich przeznaczenia zaprojektowane są w zasadzie do oddawania i nawijania linki i to jest ich główne zadanie.
Układ hamulcowy służy do walki z rybą,a hol odbywać powinien się za pomocą wędziska przez tzw."pompowanie".
Wytrzymałość na nawijanie setek kilometrów linki to już tylko cechy konstrukcyjne podyktowane zazwyczaj odpowiednią ceną.
1.Transportowanie kołowrotka z włączoną blokadą obrotów wstecznych,co podczas upadku lub przygniecenia w niektórych typach może zakończyć się
uszkodzeniem meczanizmu włączania i rozłączania blokady ( np.Twin Power 2500F,Twin Power 2500MGS,Stella 2500"98" ).
2.Uwalnianie z zaczepu na wyprostowanym wędzisku przy pomocy kołowrotka ( awarie kabłąka i nie tylko ).
3.Holowanie ćiężaru lub zdobyczy kołowrotkiem ( możliwość uszkodzenia przekładni,a w szególnośći mechanizmu posuwu szpuli ).
4.Brak dbałośći o stan techniczny rolki prowadzącej linkę.
5.Brak "OCW" (obsługa codzienna wędkarska ) po zakończonym połowie - oczyszczenie z kurzu,pyłu i brudu.
6.Pozostawienie kołowrotka na długi okres z dokręconą nakrętką hamulca ( osłabiona spręzyna i posklejane przekładki ćierne hamulca ).
7.Brak natychmiastowego serwisu po kąpieli kołowrotka.
8.Nadmierna aplikacja oliwki przez tzw,"Maintenance Port" - najlepiej tam nie wlewać nic.Lepszym rozwiązaniem jest sesja serwisowa.
9.Zbyt mocne dokręcanie korbki we wszystkich konstrukcjach kołowrotków.
10.Przy serwisowaniu nagminne zbyt mocne dokręcanie śrub i nakrętek co doprowadza do zerwania gwintów i wypaczania płaszczyzn styku oraz oberwania
niektórych elementów ozdobnych,"dupki" itp.,co w przypadku np.kołowrotka Daiwa Airity może doprowadzić do poważnej awarii.
11.Zaniedbanie reżimu serwisowego.
12.Błędy w tuningowaniu (dokładanie łożysk itp.)
13.Stosowanie przy serwisowaniu nieodpowiednich środków konserwujących i smarnych.
Pozdrawiam
Józef Leśniak
Użytkownik Del Toro edytował ten post 27 czerwiec 2018 - 11:47