Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Materiały na elementy przekładni w kołowrotkach


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
78 odpowiedzi w tym temacie

#21 OFFLINE   barwena1977

barwena1977

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 822 postów
  • LokalizacjaBiałystok

Napisano 19 luty 2011 - 11:31

@TAJMIENIU drogi rozumiem że po kolorze wnioskujesz jakie to stopy metalu.Jeżeli tak to proponuję porozmawiać z kimś kto jest naprawdę bliski tematu to absolutnie i całkowicie wyprowadzi Cię z błędu.Jest tyle stopów,mieszanek i recept na to żeby uzyskać przeróżne efekty że jakbyś się w to zagłębił to rozbolała by Cię głowa.Ta dyskusja jest troszkę bez sensu bo co najwyżej możemy sobie gdybać a i tak prawdę zna tylko producent, nawet niekoniecznie kołowrotka, tylko elementów przekładni i takich tam.
Szacuneczek! :D

#22 OFFLINE   Damian111oneeleven

Damian111oneeleven

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 338 postów

Napisano 19 luty 2011 - 12:09

Kupiłem sobie teraz stara wersje pod spinning daiwa silver creek presso 2004 i wiecie, że ona ma przekładnię w kolorze miedzi?
Dokładnie tak jakby ściągnąć izolację z drutu i widać piękny miedziany kolor :D muszę rozebrać w niedzielę i przesmoarować, wtedy zrobię zdjęcia. NIgdy takiej jeszcze nie widziałem :D
W dodatku jest jak widzę w daiwie ta przekładnia jest droższa niż w stelli :D ciekawe co to za materiał :D

może to jest jakoś anodowane, miedziowane ? bo przeważnie koło przekładni jest ze stopu aluminium, pewnie jakieś duraluminium.

tu np. w caldii kix custom jest ponoć nawet pozłacane :huh: http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=ru&tl =pl&u=http%3A%2F%2Fwww.daily-fishing.ru%2Fsnasti%2Freels %2F , ciekawe czy to coś daje.. tu widać już troche starta ta powłoka
http://www.fishingkaki.com/forum/viewtopic.php?t=131039& sid=f884aa38075f6972c11cceb6baaec1ba
drugi link
http://www.fishingka...ic.php?t=131208

w bradii widziałem coś podobnego, ale nie jest to kolor miedzi, nawet nie wiadomo czy mosiądz czy może powłoka(nie sugerować się tym co pisze, bo to jakie tłumaczenie z arabskich krzaczków było, a dokładności sprawdzającego nie jestem pewien).

Załączone pliki

  • Załączony plik  bra1.jpg   99,82 KB   1006 Ilość pobrań
  • Załączony plik  bra2.jpg   91,4 KB   999 Ilość pobrań


#23 OFFLINE   Marvin

Marvin

    mogul

  • Bloggerzy
  • PipPipPip
  • 1047 postów
  • LokalizacjaLempäälä

Napisano 19 luty 2011 - 13:51

Macie tu Fuego, bo akurat w niej grzebię.
Jak mniej więcej widać, koło przekładni jest z wierzchu żółte, ale ząbki - już srebrne.
Na materiałach się nie znam, ale dorzucam zdjęcia jako przyczynek do dyskusji; może przy okazji się dowiem, co to oznacza.
Aczkolwiek...

Załączone pliki

  • Załączony plik  f2(1).JPG   256,8 KB   917 Ilość pobrań
  • Załączony plik  f1(1).JPG   325,88 KB   917 Ilość pobrań


#24 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6193 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 19 luty 2011 - 16:09

Panowie, zna sie na tym tak naprawde ten, ktory to wyklada....w praktyce podejrzewam, ze w wiekszosci przypadkow bierze sie do reki katalogi a do reki drugiej myszke i wchodzi do internetu sprawdzajac ile to kosztuje i ew. w jakich postaciach sie to sprzedaje.np jezeli w postaci walca 80mm to mozna z tego wyfrezowac rame multiplikatora (np)i sie chwalic, z tym, ze takie wykonanie nie podniesie wytrzymalosci w/w ramy <_<

Kilka rzeczy, zeby sobie wyrobic osąd jest w linku ponizej...

http://www.iim.p.lodz.pl/wyklady/nowe_2010/Cwiczenie%20%208. pdf

Gumo

#25 OFFLINE   MefistoFishing

MefistoFishing

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 2151 postów
  • LokalizacjaStaszów

Napisano 19 luty 2011 - 20:09

A co sie wypowie szanowne grono wybitnych inżanierów na takie coś ? :D Poniżej prywatna porażająca wizulanie i mechanicznie Daiwa Presso Silver Creek 2004 starsza wersja. Przekładnia mega droga w porównaniu do wszystkich innych kręćków :mellow:
aha i jeszcze tego nie widac, ale oś posuwu jest z jakiegos białawego metalu :D
http://images8.fotosik.pl/1251/e5951a458ff59970.jpg

#26 OFFLINE   Damian111oneeleven

Damian111oneeleven

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 338 postów

Napisano 19 luty 2011 - 20:33

no no to się różni znacząco od tych powyżej(tamte wszystkie są z z jakąś, pewnie tą samą powłoką) nawet to nie wygląda na miedź, może anodowane azotkiem tytanu :huh: :mellow: ?

możesz pokazać jeszcze zęby koła ?, zazwyczaj są już lekko wytarte jeżeli to powłoka, oczywiście jak kołowrotek ma jakiśtam przebieg powinno być widać..

#27 OFFLINE   TAJMIEN

TAJMIEN

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 496 postów
  • LokalizacjaWrocław

Napisano 19 luty 2011 - 23:49

Mam dwie calcutty conquest i obydwie maja kolor mosiądzu ale są aluminiowe. Poprostu są anodowane - powłoka jest nakładana elektrochemicznie, może to ma zapobiegac utlenianiu ?? nie wiem
te przekładnie też wyglądaja na galwanizowane a później wycinane, czyli jednym słowem tandeta, co do tej daiwy presso to trzeba by to zarysowac gwoździem i zobaczyć jaki ma kolor :D Opiłki mozna ewentualnie zbadać spektrofotometrem atomowym

#28 OFFLINE   Mekamil

Mekamil

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2932 postów
  • LokalizacjaZgierz
  • Imię:Kamil

Napisano 20 luty 2011 - 09:03

Co prawda nie korba, a multik, ale też ciekawy kolor przekładni - taki oliwkowo-żółtawy.

Mają takie m.in. małe Morrumy i Ambassadeury 1500/2500 ze współczesnych reedycji. Nie ściera się, a przynajmniej mi się nie udało doprowadzić do wytarcia. I na pewno jest to jakiś stop alu, bo mosiężna przekładnia ważyłaby ~15 g.

Załączone pliki



#29 OFFLINE   popper

popper

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9507 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk
  • Imię:Waldek

Napisano 20 luty 2011 - 09:11

:huh: się porobiło. Kolorowo :mellow:

#30 OFFLINE   Damian111oneeleven

Damian111oneeleven

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 338 postów

Napisano 20 luty 2011 - 09:43

no i w większości kołowrotków pewnie jest stop aluminium, tylko pytanie jak dobry(zależnie od półki cenowej) z ew. dodatkowymi powłokami.
i myślę że pewnie chodzi o optymalne proporcje między wytrzymałością a wagą. jedynie w niektórych morskich modelach z mosiądzu robią np. ta trochę mocniejsza wersja przekładni daiwy z saltigi, certate HC.
oczywiście pinion gear jest zawsze z jakiegoś mosiądzu bo to mniejszy element przekładni który pewnie przyjmuje większe obciążenie, a na wagę dość niewielkie by to miało znaczenie ;)

#31 OFFLINE   zorro

zorro

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2676 postów
  • LokalizacjaWarszawa-Kamienne Skarżychoooo...
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Szczepanik

Napisano 20 luty 2011 - 20:58

nie wiem
te przekładnie też wyglądaja na galwanizowane a później wycinane, czyli jednym słowem tandeta, co do tej daiwy presso to trzeba by to zarysowac gwoździem i zobaczyć jaki ma kolor :D Opiłki mozna ewentualnie zbadać spektrofotometrem atomowym

Co do tej przekładniowo-daiwowej tandety, to dobrze, że w pierwszych słowach napisał Pan Szanowny: nie wiem... I można by na tym poprzestać z pisaniem...
Bo trochę to jednak warto by wiedzieć, no nie?
Wszak jest plastik i plastik, z jednego robi butelki do napojów, a z kevlaru hełmy, które mają ratować życie... Wszak jest stal i stal, z jednej się robi gwoździe papiaki, a z innej samurajskie miecze... Wszak są stopy aluminium, z jednych się robi puszki do piwka, a z innych ramy do akrobatycznych rowerków... :unsure:

  • blackabyss lubi to

#32 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6193 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 20 luty 2011 - 22:17

Sluchajcie!..albowiem mialem wizje!

Wiem co to jest...to zolte to jest Pierscien (scienie) ukuty(te) w ogniu gory przeznaczenia przy zastosowaniu takiej technologii, ze moze ulec destrukcji tylko tamze.

Modele powyzej 500$ skrecal osobiscie sam Pan Ciemnosci...przy takiej rekomendacji nieistotne jest z czego sa poszzcegolne czesci...jak kosztuje 500 to na pewno jest zaj.....i trzeba to k.... miec. :lol:

Taniej moze byc ale tu juz nie ma tej magii, tej otoczki tajemniczej potegi, caly efekt szlag trafia... B)

Gumo
  • eRKa lubi to

#33 OFFLINE   Jacek_bp

Jacek_bp

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 425 postów
  • LokalizacjaBiała Podlaska
  • Imię:Jacek

Napisano 21 luty 2011 - 08:40

Sluchajcie!..albowiem mialem wizje!

Gumo

Mistrzu prowadź :lol: :mellow:

#34 OFFLINE   zorro

zorro

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2676 postów
  • LokalizacjaWarszawa-Kamienne Skarżychoooo...
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Szczepanik

Napisano 21 luty 2011 - 13:26

Poprostu są anodowane - powłoka jest nakładana elektrochemicznie, może to ma zapobiegac utlenianiu ?? nie wiem
te przekładnie też wyglądaja na galwanizowane a później wycinane, czyli jednym słowem tandeta

Nie chciałbym być postrzegany jako wstrętny złosliwiec, ale... <_<
I czemu Pan łykasz od Pana Mefisto dwa tournamenty zetki, z takimi tandetnymi przekładniami..? A gdzie żelazna konsekwencja..??? :lol:

#35 OFFLINE   king

king

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 680 postów

Napisano 21 luty 2011 - 14:16

Witam,
to ja w podobnym tonie. Wydaje się, że TAJMEN z żelazną konsekwencją ukuł sobie u Mefisto przekładnie Daiwa Tournament Z.
Przyjemnego używania. <_<
Pozdrawiam.


#36 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9666 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 21 luty 2011 - 17:00

Aleśta Taimienia ułowili :D .
Strach coś tu palnąć bo człek życie stracić może :lol: .

#37 OFFLINE   MefistoFishing

MefistoFishing

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 2151 postów
  • LokalizacjaStaszów

Napisano 21 luty 2011 - 20:24

Dajcie chłopaki spokój, kłótnie czy docinki niepotrzebne. Ci co produkują przekładnie wiedzą z czego i co ma być. A japończycy już na pewno są wybitnymi specjalistami w tej materii. Nasze domysły i sugestie to tylko gadanie po próżnicy :D chyba dla zabicia czasu...ale może właśnie taka jest specyfika forów netowych...nie wiem...Ja to mam w du..e z czego jest przekładnia tak naprawdę, ważne, że dany kęcioł mi się podoba i basta.

#38 OFFLINE   witoldn

witoldn

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 222 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Witek

Napisano 22 luty 2011 - 00:08

Dołożę swoje 3 grosze, bo przekartkowałem (a jakże :D załączony skrypcik z laborki z inżynierii materiałowej i tam wyczytałem i z wykresików wywnioskowałem, że max co da się wycisnąć ze stopów aluminium to wytrzymałość na rozciąganie Rm ok. 280 MPa, a przy mosiądzach Rm przekracza 600 MPa, czyli jednak mosiądze górą :D.

A co do kolorków trybików, to zawsze na alu stopy coś tam można twardego napylić, a to raczej nam zwiększy odporność na ścieranie, ale wytrzymałości na ścięcie zębów przekładni czyli Rm raczej nie zmieni istotnie.

A więc podsumuję sobie, że jeśli taka powiedzmy uszlachetniona aluminiowa przekładnia będzie wykorzystywana zgodnie z założeniami konstrukcyjnymi (czyli nie z rozmiarem 2500 na dorsze :D i naprężenia ścinające nie będą przekraczane, to naprawdę może dłuuuugo posłużyć dzięki dobrej powłoce zapobiegającej ścieraniu.

A kto chce mieć jeden kołowrotek uniwersalny od okonia do halibutozaura jak to u nas w Polsce każdy by chciał :D, to chyba jednak mosiężnych niech szuka, albo i stalowych przekładni - najlepiej z własną miską olejową :D)

#39 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6193 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 23 luty 2011 - 00:17

Pozno jest ale cos mi sie przypomina, ze wytrzymalosc na scinanie to co innego niz Rm, ma inna wartosc i nazywa sie Rt.
Mam tez wrazenie, ze to jest wiedza podstawowa bo dural zaleznie od sklad. stopowych wytrzyma powyzej 400MPa.

Ale rozsadnie typujesz bo np. na os glowna czy el. przekladni beda lepsze materialy niz aluminium, nawet przerobione cieplnie i z obrobka powierzchniowa utwardzajaca.

Ale juz korpus mozna z tego zrobic, byle sztywny byl.

Ale lozysk, podkladek w hamulcu, rolki prowadzacej nie bardzo...mimo ze walczymy z masa...

Wlasnie....do jakiego momentu jest sens walczyc z masa..?

Gumo

#40 OFFLINE   drzejko

drzejko

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 449 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Andrzej

Napisano 23 luty 2011 - 08:53

Panowie,
mam prośbę, przyznajcie się, ale zupełnie szczerze, któremu z was udało się zepsuć (ściąć zęby) przekładni w swoim kołowrotku. Mnie udało się raz przez własną nieuwagę – pośliznąłem się na łodzi i uderzyłem górą szpuli w burtę łodzi – kołowrotek Stradic 4000 FG albo FE z 1996. Ścięło się plastikowe kółko zębate na wałku z krzyżowym nacięciem do posuwu szpuli. Kołowrotek miał pół roku oddałem go do autoryzowanego serwisu na Pilchowickiej w Warszawie i tam serwisant powiedział, że to się zdarza i dlatego to kółko zębate jest z tworzywa, żeby działało jak bezpiecznik.
W latach 1985 - 1993 używałem do spinningu i gruntówki plastikowego Quicka LS 35 (miałem jeszcze Prexera 1102 do spławikówki), mieszkałem wtedy 70 metrów od jeziora, więc sprzęt był używany właściwie codziennie. Po ośmiu latach użytkowania przekładnia kołowrotka nie miała śladów zużycia (koło główne ze stopu aluminium, trzpień od napędu rotora mosiężny, koło zębate i mimośrodowo pracujący element do posuwu szpuli ze stopu aluminium). Za to zużyły się inne elementy np. wytarły się osie obrotu kabłąka, które skutecznie zakończyły życie młynka.
W którymś temacie Guzu napisał bardzo trafnie, że o trwałości kołowrotka decyduje jego najsłabszy element, a ja do tego dodam że na 100% nie będzie to jego przekładnia.
Pozdrawiam,
Andrzej