Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Serwisowanie kołowrotków Shimano

serwis shimano

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
3060 odpowiedzi w tym temacie

#341 OFFLINE   Pickerel

Pickerel

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1200 postów
  • Imię:Wojtek

Napisano 08 maj 2016 - 17:13

Miałem dzisiaj trochę wolnego czasu wiec postanowiłem wyczyścić i przesmarowac starego Shimano Aero 1000 bodajże z 93 roku. Kołowrotek w sumie do niczego mi nie potrzebny więc potraktowałem to bardziej jako trening. Młynek serwisowany pierwszy raz. W środku błoto. Jestem w szoku jak kiedyś dużo smaru shimano pakowało do środka. Konstrukcja kołowrotka bardzo prosta. Nawet schemat nie był potrzebny. Stary smar usunięty, wszystko ładnie wymyte w benzynie ekstrakcyjnej. Kołowrotek przesmarowany, złożony i zdziwienie. Pracuje gorzej jak przed serwisem. Kręci ciężko jakbym zamiast smaru dosypał piachu. Ewidentnie coś w srodku obciera. Wiem że na odległość to trochę jak wróżenie z fusów ale co mogłem skopać w tak prostej maszynie?

#342 OFFLINE   pezet

pezet

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1417 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Imię:Piotr

Napisano 08 maj 2016 - 17:58

Miałem się nie odzywać, ale w końcu powyższy post mnie sprowokował :)

 

Ja to stwierdziłem już dawno, że najlepiej i najpłynniej działają kołowrotki... NIGDY nie otwierane. Jedynie delikatnie oliwione łożyska dostępne z zewnątrz.

Nawet te nastoletnie, ale oryginalnie złożone i nasmarowane wciąż działają gładko, a te, które były rozkładane, czyszczone i smarowane, zawsze maja później "coś", co denerwuje.

 

Per analogiam: mam w domu duży (i skomplikowany) ekspres do kawy. Działał idealnie do... pierwszego przeglądu serwisowego (w autoryzowanym serwisie).

Potem już ciągle coś było nie tak, a naprawa jednego elementu powodowała gorsze działanie innego i tak w kółko...

 

Nie chcę powiedzieć, żeby kołowrotków w ogóle nie serwisować, ale jeśli nie zostanie zalany czy wytarzany w piachu, tylko zwyczajnie używany, to pewnie nie wymaga rozbierania do najmniejszej śrubki. Jakiś stary Cardinal czy Quick był prosty jak budowa cepa. W nowym stradiku (o stelli nie wspominając) jest pierdylion elemencików i nawet patrząc na schemat można dostać oczopląsu.



#343 OFFLINE   Hunter_pike

Hunter_pike

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1852 postów
  • LokalizacjaSieradz
  • Imię:Przemo

Napisano 08 maj 2016 - 17:59

Najpewniej coś źle poskładałeś. Czasami konstrukcja wydaje się prosta a jednak nie jest tak jeśli się tego nie robiło. 



#344 OFFLINE   Pendergrast

Pendergrast

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 376 postów
  • LokalizacjaBusko-Zdrój

Napisano 08 maj 2016 - 20:14

Na odległość nie stwierdzi nikt. Trzeba zajrzeć.



#345 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15634 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 08 maj 2016 - 21:03

Miałem się nie odzywać, ale w końcu powyższy post mnie sprowokował :)

 

Ja to stwierdziłem już dawno, że najlepiej i najpłynniej działają kołowrotki... NIGDY nie otwierane. Jedynie delikatnie oliwione łożyska dostępne z zewnątrz.

Nawet te nastoletnie, ale oryginalnie złożone i nasmarowane wciąż działają gładko, a te, które były rozkładane, czyszczone i smarowane, zawsze maja później "coś", co denerwuje.

 

Per analogiam: mam w domu duży (i skomplikowany) ekspres do kawy. Działał idealnie do... pierwszego przeglądu serwisowego (w autoryzowanym serwisie).

Potem już ciągle coś było nie tak, a naprawa jednego elementu powodowała gorsze działanie innego i tak w kółko...

 

Nie chcę powiedzieć, żeby kołowrotków w ogóle nie serwisować, ale jeśli nie zostanie zalany czy wytarzany w piachu, tylko zwyczajnie używany, to pewnie nie wymaga rozbierania do najmniejszej śrubki. Jakiś stary Cardinal czy Quick był prosty jak budowa cepa. W nowym stradiku (o stelli nie wspominając) jest pierdylion elemencików i nawet patrząc na schemat można dostać oczopląsu.

Jestem odmiennego zdania. Wszystkie moje nowe młynki otwieram i smaruję. Luz na przekładni ograniczam.

Odwdzięczają mi się później nienaganną pracą.


  • Pendergrast i Hunter_pike lubią to

#346 OFFLINE   Pickerel

Pickerel

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1200 postów
  • Imię:Wojtek

Napisano 08 maj 2016 - 21:04

To że coś źle złożyłem nie ulega wątpliwości zastanawiam się tylko co to może być. Konstrukcja jest tak prosta ze ciezko coś namieszać. Podczas kręcenia mam wrażenie że koło przekładni jest za bardzo dociśnięte do piniona. Problem w tym ze nie dawałem żadnych dodatkowych podkładek.

#347 OFFLINE   Profil_Nieaktywny

Profil_Nieaktywny

    Sparta Rods

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3476 postów
  • Imię:Łukasz
  • Nazwisko:Borucki

Napisano 08 maj 2016 - 21:09

To że coś źle złożyłem nie ulega wątpliwości zastanawiam się tylko co to może być. Konstrukcja jest tak prosta ze ciezko coś namieszać. Podczas kręcenia mam wrażenie że koło przekładni jest za bardzo dociśnięte do piniona. Problem w tym ze nie dawałem żadnych dodatkowych podkładek.

 

a miał wymienione tuleje na kole na łożyska ? czasem w wyrobionych gniazdach się potrafią zaklinować przy wkładaniu i ustawić pod lekkim skosem



#348 OFFLINE   Pawgas

Pawgas

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 782 postów
  • LokalizacjaBerlin/Szczecin
  • Imię:Paweł

Napisano 08 maj 2016 - 21:09

Może na przekładni są strzałki jak ją należy ustawić względem piniona? Tak było w Exage kolegi.

#349 OFFLINE   Hunter_pike

Hunter_pike

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1852 postów
  • LokalizacjaSieradz
  • Imię:Przemo

Napisano 08 maj 2016 - 21:10

To że coś źle złożyłem nie ulega wątpliwości zastanawiam się tylko co to może być. Konstrukcja jest tak prosta ze ciezko coś namieszać. Podczas kręcenia mam wrażenie że koło przekładni jest za bardzo dociśnięte do piniona. Problem w tym ze nie dawałem żadnych dodatkowych podkładek.

 

Prawdopodobnie źle złożyłeś przekładnię względem poprzedniego ustawienia ale jak napisał kolega

 

Na odległość nie stwierdzi nikt. Trzeba zajrzeć.

 

nie da się podpowiedzieć co skopałeś byś sobie sam zrobił.



#350 OFFLINE   Pickerel

Pickerel

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1200 postów
  • Imię:Wojtek

Napisano 08 maj 2016 - 21:35

Oba łożyska podtrzymujące przekładnie bardzo ciężko wyciągnąć z korpusu kołowrotka. Łożyska od strony ząbków nawet nie udało mi się ściągnąć z przekładni. Rozbiorę jeszcze raz kołowrotek i usunę jedną podkładkę znajdującą się między przekładnią a łożyskim.

#351 OFFLINE   Hunter_pike

Hunter_pike

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1852 postów
  • LokalizacjaSieradz
  • Imię:Przemo

Napisano 08 maj 2016 - 21:42

Jak uważasz ale wtedy zwiększysz ząbkowanie przekładni, każde z tych łożysk się zdejmuje choć nie wszystkie palcami schodzą.  ;)



#352 OFFLINE   Józef Lesniak

Józef Lesniak

    Józef Leśniak

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1141 postów
  • LokalizacjaSłubice
  • Imię:Józef
  • Nazwisko:Leśniak

Napisano 08 maj 2016 - 21:48

Miałem dzisiaj trochę wolnego czasu wiec postanowiłem wyczyścić i przesmarowac starego Shimano Aero 1000 bodajże z 93 roku. Kołowrotek w sumie do niczego mi nie potrzebny więc potraktowałem to bardziej jako trening. Młynek serwisowany pierwszy raz. W środku błoto. Jestem w szoku jak kiedyś dużo smaru shimano pakowało do środka. Konstrukcja kołowrotka bardzo prosta. Nawet schemat nie był potrzebny. Stary smar usunięty, wszystko ładnie wymyte w benzynie ekstrakcyjnej. Kołowrotek przesmarowany, złożony i zdziwienie. Pracuje gorzej jak przed serwisem. Kręci ciężko jakbym zamiast smaru dosypał piachu. Ewidentnie coś w srodku obciera. Wiem że na odległość to trochę jak wróżenie z fusów ale co mogłem skopać w tak prostej maszynie?

22 lata bez serwisu  ;) .Lepiej było go nie otwierać i niech by sobie tak pracował w tym błocie do końca. Bo jak się wymyje wszystkie osady które uszczelniały przekładnię i inne części to jest potem niestety gorzej.Taka jest prawda dla niedbających o swój sprzęt. 

Na pewno zęby na przekładni (ich szczyt) są jak "żyletka" i to jest do widzenia.

Może się mylę,może jest inaczej i rzeczywiście coś nie tak poskładane. Proszę przeprowadzić drugi trening,tym razem ze schematem z dokładną weryfikacją poszczególnych części.



#353 OFFLINE   Józef Lesniak

Józef Lesniak

    Józef Leśniak

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1141 postów
  • LokalizacjaSłubice
  • Imię:Józef
  • Nazwisko:Leśniak

Napisano 08 maj 2016 - 22:01

Oba łożyska podtrzymujące przekładnie bardzo ciężko wyciągnąć z korpusu kołowrotka. Łożyska od strony ząbków nawet nie udało mi się ściągnąć z przekładni. Rozbiorę jeszcze raz kołowrotek i usunę jedną podkładkę znajdującą się między przekładnią a łożyskim.

Na 100 % zaklinowane są łożyska na osi przekładni z powodu zbyt mocnego wieloletniego dokręcania korby. Należy to wszystko doprowadzić do porządku.

łożyska na osi przekładni powinny mieć możliwość swobodnego przesuwania się po tej osi co daje gwarancję prawidłowego ustawienia przekładni. Jak Pan to doprowadzi do porządku to wtedy należy zając się regulacją przekładni,a czy ująć czy dodać podkładkę to już sam Pan musi to ocenić.



#354 OFFLINE   darek1

darek1

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1330 postów
  • LokalizacjaChrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  • Imię:Grzegorz
  • Nazwisko:Brzęczyszczykiewicz

Napisano 08 maj 2016 - 22:09

Miałem dzisiaj trochę wolnego czasu wiec postanowiłem wyczyścić i przesmarowac starego Shimano Aero 1000 bodajże z 93 roku. Kołowrotek w sumie do niczego mi nie potrzebny więc potraktowałem to bardziej jako trening. Młynek serwisowany pierwszy raz. W środku błoto. Jestem w szoku jak kiedyś dużo smaru shimano pakowało do środka. Konstrukcja kołowrotka bardzo prosta. Nawet schemat nie był potrzebny. Stary smar usunięty, wszystko ładnie wymyte w benzynie ekstrakcyjnej. Kołowrotek przesmarowany, złożony i zdziwienie. Pracuje gorzej jak przed serwisem. Kręci ciężko jakbym zamiast smaru dosypał piachu. Ewidentnie coś w srodku obciera. Wiem że na odległość to trochę jak wróżenie z fusów ale co mogłem skopać w tak prostej maszynie?

Błędnie złożony?

A może rozkładałeś hamulec-zapadki,sprężynki i sprzęgło?!

miałem 1000 z brudnym sprzęgłem...masakra,ale po wyczyszczeniu ustąpiło.



#355 OFFLINE   Pickerel

Pickerel

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1200 postów
  • Imię:Wojtek

Napisano 08 maj 2016 - 22:13

A jak to zrobić? Potraktować ramiona przekładni na które nachodzą łożyska papierem ściernym? Kołowrotek przeleżał nieużywany w piwnicy dobrych paręnaście lat.

Użytkownik Pickerel edytował ten post 08 maj 2016 - 22:14


#356 OFFLINE   Józef Lesniak

Józef Lesniak

    Józef Leśniak

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1141 postów
  • LokalizacjaSłubice
  • Imię:Józef
  • Nazwisko:Leśniak

Napisano 08 maj 2016 - 22:29

Błędnie złożony?

A może rozkładałeś hamulec-zapadki,sprężynki i sprzęgło?!

miałem 1000 z brudnym sprzęgłem...masakra,ale po wyczyszczeniu ustąpiło.

Hamulec też ma znaczenie,ale raczej drugorzędne,natomiast sprężynka pierścienia oporowego tak. No i widzicie jak to jest z ustalaniem przyczyn niesprawności kołowrotka. Sam rozkręca,a jak coś nie tak,to internet. Niestety rośnie pokolenie wędkarzy zagubionych tzw.komputerowych nieumiejących sobie poradzić nie tylko w tych sprawach. I to jest przerażające.

 

Mój stary klient ma syna który jest studentem na informatyce i jak on sam o nim powiedział -  z jego mózgu zostały już same piszczela.



#357 OFFLINE   Pickerel

Pickerel

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1200 postów
  • Imię:Wojtek

Napisano 09 maj 2016 - 07:23

 No i widzicie jak to jest z ustalaniem przyczyn niesprawności kołowrotka. Sam rozkręca,a jak coś nie tak,to internet. Niestety rośnie pokolenie wędkarzy zagubionych tzw.komputerowych nieumiejących sobie poradzić nie tylko w tych sprawach. I to jest przerażające.

 

 

Przerażające to są głupoty które pan tutaj właśnie wypisuje. 


  • jersey, minnow i coma lubią to

#358 OFFLINE   Profil_Nieaktywny

Profil_Nieaktywny

    Sparta Rods

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3476 postów
  • Imię:Łukasz
  • Nazwisko:Borucki

Napisano 09 maj 2016 - 08:58

Przerażające to są głupoty które pan tutaj właśnie wypisuje.


tak jak napisałem Wojtek zerknij na łożyska, skoro ciężko wychodzily pewnie ktores nie wskoczylo do konca, to czesto spotykana przypadłość bo i material i kolowrotek ma swoje lata, papier ścierny jak najbardziej do zdjecia tych łożysk pomoże, lub delikatny pilniczek.

#359 OFFLINE   Pickerel

Pickerel

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1200 postów
  • Imię:Wojtek

Napisano 09 maj 2016 - 09:05

Zaraz się za niego biorę ;)  Powciskam łożyska, jak to nie pomoże sięgam po papier ścierny :o  :D



#360 OFFLINE   Profil_Nieaktywny

Profil_Nieaktywny

    Sparta Rods

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3476 postów
  • Imię:Łukasz
  • Nazwisko:Borucki

Napisano 09 maj 2016 - 09:08

Zaraz się za niego biorę ;)  Powciskam łożyska, jak to nie pomoże sięgam po papier ścierny :o  :D


papierem i tak możesz potraktować same ranty trzpienia , zerknij tez w gniazdach w obudowie przed zlozeniem czy nie ma jakiegos syfu bo nawet ziarenko piasku może odepchnac łożysko z przekladnia o tyle co cienka podkladka i bedzie chodzic ciężko, przed zlozeniem najpierw dobrze wcisnij łożyska w obudowę i dopiero montuj koło, dasz rade ;)





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: serwis, shimano

Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych