Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

MotorGuide Xi3 / Xi5


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
1642 odpowiedzi w tym temacie

#1381 ONLINE   Ardoro

Ardoro

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 280 postów
  • LokalizacjaDolnośląskie

Napisano 14 wrzesień 2022 - 21:22

Asymetria czasem ma zalety :) ze względów praktycznych; stabilna podstawa i po złożeniu nie przeszkadza na pokładzie, a nie zauważyłem żeby wpływało to negatywnie na sterowność

 

Załączone pliki


  • siarq lubi to

#1382 OFFLINE   Ziomuś_

Ziomuś_

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 82 postów

Napisano 14 wrzesień 2022 - 21:43

A co to za łódka :huh:  lalunia ;)

I gdzie to można nabyć ten tego



#1383 ONLINE   Ardoro

Ardoro

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 280 postów
  • LokalizacjaDolnośląskie

Napisano 15 wrzesień 2022 - 06:51

Skylla 420. Fajna i stabilna  :)



#1384 OFFLINE   Z Olsztyna

Z Olsztyna

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 661 postów
  • Imię:Krzysztof
  • Nazwisko:Z Olsztyna

Napisano 15 wrzesień 2022 - 08:44

Rozumiem ,że w instrukcji jest napisane minimum poł cala .
Poza tym można zamontować w c/c ( centrum) łodzi i składać tak jak inni, nie musi być po złożeniu dyszel na środku łodzi.
Łatwiejszy może montaż w niektórych łodziach to byłby argument, ale poza tym ?
Kurcze może moje pojęcie fizyki jest niewysokie ,ale jeśli lepiej do pływania lodzią montować silnik lekko z boku to może i ten na rufie przesunąć poł cala w lewo?

#1385 OFFLINE   Z Olsztyna

Z Olsztyna

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 661 postów
  • Imię:Krzysztof
  • Nazwisko:Z Olsztyna

Napisano 15 wrzesień 2022 - 08:58

Nie jestem pewien , czy pół cala czy poł stopy ,mniejsza o centymetry

#1386 OFFLINE   Pietruk

Pietruk

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2326 postów
  • LokalizacjaŁomża
  • Imię:Piotr

Napisano 15 wrzesień 2022 - 09:02

Z boku to może jest i dobrze jak służy tylko do kotwicy i dla wygody użytkownika że mu z przodu nic nie wystaje.

 

Używam go jako głównego w strefie ciszy i po rozłożeniu silnik jest idealnie na dziobie, tym sposobem ma mniej pracy przy korygowaniu kursu.

Gdy silnik silnik jest zamontowany na burcie to też sobie poradzi i skoryguje kurs, ale ma już wiecej pracy.

 

Jak to Krzysztof napisał, "fizyka"....



#1387 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 15 wrzesień 2022 - 10:22

Nie wiem czy to jest aż tak istotne. Odsunięcie sztycy o te kilka cm od osi łodzi mniej wpływa na wydajność niż podniesienie spaliny z wody w czasie płynięcia na elektryku. 



#1388 OFFLINE   highvoltage

highvoltage

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 349 postów
  • Imię:Krz

Napisano 15 wrzesień 2022 - 10:40

Może mi ktoś podpowiedzieć czemu większość silników jest montowanych na dziobie ale lekko z boku ?


Wynika to z konstrukcji łodzi, prawidłowo po opuszczeniu silnik powinien być idealnie w osi łoodz , jeżeli nie jest to będzie robił więcej ruchów aby utrzymać łódź. O utrzymywaniu kierunku płynięcia nie wspominając

#1389 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 15 wrzesień 2022 - 11:30

Mozna bylo by zamontowac na srodku ale podstawowa przyczyna jest dobijanie do pomostow nie wiem jak w polsce ale u mnie jak przybijesz od strony z ktorej masz silnik w 80% zawsze uderzysz w pomost a tak majac go po boku wiesz ze nigdy nie uderzysz w nic cumujac strona przeciwna
Na srodku tez by nie przeszkadzala w wiekszosci ludek poniewaz maja front deck ale tu mysle wchodza srodki bezpieczenstwa poniewaz stojac po bokach masz wieksze szanse ze wypadniesz jak na srodku a to niestety ameryka nie jedna kompanie ugotowali prawnicy

Użytkownik sharkfishing edytował ten post 15 wrzesień 2022 - 12:07


#1390 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 15 wrzesień 2022 - 11:53

Wynika to z konstrukcji łodzi, prawidłowo po opuszczeniu silnik powinien być idealnie w osi łoodz , jeżeli nie jest to będzie robił więcej ruchów aby utrzymać łódź. O utrzymywaniu kierunku płynięcia nie wspominając

To jeszcze bym dodał, że powinieneś rozłożyć ładunek idealnie, żeby łódka się nie przechylała a samemu najlepiej stać tylko na środku. No i nie zapominajmy o przetwornikach, które są zazwyczaj z jednej strony, a też stawiają opór.  Idealnie to by było, żeby wypadkowa sił oporu miała ten sam kierunek, a przeciwny zwrot do siły przyłożonej z silnika i żeby to był kierunek równoległy do osi łodzi. W teorii rzeczywiście wygląda to sensownie, w praktyce to jest nierabialne. Minimalne odsunięcie nie ma znaczenia i takie dywagacje pozbawione są sensu. Przynajmniej ja nie zaobserwowałem niczego niepokojącego przez ostatnie kilka lat,  a na pewno nie to co piszesz. Inne czynniki są ważniejsze - np. wiatr lub jego brak, wsteczne prądy, zawirowania itp.  


  • Ardoro lubi to

#1391 OFFLINE   Z Olsztyna

Z Olsztyna

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 661 postów
  • Imię:Krzysztof
  • Nazwisko:Z Olsztyna

Napisano 15 wrzesień 2022 - 12:15

Ładunki na lodzi mam rozmieszczane jak najbardziej po równo, przetwornik pod łodzią centralnie c/c za faszkilem,trymy do stabilizacji itp.
Wydaje mi się, po chwili namysłu ,że to z kotwiczeniem ma związek.
W położeniu c/c rzucałoby rufą.Szkoda , że nie ma tu kajakarza

#1392 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 15 wrzesień 2022 - 14:09

Moim zdaniem to czysta wygoda. Straty - może jakieś są, ale jeżeli to jest odsunięcie rzędu 10-15cm od kila, to inżynier powie, że są prawie zerowe. No i jak sam napisałeś - masy rozmieszczasz jak najbardziej równo (ale nie idealnie) więc taki montaż silnika, pomimo braku ideału, można uznać za wystarczająco dobry, aby jego wpływ był pomijalny. Na co komu pyta stercząca nad pokładem na wysokości poniżej kolan - np jak mam wysoko pokład castingowy? W sumie to nawet niebezpieczne. 

 

 Poza tym silnik z tyłu to nie silnik z przodu. Napęd z tyłu pcha, a z przodu ciągnie. Jak masz napęd przesunięty w bok z tyłu, to dziób od razu zaczyna zakręcać i łódka płynie w kółko. Przy wleczeniu przez silnik dziobowy nie ma takiej sytuacji, łódka w sposób naturalny podąża za silnikiem.


  • Z Olsztyna i Ardoro lubią to

#1393 OFFLINE   Pietruk

Pietruk

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2326 postów
  • LokalizacjaŁomża
  • Imię:Piotr

Napisano 15 wrzesień 2022 - 18:40

Moim zdaniem to czysta wygoda. Straty - może jakieś są, ale jeżeli to jest odsunięcie rzędu 10-15cm od kila, to inżynier powie, że są prawie zerowe.

 

Rozumiem że te 10-15 cm to przy statku kilkudziesięciometrowym? Bo inżynier z takim błędem w łodzi 4 metrowej, to d...a nie inż..

Do testów można wziąć deskę taką dwu, trzy metrową, szeroką np. 20 cm, wbijcię gwóźdź  od czoła a do niego sznrek i pocignij za sobą po wodzie, później ten sam gwóźdź 15 cm poniżej czoła.

Czy będzie różnica? 

Ci co trolingują z planerem zapewne wiedzą o czym mowa.



#1394 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 16 wrzesień 2022 - 01:37

Pietruk, mam wrażenie, że nie zrozumiałeś co napisałem. Chodzi mi że straty wynikające z takiego montażu, a nie dokładność wymiarową. Jakbym pływał na desce szerokości 20cm holowany na gwożdziu, to może by to miało znaczenie, ale pływam łódką, 5m, 2m szerokości, z gratami i ze mną pewnie 700kg. dziobówkę mam od klku lat. Różnice użytkowe przy takim montażu są moim zdaniem pomijalne, a jest on po prostu wygodniejszy. To jest odpowiedź na dylemat gdzie chcemy zrezygnować z ideału: czy wolę stracić minimalnie ciąg zyskując ergonomie, czy uważać na sterczącego na środku pokładu dziobowego pytonga wzamian za minimalny wzrostu osiągów.


  • Sławek77 i Pietruk lubią to

#1395 OFFLINE   Mateusz458

Mateusz458

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 26 postów

Napisano 16 październik 2022 - 07:38

Witam mam pytanko zastanawiam się nad wyborem silnika dziobowego funkcją kotwicy,posiadam echo raymarine element 9 nie będę jej łączył z silnikiem , czy warto kupić mg xi3 czy tańszego haswinta z gps ?

#1396 OFFLINE   Sonary i mapy

Sonary i mapy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4811 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 16 październik 2022 - 09:35

Witam mam pytanko zastanawiam się nad wyborem silnika dziobowego funkcją kotwicy,posiadam echo raymarine element 9 nie będę jej łączył z silnikiem , czy warto kupić mg xi3 czy tańszego haswinta z gps ?

Weź Xi, raz że działa bezproblemowo , dwa- że gdyby naszła cię chęć na zmianę ekranu na coś lepszego- wtedy Lowrance+ kable i jest baardzo zgrabnie i wygodnie na wodzie. 



#1397 OFFLINE   Mateusz458

Mateusz458

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 26 postów

Napisano 16 październik 2022 - 10:39

Dzięki Maciej to celuje w xi3.

#1398 OFFLINE   Ceel

Ceel

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 6 postów
  • Lokalizacjaśląsk
  • Imię:Marek

Napisano 17 październik 2022 - 07:05

Witam mam pytanko zastanawiam się nad wyborem silnika dziobowego funkcją kotwicy,posiadam echo raymarine element 9 nie będę jej łączył z silnikiem , czy warto kupić mg xi3 czy tańszego haswinta z gps ?

nie wiem jak haswing ale motorguide ma swoje chimery i gdyby nie to ze można go sparować z lowrance to drugi raz chyba bym go nie kupił. 



#1399 ONLINE   Ardoro

Ardoro

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 280 postów
  • LokalizacjaDolnośląskie

Napisano 17 październik 2022 - 08:07

Mam MotorGuide Xi5, czy jest możliwość zmiany zaawansowanych ustawień pracy silnika, np., czy można zmienić dynamikę pracy żeby np. łagodniej ustawiał się w punkcie po włączeniu kotwicy? Wiadomo że bez echo można tylko włączać funkcje z pilota ale mam go wpiętego w sieć NMEA i przez Lowrance 9FS jest dużo więcej opcji sterowania ale brak możliwości ustawień/konfiguracji pracy MG.



#1400 OFFLINE   Sonary i mapy

Sonary i mapy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4811 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 17 październik 2022 - 09:38

Nie ma czegoś takiego, nie znalazłem przynajmniej u siebie. 


Użytkownik Maciej_K edytował ten post 17 październik 2022 - 09:38

  • Ardoro lubi to




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych