Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

"Kasowanie" / usuwanie luzów w kołowrotkach


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
220 odpowiedzi w tym temacie

#181 OFFLINE   cezcez7

cezcez7

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 43 postów

Napisano 27 luty 2020 - 23:52

Tylko do regulacji luzu używasz podkładek np:  0,02, 0,04, 0,05, 0,09 a nie 0,1

0,1 to już gruba podkładka.

Proszę podziel się wiedzą gdzie można takowe nabyć w ludzkich pieniądzach. Nawet Shimano oferuje grubości 0,1 mm.

 

PS. Grubość ludzkiego włosa to około 0.1 mm.



#182 OFFLINE   Brambor

Brambor

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 231 postów
  • LokalizacjaWlkp

Napisano 28 luty 2020 - 00:29

Shimano w swoich kołowrotkach używa nawet podkładek 0,19mm, z takimi najgrubszymi się spotkałem.

Te oryginalne Shimano sprzedawane po 3szt, są grubości 0,05mm 2szt i 0,09mm 1szt.

Usuwając ( korygując ) luz na przekładni robimy to od 0,01 - 0,03mm, wtedy regulujemy to podkładkami dobierając odpowiednie, np grubość wszystkich zastosowanych podkładek w danym kołowrotku wynosi 0,37mm. Czyli mamy np: 0,19 + 0,09 + 0,09, my chcemy usunąć luz np: o 0,02mm na przekładni. Wtedy dajemy np: 0,19 + 0,05 + 0,05 + 0,05 + 0,05 = 0,39mm.



#183 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9666 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 28 luty 2020 - 07:04

Koledzy bez przesady z tym kasowaniem luzu typu 0,01mm.

Ja uważam, że 0,05mm luzu na przekładni  to jest normalna tolerancja dla normalnej  pracy kołowrotka , to nie kosmos by walczyć o 0,01mm.

Nie dajmy się zwariować.


  • eRKa lubi to

#184 OFFLINE   cezcez7

cezcez7

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 43 postów

Napisano 28 luty 2020 - 07:34

Witam.

Tego luzu nie da sie bardzo dokładnie zmierzyć tak jak Pan chce.Tego typu pomiary są dostępne u producenta na specjlnych komputerowych urządzeniach pomiarowych.

Więc niech Pan sobie daruje.

Cała istota regulacji luzu międzyzębnego przekładni polega na optymalnym dobraniu grubości podkładek tak,aby przekładnia pracowała bez zbędnego rzężenia zapewniając 

jednocześnie kulturę pracy.

W warunkach serwisowych uzyskuje się to niestety wielokrotnymi próbami,ale jest to metoda najlepsza.Nie ukrywam że należy mieć spore doświadczenie.

Dodam tylko że zbyt mocne spasowanie przekładni (co niektórzy tak uwielbiają) nie zawsze idzie w parze z oczekiwanym rezultatem i często przyczynia się do zbyt wczesnego

zużycia tego podzespołu.Przycznia się też do zbyt mocnego nacisku na oś główną,a tym samym też większego nacisku na na "worm Shaft" co owocuje złą pracą mechanizmu

oscylacji (stuki,puki itp.).

Natomiast zbyt duży luz też nie sprzyja właściwej pracy przekładni.Tak więc należy ten parametr dobrać doświadczalnie i bardzo precyzyjnie.

 

 

Pozdrawiam 

Józef Leśniak

Cytat z początku tego wątku, 



#185 OFFLINE   S.N.

S.N.

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4684 postów
  • LokalizacjaMazowieckie. Lubelskie.
  • Imię:S.
  • Nazwisko:N.

Napisano 28 luty 2020 - 07:35

Jakby w lotnictwie walczyli z luzami 00,1 to by za daleko tymi maszynami nie polecieli 😂
  • cezcez7 lubi to

#186 OFFLINE   przemo_w

przemo_w

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2307 postów
  • Imię:Przemek

Napisano 28 luty 2020 - 07:52

Shimano w swoich kołowrotkach używa nawet podkładek 0,19mm, z takimi najgrubszymi się spotkałem.
Te oryginalne Shimano sprzedawane po 3szt, są grubości 0,05mm 2szt i 0,09mm 1szt.
Usuwając ( korygując ) luz na przekładni robimy to od 0,01 - 0,03mm, wtedy regulujemy to podkładkami dobierając odpowiednie, np grubość wszystkich zastosowanych podkładek w danym kołowrotku wynosi 0,37mm. Czyli mamy np: 0,19 + 0,09 + 0,09, my chcemy usunąć luz np: o 0,02mm na przekładni. Wtedy dajemy np: 0,19 + 0,05 + 0,05 + 0,05 + 0,05 = 0,39mm.

4x 0.05? Zrób tak młynek i opisz wrażenia po sezonie używania.
Powinno być jak najmniej podkładek bo raz że będą sprężynować a dwa że się "ugniotą".
  • Jozi i Sławek77 lubią to

#187 OFFLINE   Brambor

Brambor

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 231 postów
  • LokalizacjaWlkp

Napisano 28 luty 2020 - 09:35

Nowe Stradici 4000 FL, a kupiłem dwa i oba były bez podkładek na kole przekładni, pracowały lekko nawet za lekko i stukały na korbie, dołożenie podkładki 0,04mm zniwelowało luz prawie do zera. Teraz nie ma luzu, a i korbka opada pod swoim ciężarem. 

0,05 to już duży luz na korbie.



#188 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4462 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 28 luty 2020 - 09:47

Nowe musi się ułożyć i "dotrzeć" po pewnym czasie. Później jak najbardziej wypada zniwelować luz po zużyciu. Ale jak od nowości za duży można lekko "przydusić" przekładnię. :)
To że na korbce występuje luz (tzw. przekładni) powodować może również luz lub złe podparcie samego piniona. A co go "trzyma" każdy wie. :)
Podobnie jest z obudowami przekładni po obydwu stronach przelkadni. Jeżeli jest licha, gniazda łożysk są nie takie jak trzeba (też raczej wiadomo o co cho), "wszystko nam lata".
Ogólnie przekładnia jest podparta w 4 miejscach. Pinion dwa, korba dwa i chyba te 4 miejsca są najważniejsze. Jak jest w 3 układ jest już mało stabilny.

#189 OFFLINE   przemo_w

przemo_w

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2307 postów
  • Imię:Przemek

Napisano 28 luty 2020 - 10:23

Nowe Stradici 4000 FL, a kupiłem dwa i oba były bez podkładek na kole przekładni, pracowały lekko nawet za lekko i stukały na korbie, dołożenie podkładki 0,04mm zniwelowało luz prawie do zera. Teraz nie ma luzu, a i korbka opada pod swoim ciężarem. 
0,05 to już duży luz na korbie.

Bo nowe stradiki mają pokładki inaczej. Pomiędzy łożyskiem a obudową :-) a nie pomiędzy przekładnią a łożyskiem.
Nie widziałeś ich bo łożysko jest przykręcone tymi śrubkami do obudowy.
  • woblery L.E. lubi to

#190 OFFLINE   Brambor

Brambor

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 231 postów
  • LokalizacjaWlkp

Napisano 28 luty 2020 - 10:44

Co nie zmienia faktu że był za duży luz w obu kołowrotkach.



#191 OFFLINE   przemo_w

przemo_w

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2307 postów
  • Imię:Przemek

Napisano 28 luty 2020 - 11:28

Rozbieranie nowego młynka nie ma sensu. Ale niech każdy robi jak chce.
Ps. Temat zboczył trochę. Nie ładuję się 5 podkładek a najlepiej 2 max 3.
Jedna gruba i jedna dla idealnego spasowania. Jest wtedy najbardziej stabilnie.

Użytkownik przemo_w edytował ten post 28 luty 2020 - 11:30

  • Jozi, golsyl i eRKa lubią to

#192 OFFLINE   Catrol

Catrol

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 607 postów
  • LokalizacjaJanów / Mińsk Maz.
  • Imię:Karol
  • Nazwisko:Jot.

Napisano 28 luty 2020 - 11:52

Mam Stradic'a 4000 FL...i cóż powiem o luzach ? Ano to, że luz zębów przekładni między zębami piniona jest ok. Kupiłem go w czerwcu ubiegłego roku, połowił kilka razy dosyć ciężko i luzy jakie były takie są.

Ogólnie nowe kołowrotki Shimano jak dla mnie mają luźno pasowane osie przekładni w bieżniach łożysk.

A dorzucając do tego ogromny "T" knob który jest dosyć ciężki korba troszkę pływa...i szumi. Ale kręci lekko i płynnie.

 

Przemek, mam nowego '15 Stradic 2500S...kręci lekko, płynnie ale szumi i rzęzi - rozbierać i smarować czy nie ?

Ja obstawiałbym żeby nie zaglądać tylko połowić... :)



#193 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4462 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 28 luty 2020 - 12:10

Kolejna ważna rzecz co do określenia "luzu na przekładni". Nie "bada" się go na korbce. Jeżeli korbką jest wkrecana w koło to inaczej się nie da choć luzy mogą powstać poza złączem typu zębatki, koło czy oś korbki. W korbkach nie wkręcanych najlepiej luz określić łapiąc za koło talerzowe omijając trzpień korbki w nie wsuwany. Trzymając rotor na sztywno wtedy mamy szanse na poprawne określenie "jakiegoś" luzu zazębienia. Oczywiście luzy osiowe (gniazda, łożyska) na podparciu koła przekładni musza być wyeliminowane.

#194 OFFLINE   Adaś Niezgódka

Adaś Niezgódka

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 260 postów
  • Lokalizacjanieopodal Wrocławia
  • Imię:Adam

Napisano 16 marzec 2022 - 23:37

Mam nadzieję że komuś się to przyda.

Z uwagi na sporą szczegółowość tematu, pozwoliłem sobie otworzyć nowy wątek.

 

Myślę że nie tylko mnie wykurza chybotanie się rotora na boki i co gorsza luz rotora, góra-dół.

Jest to częsta przypadłość wśród shimaniaków z X-SHIP (pinion podparty na dwóch łożyskach) od 2010 do momentu kiedy firma zaczęła stosować Gumowe oringi itp. które wyeliminowały tą wadę.

Niestety w starszych modelach, bez dolnego łożyska podpierającego pinion ta metoda się nie sprawdzi.

 

W roli denata na stole koronera wystąpi STELLA 2500 z 2010r  :)

 

post-75036-0-25533700-1647467095_thumb.j

 

Podkładka o nr RD14279 służąca do regulacji knoba (shimano) występuje w kilku grubościach i świetnie się nadaje do kasowania w/w luzu w kołowrotkach rozmiaru 1000-C3000

Umieszczam ją w miejscu które zaznaczyłem na fotce powyżej.

Zazwyczaj wystarczy jedna, czasem dwie podkładki, po założeniu podkładki i włożeniu pieniona wraz z łożyskami na swoje miejsce trzeba zablokować łożysko główne za pomocą tej srebrnej blaszki (zdjęcie poniżej).

 

  

post-75036-0-18545000-1647467917_thumb.j

 

Przy kołowrotkach typu Twin Power trzeba przykręcić oporówkę.

Grubość podkładki trzeba tak dobrać żeby po dokręceniu oporówki bądź blaszki, na pinionie pozostał minimalny luz który zaznaczyłem na zdjęciu poniżej.

 

post-75036-0-88472400-1647468294_thumb.j

 

Im mniej tego luzu zostanie tym lepiej, ale nie można skasować go do zera bo to spowoduje nacisk piniona na łożyska i w konsekwencji dorowadzi do ich uszkodzenia. 

 

Jeśli prawidłowo przeprowadzicie ten zabieg to gwarantuję wam pełen uśmiech na twarzy i  dużo stabilniejszy rotor, a co za tym idzie, lepszą pracę kołowrotka. 

 

Jeśli temat spotka się z zainteresowaniem to postaram się przy okazji kolejnych sekcji zwłok pokazać jeszcze kilka sposobów na pozbycie się innych, zbędnych luzów.

 

A technicznie i manualnie uzdolnionych kolegów zachęcam do wymiany doświadczeń i spostrzeżeń, bo to znacznie lepsze od tak ostatnio modnego wyszydzania, ironizowania itp.  :)

 

Pozdrawiam wszystkich serdecznie i życzę dobrej zabawy z podkładkami :D  

Załączone pliki


Użytkownik Adaś Niezgódka edytował ten post 16 marzec 2022 - 23:51


#195 ONLINE   Andru77

Andru77

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1808 postów
  • LokalizacjaRoztocze

Napisano 17 marzec 2022 - 09:25

Daiwa dawała tam sprężynującą podkładkę z metalu, później zastąpiła ją zwykłą z jakiegoś tworzywa.Sprężynująca moim zdaniem lepiej się sprawdza w tym miejscu. Możę sprężynujące były w droższych modelach? Ja mam w dwóch takich samych modelach różne rozwiązanie więc do końca nie wiem o co chodzi.



#196 OFFLINE   Adaś Niezgódka

Adaś Niezgódka

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 260 postów
  • Lokalizacjanieopodal Wrocławia
  • Imię:Adam

Napisano 17 marzec 2022 - 09:40

Shimano też daje teraz w tym miejscu podkładkę sprężynującą + zwykłą, ale ta sprężynująca jest delikatnie mówiąc słaba i ma tendencje do prostowania się, a co za tym idzie , przestaje spełniać swoją funkcję.

W daiwach ta podkładka była wręcz pancerna i nawet po wielu latach eksploatacji kołowrotka, zachowywała swój kształt i prawidłowo spełniała swoje zadanie. 



#197 OFFLINE   Adaś Niezgódka

Adaś Niezgódka

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 260 postów
  • Lokalizacjanieopodal Wrocławia
  • Imię:Adam

Napisano 17 marzec 2022 - 09:47

Upsss... Przepraszam za zdublowanie wątku, ale czujny moderator zadziałał.

 

Pozdrawiam i jeszcze raz przepraszam za kłopot  :)



#198 OFFLINE   pingvinas

pingvinas

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 451 postów
  • LokalizacjaSochaczew
  • Imię:Giedrius

Napisano 11 kwiecień 2022 - 13:19

Mam nadzieję że komuś się to przyda.

Z uwagi na sporą szczegółowość tematu, pozwoliłem sobie otworzyć nowy wątek.

 

Myślę że nie tylko mnie wykurza chybotanie się rotora na boki i co gorsza luz rotora, góra-dół.

Jest to częsta przypadłość wśród shimaniaków z X-SHIP (pinion podparty na dwóch łożyskach) od 2010 do momentu kiedy firma zaczęła stosować Gumowe oringi itp. które wyeliminowały tą wadę.

Niestety w starszych modelach, bez dolnego łożyska podpierającego pinion ta metoda się nie sprawdzi.

 

W roli denata na stole koronera wystąpi STELLA 2500 z 2010r  :)

 

post-75036-0-25533700-1647467095_thumb.j

 

Podkładka o nr RD14279 służąca do regulacji knoba (shimano) występuje w kilku grubościach i świetnie się nadaje do kasowania w/w luzu w kołowrotkach rozmiaru 1000-C3000

Umieszczam ją w miejscu które zaznaczyłem na fotce powyżej.

Zazwyczaj wystarczy jedna, czasem dwie podkładki, po założeniu podkładki i włożeniu pieniona wraz z łożyskami na swoje miejsce trzeba zablokować łożysko główne za pomocą tej srebrnej blaszki (zdjęcie poniżej).

 

  

post-75036-0-18545000-1647467917_thumb.j

 

Przy kołowrotkach typu Twin Power trzeba przykręcić oporówkę.

Grubość podkładki trzeba tak dobrać żeby po dokręceniu oporówki bądź blaszki, na pinionie pozostał minimalny luz który zaznaczyłem na zdjęciu poniżej.

 

post-75036-0-88472400-1647468294_thumb.j

 

Im mniej tego luzu zostanie tym lepiej, ale nie można skasować go do zera bo to spowoduje nacisk piniona na łożyska i w konsekwencji dorowadzi do ich uszkodzenia. 

 

Jeśli prawidłowo przeprowadzicie ten zabieg to gwarantuję wam pełen uśmiech na twarzy i  dużo stabilniejszy rotor, a co za tym idzie, lepszą pracę kołowrotka. 

 

Jeśli temat spotka się z zainteresowaniem to postaram się przy okazji kolejnych sekcji zwłok pokazać jeszcze kilka sposobów na pozbycie się innych, zbędnych luzów.

 

A technicznie i manualnie uzdolnionych kolegów zachęcam do wymiany doświadczeń i spostrzeżeń, bo to znacznie lepsze od tak ostatnio modnego wyszydzania, ironizowania itp.  :)

 

Pozdrawiam wszystkich serdecznie i życzę dobrej zabawy z podkładkami :D  

A do 4000 które podkładki pasują?
 



#199 OFFLINE   Adaś Niezgódka

Adaś Niezgódka

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 260 postów
  • Lokalizacjanieopodal Wrocławia
  • Imię:Adam

Napisano 11 kwiecień 2022 - 13:44

Niestety do 4000 gotowców nie ma, ja kupuję podkładki ze stali wysokogatunkowej na alledrogo o średnicy wewnętrznej 6mm, i szlifuję zewnętrzną krawędź do pożądanego wymiaru (średnica zewnętrzna podkładki musi być mniejsza od średnicy zewnętrznej bieżni łożyska).



#200 OFFLINE   S.N.

S.N.

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4684 postów
  • LokalizacjaMazowieckie. Lubelskie.
  • Imię:S.
  • Nazwisko:N.

Napisano 11 kwiecień 2022 - 13:55

Adam to jaki konkretnie wymiar tej podkładki ma być ?




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych