Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Dwa akumulatory - jeden silnik elektryczny


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
202 odpowiedzi w tym temacie

#161 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 28 listopad 2014 - 19:31

No tak 0,5C z 50 i z 100Ah da to samo. Czyli nie jest tak rozowo, ogolny wniosek taki ze majac dwa identyczne aku lepiej je rozladowywac razem.
Ale to zeby laczyc zdrowa 100 z padnieta 75Ah to juz moim zdaniem skrajna glupota. Bedziemy w ten sposob katowac tylko ta 100 bo bedzie jeszcze doladowywala ten padniety. Laczyc mozna tylko akumulatory w jednakowym stanie, w praktyce tylko nowe bo uzywanych nie jestesmy w stanie w prosty sposob ocenic.

#162 OFFLINE   SzymonK

SzymonK

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 261 postów
  • LokalizacjaTomaszów Maz.
  • Imię:Szymon

Napisano 28 listopad 2014 - 19:38

To zależy jak zachowuje się ta 75Ah, może być tak że po naładowaniu napięcie trzyma w miarę poprawne a po prostu ma obniżoną pojemność, można je połączyć wtedy.

 

Jeszcze coś do poczytania

http://www.akumulato...kumulatorow.php


Użytkownik SzymonK edytował ten post 28 listopad 2014 - 19:41


#163 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 28 listopad 2014 - 19:51

Ciekawe dlaczego w samochodach nie montują np. 2x35ah tylko jeden 70ah. 
A jeśli jestem pewien, że nie rozładuje tego jednego do końca to też lepiej pływać na dwóch spiętych i później znów oba ładować?
Wypływałem po Sulejowie kilka tysięcy godzin, tak samo jak moi koledzy, którzy często od lat tam wędkują, może i Ty także Szymonie. Zauważyłem jednak, że im częściej ( powiedzmy 3 dni z rzędu w ciągu tygodnia ) poddajemy baterię jakby nie patrzeć cyklowi ( rozładowanie-ładowanie) tym zmniejsza się jej pojemność ( co jest logiczne ) dlatego uważam, że jeśli nie uda mi się rozładować do końca jednego to nie widzę potrzeby spinania go z drugim bo i tak funduje mu kolejny, może niepełny ale jednak cykl.

Zastanawiam się też, czy ilość tych cykli wzrosłaby jeśli łączyli byśmy dwie takie same i rozładowywali je do końca ( 10,5 V )? Nie wydaje mi się bo i tak napięcie obu baterii byłoby takie samo więc na to samo wychodzi czy rozładujemy jeden osobno, czy dwa razem, i tak trzeba ładować :)
Poza tym ową zaletę spiętych baterii można sprawdzić w bardzo łatwy sposób, w ciągu dwóch dni. Ładuje dzień wcześniej oba. Pływam na maxa najpierw na jednym dopóki nie padnie, zmieniam na drugi żeby sprawdzić czy przepłynąłem tyle samo, znowu ładuje oba. Następnego dnia spinam oba i pływam. Wynik 2-go dnia powie nam wszystko. Kto sprawdzi  :P ?



#164 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 28 listopad 2014 - 20:13

Ciekawe dlaczego w samochodach nie montują np. 2x35ah tylko jeden 70ah.
A jeśli jestem pewien, że nie rozładuje tego jednego do końca to też lepiej pływać na dwóch spiętych i później znów oba ładować?
Wypływałem po Sulejowie kilka tysięcy godzin, tak samo jak moi koledzy, którzy często od lat tam wędkują, może i Ty także Szymonie. Zauważyłem jednak, że im częściej ( powiedzmy 3 dni z rzędu w ciągu tygodnia ) poddajemy baterię jakby nie patrzeć cyklowi ( rozładowanie-ładowanie) tym zmniejsza się jej pojemność ( co jest logiczne ) dlatego uważam, że jeśli nie uda mi się rozładować do końca jednego to nie widzę potrzeby spinania go z drugim bo i tak funduje mu kolejny, może niepełny ale jednak cykl.
Zastanawiam się też, czy ilość tych cykli wzrosłaby jeśli łączyli byśmy dwie takie same i rozładowywali je do końca ( 10,5 V )? Nie wydaje mi się bo i tak napięcie obu baterii byłoby takie samo więc na to samo wychodzi czy rozładujemy jeden osobno, czy dwa razem, i tak trzeba ładować :) .
Poza tym ową zaletę spiętych baterii można sprawdzić w bardzo łatwy sposób, w ciągu dwóch dni. Ładuje dzień wcześniej oba. Pływam na maxa najpierw na jednym dopóki nie padnie, zmieniam na drugi żeby sprawdzić czy przepłynąłem tyle samo, znowu ładuje oba. Następnego dnia spinam oba i pływam. Wynik 2-go dnia powie nam wszystko. Kto sprawdzi :P ?



Po pierwsze w samochodach nie rozladowywujemy akumulatora do 10,5V i to jest akumulator o innych parametrach. Tzn ma miec mozliwie duzy prad rozruchowy i to jest najwazniejszy parametr oczywiscie pojemnosc tez. Spojrz na charakterystyke i bedziesz widzial ze na dwoch spietych przeplyniesz wiecej dlatego ze przy mniejszym pradzie pobieranym z kazdego zwiekszamy jego uzyteczna pojemnosc. Dlatego nawet bez tej proby wiadomo ze przeplyniesz wiecej ( w takich samych warunkach, wiatr, ciezar zalogi i gratow)

Użytkownik crizz100 edytował ten post 28 listopad 2014 - 20:15


#165 OFFLINE   SzymonK

SzymonK

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 261 postów
  • LokalizacjaTomaszów Maz.
  • Imię:Szymon

Napisano 28 listopad 2014 - 20:19

Ciekawe dlaczego w samochodach nie montują np. 2x35ah tylko jeden 70ah.

bo to bez sensu - pisałem już, zwielokrotnienie liczby sztuk bez zwielokrotnienia łącznej pojemności nic nie daje, zysk jest ze zwiększenia pojemności (nawet bez zwiększania ilości aku).
 

A jeśli jestem pewien, że nie rozładuje tego jednego do końca to też lepiej pływać na dwóch spiętych i później znów oba ładować?

Dla żywotności akumulatorów lepiej, dla kręgosłupa i wypadniętych dysków gorzej.
 

Wypływałem po Sulejowie kilka tysięcy godzin, tak samo jak moi koledzy, którzy często od lat tam wędkują, może i Ty także Szymonie. Zauważyłem jednak, że im częściej ( powiedzmy 3 dni z rzędu w ciągu tygodnia ) poddajemy baterię jakby nie patrzeć cyklowi ( rozładowanie-ładowanie) tym zmniejsza się jej pojemność ( co jest logiczne ) dlatego uważam, że jeśli nie uda mi się rozładować do końca jednego to nie widzę potrzeby spinania go z drugim bo i tak funduje mu kolejny, może niepełny ale jednak cykl.

Też tam pływam i używam 1 x 110Ah - wystarcza mi z nawiązką. Ale na pełnym gazie pływam rzadko i krótko. Nie mam 2 aku, nie chcę mi się nosić, szanuję swój kręgosłup bardziej niż akumulator... Ale gdybym miał własna łódkę a nie wypożyczaną z zamkniętymi bakistami i możliwością podpięcia do gniazdka w porcie, to miałbym w niej 2x100Ah połączone na stałe wraz z 15-20A ładowarką i tylko kabelek do gniazdka bym donieść musiał.

Co do zmniejszania pojemności po tych niepełnych cyklach to też już podałem odpowiedź
rozładowanie całkowite - 200 cykli
rozładowanie o 30% - 1200 cykli
czyli z grubsza ujmując w tym drugim przypadku wyciągniesz z akumulatora 2 razy więcej prądu zanim go zniszczysz, pomimo że 6 razy więcej ładowań przyjmie na klatę.

 

Zastanawiam się też, czy ilość tych cykli wzrosłaby jeśli łączyli byśmy dwie takie same i rozładowywali je do końca ( 10,5 V )? Nie wydaje mi się bo i tak napięcie obu baterii byłoby takie samo więc na to samo wychodzi czy rozładujemy jeden osobno, czy dwa razem, i tak trzeba ładować :) .

Jeśli będziemy je rozładowywać do końca to ilość cykli nie wzrośnie, ale masz do dyspozycji więcej prądu i musisz dłużej pływać żeby do końca je rozładować.
 

Poza tym ową zaletę spiętych baterii można sprawdzić w bardzo łatwy sposób, w ciągu dwóch dni. Ładuje dzień wcześniej oba. Pływam na maxa najpierw na jednym dopóki nie padnie, zmieniam na drugi żeby sprawdzić czy przepłynąłem tyle samo, znowu ładuje oba. Następnego dnia spinam oba i pływam. Wynik 2-go dnia powie nam wszystko. Kto sprawdzi  :P ?

Można to sprawdzić w ciągu 2 dni, albo w ciągu 2 minut spoglądając na charakterystykę rozładowania większym lub mniejszym prądem, producenci już to sprawdzili.

Użytkownik SzymonK edytował ten post 28 listopad 2014 - 20:31


#166 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 28 listopad 2014 - 20:32

Wystarczy czytac ze zrozumieniem ;)

#167 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 28 listopad 2014 - 21:05

Wystarczy czytac ze zrozumieniem ;)

Masz rację. Z samochodem nietrafione  :P .
Natomiast nie zgadzam się z tabelką. Wynika z niej, że przy poborze prądu 5 amp będziemy pływać 20 godzin do momentu kiedy akumulator osiągnie 10,5 V co jest totalną bzdurą.
Będąc na etapie zakupu silnika pływałem kilkoma i sprawdzałem miernikiem cęgowym ile wynosi pobór prądu w przypadku danej prędkości. Silnik to motorguide varimax 55 lbs z maximizerem, łódka michał 4metry. Wyglądało to tak, że przy prędkości ok. 3 km/h pobór oscylował właśnie w granicach 5-6 amper, warunki były idealne, słoneczko, flauta. Akumulatorem wówczas był nowy trojan 130ah, dodam że zawsze dbam o to by nad wodą mieć full naładowany i z reguły dzień wcześniej doładowywałem baterie. Nie przepłynąłem na tej baterii nigdy więcej niż 22 km. Można powiedzieć, że mój test jest nie do końca miarodajny bo nie zawsze pływałem z równą prędkością ale na pewno nie realne jest bym przepłynął 50-60 kilometrów na akumulatorze 100ah co wynika z tabelki. W sieci był gdzieś test Toyama npg 120ah i wynikało z niego, że przy ciągłej prędkości 2,5 km/h przepłynął ok. 25 km ( mogłem minimalnie coś pomieszać bo nie mogę tego znaleźć teraz ) . 
Zgadzam się natomiast co do poboru w wysokości 40 amp. Doświadczenia mam podobne bo akurat taki był maksymalny pobór prądu mojego silnika i +/- te 1,5 h wytrzymywał.
No i jeszcze jedno crizz100 , książki to jedno, a życie to drugie. Nie zawsze wszystko co na papierze pokrywa się z rzeczywistością i z naszymi doświadczeniami, a ostatnimi czasy przysłowie "papier przyjmie wszystko" coraz częściej sprawdza się, a owa tabelka jak mniemam to charakterystyka przedstawiona przez jakiegoś tam producenta...



#168 OFFLINE   SzymonK

SzymonK

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 261 postów
  • LokalizacjaTomaszów Maz.
  • Imię:Szymon

Napisano 28 listopad 2014 - 21:31

To prawda, to są testy w warunkach laboratoryjnych, podejrzewam że po rozładowaniu akumulator był ładowany bez żadnej zwłoki, być może małym prądem (co daję większa pojemność), itd. Realnie ani tyle cykli nie wyjdzie ani tyle Ah. Ale zjawiska fizyczno-chemiczne jakie w akumulatorze zachodzą będą proporcjonalne do tego co w laboratorium, więc wykresy będą wyglądały podobnie, choć pewnie nieco wcześniej się skończą.

#169 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 28 listopad 2014 - 22:18

Moim zdaniem wszystko sie zgadza z wykresem, nie przeplyniesz 20km z tego wzgledu ze na starcie silnik pobiera duzo wiekszy prad do momentu az sie rozpedzi. Kolejna kwestia to jest to ze bedzie Ci z czasem spadalo napiecie a w zwiazku z tym i predkosc tez. Wykres dotyczy obciazenia stalym pradem o wartosci dla 100Ah 5A ktory nie zmienia sie od poczatku do konca i wtedy potrzeba 20h na rozladowanie. W warunkach domowych jest to ciezkie do zrealizowania. Co do nauk technicznych to teoria i praktyka rozni sie o tyle ze stosujac cos w praktyce dochodza nam nowe warunki ktore tez nie sa bez wplywu. Np ten wykres jest dla 25°C. Przy zerze juz bedzie o wiele gorzej, i ktos powie ze to pic na wode

#170 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 28 listopad 2014 - 22:56

To prawda, to są testy w warunkach laboratoryjnych, podejrzewam że po rozładowaniu akumulator był ładowany bez żadnej zwłoki, być może małym prądem (co daję większa pojemność), itd. Realnie ani tyle cykli nie wyjdzie ani tyle Ah. Ale zjawiska fizyczno-chemiczne jakie w akumulatorze zachodzą będą proporcjonalne do tego co w laboratorium, więc wykresy będą wyglądały podobnie, choć pewnie nieco wcześniej się skończą.

 

Tego trojana ładowałem ctek 7 amp z dnia na dzień i różnicy nie zauważyłem. Być może wykres dotyczy jakiejś super drogiej żelówki za 2000 pln , niestety nie miałem z takimi doświadczeń ani nie znam nikogo kto ma/miał taki akumulator. Z powszechnie używanych akumulatorów przez wędkarzy raczej żaden nie wytrzyma tyle, połowę raczej to max.

 

 

Moim zdaniem wszystko sie zgadza z wykresem, nie przeplyniesz 20km z tego wzgledu ze na starcie silnik pobiera duzo wiekszy prad do momentu az sie rozpedzi. Kolejna kwestia to jest to ze bedzie Ci z czasem spadalo napiecie a w zwiazku z tym i predkosc tez. Wykres dotyczy obciazenia stalym pradem o wartosci dla 100Ah 5A ktory nie zmienia sie od poczatku do konca i wtedy potrzeba 20h na rozladowanie. W warunkach domowych jest to ciezkie do zrealizowania. Co do nauk technicznych to teoria i praktyka rozni sie o tyle ze stosujac cos w praktyce dochodza nam nowe warunki ktore tez nie sa bez wplywu. Np ten wykres jest dla 25°C. Przy zerze juz bedzie o wiele gorzej, i ktos powie ze to pic na wode

Przesadzasz. Łódka napędzana silnikiem elektrycznym osiąga prędkość 3km/h pewnie w 5 sekund i początkowy, większy pobór prądu wyrównuje się może w 10s, a my mówimy o 20 godzinach :) . Kwestie związaną ze spadkiem napięcia i co za tym idzie prędkości zauważyłem dopiero w momencie kiedy akumulator osiągał około 11 V czyli wedle wykresu właśnie po 20 godzinach :D, czuć było wtedy że robi się słabszy ale silnik nie potrzebował nagle 10 amper więcej, co najwyżej 1-2 amperów żeby płynąć taką samą prędkością. Dodam, że wszystkie pomiary  i testy jakie robiłem odbywały się latem, także temperatura była podobna lub nawet nieco wyższa. Przy temp 0 st i dużym poborze prądu akumulator wytrzyma nie wiele więcej niż połowę tego co przy 25 st., to też sprawdziłem. 
A jak już chcesz się przekonać na 100 % to podłącz jakąś żarówkę lub cokolwiek innego gdzie pobór = 5 amp do akumulatora 100 ah, który wedle wykresu w początkowej fazie ma 12,8 V i zostaw na 20 godzin. Jestem pewien, że będziesz mógł po tym teście oddać akumulator do reklamacji lub rozładuje się dużo głębiej niż 10,5 V.
Wracając do tematu dwóch spiętych akumulatorów, praktykowałem to. 2 x trojan 130ah. Nie udało mi się rozładować w ciągu jednego dnia bo ciężko nawet tylko trolując pokonać takie odległości w jeden długi, letni dzień więc nie jestem w stanie powiedzieć czy faktycznie na dłużej wystarczyły. Zdarzyło mi się pływać na nich na drugi dzień bez ładowania i też nie brakło ale zauważyłem, że przez noc jakby odpoczęły bo pojemność była troszkę większa niż pod koniec dnia poprzedniego. Reasumując, warto pływać na dwóch spiętych bateriach ale najlepiej gdyby były takie same i w takim samym stanie i jak podkreśliłem wcześniej jeśli faktycznie jest nam potrzebne tyle prądu.



#171 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 29 listopad 2014 - 00:27

Wbrew pozorom ten czas do rozpedzenia jest bardzo istotny to jeden z powodow dla ktorych wprowadzono maximizery.
Co do wykresu dotyczy on konkretnego akumulatora takze nie ma co tego odnosic w 100% do kazdego innego.
Po 20 godzinach obciazenia pradem 5A pobierzemy 100Ah czyli calkowita pojemnosc akumulatora wiec wykres musi dotyczyc wiekszego niz 100Ah akumulatora.Bo przeciez przy deep cycle mamy uzytkowo tylko 80% pojemnosci czyli 80Ah.

Użytkownik crizz100 edytował ten post 29 listopad 2014 - 00:31


#172 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 29 listopad 2014 - 01:08

Faktycznie na wykresie nie jest zaznaczone jakiej pojemności jest akumulator, Szymon jedynie zasugerował 100ah. 

 

Po 20 godzinach obciazenia pradem 5A pobierzemy 100Ah czyli calkowita pojemnosc akumulatora wiec wykres musi dotyczyc wiekszego niz 100Ah akumulatora.Bo przeciez przy deep cycle mamy uzytkowo tylko 80% pojemnosci czyli 80Ah.

 

W praktyce i tak nie osiągniemy tego wyniku, a +/- połowę . Tak jak mówiłem, aku 120ah, temperatura 25 st +, stały pobór = 5amp przy prędkości 2,5 km/h, przepłynięte 25 km do 10,5V czyli wychodzi na to, że pobraliśmy 50 ah, czyli połowę z tego co w teorii. To ja jestem ciekaw jakie to akumulatory dają z siebie tyle co na wykresie ( i w teorii ) bo jak jeszcze okaże się, że służą z 10 lat to wtedy warto dać i 2000 pln :)



#173 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15590 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 29 listopad 2014 - 01:12

Nowy trojan 115Ah i w lato 20-22 km w trollu. Lekka łódka. Prędkość około 3 km/h. Na koniec trasy ma około 11V.



#174 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 29 listopad 2014 - 01:24

Czyli mniej/więcej się pokrywa bo Twój traxxis pobiera +/- tyle samo prądu. Od 11 V do 10,5 V już szybciutko spada.



#175 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 29 listopad 2014 - 07:19

Z ta charakterystyka jest tak ze przy pradzie 0.05C mamy zapewne nie 100Ah pojemnosci a 120Ah wiec po tych 20h zostanie nam 20 czyli pobierzemy 80%. Wszystko sie zgadza

Użytkownik crizz100 edytował ten post 29 listopad 2014 - 07:20


#176 OFFLINE   SzymonK

SzymonK

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 261 postów
  • LokalizacjaTomaszów Maz.
  • Imię:Szymon

Napisano 29 listopad 2014 - 10:09

tu możecie poprzeglądać charakterystyki różnych akumulatorów
http://www.yuasaeuro...industrial/npc/

Akurat ten co ja zamieściłem to chyba od jakiejś małej żelówki był.

Do łódek może ten byłby odpowiedni
http://www.yuasaeuro...ducts/yu-power/

ypc_discharge.jpg
ypc_cycliclife.jpg
ypc_selfdischarge.jpg

 

To nie dotyczy jakiejś konkretnej wielkości akumulatora tylko całej rodziny, do obliczeń w miejsce C wstawiamy pojemność Ah.


Użytkownik SzymonK edytował ten post 29 listopad 2014 - 10:26


#177 OFFLINE   nrt80

nrt80

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 303 postów

Napisano 29 listopad 2014 - 10:54

To sobie pomierzyłem akumulatory. Po dobie od odpięcia od Cteka kwasiak 100Ah ma 13.26, żel 75 Ah ładowany nie pamiętam kiedy- 12.96, mały żel od szpeju- 13.00. łódka na dworzu, teraz -5.

 

wniosek mam taki, że jak już będę miał 2 na łodce (75 i 100) to będę je spinał razem na starcie. małego postaram się mieć naładowanego, w momencie kiedy będę chciał doładować duży przez mały to dopiero zepnę, będę się starał unikać doładowywania małego z dużych.



#178 OFFLINE   Kadet

Kadet

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1003 postów

Napisano 13 grudzień 2014 - 17:59

Witam.

Zaciekawił mnie ten aku : http://allegro.pl/ak...4857235523.html.

Czyżby Minnkota odeszła od Trojanów ? Swoją drogą, nowe aku wygląda podobnie jak Zap Marine...



#179 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 13 grudzień 2014 - 20:03

Mój Sznajder Marine jest identyczny ;)

#180 OFFLINE   Kadet

Kadet

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1003 postów

Napisano 13 grudzień 2014 - 20:12

I jak się sprawuje




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych