Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Opony do samochodu


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
165 odpowiedzi w tym temacie

#61 OFFLINE   dyrek68

dyrek68

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 22 postów
  • LokalizacjaAlwernia
  • Imię:Darek

Napisano 20 marzec 2023 - 13:00

Dwie osie napędzane raczej pomagają ruszyć a nie się zatrzymać, ABS nie skraca drogi hamowania (w stosunku do "analogowego" kierowcy umiejącego hamować) a raczej pomaga zachować sterowność i np. ominąć przeszkodę. Zima -opony zimowe, lato - letnie. Żadne systemy i opony nie zastąpią zdrowego rozsądku. Możliwość szkolenia z jazdy w tym płyta poślizgowa - fajna rzecz , choć teraz droga (mówię o fachowych instruktorach) Mi dużo dał tygodniowy kurs doskonalenia jazdy, ale fundowała firma i naprawdę parę razy w życiu mi się wyniosiona z tego wiedza i umiejętności.



#62 OFFLINE   Darek_W

Darek_W

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 561 postów
  • LokalizacjaJózefosław
  • Imię:Dariusz

Napisano 20 marzec 2023 - 14:01

To ja chyba coś źle robię dwa komplety opon, max 5 lat. I to taki max maxów.
Letnie raczej po 4 już na śmietnik

Dokładnie tak samo robię, jak ostatnio wymieniałem letnie to gość się pytał czy zabieram stare do odsprzedania :-) i jeszcze wszystko zależy jakie auto i jak kto jeździ. Dla niektórych „dobrze się jeździ” to dla innych deficyt przyczepności. Ja tam lubię jak mam się na czym „oprzeć” w zakręcie i czuje kiedy puszcza. I jeszcze jedno odnośnie tych 10 czy 15 lat - na takiej twardej oponie która odparowała wszystko to co ją miało zmiękczać to zaraz wszystko będzie leciało w zawieszeniu i wnętrze zacznie hałasować. Opona to pierwsza amortyzacja, nie tylko przyczepńość.

#63 OFFLINE   witeg

witeg

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 168 postów
  • Imię:Witek

Napisano 20 marzec 2023 - 14:05

Szkolenia z jazdy chyba nigdy tanie nie były, tylko skoro odnośnie opon często słyszę, że nie ma co oszczędzać, bo życie jest bezcenne, to tak samo można powiedzieć o szkoleniach.


  • Darek_W lubi to

#64 OFFLINE   Darek_W

Darek_W

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 561 postów
  • LokalizacjaJózefosław
  • Imię:Dariusz

Napisano 20 marzec 2023 - 14:07

Dwie osie napędzane raczej pomagają ruszyć a nie się zatrzymać, ABS nie skraca drogi hamowania (w stosunku do "analogowego" kierowcy umiejącego hamować) a raczej pomaga zachować sterowność i np. ominąć przeszkodę. Zima -opony zimowe, lato - letnie. Żadne systemy i opony nie zastąpią zdrowego rozsądku. Możliwość szkolenia z jazdy w tym płyta poślizgowa - fajna rzecz , choć teraz droga (mówię o fachowych instruktorach) Mi dużo dał tygodniowy kurs doskonalenia jazdy, ale fundowała firma i naprawdę parę razy w życiu mi się wyniosiona z tego wiedza i umiejętności.

szkolenia na płycie trzeba powtarzać co jakiś czas, jedno na życie trochę nie wystarczy. Synowi wykupiłem szkolenie w Poznaniu po 6 miesiącach od zrobienia prawka - pomimo że się ścigał w kartingu i ma licencje. Teraz są zwykle jednodniowe te szkolenia jakieś dłuższe oczywiście można ale według mnie lepiej powtarzać co jakiś czas.

#65 OFFLINE   Darek_W

Darek_W

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 561 postów
  • LokalizacjaJózefosław
  • Imię:Dariusz

Napisano 20 marzec 2023 - 14:10

Szkolenia z jazdy chyba nigdy tanie nie były, tylko skoro odnośnie opon często słyszę, że nie ma co oszczędzać, bo życie jest bezcenne, to tak samo można powiedzieć o szkoleniach.

jak kupowałem voucher to kosztowało chyba 800PLN

#66 ONLINE   czarny1

czarny1

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 955 postów
  • LokalizacjaLanckorona/Przemyśl
  • Imię:Michał

Napisano 20 marzec 2023 - 16:55

 

 

Może mi ktoś wytłumaczyć w jaki sposób napęd na cztery koła ma przewagę nad napędem na jedną oś w kwestii drogi hamowania? Najlepiej w sposób z grubsza zgodny z prawami fizyki i w miarę łopatologicznie, żebym był w stanie zrozumieć.

na drogę hamowania nie ma żadnego... 

ale tak naprawdę istotne jest wpływ na to czy walniesz w przeszkodę przed tobą czy też nie... a tu wpływ ten jest spory - auto super trzyma się drogi:) ja zwykle wolę wręcz dodać gazu i ominąć przeszkodę niż hamować... osobówką bym tego nie zaryzykował...

 

co do szkoleń - można się uczyć w warunkach kontrolowanych lub w rzeczywistym poślizgu... płacisz lub ryzykujesz, że zapłacisz więcej... na 100% więcej nauczysz się z rzeczywistego poślizgu... niestety im nowszy i lepszy samochód tym masz mniejszy wpływ na to co się dzieje jeśli już dojdzie do poślizgu:(

mała wskazówka: jak wpadniesz w poślizg, warto celowo zawadzić o pobocze, tam łatwiej złapać przyczepność...

 

osobiście nie bardzo widzę sens używania zimówek, na mokrym to kiepska przyczepność, a w pl drogi są raczej mokre niż zaśnieżone... przynajmniej przez kilka ostatnich lat... sam używam mt-ków cały sezon i nieraz wyciągałem auta na zimówkach nie dające rady podjechać pod górkę...

 

ps. zawsze warto zapłacić nawet sporo więcej za możliwie dobre opony...


Użytkownik czarny1 edytował ten post 20 marzec 2023 - 16:57


#67 OFFLINE   popper

popper

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9559 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk
  • Imię:Waldek

Napisano 20 marzec 2023 - 17:01

Kiedyś tez takie zjawisko jak gwałtowne hamowanie występowało ;) a nie było wtedy abs i innych wspomagaczy . Nie twierdze ze zimówki są złe lub niepotrzebne. Ale uważam ze świeże i dobre wielosezony są lepszym rozwiązaniem niż 10 letnie zimówki


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk


I tak też od 2 lat pomykam, na wielosezonowych. Zmienię pewnie z dwa a nie, jak wcześniej byłoby, za 5-6 lat.

#68 OFFLINE   didiunik

didiunik

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 892 postów

Napisano 20 marzec 2023 - 18:19

I tak też od 2 lat pomykam, na wielosezonowych. Zmienię pewnie z dwa a nie, jak wcześniej byłoby, za 5-6 lat.

Waldku a co polecasz?

Też jestem przed dylematem wielosezonowe ?

 

Pozdrawiam

Danek



#69 OFFLINE   Robert.B

Robert.B

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 188 postów
  • LokalizacjaGórka
  • Imię:Robert
  • Nazwisko:B

Napisano 20 marzec 2023 - 19:05

Ale się porobiło mt-ki lepsze od zimówek...

#70 ONLINE   czarny1

czarny1

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 955 postów
  • LokalizacjaLanckorona/Przemyśl
  • Imię:Michał

Napisano 20 marzec 2023 - 19:50

nigdzie nie napisałem, że sa lepsze... pisałem, że ja je wybrałem i jest to optymalny wybór DLA MNIE... czego nie rozumiesz?

OGÓLNIE: zimówką w błocie od razu się zakopię; a mt w sniegu nie... na lód nie ma dobrych opon - trzeba łańcuchy... po autostradach, gdzie mt-ki faktycznie nie pasują nie jeżdżę... w terenie regularnie - praca... na rybki - ideał:)



#71 OFFLINE   Artech

Artech

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2698 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Artur

Napisano 20 marzec 2023 - 22:53

A jaki robisz przebieg rocznie?

Nie więcej niż 20 tyś.
Po 4 sezonach, to bieżnika już prawie nie ma.

#72 OFFLINE   witeg

witeg

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 168 postów
  • Imię:Witek

Napisano 21 marzec 2023 - 06:24

Czyli po 30-40 tys km, a klocki hamulcowe ile wytrzymują?


Użytkownik witeg edytował ten post 21 marzec 2023 - 06:24


#73 OFFLINE   Robert.B

Robert.B

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 188 postów
  • LokalizacjaGórka
  • Imię:Robert
  • Nazwisko:B

Napisano 21 marzec 2023 - 07:40

Kolego mialem takie i takie opony i wiem jaka różnica jest między mt-kami a zimówka, na śniegu a zwłaszcza na podjezdzie pod górkę. Na podstawie MOICH doświadczeń nigdy nie wyjechał bym na oponach Mt na ośnieżoną drogę, jest to po prostu nie bezpieczne.
Pozdrawiam cię kolego

#74 OFFLINE   PePe.

PePe.

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1441 postów
  • LokalizacjaKraków

Napisano 21 marzec 2023 - 09:01

Na podstawie MOICH doświadczeń nigdy nie wyjechał bym na oponach Mt na ośnieżoną drogę, jest to po prostu nie bezpieczne.
 

Bez przesady mam MT założone na jeepie i po śniegu zapiernicza aż miło, opony wgryzają się w śnieg idealnie  :) problem zaczyna się kiedy śnieg jest ubity i zaczyna być na nim lód, jazda jest wtedy bez trzymanki  :D



#75 OFFLINE   popper

popper

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9559 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk
  • Imię:Waldek

Napisano 21 marzec 2023 - 12:50

Waldku a co polecasz?
Też jestem przed dylematem wielosezonowe ?

Pozdrawiam
Danek

Nie polecam. Nie mogę, bo moja znajomość tematu jest niewielka. Polegałem na opinii znajomego wulkanizatora.

Przy okazji. W zamierzchłym nieco czasie kupiłem eskort, wyposażonego w komplet Continentali (letnich). W 7 roku używania 3 z 4 opon dosyały niezłe "buły" od wewnętrznej nocznej strony, nad bieżnikiem.
Uznałem wówczas, że ważniejsza jast data produkcji i czas używania, niż marka. Nie oznacza to, że mam rację ale ja robię ostatnio niewiele, ok. 10 tys. km rocznie.

Użytkownik popper edytował ten post 21 marzec 2023 - 12:59


#76 ONLINE   czarny1

czarny1

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 955 postów
  • LokalizacjaLanckorona/Przemyśl
  • Imię:Michał

Napisano 21 marzec 2023 - 12:53

Kolego mialem takie i takie opony i wiem jaka różnica jest między mt-kami a zimówka, na śniegu a zwłaszcza na podjezdzie pod górkę. Na podstawie MOICH doświadczeń nigdy nie wyjechał bym na oponach Mt na ośnieżoną drogę, jest to po prostu nie bezpieczne.
Pozdrawiam cię kolego

to tak jakbyś napisał, że na wielosezonowych nie da się wyjechać z garażu... ale na których?

jest więcej niz jedna opona mt, różnią się nie tylko mieszanką ale też bieżnikiem... widocznie te które miałeś były kiepskie, przynajmniej na śnieg... u mnie jest niewielki problem z hamowaniem, natomiast po dodaniu gazu pełna kontrola...



#77 OFFLINE   rózgaś

rózgaś

    Znowu....

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1135 postów

Napisano 21 marzec 2023 - 17:11

Jak 4x4 pomaga przy hamowaniu? A no tak że ma szansę zmniejszyć ilości nie potrzebnych hamowań. Dokręcana dupka wyraźnie potrafi poprowadzić auto tam gdzie luzna oska moze wypaść z trasy. Nie umiem powiedziec nic mądrego o zimówkach i wielosezonach. Kupiłem fabie na wielosezonie i zime razem przelatalismy. Do scouta 4x4 mam na wisle caloroki ale nie chciało mi się na zimę kłaść zimek. W multivanie 4motion mam stare zimki które miałem wyrzucić i nadal idzie jak czołg. W ałdi jest kłattro i zimówki nowe. Wnioski takie. Fabia lubi się poślizgnąć. Octavia nie potrafi. Multik jedzie jak po szynach. Audi to beleco. Wydaje mi się że testy testami ale zestaw trzeba dopasować do auta, stylu jazdy. Różnice robią napędy, systemy czy skrzynia. Passatem z dsg 4mot nie umiałem wyjechać z czegokolwiek. Fabia ślizga się na mokrej trawie. Scout w manuału umie się wygrzebac. LPg i tak najlepsze

Użytkownik rózgaś edytował ten post 21 marzec 2023 - 17:12

  • Rampampam lubi to

#78 OFFLINE   Robert.B

Robert.B

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 188 postów
  • LokalizacjaGórka
  • Imię:Robert
  • Nazwisko:B

Napisano 22 marzec 2023 - 06:46

Napęd 4x4 może pomóc w krótszej drodze hamowania jeśli jest stały i przy hamowaniu silnikiem . W pozostałych przypadkach każde auto hamuje tak samo.
  • Miro 85 lubi to

#79 OFFLINE   Darek_W

Darek_W

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 561 postów
  • LokalizacjaJózefosław
  • Imię:Dariusz

Napisano 22 marzec 2023 - 20:58

Ale to chyba mówimy o zwalnianiu czy też wytrącaniu prędkości. Bo przy hamowaniu to już należy pamiętać że samochód to układ dynamiczny w którym zachodzi zjawisko transferu masy. W każdym aucie powiedzmy osobowym (za wyjątkiem jakiś pojazdów specjalistycznych) hamulce z przodu są większe od tych z tyłu oprócz tego większość aut posiadających odpowiednio nową centralę ABS potrafi sterować i pilnować ciśnienia w układzie hamulcowym z rozdziałem pomiędzy oś tylną i przednią. Gdzie po uzyskaniu odpowiedniego ciśnienia z tyłu ono do zatrzymania pozostaje takie samo a w tym samym czasie w układzie hamulcowym z przodu w dalszym ciągu rośnie. Czyli według mnie wpływ 4x4 na drogę hamowania pozostaje praktycznie na pomijalnym poziomie jeżeli w ogóle jakiś jest. No może pełny torsen spięty na sztywno - ale w jakim samochodzie to jest i czy w takim układzie zalecana jest jazda po asfalcie… no i pytanie ilu z nas dohamowując do zakrętu zrzuca biegi jednocześnie puszczając sprzęgło do wykorzystania siły hamowania silnikiem? W motocyklu tak robię ale w samochodzie nie bardzo.

#80 ONLINE   guciolucky

guciolucky

    NO release NO glory

  • Twórcy
  • PipPipPipPip
  • 5220 postów
  • LokalizacjaOlsztyn

Napisano 22 marzec 2023 - 22:21

Ja lubię japońskie rzeczy, auta, kołowrotki i opony również. Kupuję opony Toyo, całoroczne bo ostatnio zimy są słabe. Jestem zadowolony, opony sprawują się dobrze zarówno w zimę jak i w lato, nie zauważyłem zwiększonej utraty bieżnika, plusem jest również cena, jeżdżę tylko autami z napędem AWD.

Użytkownik guciolucky edytował ten post 22 marzec 2023 - 22:22





Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych