Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Instalacja elektryczna w łodzi wędkarskiej


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
728 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   Krzysztof Kacprzak

Krzysztof Kacprzak

    Forumowicz

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPip
  • 487 postów
  • LokalizacjaRIVERFOX Grudziądz

Napisano 06 marzec 2015 - 22:25

Proszę o opinie kolegów na temat   jak byście widzieli  instalacje elektryczna w swojej łodzi.

I nie mówię tu o prostej instalacji do sondy czy do podłączenia silnika elektrycznego.

Przykład: W łodzi jest silnik spalinowy z ładowaniem akumulatora, echosonda, silnik elektryczny i kilka odbiorników jak pomp zęzowa, oświetlenie ,gniazdo zapalniczki itp.

Czy dawać do tego jeden duży akumulator czy lepiej duży(75-100ah) do elektryka a mały (17 ah)do sondy i pozostałych i ładowanie z silnika pod ten mały ? Taki mały starcza do odpalania silnika 20 koni (sprawdziłem) Czy wystarczy jeden duży i wszytko pod niego? A jak nie ma ładowania akumulatora i padnie aku to sonda nie będzie działała ..i to źle. Jak jest ładowanie to sonda działa na samej spalinie (sprawdziłem). A jak będzie jeden duży do rozruchu i elektryka czy dawać bezpiecznik automatyczny ? wytrzyma?

A jak jest silnik np 25 koni z rozrusznikiem bez szarpanki to nie można elektryka i spaliny podłączyć pod jeden bo na zapych łódki się nie odpali.  A czy stosować wyłączniki główne. A jak jest automatyczna pompa zęzowa czy podłączyć ją poza włącznikiem głównym?   I takich pytań się robi 1000 a jak do tego dodać więcej akumulatorów (+ rozruchowy) i instalacje ładowania z pomostu z wbudowaną w łodzi ładowarką,  z seperatorami ładowania z silnika spalinowego itp..............

I niekiedy jeszcze zegary silnika i ich podświetlenie, które ma się włączać po włączeniu włącznika głównego czy po odpaleniu silnika ...i czy wskaźnik poziomu paliwa i voltomierz ma działać(pokazywać) zawsze czy tylko jak jest odpalony silnik.



#2 OFFLINE   janih

janih

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 469 postów
  • Lokalizacjanad wodą

Napisano 06 marzec 2015 - 23:08

Krzychu moze ja cos powiem od siebie bo trochę pozmieniałem jak widziales w MMSie:)

Ja dołożyłem dość dużo obciążenia do Foxa tj 4xAlpine 16,5 + 4x50W Alpine+radio+podgrzewanie fotela+podswietlenia bakist(lacznie z rybami)+oswietlenie nawigacyjne burtowe+oświetlenie nocne cos tam jeszcze - wiekoszsc ma duzy pobor pradu ale chwilowo)

Z 55ah przesiadłem sie na 74ah i zobaczymy jak to bedzie. 17a z silnika spokojnie starczy doładować aku.

Aku do elektryka nie mam bo takiego (jeszcze) nie używam jesli tak będzie to dorzucę oddzielny aku do elektryka co by miec pewność ze nie rozlduje startowego. Elektryk na 12V ma max rzędu 50 - 60A ale rzadko kiedy zdarzy sie sytuacja płynięcia na max elektrykiem i jednoczesnego odpalania spaliny.

Zawsze można wrzucić dwa aku w przypadku normalnych obciążeń + elektryk dorzucić przełącznik aku( przelaczaja akumulatory nie rozwierając obwodu) i kontrolując napięcie przepinać sie z akumulatora na akumulator( C_tek tez w ten sam sposob)

Co do ładowarki portowej ja mam to rozwiazne w taki sposob ze mam wyprowadzone wyjście C-teka na szybko  zlacze.

Załączony plik  ctek.JPG   50,61 KB   112 Ilość pobrań

Wystarczy doprowadzić zasilanie z portu 230V i ładuje aku( dodatkowo pokazuje stan naladowania akumulatora)

Zenzowa została poza głównym heblem ze wzgedu na pływak.

Ogólnie wszystko zostawiłem po heblu głównym( bezpiecznik auto 60A przy klemie - poza wspomnianym C-tekiem), jutro montujemy zegary(paliwo+obr) na innej lodce i wszystko robimy po stacyjce, zeby w razie łowienia chodziło tylko echo(staly plus po heblu)


Użytkownik janih edytował ten post 06 marzec 2015 - 23:12

  • wobler129 lubi to

#3 OFFLINE   Krzysztof Kacprzak

Krzysztof Kacprzak

    Forumowicz

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPip
  • 487 postów
  • LokalizacjaRIVERFOX Grudziądz

Napisano 06 marzec 2015 - 23:22

Ty nie masz szarpanki to nie możesz dopuszczać do całkowitego rozładowania jedynego akumulatora. Co do ładowarki to najchętniej zabudował bym ją na stałe ...ale musiała by być taka co nie ma żadnego włącznika i działa od razu po podłączeniu prądu ...czyli nie trzeba naciskać dodatkowo przełączników i po zaniku zasilania i ponownym włączeniu nadal bezie działała.

Podświetlanie w bakistach ...że też o tym nie pomyślałem :)



#4 OFFLINE   janih

janih

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 469 postów
  • Lokalizacjanad wodą

Napisano 06 marzec 2015 - 23:35

Szarpanka awaryjna jest ale(do montazu) niechcialbym jej kiedy kolwiek uzywac. 

Ctek ma w ofercie ladowarke bodajze IP65 M100 kwestia montazu w schowku - swoj chcialem zamontowac w schowku na stale (rama montazowa jest) ale uzywam go tez do auta i czesto koledzy pozyczaja. Po wybraniu raz opcji i zaniku zasilania wraca do porzedneigo stanu wiec wystarczy raz ustawic aku AGM czy kwasowke i tyle + hermetyczne zlacze portowe na 230V.

Takie rozwiazania ma Minn Kota - ladowarki na kilka aku ( jak i alternatory zwiekszajace mozliwosc alternatora motoru/pradnicy) - co prawda w USA w EU nie patrzylem


  • marcinesz lubi to

#5 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 07 marzec 2015 - 09:35

Moim zdaniem nie ma co się bawić w rozbijanie akumulatorów jeżeli silnik ma szarpankę. Na większych jachtach normą są dwa aku - rozruchowy i do potrzeb bytowych + przełącznik do ładowania. I tego bym się trzymał przy większym silniku. Poza tym 17ah może być za mało do większego silnika. Pompę zęzową podłącza się poza heblem, na osobnym obwodzie z bezpiecznikiem. Do zęzówki są specjalne przełączniki, ale ja zrobiłem sobie ostatnio z przełącznika trójpozycyjnego do traktora i działał super.
Zabezpieczenie na obwodzie startera to nieporozumienie. Rozrusznik na początku pracuje na zwarciu. W motoryzacji się tego nie stosuje z wiadomych powodów. Jest tylko bezpiecznik do przekaźnika, ale to już jest wbudowane w silnik.

#6 OFFLINE   Krzysztof Kacprzak

Krzysztof Kacprzak

    Forumowicz

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPip
  • 487 postów
  • LokalizacjaRIVERFOX Grudziądz

Napisano 07 marzec 2015 - 12:27

Czyli jak jest z szarpanka : jeden aku np. 100 Ah do rozruchu i silnika elektrycznego, włącznik główny, pompa zęzowa w automacie poza heblem, ładowarka wbudowana i podłączona poza heblem, zegary ze stacyjki silnika..czyli działają jak silnik włączony

Jak bez szarpanki: 2 akumulatory ...i mogło by być reszta tak samo tyle, że sam silnik elektryczny pod drugi akumulator .....do tego ładowanie obydwu z silnika +separator ładowania http://www.permatech...-zrodla-energii    + wbudowana ładowarka na 2 aku ..  http://www.osculati....a.aspx?id=30062

Tyle że w typowych instalacjach jachtowych gdzie nie ma silnika elektrycznego wszystkie urządzenia typu światła pompy, są pod drugim (nierozruchowym ) akumulatorem a tu chyba lepiej wszystko zostawić pod rozruchowym (sondę też) a tylko silnik elektryczny na osobnym. ??? bo wylałbym,   żeby po całkowitym rozładowaniu aku przez silnik elektryczny sonda GPS i pompy działały



#7 OFFLINE   Paprykarz

Paprykarz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1958 postów
  • Lokalizacjazachodniopomorskie

Napisano 07 marzec 2015 - 15:31

Dużym doświadczeniem w tym zakresie mogą się pochwalić producenci łodzi z US, te ich Trackery, Lundy, Nitro, itd. są naprawdę przemyślane. Tam jest na wyposażeniu naprawdę prawie wszystko; windy, echa, silniki trollingowe, pompki do zbiorników z żywymi rybami i co tam tylko można sobie wymyślić  Myślę, że nie będzie żadnym wstydem podpatrzeć ich rozwiązania. Obejdzie bez wyważania otwartych drzwi. 



#8 OFFLINE   Krzysztof Kacprzak

Krzysztof Kacprzak

    Forumowicz

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPip
  • 487 postów
  • LokalizacjaRIVERFOX Grudziądz

Napisano 07 marzec 2015 - 16:22

No i tu był problem ...bo np. w Nitro pompa zęzowa była podłączona przez włącznik główny i dodatkowo przez włącznik przyrządów tablicy co mi totalnie nie leżało i przerabiałem. Tam były 3 akumulatory i ładowarka wbudowana która ładowała rozruchowy i te do elektryka to 2 naraz ...ale spaliła się po 3 latach i musiałem sprowadzać z usa.   Przy okazji podłączania echosond i dodatkowego oświetlenia pogrzebałem w tej instalacji i nie do końca mi się to podobało...np niepotrzebne  zamontowanie pompy do opróżniania wody z bakisty do ryb która jest nad linią wody i bez problemu mogła by się opróżnić grawitacyjnie...ale w końcu kto bogatemu zabroni.

Raczej chodzi mi o to, żeby opracować takie minimum, przydatne na nasze skromniejsze warunki, mniejsze łódki i silniki....bo w takim NITRO to 200koni to średnia amerykańska norma +  24 v dziobówka podpięta pod 2 aku po 100ah



#9 OFFLINE   Paprykarz

Paprykarz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1958 postów
  • Lokalizacjazachodniopomorskie

Napisano 07 marzec 2015 - 16:58

Własnie taką bym chciał.... ;) Tylko te strefy ciszy nie pozwalają się wędkarzowi rozwijać  :D



#10 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 07 marzec 2015 - 21:55

Moim zdaniem dobrze kombinujesz. Pompa pracuje krótko i bierze mało prądu, echo tak samo. Oświetlenie zrobić na ledach, co by prąd tylko ciurkało. Generalnie zasada jedna - wszystko na osobnych obwodach,  każdy obwód zabezpieczony (poza rozrusznikiem). Na łódkach metalowych bardzo istotne jest (krytyczne!!), żeby był bezpiecznik na plusie, jak najbliżej aku.

 

Można pójść w wersję oszczędnościową i proponować automatyczny selektor tylko jako opcję dla nietechnicznych:

 

http://www.permatech...10a-prad-ciagly

 

Uważam  - ale to tylko moje zdanie - ładowarkę możesz zrobić jedną na dwa aku. Nie ma to absolutnie znaczenia dla procesu ładowania, poza jego wydłużeniem, ale w sumie wyjdzie i tak podobnie jakbyś każdy robił osobno.

 

Jeżeli łódka ma być w porcie, to warto zainwestować w pompę bez pływaka (może się zaciąć). W US polecają Rule. Swoje Osculati oddałem z łódką i w nowej będzie Rule Mate 750 - już zakupione.  Jakość wykonania niebo a ziemia - ciężka, solidny plastik (gruby, taki jakby bardziej elastyczny niż w Osculati), no i brak pływaczka :).



#11 OFFLINE   lukson

lukson

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 576 postów

Napisano 07 marzec 2015 - 22:12

Jeśli nie czytaliście to polecam linki poniżej
http://www.kulinski....?id=2112&page=0

http://www.zagle.com...e,65_12291.html


Sam przymierzam się do przerobienia instalacji na swojej łódce także napewno będę śledził ten wątek... Może opisze także pózniej co i jak to widzę u siebie....

Użytkownik lukson edytował ten post 07 marzec 2015 - 22:15


#12 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 08 marzec 2015 - 21:18

Opiszę jak ja mam na swojej łodzi to wszystko zrobione, sam na początku się gubiłem ale jakoś poszło i jest teraz ok .Mam założonych ponad 20 niezależnych obwodów które każde z osobna są zabezpieczone bezpiecznikiem topikowym. Silnik i jego wszystkie zasilania to jedyny obwód bez zabezpieczeń bo on ma to w silniku u mnie to Suzuka 70DF, do silnika idzie dwa kable prądowe z silnika do manetki wiadomo kabel wielożyłowy pod zapłon, zegary, oświetlenie zegarów, trim zegar pomiaru poziomu paliwa i licznik motogodzin, silnik jest na akku 100AH, jak i pozostała instalacja z akku rozprowadzona jest od bezpicznika samochodowego w hermetycznej zabudowie do 1 centralki bezpieczników gdzie wychodzą pojedyncze obwody na poszczególne urządzenia.

Pompa zenzowa zabezpieczona osobno prze głównym BEZPIECZNIKIEM 70A. Za nim wielopozycyjny przełącznik na drugi akumulator 60AH bezpieczeństwa rozruchowy jest to awaryjny akku gdyby padł główny. silnik daje podczas pracy 25A prądu max co w zupełności mi wystarcza do naładowania głównego akku na bieżąco za wielopozycyjnym przełącznikiem jest główny wyłącznik prądowy z wyciąganym kluczem nie do uruchomienia elektryki bez niego [ niema dojścia na skróty]
Obwód 1

Bezpiecznik

1 Radio FM 5A
2 Radio VHF + 2 echosonda pod elektrykiem dziobowym-10A
3 Echosonda główna 5A
4 Pompa wodna napełniająca zbiornik żywca- 7,5A
5 Pompa natleniająca zbiornik 3A
6 Oświetlenie deski nocne Lampka led 5A
7 Oświetlenie kokpitu nocne pod bimini led 5A
8 Gniazdo 12V pod dodatkową elektronikę 5A
9 Gniazdo 12 wolt pod szperacz 15A
10 dwa gniazda rufowe pod windy 10A


Drugi obwód z bezpiecznika 70A

1 Światła pozycyjne panel marine Bezpiecznik Automatyczny
2 Oświetlenie postojowe ------------ Bezpiecznik AU
3 klakson pneumatyczny pompa Bezpiecznik Au

Trzeci obwód dziobowego silnika elektrycznego Z bezpiecznika 70A wychodzi drugi bezpiecznik 10a A i od niego sterowanie elektroniczne silnikiem dziobowym.

1 Zasilanie silnika + , -, bezpośrednio z głównego akku.
2 sterowanie biegami silnika przekaźnikami na każdym biegu

A bieg 1 40A
B bieg 2 50A
C bieg 3 70A.
pozostałe dwa biegi to jest 2 i 4 martwe

Pozostały obwód sterowaniem silnika 10A

1 sterowanie kierunkiem zdalne z pilota poprzez centralkę z przekaźnikami jak i pozostałe funkcje.
2 podnoszenie i opuszczanie silnika
3 blokada silnika opuszczonego
4 podnoszenie i położenie silnika na pokładzie dziobowym podczas szybkiego pływania i transportu łodzi
5 zmiana biegów 1,2,3 z pilota brak wstecznego w związku że silnik w osi obraca się 360stopni
6 Sterowanie biegami manualne z deski kierownicy.
kierunek prawo lewo

Wszystkie kable minusowe są podzielone na 5 szyn zbiorczych w różnych punktach na łodzi aby tej pajęczyny kabli nie ciągnąć w koło łodzi a jest tego od cholery. Siedem lat intensywnej eksplatacji łajby nie spowodowało ani jednej awarii zabezpieczeń więc uzmysławia mi to że wykonałem kawał fajnej roboty, jak kompletny laik w tej materii ,Teraz jestem gość ale jak zaczynałem trzeba było zrozumieć jak tworzona jest instalacja samochodowa .Wszystkie kable zarobione są konektorami i oczkami ocynowanymi i lutowanymi aby szybko można było coś zmienić i oczywiście gdzie tylko mogłem dawałem kable pobielane co nie łatwo je zdobyć i solidnie zkrosowane aby nie latały jak..........Pozdrawiam Tornado
  • janih lubi to

#13 OFFLINE   Krzysztof Kacprzak

Krzysztof Kacprzak

    Forumowicz

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPip
  • 487 postów
  • LokalizacjaRIVERFOX Grudziądz

Napisano 08 marzec 2015 - 22:39

Wszystko ładnie ...tylko nie wiem co to za silnik dziobowy z elektrycznym opuszczaniem ...bo o takim nie słyszałem. (minnkota zawiesiła produkcję najnowszego modelu z elektrycznym opuszczaniem ze względu na nagminne awarie).  jak dobrze rozumiem silnik elektryczny jest podłączony pod ten sam co rozruch, a ten drugi to tylko na zapas ?



#14 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 11 marzec 2015 - 17:22

Krzysztof zacznę od tyłu elektryk jest podpięty do głównego akumulatora, wiadomo że nie pływamy cały czas na elektryku tylko od miejscówki do miejscówki dalsze przeloty robi spalina i w ten czas ładuje akku  w moim przypadku sprawdza się na 100% bo pływam najczęściej po Odrze i Mietkowie a tam przeloty są spore. Co do elektryka  opuszczanie, podnoszenie  kierunek biegi są wykonane  z mojego  projektu, wykorzystałem   tylko główny silnik Thrustera  55LBS reszta swoje wykonanie i trochę detali ze złomowanych aut . Cały napęd posiada dwie przekładnie zabezpieczone sprzęgłami ciernymi i  centralką  elektrycznoelektroniczną  pod pokładem łodzi. 1 to przekładnia do sterowania kierunkiem,  silnik z przekładnią ślimakowo łańcuchową zaprojektowaną tak aby mieć duży uciąg kierunku i odpowiednia prędkość obrotu napędu,  ,tak  abym spokojnie mógł sterować drogą radiową i sprzęgło żeby nie wysypać przekładni podczas nie przewidzianej blokady. Druga przekładnia działa dokładnie jak wyciągarka ze sprzęgłem przeciążającym której zadanie jest podnoszenie i opuszczanie silnika do wody i położenie go na pokładzie, dyszel poziomo kiedy nie korzystam z napędu elektrycznego. Wszystkie te czynności sterowane są drogą radiową włącznie z biegami. Dodatkowo na głowicy sterującej zabudowany jest mały halogen jako oświetlenie trasy nocą  pod nią elektromagnes do blokady masztu w pionie ,Pod  silnikiem umocowany sonar echa z kablem wpuszczonym do środka silnika i prowadzonym w środku dyszla, sam sonar jest zalany w obudowie laminatowej wklejonej pod silnikiem dopasowanej kształtem do obudowy elektryka.  Na początku bałem się o zakłócenia echa przez wirnik silnika ale okazało się że pracuje idealnie bez najmniejszych zakłóceń. Zabawa jest taka że łajbę  z 200m mogę sprowadzić z położonym silnikiem na pokładzie do nogi z wody  drogą radiową . Taki miałem kaprys i tak sobie to zrobiłem .  A sterowanie jest to 12 kanałowy odbiornik i nadajnik od sterowania bram garażowych i innych funkcji z tym związanych za jedyne 130zł, Na zamek blokady masztu w pionie wykorzystałem elektromagnes od blokady drzwi z BMW. .Przełącznik biegów ręczny na desce z   przełącznika prędkości nadmuchu w samochodzie,  silniki na przekładnie  wyciągnięte z  samochodowych foteli  łańcuch i koła z kserokopiarki Canona  , kilkunastu różnych przekaźników samochodowych. Nie używam  przełącznika biegów fabrycznego który często zawodzi. Biegami   sterują wysoko prądowe przekaźniki a do celowo ma być napęd proporcjonalny .Całość  wmontowana jest w obudowy wykonane z płyt duralowych i nierdzewnych przyozdobionych laminatem . konstrukcja  jest o wiele zgrabniejsza i silniejsza od fabrycznych kółek plastikowych i silniczków od zabawek. Pozdrawiam tornado


Użytkownik tornado edytował ten post 11 marzec 2015 - 18:09

  • thug i janih lubią to

#15 OFFLINE   Krzysztof Kacprzak

Krzysztof Kacprzak

    Forumowicz

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPip
  • 487 postów
  • LokalizacjaRIVERFOX Grudziądz

Napisano 11 marzec 2015 - 20:18

No i to mi się podoba ...czyli super inwencja twórcza. Już kilka lat temu zastanawiałem się, dlaczego leniwi amerykanie nie zrobili automatycznego opuszczania ...pewnie nie umieli...a tu proszę NASI GÓRĄ.   Minn kota naprawdę wycofała ten najnowszy model bo sobie z nim nie radzą. 

Sprzedaj im patent :)

Aktualnie robię schematy różnych połączeń elektrycznych i wstawię je jak skończę.



#16 OFFLINE   janih

janih

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 469 postów
  • Lokalizacjanad wodą

Napisano 11 marzec 2015 - 22:59

Tornado dawaj foty:)

#17 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 12 marzec 2015 - 01:07

Tornado dawaj foty:)

Również bym chętnie podpatrzył :)



#18 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 12 marzec 2015 - 10:01

Załączony plik  1396195296934.jpg   10,44 KB   60 Ilość pobrańZałączony plik  1396195297345.jpg   8,5 KB   63 Ilość pobrańZałączony plik  1396195297345.jpg   8,5 KB   63 Ilość pobrańZałączony plik  1396195295915.jpg   10,25 KB   43 Ilość pobrańZałączony plik  1396195319075.jpg   23,96 KB   44 Ilość pobrańZałączony plik  1396195316970.jpg   29,19 KB   48 Ilość pobrańZałączony plik  1396195318017.jpg   22,8 KB   46 Ilość pobrańZałączony plik  1397913938396.jpg   27,39 KB   43 Ilość pobrań

 

 

 

Zdjęcia robocze może znajdę w akcji

Załączone pliki


  • Maciejowaty, kotwitz i janih lubią to

#19 OFFLINE   janih

janih

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 469 postów
  • Lokalizacjanad wodą

Napisano 12 marzec 2015 - 10:51

zgłoś patent  i odezwij sie do Minn Kota USA a potem juz leżenie :)

 

masz może filmik jak to wszystko hula?



#20 OFFLINE   marcinesz

marcinesz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1191 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 01 maj 2015 - 17:13

Podepnę się pod wątek.

 

Mam:

- silnik 15KM z elektrycznym zapłonem i zwrotnym ładowaniem akumulatora,

- pompę zęzową z Juli (trzy przewody, dwa czerwone i jeden czarny - swoją drogą dlaczego trzy? (EDIT: już wiem, po co - znalazłem na sieci instrukcję - do tabliczki z przełącznikami AUTO / MANUAL / OFF -> a jeśli ja chcę tylko AUTO?),

- echosondę Lowrance mark 5x pro.

 

Mam cztery aku::

- Delphi Marine 12V/60Ah (używam go do rozruchu silnika),

- trzy 12V/7Ah (jeden z nich używam do echosondy).

 

Pytania:

1. Jak powinienem ww. sprzęty podłączyć przy wykorzystaniu ww. aku? Proszę o łopatologiczne porady - jestem totalną NOGĄ w kwestiach elektrycznych (jak widać zresztą pewnie po ww. pytaniu o przewody ;)). Chciałbym też podłączyć to w maksymalnie prosty sposób - biorąc pod uwagę moje zaawansowanie w tych sporawach... Chyba, że ktoś z Warszawy lub okolic mógłby mi pomóc :P.

2. Czy mogę podłączyć silnik i pompę pod duży aku? Czy obwody od silnika i pompy muszą być rozdzielone (odizolowane od siebie) czy też mogą być połączone na obejmach do ogniw akumulatora?

3. Jeśli pompa powinna być na odrębnym aku to czy może to być jeden z tych małych aku? Wtedy jednak aku nie będzie doładowywany z silnika, a jeśli łódka postoi dłużej przy mokrej pogodzie, to czy pompa nie rozładuje tego małego aku i wtedy przestanie pracować?

4. Czy muszę dawać bezpiecznik na obwodzie do pompy? Jaki powinien być opór na bezpieczniku?

 

Z góry dzięki i pozdrawiam,

Marcin


Użytkownik marcinesz edytował ten post 01 maj 2015 - 19:33





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych