Panowie,
jeżeli ktoś się na tym zna, proszę o podpowiedź. Zaczynam bawić się instalacją elektryczną na mojej łódce. Zakupiłem tzw. BEP (Digital VSR), dzięki któremu mogę ładować z silnika zaburtowego dwa akumulatory.
Akumulator rozruchowy (60Ah) oraz drugi akumulator (100 Ah) (zasilanie echosondy, pompa zęzowa, oświetlenie itd.) połączyłem ze sobą plusem poprzez VSR oraz minusy obu akumulatorów ze sobą (ten kabelek minusowy z VSR tez podpiąłem pod minus obu akumulatorów). Po przeczytaniu tego wątku wydaje mi się, że nie popełniłem tu żadnego błędu. Oczywiście plus i minus z silnika zaburtowego podłączyłem poprzez hebel na plusie do akumulatora rozruchowego.
Tyle odnośnie, co już zrobiłem, a teraz zasadnicze pytania:
1. Gdybym chciał doładować akumulatory w garażu korzystając z ładowarki - to czy powinienem podpiąć ją pod klemy akumulatora rozruchowego i nastąpi najpierw ładowanie rozruchowego a następnie VSR (BEP) przełączy na akumulator drugi? Czy ładuje jednocześnie dwa nadal, czy tylko ten drugi? mają różną pojemność. Czy któyś może być niedoładowany?
2. Gdybym chciał naładować ładowarką w garażu tylko ten drugi, to czy podłączywszy ładowarkę pod klemy drugiego akumulatora nastąpi tylko naładowanie tej baterii, czy tez VSR obsłuży naj[pierw drugi, a potem przełączy na akumulator rozruchowy? Czy VSR działa jakby w dwóch kierunkach? Nie uszkodzę instalacji? Urządzeń?
3 Czy powinienem na plusach od akumulatorów w kierunku do VSR położyć bezpieczniki? jaki amperaż, jeżeli to konieczne lub wskazane?
Dziękuje za wszelkie podpowiedzi i dziękuję za wyrozumiałośc. Nie każdy musi być specem we wszystkim. Elektryka to nie moja silna strona.