Tutaj tutek Shimano:
http://fish.shimano....Baitcasting.pdf
Polecenie - smarować cienką warstwą lekkim olejem.
Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.
Napisano 12 luty 2014 - 22:48
Tutaj tutek Shimano:
http://fish.shimano....Baitcasting.pdf
Polecenie - smarować cienką warstwą lekkim olejem.
Napisano 12 luty 2014 - 22:49
Elementy się ścierają jak pracują na sucho, to chyba logiczne. Weźmy nowe łożysko ( jakiekolwiek) , umyjmy i wysuszmy, nie ma mowy żeby było ciche, a bez środka smarnego się szybciutko rozleci. W nowch, topowych kołowrotkach teżsą suche? Wątpie...
Wałeczki prawidłowo pracującego łożyska oporowego nie mają prawa ocierać się o pierścień i tym samym nie ma mowy o ścieraniu.
Do styku dochodzi dopiero wtedy jak cofniemy korbę do tyłu i to jest tylko ten mały moment,a potem wszystko wraca na swoją pozycję. Jeśli występuje szum lub hałas to wtedy na pewno wałeczki ocierają o pierścień. i możemy powiedzieć że coś tam się wyciera.Przyczyną tego jest albo złe obsadzenie samego łożyska,wadliwe zmontowanie w przypadku gdy było rozkręcane,lub osłabione i zdeformowane sprężynki.
Dodam tylko że do prawidłowego osadzenia łożyska oporowego w takich kołowrotkach jak Stella jest przewidziany specjalny kluch Shimano.
Pozdrawiam
Józef Lesniak
Napisano 12 luty 2014 - 22:54
Tutaj tutek Shimano:
http://fish.shimano....Baitcasting.pdf
Polecenie - smarować cienką warstwą lekkim olejem.
Moim zdaniem zły przykład. Weż pod uwagę, że dotyczy to multika. Smarowałem kilkanaście multików i z tego co pamietam wszystkie oporówki były fabrycznie zawalone smarem. Spróbuj tego numeru ze zwykłym młynkiem.
Napisano 12 luty 2014 - 23:04
Zwykłych młynków nie używam. Słowo kołowrotek rozumiałem zatem zbyt szeroko? W sumie zasady i stosowane smary są (lub) mogą być identyczne.
Napisano 12 luty 2014 - 23:13
Nie dotyczy to oporówki. Nie jest identycznie. Inna konstrukcja. Nie zdarzyło mi się aby oporówka w multiku przepuszczała. Może dlatego, że wałek nad którym pracuje ma większą średnicę?
Tak jak napisałem - oporówki w multikach pływaja w smarze. A my tutaj rozmawiamy o problemach z kołowrotkami.
Napisano 12 luty 2014 - 23:15
Wałeczki prawidłowo pracującego łożyska oporowego nie mają prawa ocierać się o pierścień i tym samym nie ma mowy o ścieraniu.
Do styku dochodzi dopiero wtedy jak cofniemy korbę do tyłu i to jest tylko ten mały moment,a potem wszystko wraca na swoją pozycję. Jeśli występuje szum lub hałas to wtedy na pewno wałeczki ocierają o pierścień. i możemy powiedzieć że coś tam się wyciera.Przyczyną tego jest albo złe obsadzenie samego łożyska,wadliwe zmontowanie w przypadku gdy było rozkręcane,lub osłabione i zdeformowane sprężynki.
Dodam tylko że do prawidłowego osadzenia łożyska oporowego w takich kołowrotkach jak Stella jest przewidziany specjalny kluch Shimano.
Pozdrawiam
Józef Lesniak
Pozwolę sobie lekutko się nie zgodzić...
Gdyby wałki nie miały styku z tulejką w załączonej oporówce, to żaden ruch korbą do tyłu nie był w stanie spowodować, że owa się zatrzyma. To właśnie na "odłączonej" oporówce wałki są odsunięte i można sobie hulać przód-tył...
Prawidłowo i równo dociśnięte sprężynkami wałki, elegancko "toczą się" po tulejce wewnętrznej i rzeczywiście wtedy nie brzęczą i nie szumią..
No tak jakoś to zaobserwowałem...
Napisano 12 luty 2014 - 23:22
Użytkownik RBTS edytował ten post 12 luty 2014 - 23:23
Napisano 12 luty 2014 - 23:23
Nie dotyczy to oporówki. Nie jest identycznie. Inna konstrukcja. Nie zdarzyło mi się aby oporówka w multiku przepuszczała. Może dlatego, że wałek nad którym pracuje ma większą średnicę?
Tak jak napisałem - oporówki w multikach pływaja w smarze. A my tutaj rozmawiamy o problemach z kołowrotkami.
A może dlatego, że są lepiej spasowane, nie ma opcji "wyłączenia" oporówki, są szczelnie dość zamknięte i osłoniete przed syfami różnymi, a szarpaniny z zaczepami nie są bezpośrednio na nie przenoszone...
Napisano 12 luty 2014 - 23:24
Pozwolę sobie lekutko się nie zgodzić...
Gdyby wałki nie miały styku z tulejką w załączonej oporówce, to żaden ruch korbą do tyłu nie był w stanie spowodować, że owa się zatrzyma. To właśnie na "odłączonej" oporówce wałki są odsunięte i można sobie hulać przód-tył...
Prawidłowo i równo dociśnięte sprężynkami wałki, elegancko "toczą się" po tulejce wewnętrznej i rzeczywiście wtedy nie brzęczą i nie szumią..
No tak jakoś to zaobserwowałem...
Napisano 12 luty 2014 - 23:25
Byłem przekonany, że to dyskusja ogólna, a nie dotycząca jedynie "oporówki" w stałoszpulowcu Shimano. Jednak jakby nie patrzeć zasada działania jest taka sama. Wałeczki są dociskane sprężynami do rolki i rampy. Przy ruchu wstecznym wałeczek zostaje zaklinowanay uniemożliwiając dalszy obrót. Czy się mylę? Jeśli tak, to jestem ciekaw jak może reagować wałek na ruch wsteczny nie mając żadnego styku rolką.
Widzę, że mamy bardzo zbliżone spostrzeżenia...
Napisano 12 luty 2014 - 23:30
Sądzę, że tak...
Napisano 12 luty 2014 - 23:42
Obstaję przy swoim. Oporówka w multiku wypełniona smarem nie przepuszcza. Oporówka w kołowrotku wypełniona smarem - w większości konstrukcji przepuszcza.
Jak znajdę chwile czasu mogę załączyć zdjęcia kilku oporówek z multików. Wszystkie fabrycznie zawalone smarem. W przypadku stałoszpulowca to by nie przeszło. Fabrycznie nowe mają film olejowy.
Dlatego nie można porównywać oporówki z multika do zwykłej ze stałoszpulowca.
Jesli sie myle poprosze o argumenty. Wynikające z praktyki będą najlepsze.
Użytkownik godski edytował ten post 12 luty 2014 - 23:42
Napisano 12 luty 2014 - 23:54
nie zapominaj godski ze w multiku oprocz oporowki masz jeszcze (pawl) blokade wstecznych obrotow tzw piesek,wiec aby sprawdzic oporowe musisz go sciagnac,posmarowac albo naoliwici wtedy cos napisac
Napisano 12 luty 2014 - 23:55
nie zapominaj godski ze w multiku oprocz oporowki masz jeszcze (pawl) blokade wstecznych obrotow tzw piesek,wiec aby sprawdzic oporowe musisz go sciagnac,posmarowac albo naoliwici wtedy cos napisac
Napisano 13 luty 2014 - 00:04
nie zapominaj godski ze w multiku oprocz oporowki masz jeszcze (pawl) blokade wstecznych obrotow tzw piesek,wiec aby sprawdzic oporowe musisz go sciagnac,posmarowac albo naoliwici wtedy cos napisac
Nie zmienia to faktu, że jest ona wypełniona smarem w przeciwieństwie do rozwiązań za stałoszpulowca. Czy też może się myle i nie jest nim wypełniona? Chętnie zweryfikuję swoje zdanie pod cieżarem argumentów.
A co to takiego ten piesek? Chodzi o dodatkowe łożysko jednokierunkowe umieszczane głównie na osi szpulki w multikach? Czy też o tą zapadkę z blaszką?
Użytkownik godski edytował ten post 13 luty 2014 - 00:10
Napisano 13 luty 2014 - 00:08
jest,ale wlasnie to male k....two bardzo duzo pomaga a w zasadzie robi cala robote za oporowke,wiec da igual czym ja natluscisz w multiku
PS.drugie kolo z wycietymi zebami,w osi z kolem glownym(tuz pod nim) ma taka zapatke z dwoma blaszkami u gory ktora go blokuje podczas ruchu korba do tylu
Użytkownik didi edytował ten post 13 luty 2014 - 00:14
Napisano 13 luty 2014 - 00:24
masz ta czesc tuz nad kolem zebatym ,na poczatku filmu,
Napisano 13 luty 2014 - 00:24
jest,ale wlasnie to male k....two bardzo duzo pomaga a w zasadzie robi cala robote za oporowke,wiec da igual czym ja natluscisz w multiku
PS.drugie kolo z wycietymi zebami,w osi z kolem glownym(tuz pod nim) ma taka zapatke z dwoma blaszkami u gory ktora go blokuje podczas ruchu korba do tylu
Nie bardzo zrozumiałem. To k...stwo to łozysko jednokierunkowe? Co to "da igual" ?
Temat generalnie dotyczy zwykłych kołowrotków.
Z mojej strony temat smarowania/niesmarowania/oliwienia/nieoliwienia oporówek w kołowrotkach sie wyczerpał. W multikach to jest inny temat. Napisałem to , co podpowiada mi doświadczenie.Teraz wstrzymam sie z dalszą polemiką i z uwagą zaczekam na rozwój wątku.
Ze szczególną uwagą będę śledził wpisy praktyków: kolegów @Józef Lesniak i @Zorro
Użytkownik godski edytował ten post 13 luty 2014 - 00:26
Napisano 13 luty 2014 - 00:28
generalnie zaczoles cos o multiku pisac
da igual-wszystko jedno tl.hiszp
Napisano 13 luty 2014 - 01:34
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych