Witam. Moim skromnym zdaniem te wyniki to tylko chwyt marketingowy. W tym roku kupiłem aluminiowego quicksilvera 450 który waży 100 kg. + silnik 20kM hondy 54 kg+ paliwo 15kg + silnik elektryczny z akum. ok 50 kg + wędki i graty ok 10 kg. i ja 80kg =ok 300 kg z łódką i prędkość jaką osiągnąłem to 43 km/h w 2 os. 37km/h.
Silniki Yamaha - opinie i porady
#201 OFFLINE
Napisano 11 czerwiec 2013 - 15:51
#202 OFFLINE
Napisano 13 czerwiec 2013 - 20:58
Silnika Yamaha 20 koni o pojemności ok 350 cc raczej nie da się już podrasować. Jeżeli łódka o całkowitej wyporności ( wadze) ok 500 kg nie płynie na 20 koniach w ślizgu to albo ma złą śrubę, albo ma uszkodzenie i nie wchodzi na obroty albo łódka nie jest ślizgowa.
Przeciętna łódka o w miarę prawidłowym kształcie kadłuba na 15 koniach powinna pływać 33-35km/h a na 20 koniach ok 43...przy czym jak się do 20 koni dołoży trzecią osobę to prędkość spadnie tylko o 3 km a przy 15 łódka może nie wyjść w ślizg. Proponuje zamontować obrotomierz to będzie coś wiadomo dla czego nie pływa..czy wchodzi na obroty ( min 5500).
Zamontowałem ostatnio na łodzi 420 (200kg) silniki Yamaha 30 (na wtrysku 750 cc) i Honda 30 koni i jak silniki będą już dotarte to będę wiedział jak na maxa to pływa. Na razie przy 3/4 gazu i obrotach ok 4000 pływa to ok 57 km/h ....a Yamacha ma śrubę 10,3/4X16 ...czyli super szybką
#203 OFFLINE
Napisano 16 czerwiec 2013 - 16:46
Panowie, posiadam łódź romana (180kg) silnik honda 15km długa stopa max predkosc 15km/h , zastanawia mnie czy nie mam zamontowanej śruby uciągowej. To są jej oznaczenia 10x6-1/2 254x165. Jeżeli jest to śruba uciągowa to na jaką zamenić żeby predkośc wzrosła.
Użytkownik dagberek edytował ten post 16 czerwiec 2013 - 17:06
#204 OFFLINE
Napisano 17 czerwiec 2013 - 00:19
@Krzysztof Kacprzak:
Nie wiem, jak u Ciebie wyglada "przecietna lodka", zagadka jest dla mnie tez, z kad sie biora takie osiagi, jakie opisujesz w Twoim poscie...
Wyniki testow przeprowadzonych przez fachowcow na silnikach o mocy 30 koni (zalacznik) jak i moje skromne doswiadczenia na roznych zestawach wykazuja spora rozbierznosc... W tym tescie, przeprowadzonym przez redaktorow czasopisma "Boote", zaden z testowanych silnikow 4takt w zestawie z pontonem Zodiac Futura 2 o dlugosci 4,10 m i masie ponizej 100 kg nie osiagnal predkosci powyzej 45 km/h, a o optymalne spasowanie zadbali sami technicy z firm, ktorych produkty podlegly testowi...
Ten test pokrywa sie z wyczynami mojej aktualnej lajby typu "TinnSilver" (450 cm/ 250 kg) - w polaczeniu z Tohatsu MFL30B osiaga w optymalnych warunkach podobne predkosci.
Poprzednia lajba, DDR-owskiej produkcj, z laminatu, pojedynczy kadlub, zabudowa ze sklejki, nieznana waga (szacuje na 250 kg), dlugosc 5,5 m, napedzana 15-stokonna Honda (50 kg), osiagala ok. 27 km/h z jedna osoba na pokladzie i jakies 24 z dwoma.
Blisko 60 km/h wyciagnalem na rz. Paraná lodka Quicksilver 430 pchana 40-konna Yamaha 2-suw - solo i z pradem - wszystko "speed over ground", mierzona gps-m... Ty to samo na 30 koniach i 3/4 gazu... Gratulacje ;-)
Załączone pliki
Użytkownik yacaré edytował ten post 20 czerwiec 2013 - 16:19
#205 OFFLINE
Napisano 17 czerwiec 2013 - 06:41
Panowie, posiadam łódź romana (180kg) silnik honda 15km długa stopa max predkosc 15km/h , zastanawia mnie czy nie mam zamontowanej śruby uciągowej. To są jej oznaczenia 10x6-1/2 254x165. Jeżeli jest to śruba uciągowa to na jaką zamenić żeby predkośc wzrosła.
...zła śruba...
http://www.sailforum...ic.php?p=225985
#206 OFFLINE
Napisano 17 czerwiec 2013 - 07:11
Jakie oznaczenie ma orginalna napedowa sruba, jaka powinienem kupić?
#207 OFFLINE
Napisano 17 czerwiec 2013 - 07:35
..polecam 9/14-10 choć z bujnięciem w slizg takiej Romanki może być za mało KM-ów...
#208 OFFLINE
Napisano 17 czerwiec 2013 - 07:43
Dzięki , w ślizgu nie musi latać, ale prędkość 14km/h jest żenująca, a gdzie mogę kupić taką śrubę?
#209 OFFLINE
Napisano 17 czerwiec 2013 - 08:14
..chociazby tu, najlepiej skonsultować sie telefonicznie co do modelu itp......
http://sklep-twinpow...9-12-x-9-12/392
P.S internet naprawde nie gryzie...wystarczy pogooglować...
#210 OFFLINE
Napisano 20 czerwiec 2013 - 13:29
Witajcie
Problem yamahy 20KM nie wchodzącej w ślizg został rozwiązany.Otóż po wizycie w serwisie i przeglądzie po pierwszych 10. wypływanych godzinach, pracownik serwisu w "magiczny sposób" naciągnął linkę gazu,która "de facto" od nowości miała luz , tak aby użytkownik nie miał możliwości latania piecem od pierwszego odpalenia motoru.
Dość teorii.
Podekscytowany tym faktem, zaraz po przeglądzie zwodowałem łódkę,odpaliłem silnik i ...... Kur@#$%4 !!!
Banan na gębie ! W końcu mam to co chciałem, GPS pokazał 39km/h. W ślizg wchodzi już po paru sekundach i lata po falach tak jak sobie to wyobrażałem.
Dziękuje wszystkim,którzy śledzili wątek i udzielali cennych wskazówek.
Trochę teraz palę buraka,bo chyba trochę za wcześnie osądziłem silnik i można rzec,że wydałem na niego wyrok.
- patu i Pumba lubią to
#211 OFFLINE
Napisano 20 czerwiec 2013 - 18:21
git , dobrze że działa
#212 OFFLINE
Napisano 20 czerwiec 2013 - 18:38
#213 OFFLINE
Napisano 20 czerwiec 2013 - 21:16
Sprawdź jeszcze jak łodka zachowuje się we dwie lub trzy osoby z pełnym ekwipunkiem wędkarskim. Nie chcę Cię denerwować i życzę Ci jak najlepiej ale moja romana 430 na 15 km yamaszki 4t też wyszła do ślizgu jak pływałem samemu, we dwóch już nie, potem była 30 2t i nie dawała rady jak na pokładzie było trzech chłopa i klamoty więc została szybko zdjęta. na dniach odbieram łodkę z zamontowaną yamahą 50 2t, to się pochwalę
Powodzenia
#214 OFFLINE
Napisano 20 czerwiec 2013 - 21:32
#215 OFFLINE
Napisano 20 czerwiec 2013 - 22:18
Romana 430 polmir z augustowa
nie powiedziałem, że nie chciała się ślizgać w ogóle, tylko przy trzech osobach (ok 300 kg) i klamotach (ok 150 kg liczone z paliwem i akumulatorem itd) czyli całość z łodzią pod 650-700 kg nie chciała i płynęła 17 km/h. we dwójkę już 36 km/h, a samemu ok 40 km/h. Pewnie trzeba byłoby ze śrubą pokombinować i może byłoby lepiej ale uznałem, że lepiej będzie założyć większy motor to się będzie mniej męczył i będzie można płynąć w ślizgu powiedzmy 35 km/h na pół manetki. Dodam, że wcześniej na 15 yamaha 4t z oryginalną śrubą samemu płynąłem w ślizgu 32-34 km/h, a we dwójkę 22 max, w trójkę nie pływałem.
#216 OFFLINE
Napisano 29 czerwiec 2013 - 01:58
Dla mnie przeciętna łódka to Vee o deadrise między 8 a 15 stopni z redanami podłużnymi ...czyli klasyczny kadłub ślizgowy. ...bo trudno by było dyskutować o szybkim pływaniu łodzią wypornościową.
A jeżeli chodzi o osiągi łodzi na silnikach 15 i 20 PS to ja je wziąłem z .....GPS. ...a prędkości łodzi oprócz najważniejszych parametrów jakimi są moc silnika i wyporność (waga) łodzi wraz z załogą i sprzętem decyduje również użyta śruba, obroty silnika oraz kształt kadłuba.
Moje "testy" na jednej łodzi ( masa całkowita 420 kg) silników wyglądały tak: Silnik Tohatsu 20PS 4 stroke - śruba 9,25x9 - max 36 km/h
ten sam silnik ze śrubą 9.25x12 - max 43km/h
Na silniku Yamahy 20 koni było podobnie a na 2suwowym Mariner o poj prawie 500cc było 44km/h w 2 osoby i 41km w 3 osoby
Na masę łodzi składało się: łódź 150 kg, silnik 52 kg, paliwo 10kg. silnik elektryczny +aku 40 kg, 2 kotwice - 20 kg, 2 człowieki - 150 kg RAZEM 422 kg
Ta sama łódż z silnikiem 15 koni 4 stroke pływała max 33km/h (po zdjęciu elektryka i aku - 35km/h) na śrubie 9,25X10 przy 5600obrotów na minutę
Ta sama łódka na silniku 2 stroke Yamaha VMax 9,9 pływa 34km/h i na suzuki 350cc rozkręconym na 18 koni też....i nie wiem czemu ten Vmax jest taki szybki.
Jeżeli bardziej przeanalizować niemieckie testy to 2 suwowy silnik Evinruda o pojemności 578cc z dużą i dość szybką śrubą(10,3x12) przekroczył 45km/h i wydaje mi się że jakby mu dać śrubę o skoku 16 cali doszedł by do 55km.
W tastowanej Yamaha o pojemności 747 cm użyto wolnej śruby (11,75x10) a to tak , jakby samochodem jeżdzić tylko na 1 i 2 biegu ...czyli szybko rusza (yamaha zrobiła 35km/h w 5,8 sekundy) i nie osiąga prędkości maksymalnej... Ta sama Yamaha na śrubie 11x16 powinna polecieć 60 km/h lub szybciej.
Jutro zadzwonię do człowieka co pływa Yamahą 30koni 747cc na wtrysku DCi i się dowiem co to pływa po dotarciu silnika.
#217 OFFLINE
Napisano 29 czerwiec 2013 - 08:19
Romana 430 polmir z augustowa
nie powiedziałem, że nie chciała się ślizgać w ogóle, tylko przy trzech osobach (ok 300 kg) i klamotach (ok 150 kg liczone z paliwem i akumulatorem itd) czyli całość z łodzią pod 650-700 kg nie chciała i płynęła 17 km/h. we dwójkę już 36 km/h, a samemu ok 40 km/h. Pewnie trzeba byłoby ze śrubą pokombinować i może byłoby lepiej ale uznałem, że lepiej będzie założyć większy motor to się będzie mniej męczył i będzie można płynąć w ślizgu powiedzmy 35 km/h na pół manetki. Dodam, że wcześniej na 15 yamaha 4t z oryginalną śrubą samemu płynąłem w ślizgu 32-34 km/h, a we dwójkę 22 max, w trójkę nie pływałem.
z ciekawości zajrzałem w logi z echa znajomego, któremu robiłem kiedyś kawałek mapy i mam je do dziś: romana 430 z polmiru z konsolą, 2 chłopów po 100 kilo, klamoty, yamaha 25 koni 4t (o skok śruby mogę go zapytać, o obroty też)- w logach 23 mph SOG określiłbym jako średnią, Vmax znalazłem 24,4 mph choć loga przeglądałem 2 minuty, owe 24,4 przypadkowe nie są, bo odnotowane z rzędu w kilkunastu pingach na odcinku 65 metrów. doktoryzować się z tego nie będę, pół dnia przy logu też nie spędzę, może 40 km/h przekroczył.
edit: ciekawość to... w międzyczasie bez trudu znalazłem odcinek 250 metrów przebyty ze średnią powyżej 25 mph, sporo pingów z 25,4, czyli prawie 41 km/h. 25hp4t, romana 430, 2 osoby plus klamoty.
Użytkownik nrt80 edytował ten post 29 czerwiec 2013 - 08:35
#218 OFFLINE
Napisano 01 lipiec 2013 - 00:04
Witam
Mówiłem, że się pochwalę i się chwalę
Zamontowana Yamaha 50 2t, V-max w jedną osobę i sporo klamotów (w sumie jakieś 440 kg z łódką) 58km/h, obroty 5600 , ślizg błyskawiczny
przy trzech osobach na pokładzie i obrotach ok. 3500 prędkość 32 km/h, v-max 53km/h
Nie wiem jaka jest śruba bo nie ma na niej żadnych napisów
#219 OFFLINE
Napisano 01 lipiec 2013 - 14:18
@ Krzysztof Kacprzak
Dzieki za wyczerpujaca odpowiedz. Widze, ze jest wiele faktorow, ktore wplywaja na Vmax i z tad taka duza rozbieznosc w osiagach przy danej motoryzacji.
W mojej lodzi deadrise jest blizej 15°, ale brak redanow podluznych - czy one maja wplyw na slizgowe wlasciwosci kadluba? Moge sobie wyobrazic, ze tak jest, jesli wypierana woda bedzie kanalizowana i w ten sposob wykozystana do tworzenia podcisnienia wypychajacego kadlub z wody...
#220 OFFLINE
Napisano 01 lipiec 2013 - 16:03
że się wtrącę w rozmowę ........... podłużne radany bardziej wpływają na sterowność niż na ślizgowe pływanie
Użytkownicy przeglądający ten temat: 2
0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych