To może i ja dorzucę:
godski, on 02 Mar 2017 - 14:40, said:
To może małe podsumowanie. Wady i zalety 2T i 4T. Ogólnie. Silniki od kilku do kilkunastu koni mechanicznych.
4T
Wady
- waga/więcej podzespołów
- wyższe koszty serwisu -pasek rozrządu, regulacja luzów zaworowych, wymiana oleju i filtra - tego nie ma w 2T
- moment obrotowy dostępny przy wyższych obrotach niż w 2T
Zalety
- niskie spalanie/ ok 25% wiec przy trolling z 200ml/h na stojącej wodzie (bo na płynącej to trolling może być 10km/h pod prąd a 3 wzgl. brzegu).
- cichsza praca/ j.w.
- lepszy do trolingu/3,5km>
- dłuższa żywotność/ dyskusyjne, teoretycznie tak
2T
Wady
- dolewanie oleju do paliwa/ - niekoniecznie, większe 2t miewają dozownik oleju, wszystkie 2T na wtrysku mają.
- większe zużycie paliwa/ 30-40% jeśli 4t spała ~5l/h to 2 t ~7ll/h - chyba że kupisz 2T na wtrysku bezpośrednim, wtedy spalanie takie samo albo mniejsze.
- więcej dymu - a konkretniej nie spalonej mieszanki i oleju, chyba że 2T na wtrysku.
- głośniejszy/ współczesne 4 t nawet małe maja tłumik w 2 t brak, chyba że 2T na wtrysku, są nieco głośniejsze, ale nie tak bardzo
- gorszy do trolingu/ dyskusyjne, niby dlaczego gorszy - z doświadczenia nie odnotowano, na wtrysku jest regulacja obrotów trollingowych co 50rpm.
- krótszy żywot/ dyskusyjne - tak, ale w normalnej eksploatacji prędzej się rozpadnie ze starości, poza tym koszty naprawy są niższe.
- problem z zakupem nowego w PL i Europie/ zgoda,UE zakazała sprzedaży z wyłączeniem zastosowań komercyjnych. 2T na wtrysku bez problemu i spełniają normy.
- w niektórych krajach będzie zakazane używanie prawdopodobnie/ plotki, poza 2T na wtrysku
Zalety
- niższa waga/ mniej podzespołów
- niższe koszty serwisu - mało elementów do standardowej wymiany/regulacji.
- wyższy moment obrotowy