Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

X edycja - WYPRZEDAŻ GARAŻOWA - 2025
Po raz dziesiąty spotkamy się na wyprzedaży garażowej - 5 kwietnia 2025 r (startujemy o godz. 10:00 a kończymy o 15:00). Dla publiczności (osób kupujących) wejście będzie jak zawsze bezpłatne i bez żadnych ograniczeń. Ostatni garaż był jednym z najbardziej udanych jeśli chodzi o ilość kupujących a na X jubileuszowym planujemy podbić rekord frekwencyjny!
Rezerwacja stolików dla sprzedających -> Wyprzedaż garażowa - rezerwacja stolików


Zdjęcie

Jak wejść pontonem w pełny ślizg?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
439 odpowiedzi w tym temacie

#381 ONLINE   Artech

Artech

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2706 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Artur

Napisano 26 lipiec 2023 - 13:36

Dzięki wielkie 🍻
Na to nie wpadłem, żeby do chińskiego silnika szukać śruby na aliexpress...😂😂😂

#382 OFFLINE   radeqs

radeqs

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 841 postów
  • LokalizacjaRuda Śląska
  • Imię:Konrad

Napisano 26 lipiec 2023 - 18:31

Sprawdź tylko, czy w swoim silniku masz taki sam wieloklin o tej samej średnicy i z tą samą ilością zębów.  Zaocznie obstawiam, że tak, choć takiego silnika nigdy na oczy nie widziałem.


Użytkownik radeqs edytował ten post 26 lipiec 2023 - 18:32

  • Artech lubi to

#383 ONLINE   Artech

Artech

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2706 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Artur

Napisano 26 lipiec 2023 - 22:08

Dzięki

Na pewno najpierw wszystko sprawdzę. 



#384 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 02 styczeń 2025 - 21:54

Witam koledzy, jestem nowy na forum i nie znalazłem podobnego problemu, więc postanowiłem założyć nowy wątek...

Od niedawna jestem posiadaczem nowego, chińskiego silnika zaburtowego, czterotaktowego Storm o mocy 6km, który miał współpracować z pontonem o długości 300cm, nie posiadającym kila, o wadze około 50kg oraz służyć tylko i wyłącznie do wędkowania. Niestety, okazało się, iż wymieniony ponton, którego całkowita masa wraz ze mną, silnikiem i innym sprzętem nie przekracza 250kg, nie jest w stanie wejść w slizg, a jego maksymalna prędkość, to 9-10 km/h według wskazań echosondy i aplikacji do pomiaru prędkości, stąd właśnie o ślizgu nie ma oczywiście mowy. Dodam tylko, że dokladnie ten sam silnik z pontonem 420cm jest w stanie osiągnąć prędkości rzedu 22-24km/h... Płyta antykawitacyjna mojego silnika znajduje się 2,7cm od najniższego punktu dna pontonu, a zmiany trymu nie dają kompletnie nic. Silnik osiąga max 4600 obrotów że swoich maksymalnych 5500, przy czym od około 3700 obrotów, przy których osiągam te 10km/h, dalsze odkręcanie manetki nie daje nic, prócz większego hałasu i mieszania wody . Oprócz tego, dziób pontonu podnosi się do góry, cały ponton przechyla, a jego tył niemal "wciska się" pod wodę. Silnik tworzy za sobą kipiel, dosłownie "mieli wodę" i mam wrażenie, że zamiast pchać ponton przed siebie, wypycha mu bez mała pawęż pod wodę...

Moim jedynym tropem jest śruba niewłaściwa do rozmiarow/ wagi jednostki pływającej. Obecnie posiadam śrubę o oznaczeniu "7 1/2 X8-B A"Czy ktoś z bardziej doświadczonych motorowodniaków jest w stanie mi pomóc w doborze odpowiedniej śruby ( jeśli oczywiście moje podejrzenia są sluszne). Z góry dziękuję

#385 OFFLINE   David77

David77

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 145 postów
  • LokalizacjaPultusk
  • Imię:Cezary

Napisano 02 styczeń 2025 - 23:15

Załóż przedłużkę rumpla i usiądź na środku, może coś pomoże.

#386 OFFLINE   Jano

Jano

    mode raptor

  • Moderatorzy
  • 3231 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 02 styczeń 2025 - 23:30

https://jerkbait.pl/...y-ślizg/page-19



#387 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 473 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 03 styczeń 2025 - 00:50

Moim jedynym tropem jest śruba niewłaściwa do rozmiarow/ wagi jednostki pływającej. Obecnie posiadam śrubę o oznaczeniu "7 1/2 X8-B A"Czy ktoś z bardziej doświadczonych motorowodniaków jest w stanie mi pomóc w doborze odpowiedniej śruby ( jeśli oczywiście moje podejrzenia są sluszne). Z góry dziękuję

 

Średnio przyjmuje się około 25 kg masy na 1HP silnika. Choć to tylko teoria i wiele czynników ma na to wpływ.

Ponton 4.2metra  ma większą wyporność i dużo łatwiej wyjdzie w ślizg tak samo obciążony, niż ten 3 metrowy na takim samym silniku.

 

Jeśli chcesz pływać a nie pchać jedynie wodę, kup sobie silnik takiej mocy jak być powinien, bo wszelkie inne ruchy z tym co masz to strata kasy i czasu. Minimum 10HP to dopiero sensowna moc dla takiego pontonu i obciążenia. Najlepiej z 15HP od razu żeby nie pałować go na maxa wiecznie, a pływać na luzaku na 2/3 manetki. Cicho, mało pali wtedy i pływa, a nie walczy z oporem wody. Tu masz próbkę tego o czym napisałem z 3 metrowym pontonem. Popatrz sobie.

 


Użytkownik darek63 edytował ten post 03 styczeń 2025 - 00:59


#388 OFFLINE   kowi

kowi

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 24 postów
  • Lokalizacjapodlasie
  • Imię:Seba

Napisano 03 styczeń 2025 - 01:37

trym ustaw na drugą dziórke od pawęrzy , wszystkie ciezary daj na przod i sam usiadz jak najdalej od silnika , musi to wejsc w slizg , ewentualnie zmien silnik na 7KM 2t , 10KM moze byc za duzo jak nie masz kila -czyli masz podłoge ksiązke , zobacz tez cisnienie w balonach czy nie za małe

 

Średnio przyjmuje się około 25 kg masy na 1HP silnika. Choć to tylko teoria i wiele czynników ma na to wpływ.

Ponton 4.2metra  ma większą wyporność i dużo łatwiej wyjdzie w ślizg tak samo obciążony, niż ten 3 metrowy na takim samym silniku.

 

Jeśli chcesz pływać a nie pchać jedynie wodę, kup sobie silnik takiej mocy jak być powinien, bo wszelkie inne ruchy z tym co masz to strata kasy i czasu. Minimum 10HP to dopiero sensowna moc dla takiego pontonu i obciążenia. Najlepiej z 15HP od razu żeby nie pałować go na maxa wiecznie, a pływać na luzaku na 2/3 manetki. Cicho, mało pali wtedy i pływa, a nie walczy z oporem wody. Tu masz próbkę tego o czym napisałem z 3 metrowym pontonem. Popatrz sobie.

 

z wiekszym silnikiem bedzie to samo , zakladałem do takiego pontonu 15KM , ponton staje deba strach manetke odkrecac bo wystrzela do przodu jak z procy , i łamie go tzn podłoge , tu wina lezy w zbyt miekkiej podłodze zobacz 6:20 s

  

i ten sam silnik z 2,5 osoby ale alu sztywna podłoga


Użytkownik kowi edytował ten post 03 styczeń 2025 - 01:47


#389 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 473 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 03 styczeń 2025 - 02:41

@kowi
 
Sama guma, jej podłoga i kil jak najbardziej mają znaczenie. Jednak jest to zupełnie inne znaczenie niż pokonanie oporów wody czyli moc + obciążenie.  
 
Moja Yamaha 6HP 2T przy obciążeniu całkowitym około 220 kg przy pontonie 2.7 z kilem i alu podłogą czas wyjścia w ślizg około 20 sekund. Kiedy było tylko 10kg więcej nie dawała już rady wyciągnąć gumy z wody do ślizgu. V/max 21-22km/h. 
 
Ten sam zestaw, ale Yamaha odblokowana na 8HP wychodziła w ślizg z 10 sekund i dodatkowe 20 kg uciągnęła, a prędkość max wzrosła o jakieś 3km/h. 
 
Ta sama Yamaha 8HP z Mawerikiem 330C tak samo obciążona wychodziła w ślizg momentalnie i prędkość max poprawiła o kolejne 3km/h. 
 
Storm 6HP 4T nie ma podejścia nawet do Yamahy 6Hp 2T. Więc nie będzie to pływało na tym silniku z takim obciążaniem żeby nie wiem co tam zrobił. Na gumie 330 ze sztywną podłogą czy dłuższej ma szansę, ale nie wiem czy przy 250 kg sumarycznego obciążenia. 
 
Ten niżej z filmu (minuta 3.40) ma 330 bez kila i liczę ten zestaw na jakieś max 180 kg. Prędkość 22 km to wszystko co tam osiągnął. Jak kogoś drobnego tam dodatkowo załadował jedynie wodę pchał.
 
Więc ponton 300 z obciążeniem 250kg + 6HP Storm 4T nie da sobie rady z tym zestawem i masą 250 kg. Być może jak przerzuci graty na dziób, sam też gdzieś z przodu usiądzie i egzorcyzmy odprawi po kilku minutach go wyciągnie. Ale osobiście w to nie wierzę. Poza tym jeśli nawet tego dokona to nie jest pływanie tylko męczarnia.  
 

Użytkownik darek63 edytował ten post 03 styczeń 2025 - 02:48


#390 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 03 styczeń 2025 - 08:04

Dzięki za szybkie odpowiedzi panowie. Rozważałem na samym już początku mocniejszy silnik, jednak wiąże się to z większą wagą i tak jak kolega wyżej napisał, obawiałem się tego stawiania pontonu do pionu, bo ani to bezpieczne, ani komfortowe siedzieć w takim przechyle... Zapomniałem dodać, że mam sztywną podłogę aluminiową ( o ile to ma jakieś znaczenie, więc nie występuje tu zjawisko luźnej gumy i "łamania" pontonu. Zaatanawia mnie jeszcze ten fakt obrotów... Silnik ma maks 5500, a mój się wkręca najwyżej na 4600.

#391 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 03 styczeń 2025 - 08:12

Od tego właśnie zamierzam zacząć. Jeśli nie pomoże, na pewno nie zaszkodzi. Dzięki

#392 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 03 styczeń 2025 - 08:16

https://jerkbait.pl/...y-ślizg/page-19




No właśnie tutaj widać, że ten silnik nie robi takiej kipiel z tyłu, tylko sobie leci luźno. Mój dosłownie gotuje tą wodę, bije pianę i tyle

#393 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 03 styczeń 2025 - 08:27

Średnio przyjmuje się około 25 kg masy na 1HP silnika. Choć to tylko teoria i wiele czynników ma na to wpływ.
Ponton 4.2metra ma większą wyporność i dużo łatwiej wyjdzie w ślizg tak samo obciążony, niż ten 3 metrowy na takim samym silniku.

Jeśli chcesz pływać a nie pchać jedynie wodę, kup sobie silnik takiej mocy jak być powinien, bo wszelkie inne ruchy z tym co masz to strata kasy i czasu. Minimum 10HP to dopiero sensowna moc dla takiego pontonu i obciążenia. Najlepiej z 15HP od razu żeby nie pałować go na maxa wiecznie, a pływać na luzaku na 2/3 manetki. Cicho, mało pali wtedy i pływa, a nie walczy z oporem wody. Tu masz próbkę tego o czym napisałem z 3 metrowym pontonem. Popatrz sobie.

https://www.youtube....h?v=rij3O3Ta5bk



Zaintrygował mnie ten film ze śrubami... Czy myślisz, że warto z tym jeszcze pokombinować? Zmiana silnika na większy nie wchodzi w grę z racji na jego wagę przede wszystkim. Ten już swoje waży i jest co dźwigać, a co dopiero 13km. Nie posiadam przyczepy, ponton wożę na dachu auta napompowany i całe to ustrojstwo nad wodę targam na własnych plecach sam i sam to wszystko montuję na miejscu. Taki był zresztą zamysł takiego a nie innego zestawu, że ma być lekki i w miarę mobilny, gdyż wedkuję sam I muszę być w stanie to sam ogarniać... Nie wymagam absolutnie od tego silnika cudów, bo to chinol i do tego tylko 6 koni. Przeskok z elektryka i tak jest ogromny. Po prostu pytam mądrzejszych od siebie i lepiej zorientowanych w temacie, w którym jestem zielony jak szczypiorek

#394 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 03 styczeń 2025 - 08:32

trym ustaw na drugą dziórke od pawęrzy , wszystkie ciezary daj na przod i sam usiadz jak najdalej od silnika , musi to wejsc w slizg , ewentualnie zmien silnik na 7KM 2t , 10KM moze byc za duzo jak nie masz kila -czyli masz podłoge ksiązke , zobacz tez cisnienie w balonach czy nie za małe

z wiekszym silnikiem bedzie to samo , zakladałem do takiego pontonu 15KM , ponton staje deba strach manetke odkrecac bo wystrzela do przodu jak z procy , i łamie go tzn podłoge , tu wina lezy w zbyt miekkiej podłodze zobacz 6:20 s
https://www.youtube....oUOIvO88gA&t=3s
i ten sam silnik z 2,5 osoby ale alu sztywna podłoga
https://www.youtube....h?v=dfKwExbPOEU


Trym ustawiałem na wszelkich możliwych możliwych otworach i jest kompletnie to samo, przy czym na tym najdalszym otworze od pawęży, silnik czasem łapie powietrze. Ciśnienie w balonach jest ok. Nie dopisałem tam, że mam sztywną podłogę alu, a to dość istotne...

#395 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15700 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 03 styczeń 2025 - 08:45

Za głęboko siedzi w wodzie przy danym obciążeniu. Jak załadowałem na Kolibri KM330 D z kilem i alu podłogą to przy wietrze i fali swieża Yamaha 9,9 4T nie wychodziła w ślizg. 



#396 OFFLINE   Mati23

Mati23

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 23 postów
  • LokalizacjaBukowno
  • Imię:M
  • Nazwisko:P

Napisano 03 styczeń 2025 - 09:01

Za głęboko siedzi w wodzie przy danym obciążeniu. Jak załadowałem na Kolibri KM330 D z kilem i alu podłogą to przy wietrze i fali swieża Yamaha 9,9 4T nie wychodziła w ślizg.


Czy masz na myśli zbyt głębokie zanurzenie silnika względem obciążenia? Podnieść pawęż i zawiesić go wyżej to nie problem, ale wtedy płyta antykawitacyjna znajdzie się ponad linią dna, co chyba nie jest zbyt pożądane? Ale jak Yamaha 9,9 konia nie dala rady , to jest zastanawiające już...

#397 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15700 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 03 styczeń 2025 - 09:38

Czy masz na myśli zbyt głębokie zanurzenie silnika względem obciążenia? Podnieść pawęż i zawiesić go wyżej to nie problem, ale wtedy płyta antykawitacyjna znajdzie się ponad linią dna, co chyba nie jest zbyt pożądane? Ale jak Yamaha 9,9 konia nie dala rady , to jest zastanawiające już...

Nie, to że przy dość małym pontonie i dużym obciążeniu przodu (zawodnik 120+) i tyłu ( ja ok. 90 kg i silnik 50 kg) i doliczając do tego 20-30 kg gratów robi się prawie 300 kg . Troche wiatru i fali i jest problem. Na gładkim ja sam na tym pontonie 36 km/h . Na wisle 22-23 pod prąd  ale było ze 40-50 kg mniej załadunku.



#398 OFFLINE   Tresor

Tresor

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1452 postów
  • LokalizacjaCzerwieńsk
  • Imię:Łukasz

Napisano 03 styczeń 2025 - 10:57

9,8 Stroma 2T waży tyle samo co ta szóstka...

7 Stroma ma 5 KM więc nic nie pomoże.

Zrób tak. Wywal wszystko z pontonu. Ale dosłownie wszystko co masz. Zostaw siebie i silnik. Usiądź na maxa do przodu ta abyś ledwie dotykał rumpla palcami, w czasie startu przechyl się do przodu. Balony napompuj na beton. Jak wyjdzie z wody na tym silniku będziesz miał 25-30km/h. Później kombinuj co możesz wsadzić do pontonu i do którego momentu jest ślizg. 5kg może mieć znaczenie. Przesunięcie ławki o 10cm może mieć znaczenie. Ze śrubami nie kombinuj choć może 6 by pomogło nieznacznie. Nie pomoże wsadź kogoś lżejszego od siebie...



#399 OFFLINE   Piterson

Piterson

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 155 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Piotr

Napisano 03 styczeń 2025 - 11:03

Jeżeli masz śrubę o skoku 8 to koniecznie zmień przynajmniej na 7. Ja mam kolibri 330 i na Suzuki 2,5KM zaczyna wchodzić w slizg ale śruba zapowietrza się bo mam podłogę książkę. Ze sztywna bym płynął pewnie 20km/h.

https://www.youtube....rts/16fqrjB5Jyk


  • radeqs lubi to

#400 OFFLINE   Piterson

Piterson

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 155 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Piotr

Napisano 03 styczeń 2025 - 11:10

Tak płynąłem z kolegą i gratami na Suzuki DF6






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych