Jump to content

  •      Sign In   
  • Create Account

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Photo

Wybór spalinowego silnika zaburtowego


  • Please log in to reply
2694 replies to this topic

#2641 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15,598 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 08 April 2023 - 11:15

Nie bawiłbym się w podkręcanie silnika,takie moje zdanie.

 

Z tym się nie zgodzę, jest masa silników gdzie robi się to prosto i bez szkód dla silnika np. Mercury czy Tohatsu 9,9 na wtrysku czy niektóre Yamahy.

Podobnie jak porządny chiptuning do auta, zrobiony z głową powoduje przyrost KM i NM i o dziwo także spadek spalania.



#2642 OFFLINE   Bulter

Bulter

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 37 posts

Posted 08 April 2023 - 11:40

Ale z czym się nie zgodzisz?Napisałem że ja bym się nie bawił w tiuning silnika,a każdy ma swój rozum i zrobi po swojemu.Pozdrawiam.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

#2643 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4,804 posts
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Posted 08 April 2023 - 12:35

Zależy co rozumiesz przez tuning. Jak dwa silniki są na tym samym bloku i kwestia zrobienia np. z 10 15hp to nie jest problem. Natomiast wyciskanie więcej niż fabryka przewidziała zawsze odbija się na trwałości.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

#2644 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 354 posts
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Posted 08 April 2023 - 14:04

ja bym się nie bawił w tiuning silnika,

 

Tuning to jest wielkie słowo. Wiele silników producenci robią na jednej bazie wyjściowej. Ta sama pojemność te same części, i identyczna konstrukcja. Wtedy Kwestia dostosowania mocy jest z reguły zdjęciem ogranicznika. Robią te blokady w różny sposób. Nieraz wystarczy zdjąć jakiś ogranicznik innym razem trzeba wymienić jakieś elementy od modelu z wyższą mocą. Ale to dalej jest ten sam silnik.

 

Natomiast podkręcona czy z tuningowana  to jest przykładowo ta omawiana wcześniej Tośka 9.8 czy jej kopia Storm 9.8. Te 9.8 konia zrobili praktycznie z silnika bazowego 8HP zmieniając go konstrukcyjnie i tym samym wysilając bo cudów na świecie nie ma. I to bym nazwał podkręcaniem. Czy to odbija się na trwałości w jakiś sposób dla tego modelu nie wiem. W każdym razie to można nazwać podkręcaniem. Pozostałe o których napisałem tylko odblokowaniem nie szkodliwym w żaden sposób dla silnika. I te dwa zagadnienia trzeba odróżnić pisząc od tzw. “podkręcaniu mocy”.


  • Bulter likes this

#2645 ONLINE   PatLove

PatLove

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 698 posts
  • LokalizacjaLBN
  • Imię:Marcin

Posted 20 August 2023 - 13:00

Witajcie,
rozmowę rozpocząłem w innym wątku ale widząc, że tutaj dzieje się więcej pozwolę sobie zapytać tutaj.
Odebrałem łódkę i dokonałem pomiaru pawęży w pionie: do dna łódki jest 40cm + kil 5 cm. Czyli wysokość pawęży do końca kila 45cm ...

Rozumiem, że płyta kawitacyjna silnika musi być pod wodą ale czy może być w świetle kila czy powinna znajdować się tuż pod nim ?

Marek



Podepnę się, u mnie podobna sytuacja, tyle, ze kil w najwyższym miejscu ma 8cm i teraz pytanie-górna krawędź płyty antykawitacyjnej ma być:

A. 0-25mm poniżej dolnej krawędzi pawęży?

B. 0-25mm poniżej dolnej krawędzi kila, czyli 8-10,5cm poniżej dolnej krawędzi pawęży?

Edited by PatLove, 20 August 2023 - 13:01.


#2646 OFFLINE   tryt

tryt

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 296 posts
  • LokalizacjaWodzisław Sl.
  • Imię:Roman

Posted 20 August 2023 - 13:17

To samo pytanie zadałem (powtórnie) na wątku "Nasze łodzie" - nikt nic nie wie... 



#2647 ONLINE   PatLove

PatLove

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 698 posts
  • LokalizacjaLBN
  • Imię:Marcin

Posted 20 August 2023 - 13:56

Na wszystkich rysunkach pokazane jest 0-25mm poniżej dolnej krawędzi pawęży, gdzieś na forum sumowym tez znalazłem info, ze „kil Cię nie interesuje”

#2648 OFFLINE   tryt

tryt

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 296 posts
  • LokalizacjaWodzisław Sl.
  • Imię:Roman

Posted 20 August 2023 - 14:06

Na wszystkich rysunkach pokazane jest 0-25mm poniżej dolnej krawędzi pawęży, gdzieś na forum sumowym tez znalazłem info, ze „kil Cię nie interesuje”

też tak myślę, ale pewności nie mam. Dla mnie o tyle istotne, że jeżeli kli mnie nie interesuje, to trzeba silnik podnieść na pawęży o 25 mm. I też zastanawiam się jak to zrobić - kształtownik z nierdzewki, czy może guma?



#2649 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,471 posts

Posted 20 August 2023 - 15:05

Panowie - kil was nie interesuje.
O ile sruby mocujace jak i same sanki siedza na pawezy moze byc guma, jesli jednak sruby motylki( pomimo montazu na stale na dolne sruby) calym obwodem nie beda opieraly sie na pawezy wtedy ksztaltownik + blacha z obu stron zeby oparla sie po obu stronach rufy

Edited by womaly23, 20 August 2023 - 15:06.

  • tryt likes this

#2650 OFFLINE   Matteoo

Matteoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 633 posts
  • LokalizacjaElbląg
  • Imię:Robert

Posted 20 August 2023 - 15:26

To samo pytanie zadałem (powtórnie) na wątku "Nasze łodzie" - nikt nic nie wie...

Silnik mierzony jest do końca pawęży. Kil w tym wypadku nie ma nic do kawitacji. Co by było gdyby miał 40cm? To nie widziałem silników z metrową stopą.
Co do kolegi który musi podnieść silnik, to na tej wysokości czyli 25mm wystarczy podkładka z grubej gumy i oczywiście mocowanie do pawęży śrubami na przestrzał. W wypadku wyższych podnoszeń silnika stosować można nakładkę(taboret) ze stali nierdzewnej z blachami z obu stron w dół pawęży. Daje to jeszcze dodatkowe wzmocnienie pawęży.

Edited by Matteoo, 20 August 2023 - 15:27.

  • tryt likes this

#2651 ONLINE   PatLove

PatLove

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 698 posts
  • LokalizacjaLBN
  • Imię:Marcin

Posted 20 August 2023 - 15:38

U mnie pawęż była przerabiana-podnoszona bo łódka była przystosowana do krótkiej stopy, a silnik jest z długą. W tym momencie jest to zrobione tak, ze górna krawędź płyty kawitacyjnej jest jakieś 12-15mm poniżej najniższego punktu rufy/pawęży.

Attached Files


Edited by PatLove, 20 August 2023 - 15:53.


#2652 OFFLINE   Bolesław

Bolesław

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 520 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 20 August 2023 - 22:40

U mnie pawęż była przerabiana-podnoszona bo łódka była przystosowana do krótkiej stopy, a silnik jest z długą. W tym momencie jest to zrobione tak, ze górna krawędź płyty kawitacyjnej jest jakieś 12-15mm poniżej najniższego punktu rufy/pawęży.


Co to za silnik i łódka ? Pomaluj sobie te przetarcia na rufie. Niech laminat nie pije wody. A co do ustawienia silnika.. wszystko jest wypadkową łódka - silnik.. i sprawdzania jak to pływa. Ja bym go może podniósł... ale jeśli pływa ok to spoko.

Edited by Bolesław, 20 August 2023 - 22:44.


#2653 ONLINE   PatLove

PatLove

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 698 posts
  • LokalizacjaLBN
  • Imię:Marcin

Posted 20 August 2023 - 23:34

Łódka to Ockelbo K15, natomiast silnik to Maritim Power 4T 15hp, czyli ichniejszy-szwedzki Storm.
Te przetarcia to wytarta farba antyporostowa, laminat raczej wody nie pije ale tak, czy inaczej będzie malowana cała łódka.

#2654 OFFLINE   AlienJ

AlienJ

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 33 posts

Posted 03 November 2023 - 09:02

Witam wszystkich,

Tak jak w nazwie wątku: kupuję pierwszy w swojej przygodzie z pontonem silnik.

Mam dylemat, a raczej nie mogę się zdecydować. Postaram się opisać po krótce po co i do czego ten silnik ma być. Będę wdzięczny za podpowiedzi i uwagi.

Ponton: Poseidon 380 z kilem i twardą podłogą (Rosja), wym : 380cm x198cm, średnica balonów 0,52m, waga 82kg

Do czego: w większości wędkowanie 98%, może trochę przejażdżki z młodszym synem ale nie za często i bez szaleństw. Trillingu raczej nie przewiduję, a nawet jeśli to dokupię do tego silnik elektryczny.

Nie szukam silnika do pływania sportowego, tylko do wędkowania. Natomiast chciałbym abym mógł się przemieszczać z akceptowalną/wygodną szybkością zarówno na jeziorach jak i rzekach.

To ma być mój pierwszy silnik, myślałem o 4T, natomiast z tego co poczytałem 2T bywają mniej awaryjne i mają inne zalety (np. waga).

Upatrzyłem dwa silniki:

  1. Tohatsu 4T 9,8 KM 203cc (bez możliwości przeróbki na większą moc, ale za to lekki) 2005r
  2. Tohatsu 2T 9,9 KM 335cc („odblokowany” do 15 KM, również dość lekki) 2001r

 

Wiem że to dość stare silniki ale oba mają udokumentowany dość mały przebieg i są w bardzo dobrej kondycji. Cenowo co ciekawe są prawie identyczne.

Wiem że są inne marki i pewnie dużo lepsze, ale istnieją również ograniczenia finansowe.

Będę niezmiernie Wam wdzięczny za porady i podpowiedzi.

Z góry dziękuję.

 

Attached Files



#2655 OFFLINE   woblerek48

woblerek48

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,178 posts
  • LokalizacjaBiała Podlaska

Posted 03 November 2023 - 10:57

Witam

Polecam Yamaha . Dlaczego bo niezawodna . Lepiej kupić i mieć przyjemność nad wodą a nie ciągać się po naprawach .


  • Bulter likes this

#2656 OFFLINE   AlienJ

AlienJ

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 33 posts

Posted 03 November 2023 - 12:17

Witam

Polecam Yamaha . Dlaczego bo niezawodna . Lepiej kupić i mieć przyjemność nad wodą a nie ciągać się po naprawach .

OK, mam rozumieć że yamaha lepsza od Tohatsu. A jaka konkretnie Yamaha?



#2657 OFFLINE   CORNEL

CORNEL

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 214 posts

Posted 03 November 2023 - 12:25

Konkretnie to weź min. 20 km. 

9.9 km będzie pływać może sam wejdziesz w ślizg. A po roku dojdziesz do jedynie słusznego wniosku że mało koni masz na pawęży.

Powtórzę to co sam przerobiłem, zacząłem od 2.5km, potem 6km, 9.9km na małej pojemności, potem 20km,  teraz mam 40km i już się zastanawiam nad większym.....

To "zbieractwo" kosztuje więcej niż jednorazowy docelowy zakup optymalnego sprzętu. 


Edited by CORNEL, 03 November 2023 - 12:26.

  • Gadget likes this

#2658 OFFLINE   DominikBP

DominikBP

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 232 posts
  • LokalizacjaBiała Podlaska
  • Imię:Dominik

Posted 03 November 2023 - 12:42

Ja mam silnik Marinera 9.9km 1997 rok odblokowany na 15 km. Ponton maveric 370d. Dopasowałem wysokość pawęży do silnika i zrobiłem hydropłat żeby lepiej w ślizg wchodził. Bez tych rzeczy zajmowało to dużo czasu około 15 sekund. Teraz 2,3 sekundy i w dwie osoby po 100 kg i sprzętem plus zbiornik plus echo itp 32 km/h pod prąd na bugu w ślizgu. Myślę że jeżeli nie masz zapędów do szybkiego pływania to ten 9.9 wystarczy. Ale jeżeli zależy Ci na szybkim przemieszczeniu i masz patent wieszałbym 20 a może 25 km Johansona starego 2t :)


Edited by DominikBP, 03 November 2023 - 12:42.


#2659 OFFLINE   AlienJ

AlienJ

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 33 posts

Posted 03 November 2023 - 13:22

Patentu nie mam i dlatego właśnie spoglądam na coś co mogę użyć. Pływam najczęściej sam, czasami z dodatkowym pasażerem około 80kg. Natomiast pytanie bardziej o to czy 2t (z możliwością podkręcenia) czy też 4t. Wiem że 4 t też sa takie które można podkręcić, ale nie znalazłem jeszcze w okolicach moich funduszy :(



#2660 OFFLINE   DominikBP

DominikBP

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 232 posts
  • LokalizacjaBiała Podlaska
  • Imię:Dominik

Posted 03 November 2023 - 13:25

4t fajny bo cichy jest. na tym moim zdaniem kończą się jego plusy. 2t minus że mieszanka trochę kopci i czuć to.