nie prawda ,w takim razie w najnowszych multiplikatorach shimano ,przelozenie powinno byc mega szybkie ,a takie nie jest
wazna jest srednica kola
srednica kola to rowniez moc,czyli im wieksza tym kolowrotek ma wieksza moc,jest wolniejszy i tym mniej potrzeba sily by wykonac pelny obrot
zeby przekladni,to kultura pracy
ale poczekajmy na fachowca by wyglosil oczywistosc oczywista
Proszę, tak stanowcze twierdzenia poprzedzaj zwrotem "moim zdaniem, według mnie" itp.
Akurat w tym przypadku to @Jozi ma rację, może jedynie nie poruszył wszystkich aspektów mających wpływ na moc, a jedynie najważniejszy
Za wielkość przełożenia w każdej przekładni zębatej odpowiada iloraz czy też stosunek ilości zębów pary współpracujących kół ewentualnie jeszcze iloczyn stopni przekładni, jeśli cała przekładnia posiada więcej niż jedną parę kół współpracujących ze sobą połączonych w stopnie, czyli sprzężonych szeregowo.
Przekładnia sama w sobie nie ma mocy, ma tylko zdolność przekazywania i przetwarzania jej. Moc to przyłożona siła razy ramię
Moc jaką jest w stanie przekazać przekładnia najbardziej zależna jest od wielkości promienia opisującego koła przekładni. Ten promień tworzy ramię siły działającej na oś. Przecież to oś "oddaje" siłę i prędkość kątową, nie koło. Więc im większa średnica kół i ich szerokość, czyli długość zębów, tym większą moc może przenieść przekładnia. Drugim równie istotnym czynnikiem jest materiał użyty na koła. Moduł czyli "wielkość" zębów jest oczywiście również istotna, jednak najmniej. Dodatkowo nie jest stała, zmienia się i to w bardzo dużym stopniu, zależnie od modułu sprężystości materiału zębów, sposobu utwardzenia powierzchniowego lub braku utwardzenia, prędkości kątowej z jaką zęby na siebie nacierają, udarności wywołanej nierównomiernym momentem napędowym lub nierównomiernym odbiorem mocy z przekładni (obciążeniem). Z oczywistych względów nie będę poruszał znaczenia sztywności podpór, czyli i obudowy i sztywności osi kół.
Oczywiście masz rację, że wielkość zębów ma bezpośredni wpływ na "kulturę" pracy przekładni
A Co to jest moc ?
Trwałość i niezmienność pracy ?
Łatwość zwijania ?
Odporność na przeciążenia ?
Chyba mimochodem zahaczyłem i o to, samo wyszło