Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Wybór spalinowego silnika zaburtowego


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2694 odpowiedzi w tym temacie

#2641 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15676 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 08 kwiecień 2023 - 11:15

Nie bawiłbym się w podkręcanie silnika,takie moje zdanie.

 

Z tym się nie zgodzę, jest masa silników gdzie robi się to prosto i bez szkód dla silnika np. Mercury czy Tohatsu 9,9 na wtrysku czy niektóre Yamahy.

Podobnie jak porządny chiptuning do auta, zrobiony z głową powoduje przyrost KM i NM i o dziwo także spadek spalania.



#2642 OFFLINE   Bulter

Bulter

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 41 postów

Napisano 08 kwiecień 2023 - 11:40

Ale z czym się nie zgodzisz?Napisałem że ja bym się nie bawił w tiuning silnika,a każdy ma swój rozum i zrobi po swojemu.Pozdrawiam.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

#2643 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 08 kwiecień 2023 - 12:35

Zależy co rozumiesz przez tuning. Jak dwa silniki są na tym samym bloku i kwestia zrobienia np. z 10 15hp to nie jest problem. Natomiast wyciskanie więcej niż fabryka przewidziała zawsze odbija się na trwałości.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

#2644 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 434 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 08 kwiecień 2023 - 14:04

ja bym się nie bawił w tiuning silnika,

 

Tuning to jest wielkie słowo. Wiele silników producenci robią na jednej bazie wyjściowej. Ta sama pojemność te same części, i identyczna konstrukcja. Wtedy Kwestia dostosowania mocy jest z reguły zdjęciem ogranicznika. Robią te blokady w różny sposób. Nieraz wystarczy zdjąć jakiś ogranicznik innym razem trzeba wymienić jakieś elementy od modelu z wyższą mocą. Ale to dalej jest ten sam silnik.

 

Natomiast podkręcona czy z tuningowana  to jest przykładowo ta omawiana wcześniej Tośka 9.8 czy jej kopia Storm 9.8. Te 9.8 konia zrobili praktycznie z silnika bazowego 8HP zmieniając go konstrukcyjnie i tym samym wysilając bo cudów na świecie nie ma. I to bym nazwał podkręcaniem. Czy to odbija się na trwałości w jakiś sposób dla tego modelu nie wiem. W każdym razie to można nazwać podkręcaniem. Pozostałe o których napisałem tylko odblokowaniem nie szkodliwym w żaden sposób dla silnika. I te dwa zagadnienia trzeba odróżnić pisząc od tzw. “podkręcaniu mocy”.


  • Bulter lubi to

#2645 OFFLINE   PatLove

PatLove

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 728 postów
  • LokalizacjaLBN
  • Imię:Marcin

Napisano 20 sierpień 2023 - 13:00

Witajcie,
rozmowę rozpocząłem w innym wątku ale widząc, że tutaj dzieje się więcej pozwolę sobie zapytać tutaj.
Odebrałem łódkę i dokonałem pomiaru pawęży w pionie: do dna łódki jest 40cm + kil 5 cm. Czyli wysokość pawęży do końca kila 45cm ...

Rozumiem, że płyta kawitacyjna silnika musi być pod wodą ale czy może być w świetle kila czy powinna znajdować się tuż pod nim ?

Marek



Podepnę się, u mnie podobna sytuacja, tyle, ze kil w najwyższym miejscu ma 8cm i teraz pytanie-górna krawędź płyty antykawitacyjnej ma być:

A. 0-25mm poniżej dolnej krawędzi pawęży?

B. 0-25mm poniżej dolnej krawędzi kila, czyli 8-10,5cm poniżej dolnej krawędzi pawęży?

Użytkownik PatLove edytował ten post 20 sierpień 2023 - 13:01


#2646 OFFLINE   tryt

tryt

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 326 postów
  • LokalizacjaWodzisław Sl.
  • Imię:Roman

Napisano 20 sierpień 2023 - 13:17

To samo pytanie zadałem (powtórnie) na wątku "Nasze łodzie" - nikt nic nie wie... 



#2647 OFFLINE   PatLove

PatLove

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 728 postów
  • LokalizacjaLBN
  • Imię:Marcin

Napisano 20 sierpień 2023 - 13:56

Na wszystkich rysunkach pokazane jest 0-25mm poniżej dolnej krawędzi pawęży, gdzieś na forum sumowym tez znalazłem info, ze „kil Cię nie interesuje”

#2648 OFFLINE   tryt

tryt

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 326 postów
  • LokalizacjaWodzisław Sl.
  • Imię:Roman

Napisano 20 sierpień 2023 - 14:06

Na wszystkich rysunkach pokazane jest 0-25mm poniżej dolnej krawędzi pawęży, gdzieś na forum sumowym tez znalazłem info, ze „kil Cię nie interesuje”

też tak myślę, ale pewności nie mam. Dla mnie o tyle istotne, że jeżeli kli mnie nie interesuje, to trzeba silnik podnieść na pawęży o 25 mm. I też zastanawiam się jak to zrobić - kształtownik z nierdzewki, czy może guma?



#2649 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1511 postów

Napisano 20 sierpień 2023 - 15:05

Panowie - kil was nie interesuje.
O ile sruby mocujace jak i same sanki siedza na pawezy moze byc guma, jesli jednak sruby motylki( pomimo montazu na stale na dolne sruby) calym obwodem nie beda opieraly sie na pawezy wtedy ksztaltownik + blacha z obu stron zeby oparla sie po obu stronach rufy

Użytkownik womaly23 edytował ten post 20 sierpień 2023 - 15:06

  • tryt lubi to

#2650 OFFLINE   Matteoo

Matteoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 688 postów
  • LokalizacjaElbląg
  • Imię:Robert

Napisano 20 sierpień 2023 - 15:26

To samo pytanie zadałem (powtórnie) na wątku "Nasze łodzie" - nikt nic nie wie...

Silnik mierzony jest do końca pawęży. Kil w tym wypadku nie ma nic do kawitacji. Co by było gdyby miał 40cm? To nie widziałem silników z metrową stopą.
Co do kolegi który musi podnieść silnik, to na tej wysokości czyli 25mm wystarczy podkładka z grubej gumy i oczywiście mocowanie do pawęży śrubami na przestrzał. W wypadku wyższych podnoszeń silnika stosować można nakładkę(taboret) ze stali nierdzewnej z blachami z obu stron w dół pawęży. Daje to jeszcze dodatkowe wzmocnienie pawęży.

Użytkownik Matteoo edytował ten post 20 sierpień 2023 - 15:27

  • tryt lubi to

#2651 OFFLINE   PatLove

PatLove

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 728 postów
  • LokalizacjaLBN
  • Imię:Marcin

Napisano 20 sierpień 2023 - 15:38

U mnie pawęż była przerabiana-podnoszona bo łódka była przystosowana do krótkiej stopy, a silnik jest z długą. W tym momencie jest to zrobione tak, ze górna krawędź płyty kawitacyjnej jest jakieś 12-15mm poniżej najniższego punktu rufy/pawęży.

Załączone pliki


Użytkownik PatLove edytował ten post 20 sierpień 2023 - 15:53


#2652 OFFLINE   Bolesław

Bolesław

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 563 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 20 sierpień 2023 - 22:40

U mnie pawęż była przerabiana-podnoszona bo łódka była przystosowana do krótkiej stopy, a silnik jest z długą. W tym momencie jest to zrobione tak, ze górna krawędź płyty kawitacyjnej jest jakieś 12-15mm poniżej najniższego punktu rufy/pawęży.


Co to za silnik i łódka ? Pomaluj sobie te przetarcia na rufie. Niech laminat nie pije wody. A co do ustawienia silnika.. wszystko jest wypadkową łódka - silnik.. i sprawdzania jak to pływa. Ja bym go może podniósł... ale jeśli pływa ok to spoko.

Użytkownik Bolesław edytował ten post 20 sierpień 2023 - 22:44


#2653 OFFLINE   PatLove

PatLove

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 728 postów
  • LokalizacjaLBN
  • Imię:Marcin

Napisano 20 sierpień 2023 - 23:34

Łódka to Ockelbo K15, natomiast silnik to Maritim Power 4T 15hp, czyli ichniejszy-szwedzki Storm.
Te przetarcia to wytarta farba antyporostowa, laminat raczej wody nie pije ale tak, czy inaczej będzie malowana cała łódka.

#2654 OFFLINE   AlienJ

AlienJ

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 35 postów

Napisano 03 listopad 2023 - 09:02

Witam wszystkich,

Tak jak w nazwie wątku: kupuję pierwszy w swojej przygodzie z pontonem silnik.

Mam dylemat, a raczej nie mogę się zdecydować. Postaram się opisać po krótce po co i do czego ten silnik ma być. Będę wdzięczny za podpowiedzi i uwagi.

Ponton: Poseidon 380 z kilem i twardą podłogą (Rosja), wym : 380cm x198cm, średnica balonów 0,52m, waga 82kg

Do czego: w większości wędkowanie 98%, może trochę przejażdżki z młodszym synem ale nie za często i bez szaleństw. Trillingu raczej nie przewiduję, a nawet jeśli to dokupię do tego silnik elektryczny.

Nie szukam silnika do pływania sportowego, tylko do wędkowania. Natomiast chciałbym abym mógł się przemieszczać z akceptowalną/wygodną szybkością zarówno na jeziorach jak i rzekach.

To ma być mój pierwszy silnik, myślałem o 4T, natomiast z tego co poczytałem 2T bywają mniej awaryjne i mają inne zalety (np. waga).

Upatrzyłem dwa silniki:

  1. Tohatsu 4T 9,8 KM 203cc (bez możliwości przeróbki na większą moc, ale za to lekki) 2005r
  2. Tohatsu 2T 9,9 KM 335cc („odblokowany” do 15 KM, również dość lekki) 2001r

 

Wiem że to dość stare silniki ale oba mają udokumentowany dość mały przebieg i są w bardzo dobrej kondycji. Cenowo co ciekawe są prawie identyczne.

Wiem że są inne marki i pewnie dużo lepsze, ale istnieją również ograniczenia finansowe.

Będę niezmiernie Wam wdzięczny za porady i podpowiedzi.

Z góry dziękuję.

 

Załączone pliki



#2655 OFFLINE   woblerek48

woblerek48

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1178 postów
  • LokalizacjaBiała Podlaska

Napisano 03 listopad 2023 - 10:57

Witam

Polecam Yamaha . Dlaczego bo niezawodna . Lepiej kupić i mieć przyjemność nad wodą a nie ciągać się po naprawach .


  • Bulter lubi to

#2656 OFFLINE   AlienJ

AlienJ

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 35 postów

Napisano 03 listopad 2023 - 12:17

Witam

Polecam Yamaha . Dlaczego bo niezawodna . Lepiej kupić i mieć przyjemność nad wodą a nie ciągać się po naprawach .

OK, mam rozumieć że yamaha lepsza od Tohatsu. A jaka konkretnie Yamaha?



#2657 OFFLINE   CORNEL

CORNEL

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 225 postów

Napisano 03 listopad 2023 - 12:25

Konkretnie to weź min. 20 km. 

9.9 km będzie pływać może sam wejdziesz w ślizg. A po roku dojdziesz do jedynie słusznego wniosku że mało koni masz na pawęży.

Powtórzę to co sam przerobiłem, zacząłem od 2.5km, potem 6km, 9.9km na małej pojemności, potem 20km,  teraz mam 40km i już się zastanawiam nad większym.....

To "zbieractwo" kosztuje więcej niż jednorazowy docelowy zakup optymalnego sprzętu. 


Użytkownik CORNEL edytował ten post 03 listopad 2023 - 12:26

  • Gadget lubi to

#2658 OFFLINE   DominikBP

DominikBP

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 238 postów
  • LokalizacjaBiała Podlaska
  • Imię:Dominik

Napisano 03 listopad 2023 - 12:42

Ja mam silnik Marinera 9.9km 1997 rok odblokowany na 15 km. Ponton maveric 370d. Dopasowałem wysokość pawęży do silnika i zrobiłem hydropłat żeby lepiej w ślizg wchodził. Bez tych rzeczy zajmowało to dużo czasu około 15 sekund. Teraz 2,3 sekundy i w dwie osoby po 100 kg i sprzętem plus zbiornik plus echo itp 32 km/h pod prąd na bugu w ślizgu. Myślę że jeżeli nie masz zapędów do szybkiego pływania to ten 9.9 wystarczy. Ale jeżeli zależy Ci na szybkim przemieszczeniu i masz patent wieszałbym 20 a może 25 km Johansona starego 2t :)


Użytkownik DominikBP edytował ten post 03 listopad 2023 - 12:42


#2659 OFFLINE   AlienJ

AlienJ

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 35 postów

Napisano 03 listopad 2023 - 13:22

Patentu nie mam i dlatego właśnie spoglądam na coś co mogę użyć. Pływam najczęściej sam, czasami z dodatkowym pasażerem około 80kg. Natomiast pytanie bardziej o to czy 2t (z możliwością podkręcenia) czy też 4t. Wiem że 4 t też sa takie które można podkręcić, ale nie znalazłem jeszcze w okolicach moich funduszy :(



#2660 OFFLINE   DominikBP

DominikBP

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 238 postów
  • LokalizacjaBiała Podlaska
  • Imię:Dominik

Napisano 03 listopad 2023 - 13:25

4t fajny bo cichy jest. na tym moim zdaniem kończą się jego plusy. 2t minus że mieszanka trochę kopci i czuć to.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych