Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Wybór spalinowego silnika zaburtowego


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2694 odpowiedzi w tym temacie

#721 ONLINE   mario

mario

    Zaawansowany

  • Moderatorzy
  • 3553 postów
  • LokalizacjaP L

Napisano 03 grudzień 2017 - 07:53

Witam kolegow.
Poniewaz jest to moj pierwszy raz to serdecznie pozdrawiam.
Jesli ktos chcialby zaczerpnac wiedzy z mojego doswiadczenia z pontonami i silnikami spalinowymi to zapraszam.
Swoje przeszedlem takze podziele sie wiedza.


Witamy kolegę i zapraszamy do dzielenia się wiedzą na forum.
  • Luki1983 lubi to

#722 OFFLINE   szczupak1

szczupak1

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 816 postów
  • LokalizacjaDaleko od domu.

Napisano 03 grudzień 2017 - 22:02

Bardzo dziękuję dam spokój. Zima człowiek wymyśla.

#723 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4823 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 03 grudzień 2017 - 23:42

Bardzo dziękuję dam spokój. Zima człowiek wymyśla.

 

Tak podpowiem ci z praktyki, mam nadzieję, że innym też - mam silnik 50hp który ma większą tolerancję na zmianę skoku niż mały jednocylindrowiec.

Zmiana ze śruby 3x11,125x13 na 3x11x15 dała całe 2,5km/h vmax samemu (przyrost z 51 do 53,5), 1-1,5km lepiej w dwie osoby, kosztem odczuwalnie gorszego wejścia w ślizg w dwie osoby. Nie jest tragicznie, ale widać sporą różnicę. Samemu minimalnie gorzej. Sądzę, że w trzy osoby było by już kiepsko z wejściem do ślizgu (na 13 nie było problemu).

Spalanie podawane przez komputer- na wolnych obrotach pływa się szybciej, ale spalanie jest też nieco większe, wygląda podobnie per km. Na Vmax przy większej prędkości spalania spadło dosyć istotnie (18 vs 17l/h we dwóch), po uwzględnieniu maksymalnej prędkości różnica wynosi 9% przy wartościach per km.

 

W skrócie - jak działa mniej więcej w granicach normy, to jest OK i nie ma co kombinować. Śrubę zmieniłem tylko dlatego, żeby mieć punkt odniesienia do 60hp które czeka sobie na następny sezon, bo 13 płynąć w pojedynkę mogłem na 50 dokręcić pod limit. Należy też brać pod uwagę, że zmiana ze skoku 7 na 9 to nie to samo co z 13 na 15. W pierwszym zwiększasz go silnika o 28%, w drugim o 15%. Co za tym idzie, obciążenie silnika zmienia się podobnie. Podwyższysz skok, może i samemu będzie nieco lepiej, aż przedział w którym silnik będzie używalny mocno się zawęzi - dojdzie jedna osoba albo więcej gratów i może być kupa. Lepiej pływało mi się na 13 i taka moim zdaniem zapewniała największy zakres roboczy.

 

Jak czujesz, że pływasz za wolno, to musisz wziąć rozwód z dotychczasowym silnikiem i przysposobić sobie coś nowego z większymi możliwościami.


Użytkownik psulek edytował ten post 03 grudzień 2017 - 23:45


#724 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 04 grudzień 2017 - 06:47

Załóż 3 x 10,(?) x 14 , będzie idealnie :) .

#725 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4823 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 04 grudzień 2017 - 09:40

Załóż 3 x 10,(?) x 14 , będzie idealnie :) .

Silnik już sprzedany, do 60HP 15" będzie jak znalazł.

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

#726 OFFLINE   szczupak1

szczupak1

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 816 postów
  • LokalizacjaDaleko od domu.

Napisano 04 grudzień 2017 - 10:20

Ehh czas na modernizację.
Pewnie na nowy rok będzie nowa łódka. Czas pokaże. U mnie duże zmiany więc napewno do nowej łodzi będzie coś 15hp.

Użytkownik szczupak1 edytował ten post 04 grudzień 2017 - 10:21


#727 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 04 grudzień 2017 - 11:03

Silnik już sprzedany, do 60HP 15" będzie jak znalazł.

Nie sądzę, aczkolwiek pochwal się jak przetestujesz. 
Ile brakowało Ci teraz do max rpm na tej 15, a ile miałeś na 13?



#728 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4823 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 04 grudzień 2017 - 11:22

Na 13 samemu mogłem dobić praktycznie do odcięcia - 6200-6250 , w dwie osoby ~5950, w trzy ~5800. Na 15 we dwóch 5450, samemu nie zmierzyłem - jakoś zapomniałem. Obroty cały czas w dopuszczalnym zakresie. Spekuluję sobie, że na 60hp 15" będzie w sam raz. Obroty powinny wzrosnąć jakieś 10%. Może nawet 16 podejdzie?  Nie omieszkam dać znać, ale to dopiero w maju. Też uważam że do 50 w moim przypadku optymalnie by pewnie było 14", ale zmiana była spowodowana czym innym - po prostu śruba leżała, chciałem poeksperymentować.



#729 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 05 grudzień 2017 - 08:25

Czyli 13 przy swojej średnicy była super, chyba że 90% czasu pływasz w pojedynkę to wtedy właśnie ta mniejsza średnicą 14.
Jestem ciekaw jakie odczucia będą po zmianie na 60, stałem przed dylematem swego czasu. 16" myślę, że będzie na wyrost. 

Nie lubię jak silnik ma ciężko przy starcie dlatego wolę dać numer niższą śrubę.
 



#730 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4823 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 05 grudzień 2017 - 10:13

No ja też wolę jak się zbiera dobrze - na 13 to był ułamek sekundy. Mam 14,15 i 16 na składzie, więc na pewno wybiorę coś optymalnego.


  • kotwitz lubi to

#731 OFFLINE   szczupak1

szczupak1

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 816 postów
  • LokalizacjaDaleko od domu.

Napisano 09 grudzień 2017 - 19:59

No i nie mogłem spać. Coś wolno mi ten Mercury wchodził na obroty. Wyczyściłem gaźnik i dziś echo pokazało 35km/H.

#732 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4823 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 09 grudzień 2017 - 20:12

Ciekawe, nie obraź się, ale u mnie na echu jest cały czas zapisany najlepszy wynik 118km/h, ale nie biorę go na poważnie. Może dobry prąd i wiatr w plecy? Ostatnio mocno wiało.

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka
  • womaly23 i Norbert 78 lubią to

#733 OFFLINE   kristofer232

kristofer232

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 393 postów
  • LokalizacjaBiałystok
  • Imię:Krzysiek

Napisano 09 grudzień 2017 - 20:24

Kolego ja na 9.8 evinrudzie 4t od nowości mój ,na bushu 330 może ze 2 razy osiągnąłem 35 km/h . Musisz mieć mocną ta 6tke.
  • DanekM i womaly23 lubią to

#734 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1474 postów

Napisano 09 grudzień 2017 - 21:17

No i nie mogłem spać. Coś wolno mi ten Mercury wchodził na obroty. Wyczyściłem gaźnik i dziś echo pokazało 35km/H.


Z mojego doświadczenia wynik nieosiągalny :/

#735 OFFLINE   szczupak1

szczupak1

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 816 postów
  • LokalizacjaDaleko od domu.

Napisano 09 grudzień 2017 - 22:48

Moja łódka waży 70kg max,355cm szer 150 zresztą zważę. Echo pokazało 22mph.
Sam byłem w szoku tak nie szła dwa tygodnie temu. Może dyszki przeczyściłem za mocno. Heh.
Łódka jest bez wkładki.
Ma tylko 2 schowki, ławkę i obramówkę na górze.
Płynąłem wzdłuż falki.
Może być że rozdłubałem dyszkę w gaźniku?
Benzyna była 98 oktanów.

Użytkownik szczupak1 edytował ten post 09 grudzień 2017 - 22:52


#736 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1474 postów

Napisano 09 grudzień 2017 - 23:43

Raczej nie, każda rysa na dyszy a maszynowo tego nie robiłeś z doświadczenia (doświadczenia na motorach) skutkuje negatywnie-najczęściej falowanie lub brak winnych obrotów itd.
Nie przystaje nam nic innego jak wierzyc w twoje osiągi.

#737 OFFLINE   Małkociniak

Małkociniak

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 167 postów
  • LokalizacjaStargard
  • Imię:Krzysiek

Napisano 10 grudzień 2017 - 10:02

Bena 98 też nie ma nic do rzeczy, badania wykazały że przy mocy 150 KM powyżej pewnego zakresu obrotów moc wzrasta o.......................... 1 KM

Reasumując 98 dla większości silników to takie swoiste  placebo.



#738 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4823 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 10 grudzień 2017 - 14:15

Benzyna 98 nie jest po to żeby wzrastała moc, tylko dlatego, że niektóre silniki (również zaburtowe) jej wymagają ze względu na stopień sprężania i większą sprawność przy okazji. Jeżeli silnik jest na PB95 to na 98 moc może wręcz spaść.


Użytkownik psulek edytował ten post 10 grudzień 2017 - 14:15


#739 OFFLINE   nurek28

nurek28

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1578 postów
  • LokalizacjaMazury

Napisano 10 grudzień 2017 - 22:05

Tylko ta nasza 98 to tak naprawdę 95.



#740 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4823 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 10 grudzień 2017 - 22:26

Rozwiń proszę swoją myśl. Mierzyłeś?