Jump to content

  •      Sign In   
  • Create Account

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Photo

Silnik elektryczny (w tym dziobowy) a zakłócenia echosondy

garmin minnkota motorguide riverfox zakłócenia

  • Please log in to reply
268 replies to this topic

#81 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4,675 posts
  • LokalizacjaKrajna

Posted 31 July 2017 - 14:12

Odsuń przetwornik echa jak najdalej od silnika.



#82 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5,501 posts
  • Imię:adam

Posted 31 July 2017 - 15:38

Pierwsze, to w instrukcj masz napisane że echo ma być na oddzielnym aku. Druga sprawa ,to wszystkie kable od echosondy odsun od kabli silnika. Oddal maksymalnie przetwornik od silnika. Mi sie czesciow udalo wyeliminowac zaklocenia poprzez sachowanie przetwornikow pod detke. Temat do ogaranicia, ale trzeba sie nagimnastykowac

Edited by siarq, 31 July 2017 - 15:39.


#83 OFFLINE   rapa68

rapa68

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 29 posts
  • Lokalizacjadolnyślask

Posted 01 August 2017 - 11:01

Koledzy dzięki za pomoc,oddzielny akumulator załatwił sprawę :D



#84 OFFLINE   Kielson1

Kielson1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 102 posts
  • LokalizacjaGdańsk
  • Imię:Paweł
  • Nazwisko:K

Posted 04 October 2017 - 19:19

Witam,
Mam problem z zakłuceniami. Posiadam łódź RF420 wyposażoną w echosondę Garmin Echomap 92sv chirp i silnik dziobowy motorguide z funkcją kotwicy (z gps i z maxymizerem). Osobny akumulator z bakisty dziobowej zasila silnik elektryczny oraz drugi osobny akumulator z bakisty rufowej zasila echosondę. Przetwornik echosondy umieszczony jest na stałę w miejscu dedykowanym przez producenta łodzi tj. do jej dna w części rufowej (specjalne wgłębienie). Mimo to podczas pracy silnika el. na niskich obrotach i podczas kożystania z funkcji kotwicy mam zakłucenia. Kiedy tylko przyśpieszę zakłucenia ustępują. Czy ktoś może mi powiedzieć w czym może tkwić problem? Poniżej zdjęcie zakłuceń podczas funkcji kotwiczenia. Może trochę nie dokładnie je widać na części do sonaru tradycyjnego, ale są to pionowe linie składające się z pionowych kreseczek oraz kropek.12126e112f25d42ecc5809a816af987d.jpg

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

#85 OFFLINE   Lucas

Lucas

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 993 posts
  • LokalizacjaDolina Środkowej Wisły
  • Imię:Łukasz
  • Nazwisko:Lucas

Posted 04 October 2017 - 20:23

Widzę, że nie tylko ja miałem ten problem. Założyłem silnik dziobowy, nowy silnik suzuki 20 km, na rybach założyłem do spaliny regulator napięcia i zrobiłem ładowanie :) akurat byliśmy większą grupą i było kilku kolegów co mogło coś podpowiedzieć. A więc do rzeczy, ogarnąłem wszystkie kable, wyjście na wodę (łowiłem sumy w dryfie) wszystko hula aż miło. Dziobówka, na jednym aku ze spaliną i echem. Powrót do obozu, kolejne wypłynięcie i nic nie widzę na echu... Co jest... Podłączyłem kolejny akumulator, poprawiło się ale nadal bałagan. zacząłem wszystko od nowa przepinać i okazało się, że poluzował się minusowy kabel od ładowania, który szedł z alternatora do bloku silnika, a następne do akumulatora. U mnie to spowodowało zakłócenia, nie wiem może jakieś uziemienie czy jak?

 

Kolega teraz też miał problem, tyle że ładowanie było w silniku oryginalne, elektryk i echo na dwóch innych akumulatorach. Po włączeniu elektryka bałagan na echu. Wkurzył się i oddał silnik na gwarancję, było podejrzenie, że coś się szczotki zawiesiły itd. Na serwisie nic nie wyszło ale założyli jakiś tam filtr. Niestety już nie sprawdził działania bo sprzedał auto a w drugim nie ma haka. 

 

Reasumując, obaj mamy dziobowe silniki haswing, obaj echa Garmin Echomap. Wydaje mi się że problem tkwi w jakimś uziemieniu w wodzie o ile to możliwe. Może piszę głupoty a może to kogoś naprowadzi :)



#86 OFFLINE   Mateos_74

Mateos_74

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 134 posts
  • LokalizacjaPoznań
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:N

Posted 07 October 2017 - 12:16

używam haswinga z maxi i Garmin Echomap 72sv chirp. Przetwornik mam umieszczony przy samym silniku i nigdy (odpukać) nie miałem żadnych zakłóceń.

Czasami stawiam echo na aku i nie widzę jakiejkolwiek różnicy

Attached File  20170528_053703.jpg   117.59KB   21 downloads

 

Attached File  20170502_180431.jpg   207.42KB   20 downloads

 

 

Rok temu przez dwa lata używałem lowrenca 5hdi i czujnik miałem zamontowany na silniku i nawet wtedy nie miałem zakłuceń.

Attached File  20150502_171659.jpg   154.49KB   19 downloads

 

 


Edited by Mateos_74, 07 October 2017 - 12:19.


#87 OFFLINE   PiernikTorunski

PiernikTorunski

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 399 posts
  • LokalizacjaToronto Kuj-Pom
  • Imię:Sławek

Posted 07 October 2017 - 22:12

Mam RF 390 i echo Garmin 70DV na początku miałem wszystko na jednym aku czyli MK 55 z maxymizerem + echo było dobrze przez pare miesięcy, potem nagle pływając na elektryku prz biegach 1-4 nie widac ryb i echo rysuje troche dba ale nie dokładnie,po włączeniu na 5 jest Ok, po wyłączeniu silnika w dryfie czy jak stanę tez jest ok.
Wkurzyłem sie i Krzystof z Fox Boats zmienił instalacje i podpielismy pod osobny aku echo, było dobrze, teraz znowu mam problem ten sam, założyłem nawet na przewody echa filtr przeciwzakluceniowy nie pomogło.
Przy pływaniu na spalinie nie mam tego problemu
Macie jakieś pomysły ????

#88 OFFLINE   PiernikTorunski

PiernikTorunski

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 399 posts
  • LokalizacjaToronto Kuj-Pom
  • Imię:Sławek

Posted 07 October 2017 - 22:37

Attached File  image.jpeg   70.25KB   16 downloads

Przerwa ktora widzicie na ekranie to moment włączenia silnika elektrycznego

Edited by PiernikTorunski, 07 October 2017 - 22:38.


#89 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5,501 posts
  • Imię:adam

Posted 08 October 2017 - 08:07

To jest urok silnikow elektrycznych i echosond... jeśli masz mozliwosc to odsun wszelkiej maści kable echosondy od kabli silnika. Odsun maksymalnie ile to możliwe przetwornik od silnika. Ciężko jest się pozbyć zakłóceń.. .. przy spalinach dużo łatwiej. Gdyż tam tylko zawirowania wody mają wplyw

#90 OFFLINE   PiernikTorunski

PiernikTorunski

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 399 posts
  • LokalizacjaToronto Kuj-Pom
  • Imię:Sławek

Posted 08 October 2017 - 11:11

tak jak pisał kolega powyżej, łódce River Fox 390 w tych łódkach czujnik jest wklejony lub przymocowany z tyłu łodzi po środku łódki w bardzo bliskiej odległości od silnika elektrycznego zamocowanego z tyłu na pawęży, kable też lecą blisko silnika, taka konstrukcja zastanawia mnie tylko jedna rzecz :  dlaczego od kwietnia  do września było dobrze na jednym aku silnik i echo a potem nagle się spierd.....

 

zmiana prądu czyli osobny aku pomogło ale znowu na chwile, teraz nie mogę tego ogarnąć, mało tego nawet żabki prze lutowałem na zwykłe uszka do aku tez nic, sami widzicie że jak silnik zostanie włączony na 1-2-3-4 bieg automatycznie nie pokazuje mi ryb i nie dokładnie rysuje dno, jedynie jak wezmę na 5  bieg jest dobrze. 

 

jedziesz łódką jak nie widomy, bo nie widzisz drobnicy i ryb, i tak poruszam się po omacku, ból dupy nieziemski -(((


Edited by PiernikTorunski, 08 October 2017 - 11:13.


#91 OFFLINE   Kielson1

Kielson1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 102 posts
  • LokalizacjaGdańsk
  • Imię:Paweł
  • Nazwisko:K

Posted 15 October 2017 - 20:17

Witam,
Mam problem z zakłuceniami. Posiadam łódź RF420 wyposażoną w echosondę Garmin Echomap 92sv chirp i silnik dziobowy motorguide z funkcją kotwicy (z gps i z maxymizerem). Osobny akumulator z bakisty dziobowej zasila silnik elektryczny oraz drugi osobny akumulator z bakisty rufowej zasila echosondę. Przetwornik echosondy umieszczony jest na stałę w miejscu dedykowanym przez producenta łodzi tj. do jej dna w części rufowej (specjalne wgłębienie). Mimo to podczas pracy silnika el. na niskich obrotach i podczas kożystania z funkcji kotwicy mam zakłucenia. Kiedy tylko przyśpieszę zakłucenia ustępują. Czy ktoś może mi powiedzieć w czym może tkwić problem? Poniżej zdjęcie zakłuceń podczas funkcji kotwiczenia. Może trochę nie dokładnie je widać na części do sonaru tradycyjnego, ale są to pionowe linie składające się z pionowych kreseczek oraz kropek.12126e112f25d42ecc5809a816af987d.jpg

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

No i po problemie ! Po wyczerpaniu wszystkich możliwych kombinacji w pewnym momencie uświadomiłem sobie że nie spróbowałem jeszcze jednej opcji. Bez żadnego przekonania podpiołem echosondę do akumulatora rozruchowego od silnika spalinowego ( zwykły akumulator kwasowy). Jakież było moje zaskoczenie kiedy zakłucenia na ekranie nagle zniknęły! Prawie nie wierzyłem. Przeanalizowałem wszystko i wynika, że u mnie problem tkwił najprawdobobniej w rodzaju akumulatora który zasilał urządzenie. Najpierw echo było podpięte pod jeden żelowy duży akumulator wspólny z silnikiem elektrycznym i występowały zakłucenia. Następnie zakupiłem do echa osobny akumulator - również żelowy. Niestety bez efektu. Dopiero po podłączeniu urządzenia do zwykłego akumulatora kwasowego problem zniknął. Sprawdzałem to jeszcze wiele razy aby się ostatecznie upewnić przełączjąc echosondę raz do akumulatora żelowego raz do kwasowego i za każdym razem pod żelówką występowały zakłucenia natomiast pod kwasówką nie było po nich śladu. Nie znam się na elektryce więc może ktoś wyjaśni co to za zjawisko? A może to jakieś czary?

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

#92 OFFLINE   szczupak1

szczupak1

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 816 posts
  • LokalizacjaDaleko od domu.

Posted 15 October 2017 - 20:28

Kup akumulator Agm.

#93 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5,501 posts
  • Imię:adam

Posted 15 October 2017 - 21:19

A jakiej pojemnosci miałes ten aku na którym były zakłócenia?

#94 OFFLINE   Kielson1

Kielson1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 102 posts
  • LokalizacjaGdańsk
  • Imię:Paweł
  • Nazwisko:K

Posted 16 October 2017 - 19:11

A jakiej pojemnosci miałes ten aku na którym były zakłócenia?

Miałem agm o pojemności 120Ah wspólny dla silnika i echosondy. Później zakupiłem osobny dla echosondy o pojemności 26Ah też żelowy ale npg, a nie agm. W obu przypadkach miałem zakłucenia.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

#95 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5,501 posts
  • Imię:adam

Posted 16 October 2017 - 19:50

a jakiej pojemnosci podpieles tego kwasa nowego ?



#96 OFFLINE   Kielson1

Kielson1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 102 posts
  • LokalizacjaGdańsk
  • Imię:Paweł
  • Nazwisko:K

Posted 16 October 2017 - 19:55

a jakiej pojemnosci podpieles tego kwasa nowego ?

Teraz mam Vartę 52Ah lub 54Ah. Dokładnie nie pamiętam, a nie chce mi się lecieć do garażu.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

#97 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5,501 posts
  • Imię:adam

Posted 16 October 2017 - 20:40

nie wazne. w kazdym badz razie 2x wiekszy. Kiedys jakis gosc na elektrodzie cos tlumaczyl. ze male akumulatory moga sobie nieradzic z zakloceniami. hgw o co tam chodzi dokladnie, bo nie siedze az tak gleboko w harmonicznych itp. z drugiej strony aku 28ah to nie taki maly



#98 ONLINE   Pietruk

Pietruk

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2,311 posts
  • LokalizacjaŁomża
  • Imię:Piotr

Posted 16 October 2017 - 20:44

Miałem agm o pojemności 120Ah wspólny dla silnika i echosondy. Później zakupiłem osobny dla echosondy o pojemności 26Ah też żelowy ale npg, a nie agm. W obu przypadkach miałem zakłucenia.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Jakieś niepojęte zjawisko, albo niesamowity zbieg okoliczności. 

Toć to prąd stały, a nie zmienny...

 

Szkoda że nie mam żadnego GELa aby to sprawdzić.

 

Moim zdaniem albo zmieniłeś odległości od sprzętu zasilanego z dużego akumulatora i ustąpiły zakłócenia, albo nowy kupiony mały GEL jest trefny.

 

Prąd stały nie może być mniej stały lub bardziej stały z akumulatora kwasowego, czy to GEL, AGM czy zwykły kwasiak.

 

Albo dałem wtedy nogę ze szkoły  :lol:


Edited by Pietruk, 16 October 2017 - 20:55.


#99 OFFLINE   MarMilo

MarMilo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 592 posts
  • LokalizacjaPiaseczno
  • Imię:Mariusz
  • Nazwisko:M.

Posted 17 October 2017 - 09:16

Może sterowanie PWM silnika nie ma odpowiednich filtrów i "sieje" ? Mamy niby prąd stały, ale "szatkowany" przez generowanie prostokąta  z taką częstotliwością, że może nakładają się jego harmoniczne z częstotliwością pracy czujnika echa ? Spróbuj poprowadzić kabel od czujnika echa z dala od silnika i kabli go zasilających. 

 

Tutaj jest trochę o zakłóceniach wprowadzanych przez PWM i sposobach ich eliminacji : https://www.elektrod...51.html#7523464 (odpowiedź kolegi "kondensator" oraz tutaj: https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4310.



#100 OFFLINE   Kielson1

Kielson1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 102 posts
  • LokalizacjaGdańsk
  • Imię:Paweł
  • Nazwisko:K

Posted 17 October 2017 - 19:25

Jakieś niepojęte zjawisko, albo niesamowity zbieg okoliczności.
Toć to prąd stały, a nie zmienny...

Szkoda że nie mam żadnego GELa aby to sprawdzić.

Moim zdaniem albo zmieniłeś odległości od sprzętu zasilanego z dużego akumulatora i ustąpiły zakłócenia, albo nowy kupiony mały GEL jest trefny.

Prąd stały nie może być mniej stały lub bardziej stały z akumulatora kwasowego, czy to GEL, AGM czy zwykły kwasiak.

Albo dałem wtedy nogę ze szkoły

Podejrzewam że masz rację. Mam jeszcze trzecią żarówkę 100Ah i przy najbliższej okazji zabiorę ją na ryby i podłącze pod nią echosondę. Jeżeli okaże się że nie wystąpią zakłucenia tzn że poprzedni akumulator jest uszkodzony. Po próbach opiszę co się wydarzyło.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka





Also tagged with one or more of these keywords: garmin, minnkota, motorguide, riverfox, zakłócenia