Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Instalacja elektryczna w łodzi wędkarskiej


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
728 odpowiedzi w tym temacie

#21 OFFLINE   Krzysztof Kacprzak

Krzysztof Kacprzak

    Forumowicz

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPip
  • 487 postów
  • LokalizacjaRIVERFOX Grudziądz

Napisano 03 maj 2015 - 14:27

Kup panel kontrolny pomp zęzowych ( włącznik z bezpiecznikiem) , zrezygnuj z małych akumulatorów i podłącz wszystko bezpośrednio pod ten duży...prościej się nie da, a komplikować ten układ nie ma sensu.



#22 OFFLINE   janih

janih

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 469 postów
  • Lokalizacjanad wodą

Napisano 03 maj 2015 - 16:46

Marcinesz jak by co moge Ci pomoc z instalacja

#23 OFFLINE   marcinesz

marcinesz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1191 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 03 maj 2015 - 20:29

@janih - bardzo chętnie skorzystam z pomocy, dziękuję :). Dogadajmy szczegóły na priv.

 

Na razie mniej-bardziej prowizorycznie to zainstalowałem. Ale na pewno nie jest to docelowa instalacja - szczególnie obawiam się łączeń przewodów i końcówek przewodów - nie lutowałem, wszystko jest na zaciskach, nawet jeśli używałem końcówek męskich / żeńskich czy innych, wszystko jest zaciskane mechanicznie na przewodach-splotach. Tak więc podczas pływania to wszystko może "pracować".

1. SILNIK - podłączyłem silnik do aku na końcówki okrągłe mocowane na śrubach do obejm na ogniwa akumulatora. Łódź na razie jest na przyczepie, więc nie odpalałem jeszcze silnika.

2. POMPA - niestety nie miałem drugiej pary końcówek aby również pompę podłączyć na śruby do obejm, więc na razie prowizorycznie podłączyłem ją na krokodylkach - bardziej aby sprawdzić czy w ogóle będzie działać. Jest na trój-opcyjnym przełączniku - w jednym położeniu powinno być "automat", w drugim "wyłączona", w trzecim "tryb manualny": Nie ma jeszcze wody w zęzie, więc automatu nie sprawdziłem. Ponieważ łódź, jak wspomniałem, jest na przyczepie, woda nie spływa do zęzy - próbowałem tam trochę podlać, ale musiałbym wlać duuużo. Tak więc w dwóch położeniach przełącznika - brak reakcji (wyłączony; automat). W trzecim położeniu pompa brzęczy, więc pewnie to "tryb manualny". Nie wstawiłem jeszcze bezpiecznika.

3. ECHO - to jeszcze przede mną.



#24 OFFLINE   Krzysztof Kacprzak

Krzysztof Kacprzak

    Forumowicz

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPip
  • 487 postów
  • LokalizacjaRIVERFOX Grudziądz

Napisano 08 styczeń 2016 - 11:19

Jest tak;

Silnik spalinowy z rozruchem i ładowaniem 12v 30A.

Silnik elektryczny 24V 85 lbs na dwóch akumulatorach po 100Ah  w szeregu 2x12= 24 V.

Chcę żeby silnik spalinowy też ładował akumulatory od elektryka (po wcześniejszym podładowaniu akumulatora rozruchowego)  i to wszystko maiło wbudowana w łódce ładowarkę automatyczna...że tylko podpinasz pod 230V i nic nie trzeba włączać, rozpinać, itp.

Będzie to działać ????????????????????????????????????? czy bedzie ogień :angry: :o

Załączony plik  20160108_110035.jpg   43,11 KB   46 Ilość pobrań



#25 OFFLINE   pepe_79

pepe_79

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 671 postów
  • LokalizacjaBełchatów
  • Imię:Paweł

Napisano 08 styczeń 2016 - 15:33

Nie jestem pewien, ale chyba ładowanie (z silnika) tego aku 100Ah po lewej jest źle. 

Ze schematu widać, że "minus" z silnika idzie na "plus" tego aku, a jego "minus" nie ma połączenia z "minusem" silnika.

Chyba do podładowywania z silnika najlepiej byłoby rozpiąć z szeregu obydwie baterie?



#26 OFFLINE   Krzysztof Kacprzak

Krzysztof Kacprzak

    Forumowicz

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPip
  • 487 postów
  • LokalizacjaRIVERFOX Grudziądz

Napisano 08 styczeń 2016 - 22:22

Ładowanie akumulatorów 2x100Ah z silnika spalinowego włącza się automatycznie poprzez DVSR Załączony plik  BEP-DVSR2.jpg   107,57 KB   39 Ilość pobrań

dopiero po naładowaniu akumulatora rozruchowego do 13,8V ...a nastepnie converter Mastervolt Magic 12/24 zmienia napięcie z 12 V na 24 volty żeby ładować dwa akumulatory 100Ah spięte szeregowo na 24V.

http://www.mastervol...magic-12-24-10/



#27 OFFLINE   Robson1981

Robson1981

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 377 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 09 styczeń 2016 - 19:02

Witam.
Jeśli chodzi ładowarkę główną 230VAC/3x12VDC należy sprawdzić czy wyjścia są w 100% odizolowane od siebie (że mają połączonych mas). Jeśli tak to OK. Ładowanie akumulatorów połączonych szeregowo ma ten mankament, że ładowarka kontroluje prąd ale nie napięcie na każdym z nich. Teoretycznie może zdażyć się sytuacja że jeśli ich pojemności z czasem się rozjadą. Wtedy nastąpi sytuacja, że jeden się naładuje wcześniej i już nie będzie chciał brać dużego prądu, napięcie na nim wzrośnie i zakończy się proces ładowania. W tym samym czasie drugi akumulator zostanie delikatnie niedoładowany. W następnym cyklu proces ten będzie bardziej zauważalny itd. Po każdym cyklu zespół akumulatorów będzie miał delikatnie mniejszą pojemność ponieważ jeden z nich nie jest na 100% naładowany. Oczywiście jeśli akumulatory są tej samej daty produkcji, pracują z tym samym prądem i w tej samej temperaturze to efekt ten będzie zminimalizowany. Tak czy inaczej lepiej zapytać producenta akumulatorów co on na ładowanie akumulatorów połączonych szeregowo. W rozwiązaniach z Litowymi akumulatorami jeśli łączymy ogniwa szeregowo stosuje się system BMS, który to nadzoruje proces ładowania i rozładowania tak by problem, który opisałem wcześniej nie wystąpił. 
Czy muszą być koniecznie 3 akumulatory? Ja bym to zrobił na dwóch 100Ah. Jeden podłączamy do alternatora przez regulator prądu ładowania a drugi przez tą przetwornicę Mastervolta tyle że 12VDC na12VDC (ona jest w pełni izolowana) i do tego dajemy podwójną w pełni izolowaną ładowarkę 230VAC/2x12DC i po sprawie. Wada jest jedna, że nie możemy trollingowym silnikem wybrać całej energii z akumulatorów bo nie będzie rozruchu.
Pozdrawiam

Użytkownik Robson1981 edytował ten post 09 styczeń 2016 - 19:04


#28 OFFLINE   Robson1981

Robson1981

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 377 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 09 styczeń 2016 - 19:19

Trochę przesadziłem. Przecież ładowanie z ładowarki sieciowej załatwi sprawę, równego ładowania akumulatorów. Sorki za zamieszanie  :D .



#29 OFFLINE   Krzysztof Kacprzak

Krzysztof Kacprzak

    Forumowicz

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPip
  • 487 postów
  • LokalizacjaRIVERFOX Grudziądz

Napisano 09 styczeń 2016 - 20:45

Właśnie cały w tym ambaras ....... że nie można dopuścić do całkowitego rozładowania akumulatora rozruchowego bo sznurka do odpalania nie ma a na zapych jakoś nie idzie.

Ponadto pod ten akumulator rozruchowy będzie podłączone : sonda, pompy, oświetlenie pokładu, itp (jeszcze brak na rysunku) i trzeba będzie zastosować jakiś separator co nie dopuści do rozładowania akumulatora rozruchowego i zastosowałem dodatkową możliwość odpalenia z jednego z akumulatorów silnika elektrycznego.(włącznik awaryjny)

Z własnego doświadczenia wiem, ze silnik dziobowy z GPS ... taki tu ma być po całym dniu lub dwóch rozładuje te akumulatory prawie całkowicie

Co do ładowarek z lądu to one są tak zrobione, że najpierw wyrównują napięcia w akumulatorach na równo a potem ładują. Mam taką w innej łodzi ale tam jest wszytko na 12V i nie ma problemu.

http://images.master...eOnboard_EN.pdf

 



#30 OFFLINE   Robson1981

Robson1981

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 377 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 09 styczeń 2016 - 21:31

Rozumiem. Myślę schemat jest OK i ten DVSR załatwi sprawę. Jeśli nie będzie ładowania, napięcie na akumulatorze 60Ah będzie niższe niż 12,8V i przekaźnik wewnętrzny zostanie rozłączony. Cała energia z mniejszego aku będzie dla echa i rozruchu. Górne akumulatory nie będą wtedy ładowane. Przewody wejściowe do ładowarki 12V/24V warto dać bardzo krótkie i zwinięte w warkocz bo mogą one być źródłem zakłóceń (echosonda).



#31 OFFLINE   spy

spy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1309 postów

Napisano 10 czerwiec 2017 - 18:52

Hej,

mam łódkę, chcę zrobić na niej instalację elektryczną.

 

Silnik Yamaha 20KM z ładowaniem

Akumulator 120Ah

 

Odbiorniki:

 

1. Echosonda

2. Silnik dziobowy elektryczny Haswing

3. Wyciągarka kotwicy TREC 30

4. oświetlenie diodowe pokładu

5. ładowarka do telefonu, gniazdo zapalniczki

6. 2 pompy zęzowe

7. oświetlenie 360 do łódki

8. lampa na dziobie typu szperacz

 

 

Jakie kable zastosować? Robił ktoś z Was coś podobnego i ma może schemat?

 

 



#32 OFFLINE   karkoszek

karkoszek

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1834 postów
  • LokalizacjaGryfino
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:Lures.pl

Napisano 10 czerwiec 2017 - 23:06

Na jednym akumulatorze to to nie pociągnie.

#33 OFFLINE   spy

spy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1309 postów

Napisano 17 czerwiec 2017 - 12:38

A jake kable zastosować od alternatora do aku? 1,5mm2?



#34 OFFLINE   MarMilo

MarMilo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 592 postów
  • LokalizacjaPiaseczno
  • Imię:Mariusz
  • Nazwisko:M.

Napisano 21 sierpień 2017 - 16:11

Na jednym akumulatorze to to nie pociągnie.

Jeśli dziobowy będzie wykorzystywany tylko od czasu do czasu a nie jako główny napęd to spokojnie da radę. Też mam podobny setup: echo + wyciągarka trac 35 + oświetlenie (wewnętrzne, bakisty, nawigacyjne) - tylko LED, szperacz (LED), pompa zęzowa oraz silnik dziobowy (przepływam na nim około 2-3km na bardzo niskich obrotach) po całym dniu pływania akumulator (kwas 110Ah ZAP Marine 4 letni) wymaga ładowania raptem przez 2-3h (Ctek 7).

p.s. ja kupiłem kable spawalnicze Elektrokabel OnS 25mm i dałem do zakucia - są elastyczne i dobrze wykonane


Użytkownik MarMilo edytował ten post 21 sierpień 2017 - 16:13


#35 OFFLINE   cabage

cabage

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1518 postów
  • LokalizacjaOpole
  • Imię:Marcin
  • Nazwisko:Tohatsu/Mercury/Lowrance/MG/Ram Mounts

Napisano 29 sierpień 2017 - 17:44

Poszukuje jakiejś puszki elektrycznej/rozdzielacza żeby rozdzielić prąd z akumulatora na kilka odbiorników oraz żeby znajdował się w niej główny wyłącznik prądu.

Ps. Ładowanie i rozruch z silnika wpinać do tej puszki czy bezpośrednio pod aku ?

#36 OFFLINE   KODZAK1234

KODZAK1234

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 478 postów
  • LokalizacjaSWIDNICA

Napisano 29 sierpień 2017 - 20:18

Bezpośrednio najlepiej ,ja mam kable rozruchowe bezpośrednio i od klemy drugi gruby kabel główny z bezpiecznikiem 60a na reszt gratów do listwy ,np taka

http://allegro.pl/pa...6937853763.html

fajna bo mają bezpieczniki automatyczne

Pamiętaj o przekrojach kabli ja daje zawsze ciut grubsze żeby w razie zwary kabel się nie nagrzewał



#37 OFFLINE   cabage

cabage

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1518 postów
  • LokalizacjaOpole
  • Imię:Marcin
  • Nazwisko:Tohatsu/Mercury/Lowrance/MG/Ram Mounts

Napisano 29 sierpień 2017 - 20:34

Bezpośrednio najlepiej ,ja mam kable rozruchowe bezpośrednio i od klemy drugi gruby kabel główny z bezpiecznikiem 60a na reszt gratów do listwy ,np taka

http://allegro.pl/pa...6937853763.html

fajna bo mają bezpieczniki automatyczne

Pamiętaj o przekrojach kabli ja daje zawsze ciut grubsze żeby w razie zwary kabel się nie nagrzewał

http://allegro.pl/ro...6937869868.html myślałem o takiej ale poza wskaźnikiem ładowania nie widzę różnicy chyba... ?



#38 OFFLINE   MarMilo

MarMilo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 592 postów
  • LokalizacjaPiaseczno
  • Imię:Mariusz
  • Nazwisko:M.

Napisano 29 sierpień 2017 - 23:22

Ten panel: http://allegro.pl/pa...6936799577.html jest ciekawszy. Mam taki jak podawaliście linki do alle.. ale 8 pozycyjny - ma cienką listwę masową - z końcówką samochodową a nie do lutowania, podświetlenie raz działa raz nie, przełączniki działają dość topornie. Tzw puszkę zrobiłem sam - zdjęcia wrzuciłem w temacie Semper 440XT podając link do zdjęć, gdy doposażałem swoją łajbę w elektrykę.



#39 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 30 sierpień 2017 - 00:37

Ja bym to zrobił tak (u siebie mam podobnie):

 

Na + dajemy hebel ze 200A, do hebla podpinasz akumulator a z drugiej strony dwa kable z oczkami. Jeden gruby kabel idzie do silnika, drugi cieńszy do puszki z przełącznikami lub listwy zaciskowej a później do panelu. W razie W masz odcięcie zasilania w całej instalacji. Co zrobisz jak będzie jakieś zwarcie w silniku a masz kable na sztywno? Te panele nie nadają się do puszczania prądu rozruchowego. Obciążenie styków to max 15-20A. Przy rozruchu instalacja pracuje na zwarciu. Na 90% by popłynęły. Od panela rozciągasz sobie jak ci już pasuje - światła, pompy, syreny itp. Jeżeli łódka jest Al to niech cię nie kusi wykorzystanie kadłuba jako masy - możesz zrobić łódce kuku. Pompę zęzową podpinasz jako osobny obwód z pominięciem hebla. Jeżeli łódka jest aluminiowa i ma pompę zęzową, to lepiej dać hebel na masie.

 

Hebel np. taki:

 

http://allegro.pl/od...6921716257.html


Użytkownik psulek edytował ten post 30 sierpień 2017 - 00:38


#40 OFFLINE   cabage

cabage

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1518 postów
  • LokalizacjaOpole
  • Imię:Marcin
  • Nazwisko:Tohatsu/Mercury/Lowrance/MG/Ram Mounts

Napisano 30 sierpień 2017 - 07:01

Ja bym to zrobił tak (u siebie mam podobnie):

Na + dajemy hebel ze 200A, do hebla podpinasz akumulator a z drugiej strony dwa kable z oczkami. Jeden gruby kabel idzie do silnika, drugi cieńszy do puszki z przełącznikami lub listwy zaciskowej a później do panelu. W razie W masz odcięcie zasilania w całej instalacji. Co zrobisz jak będzie jakieś zwarcie w silniku a masz kable na sztywno? Te panele nie nadają się do puszczania prądu rozruchowego. Obciążenie styków to max 15-20A. Przy rozruchu instalacja pracuje na zwarciu. Na 90% by popłynęły. Od panela rozciągasz sobie jak ci już pasuje - światła, pompy, syreny itp. Jeżeli łódka jest Al to niech cię nie kusi wykorzystanie kadłuba jako masy - możesz zrobić łódce kuku. Pompę zęzową podpinasz jako osobny obwód z pominięciem hebla. Jeżeli łódka jest aluminiowa i ma pompę zęzową, to lepiej dać hebel na masie.

Hebel np. taki:

http://allegro.pl/od...6921716257.html


Masz gdzieś fote tej puszki elektrycznej z przełacznikiem lub listwy zaciskowej ? Łódkę mam z tworzywa.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych