A z czystej ciekawości, czy aby odtworzyć podobną charakterystykę 9 1/4 10 4, należałoby dobrać 9 1/4 9 3, tj o mniejszym skoku niż ta 4łopatowa?
Jaki skok śruby zastosować do silnika zaburtowego?
#381 OFFLINE
Napisano 05 czerwiec 2023 - 19:27
#382 ONLINE
Napisano 05 czerwiec 2023 - 19:29
#383 OFFLINE
Napisano 05 czerwiec 2023 - 19:53
Użytkownik amalker edytował ten post 05 czerwiec 2023 - 20:16
#384 OFFLINE
Napisano 07 czerwiec 2023 - 06:18
Jaką masz łódkę ? Yamaha na wtrysku ? Przy jakich obrotach osiągasz v max ?
Mam łódź popełnianą przez Psulka. Coś na wzór trackera gryzzy 470 cm. Yamaha po dotarciu na wtrysku. Zrobiłem miarodajne testy na wodzie stojącej. We dwóch z gratami 55 km/h i 5500 obrotów. Sam nie sprawdzałem bo jakoś nie było kiedy się pobawić.
#385 ONLINE
Napisano 07 czerwiec 2023 - 09:05
Mam łódź popełnianą przez Psulka. Coś na wzór trackera gryzzy 470 cm. Yamaha po dotarciu na wtrysku. Zrobiłem miarodajne testy na wodzie stojącej. We dwóch z gratami 55 km/h i 5500 obrotów. Sam nie sprawdzałem bo jakoś nie było kiedy się pobawić.
Dzięki. Mam podobną śrubę, ale w 4 osoby ciężko wychodzi do ślizgu. A u Ciebie ?
#386 OFFLINE
Napisano 07 czerwiec 2023 - 10:03
#387 OFFLINE
Napisano 19 czerwiec 2023 - 15:39
Paweł, a naczym polegała ta przeróbka?
Trzeba zeszlifować krawędzie spływu z łopatek śruby. Nie mogą być tępo zakończone. Po przeróbce jak ręką odjął.
Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka
Użytkownik psulek edytował ten post 19 czerwiec 2023 - 19:59
#388 OFFLINE
Napisano 20 czerwiec 2023 - 06:43
#389 OFFLINE
Napisano 21 czerwiec 2023 - 05:53
Po wyszlifowaniu krawedzi wazne jest zeby srube dobrze wywazyc
#390 OFFLINE
Napisano 21 czerwiec 2023 - 09:50
Aż tak mądry nie jestem, ale problem doczekał się nawet fachowej publikacji.Ożesz Ty... Sam to wymyśliłeś? W życiu bym nie wpadł na to żeby szlifować krawędzie! Ok dobrze wiedzieć.
https://hydrocompinc...gPropellers.pdf
Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka
#391 OFFLINE
Napisano 21 czerwiec 2023 - 09:59
Ja podszedłem inaczej, bo wyważyć nie mam jak. Zablokowałem sobie suwmiarke i odznaczyłem linię wzdłuż każdej krawędzi. Potem zebrałem dosyć grubym pilnikiem do tej linii, żeby wszędzie było tak samo, przynajmniej najdokładniej jak umiałem. Zajęło to około 30-40minut. Nie chciałem tego robić szlifierką, bo chwila nieuwagi i... Na koniec szlif tarczą z włókniną i malowanie. Działa bardzo dobrze. Tylko zaznaczam - szlifujemy krawędzie spływu, te z tyłu, a nie te natarcia, z przodu.Po wyszlifowaniu krawedzi wazne jest zeby srube dobrze wywazyc
Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka
Użytkownik psulek edytował ten post 21 czerwiec 2023 - 10:02
#392 OFFLINE
Napisano 21 czerwiec 2023 - 11:40
Pozwolę opisać swoje doświadczenia z doborem śrub do silnika Mercury F40 EFI i łódki Solar Congo 450. Silnik zakupiłem ze śrubą oryginalną firmy Mercury o średnicy 10,5" i skoku 13". Na tej śrubie przy obciążeniu 2 osób, złożonym bimini prędkość max wynosiła ponad 51km/h przy 6200obr/min po trymowaniu. Poślizg śruby na poziomie 20%. Chcąc zwiększyć osiągi zakupiłem śrubę 10 1/4x14". Osiągi pozostały podobne - prędkość ok 50km/h, obroty max 5600obr/min ale wejście w ślizg stało się dużo dłuższe, a w 3 osoby utrudnione. W 4 dorosłe osoby wejście w ślizg niemożliwe. Ponieważ często pływam w 4 osoby zapadła decyzja o zakupie śruby o mniejszym skoku ale większej średnicy. Zakupiłem śrubę 10 7/8"x11". Osiągi są następujące - w 2 osoby z rozłożonym bimini i gratami wędkarskimi ok 49km/h. W 5 osób dorosłych płynę w ślizgu z prędkością ok 40km/h. W 4+1dziecko 43-45km/h naturalnie po trymowaniu silnika. Przy takim obciążeniu obroty silnika 5600obr/min. Start i wejście w ślizg jest bardzo szybkie, można na tej śrubie zejść mocno z obrotami by płynąć w ślizgu ekonomicznie z prędkością 30km/h. Na śrubach o większym skoku redukcja gazu i spadek obrotów silnika skutkował szybką utratą prędkości i wyjściem ze ślizgu. Obliczony poślizg śruby 10 7/8x11" to zaledwie ok 4%. Tak więc pływam na tej śrubie, przy małym obciążeniu pilnuje po prostu obrotów max by nie przekraczać zalecanych 6000obr/min. Przy dużym obciążeniu ta śruba jest wyraźnie najlepsza przy mojej konfiguracji. Moja konkluzja- czasami warto zejść ze skokiem nawet o 2 cale i zwiększyć średnicę śruby by osiągi wrosły przy większym obciążeniu, wrósł komfort pływania, a prędkość max pozostała na podobnym poziomie.
- womar lubi to
#393 OFFLINE
Napisano 27 czerwiec 2023 - 20:24
Witam. Przerobiłem powyższy temat,ale chciałbym przedstawić swoje "rozsterki",i być może któryś z kolegow miał podobne dylematy i podzieli się dobrą radą.
Silnik Yamaha 9.9KM HMH na bloku 360cm3. Wymieniony gaźnik na 20KM. Oryginalna śruba 9 1/4 x 9. Ponton Kraken 470,w dwie osoby z docelowym szpejem prędkość 30km/h i obroty silnika na poziomie 5950-6100.Ślizg osiąga w kilka sekund. Chciałbym przede wszystkim zejść nieco z obrotów,aby przy prędkości "przelotowej" było ciszej.Teraz na maksymalnie otwartej przepustnicy ryczy jak byk na rykowisku;D
Pytanie moje jest takie,na ile można zejść z maksymalnych obrotów aby było to bezpieczne dla silnika. Wizję mam taką aby założyć śrubę ze skoku 9 na 11,i przynajmniej w teorii powinno to zmniejszyć obroty o około 500 obrotów. Czyli dało by mi to około 5500obr. Zastanawiam się tylko czy silnik będzie miał na tyle mocy aby bezproblemowo wejść w ślizg i dość dynamicznie się poruszać. Ewentualnie skok 9 1/4 x 10 1/2,tylko czy różnica będzie odczuwalna?
Użytkownik Marecki1983 edytował ten post 27 czerwiec 2023 - 20:27
#394 OFFLINE
Napisano 28 czerwiec 2023 - 20:59
Witam. Przerobiłem powyższy temat,ale chciałbym przedstawić swoje "rozsterki",i być może któryś z kolegow miał podobne dylematy i podzieli się dobrą radą.
Silnik Yamaha 9.9KM HMH na bloku 360cm3. Wymieniony gaźnik na 20KM. Oryginalna śruba 9 1/4 x 9. Ponton Kraken 470,w dwie osoby z docelowym szpejem prędkość 30km/h i obroty silnika na poziomie 5950-6100.Ślizg osiąga w kilka sekund. Chciałbym przede wszystkim zejść nieco z obrotów,aby przy prędkości "przelotowej" było ciszej.Teraz na maksymalnie otwartej przepustnicy ryczy jak byk na rykowisku;D
Pytanie moje jest takie,na ile można zejść z maksymalnych obrotów aby było to bezpieczne dla silnika. Wizję mam taką aby założyć śrubę ze skoku 9 na 11,i przynajmniej w teorii powinno to zmniejszyć obroty o około 500 obrotów. Czyli dało by mi to około 5500obr. Zastanawiam się tylko czy silnik będzie miał na tyle mocy aby bezproblemowo wejść w ślizg i dość dynamicznie się poruszać. Ewentualnie skok 9 1/4 x 10 1/2,tylko czy różnica będzie odczuwalna?
Moim zdaniem zastosowanie śruby o skoku 11 cali mija się z celem. Już teraz mimo osiąganych maksymalnych obrotów przy niewielkim obciążeniu 2 osobami masz poślizg śruby na poziomie 24%, a zakładając śrubę o skoku 11 cali jeszcze ten poślizg zwiększysz. Ja poszedł bym w kierunku zwiększenia powierzchni łopat śruby w celu zmniejszenia poślizgu. Można to osiągnąć zwiększając średnicę śruby lub stosując śrubę 4 łopatową o takim samym skoku i średnicy co obecnie stosowana. Dzięki temu zwiększysz prędkość max łodzi, uciąg i spadną ci obroty max.
#395 OFFLINE
Napisano 29 czerwiec 2023 - 19:48
#396 OFFLINE
Napisano 30 czerwiec 2023 - 06:17
W Twoim przypadku nie wiem czy są dostępne śruby o większej średnicy, masz duży ponton o dużym oporze w wodzie i mały silnik który ma co robić w takim układzie. Po wyliczeniu poślizgu śruby przy osiąganej max prędkości 30km/h na poziomie 24 % zwiększając skok śruby zwiększysz i tak bardzo duży poślizg. Im większy poślizg śruby tym śruba jest mniej efektywna, silnik więcej pali a wzrost obciążenia Łodzi dodatkowa osoba wyraźnie pogarsza osiągi. Piszę to na bazie własnych doświadczeń przerobionych na różnych silnikach i łódkach.
#397 OFFLINE
Napisano 30 czerwiec 2023 - 08:43
Panowie. Co to jest ten uślizg/poślizg? Jak to wyliczyć/sprawdzić?
#398 OFFLINE
Napisano 30 czerwiec 2023 - 10:55
- rower26 lubi to
#399 OFFLINE
Napisano 19 sierpień 2023 - 12:09
Temat przerabialem w zeszłym tygodniu co prawda lodka i silnik 15 km ale zacząłem od śruby 9 1/4 na 9 sam i obroty ok 5800, założyłem 11 i obroty ok 5200. Doszedł załogant i obroty 4700 przy śrubie 11 i prędkość 24-25. To założyłem śrubę 9 i we dwóch prędkość 28-29 i obroty 5500 optimum byłaby 10 ale nie mam narazie skąd wziąść. Na 9" V-max to chwila na 11" v-max wieczność. Dlatego nie zawsze większa śruba jest lepsza. Przemyśl jak więcej pływają czy sam z kimś i tak dobierz śrubę, możesz jeszcze pokombinować z wysokością silnika też wiele zmienia o daje.
@dolot jaka to dokładnie łódź? Wielkość i mniej więcej masa?
#400 OFFLINE
Napisano 19 sierpień 2023 - 18:45
U mnie sytuacja wygląda tak: szwedzka, dwupłaszczowa łódka Ockelbo K15 4,8x1,8m, waga wg tabliczki: 200kg + silnik Maritim Power (Storm) 4T 15hp 51kg, ze śrubą 9 1/4 x 11 z linią paliwową (jakieś 7l paliwa podczas testów) + kotwica 5kg, aku ca 7kg, torba ze szpejem ca 10kg i ja w mojej skromnej osobie 78kg. v-max tego zestawu wg GPS to 32,5km/h i teraz pytanie-czy jest sens kombinować ze śrubą 9 1/4 x 9? bo po pierwszych, wstępnych testach o ślizgu nawet w dwie osoby można zapomnieć.
Muszę jeszcze zrobić dokładniejsza testy ze współzałogantem żeby zobaczyć co i jak odnośnie max prędkości.
Użytkownik PatLove edytował ten post 19 sierpień 2023 - 19:37
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych