Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Jaki silnik elektryczny kupić?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2436 odpowiedzi w tym temacie

#2421 OFFLINE   bardzozlymisio

bardzozlymisio

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 44 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 17 maj 2024 - 11:03

Na kwasach masz oznaczenia jaką pojemność ma bateria. W danym czasie . Pisane jest to jako duża litera C oraz liczą , np 100ah c20 - oznacza to że bateria odda zgromadzoną energię pod obciążeniem w czasie 20H . Czyli 20h x obciążenie 5a = pojemność 100ah

Wartosc tego C jest różna dla pojemnisci  spada wraz z mniejszą liczbą przy tej samej baterii (+ czynnik temperatury i inne) znaczy to tyle , że no Twoja bateria agm 100ah c20 zachowa pojemność przy założeniach powyższych , ale

dla pradu c10 czy c5 będzie to duza

mniejsza wartość np już tylko 70ah. Te dane możesz sprawdzić w karcie katalogowej danego kwasa . Im mniejsza liczba C tym dany kwas będzie droższy .

przy litowych bateriach współczynnik C ma marginalne znaczenie do wartości zazwyczaj 1c , i możesz w nich prawie zawsze przy takim obciążeniu odebrać pełną zmagazynowaną energię czyli np 100ah z bateri 100ah przy prądach rzędu 1c. Tu jest zasadnicza różnica między każdym PB (Acid/gel/agm) a litem . 

OK dzięki. 

Czyli z tego co zrozumiałem mogę teoretycznie rozładować aku 100Ah LiFePO4 prądem 100A w godzinę do zera i nic mu nie będzie. 

A jak w takim razie patrząc na napięcie stwierdzić, że akt jest wyjechane do zera? To znaczy zakładam, że po rozładowaniu 100Ah aku do prądem 100A po godzinie napięcie powinno wynosić 0,00V. 

I domyślam się, że w realnym życiu takie zdarzenie jest nie możliwe, bo BMS przerwie zabawę przy około 10V. 

 

Staram się dowiedzieć jak najwięcej, bo mój problem dotyczy właśnie AGM100Ah - ten aku mi odpowiada i działa super zasilając dziobówkę na łódce, poza jednym parametrem. Chodzi o czas ładowania. 

O ile jeśli nie łowię codziennie, to jest spoko - mam instalacje z ładowarką Mastervolt 10A i podłączone 2 aku - rozruchowy i właśnie ten 100Ah z dziobówką - całość w kilka dni się naładuje. Ale jeśli pojadę na kilka dni i pływam codziennie - to nie ma szans. 100Ah podłączony osobno do 10A Victrona potrzebuje 18h żeby się naładować do pełna. 

 

Taki LiFePo byłby super, bo naładuje się pewnie w 5-7h ta ładowarką. No może nie bardzo mi leży jego niska waga, bo sam go nie noszę, a obciążenie dziobu dobrze robi mojej łódce, ale akurat ten problem łatwo rozwiązać. Poza tym musiałbym przerobić trochę instalacje na łodzi - nie do końca wiem jak jest z ładowaniem LiFePo z silnika, a i ten Mastervolt się nie nadaje. 



#2422 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4926 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 17 maj 2024 - 12:13

Do zera to znaczy do napięcia odcięcia. Pojemność powinna być podana między górnym a dolnym napięciem odcięcia - zazwyczaj 13,5V. Aku jest wyjechanie do 0 jak zadziała BMS. Zazwyczaj nie do końca, bo często jest tak, że trzy ogniwa mają jeszcze powyżej 2,5 a jedno się załapie i koniec. Na niektórych BMS można sobie ustawić dolne napięcie, nawet na 2V, ale nie polecam, bo uzysk będzie marny, napięcie bardzo szybko spada pod sam koniec rozładowania, natomiast mocniej obciążasz ogniwa, co nie jest obojętne dla ich trwałości. 2,5V (10 w sumie) to rozsądny kompromis. LFP można nabić od 0 do 100% nawet w dwie godziny. Przy lepszych ogniwach nawet i wgodzinę, o ile masz ładowarkę co da 100A. Ja ładuję spawarką z funkcją ładowania, Prądem około 40A pakiet 90AH i bateria nie ma problemu.


Użytkownik psulek edytował ten post 17 maj 2024 - 12:15

  • bardzozlymisio lubi to

#2423 OFFLINE   HighRider

HighRider

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 704 postów
  • LokalizacjaGdańsk Osowa
  • Imię:Darek

Napisano 18 czerwiec 2024 - 16:53

Wraz z używaną łodzią alu mam 3 letni silnik Haswing 55 lbs i 3 letni akumulator żelowy KM Battery KM-NPG110 12V 110Ah.. nie znam się na tym zupełnie, więc proszę o poradę. Przeraziła mnie waga akumulatora - 30 kg!!! Podobno jest to bardzo dobry akumulator, ale porównując z Life Po4 120 Ah jest o 20 kg cięższy! Co myślicie?



#2424 OFFLINE   Misiek1

Misiek1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 187 postów
  • LokalizacjaMyślenice
  • Imię:Michał

Napisano 18 czerwiec 2024 - 17:48

Nie wiem jakiej porady oczekujesz - ale jak sprawny i nie szkoda Ci kręgosłupa to zostaw . a jak szkoda to sprzedaj /zostaw i kup sobie Life Po4  .Ja płacze i targam zwykłe AGM-y bo na zakup 2/3 Life Po4  mnie szkoda , ba cena jednego to dla mnie lekka abstrakcja. Ale coś za coś -za komfort się płaci. 



#2425 OFFLINE   jajakub

jajakub

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1032 postów
  • LokalizacjaLublin

Napisano 18 czerwiec 2024 - 19:08

Jak musisz dużo targać aku to kup lifepo
Kręgosłupa nie kupisz

#2426 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15678 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 18 czerwiec 2024 - 20:51

Nie wiem jakiej porady oczekujesz - ale jak sprawny i nie szkoda Ci kręgosłupa to zostaw . a jak szkoda to sprzedaj /zostaw i kup sobie Life Po4  .Ja płacze i targam zwykłe AGM-y bo na zakup 2/3 Life Po4  mnie szkoda , ba cena jednego to dla mnie lekka abstrakcja. Ale coś za coś -za komfort się płaci. 

Ile tych AM-ów targasz? Dwa LiFePo4 zastąpią 3 AGM-y. Inna charakterystyka pracy.



#2427 OFFLINE   ask

ask

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 19 postów

Napisano 19 czerwiec 2024 - 12:33

Przeraziła mnie waga akumulatora - 30 kg!!! Podobno jest to bardzo dobry akumulator, ale porównując z Life Po4 120 Ah jest o 20 kg cięższy! Co myślicie?

Ja do takiego silnika od razu kupiłem tu na forum LifePo4 100ah i powiem ze bajka !!!. Leciutki, nie traci na wydajnosci jak AGM, bez ładowania na miejscówkę plywałem dwa dni, trochę krecenia się na miejscu a i tak prądu zostawalo aż nad to.. Dla mnie same zalety. Wcześniej na wypożyczanych łodkach targałem AGMy i pomimo tego że były zajechane to ich targanie w tą i spowrotem to mordęga bo to zwyczaj albo pod gorkę albo lekkie urwisko albo schodki itd. Jak tylko można pozwolić sobie finansowo to ja polecam LifePo4 na 1000%

Użytkownik ask edytował ten post 19 czerwiec 2024 - 12:34


#2428 OFFLINE   HighRider

HighRider

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 704 postów
  • LokalizacjaGdańsk Osowa
  • Imię:Darek

Napisano 19 czerwiec 2024 - 14:10

Czy ten akumulator który mogę mieć wraz łodzią to AGM, czy jakiś inny? tyle wiem, że żelowy... Jestem kompletnym laikiem i analfabetą jeśli chodzi o sprawy elektryczne. Kiedyś wyjmowało się z fiata ołowiowy aku i się pływało.

 Chodzi mi po prostu o Waszą opinię o tym akumulatorze. Wady już znam, - waga. A może jakieś zalety?

Pozdrawiam,

 Darek



#2429 OFFLINE   Misiek1

Misiek1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 187 postów
  • LokalizacjaMyślenice
  • Imię:Michał

Napisano 19 czerwiec 2024 - 23:30

Ile tych AM-ów targasz? Dwa LiFePo4 zastąpią 3 AGM-y. Inna charakterystyka pracy.

Minimum dwa zwykle mam - chętnie miałbym dwa silniki w zanadrzu (myślę nad zamontowanie dziobówki) . Bo jakie to nie były akumulatory mogą zrobić niespodziankę. A to jest kwota spora bo min. 3200zł a dla mnie to jest sporo teraz :/ . 

 

 

AGM nie ma obecnie żadnych zalet oprócz wagi  , można wymyślać jakieś bzdury ,że  LiFePo4 pali się , potrzeba ultra drogiej ładowarki itd. Ale prawda jest taka ,ze bije na głowę AGM-a . Więc albo masz kasę i wymieniasz na  LiFePo4 i masz pełen komfort , albo męczysz die i dźwigasz AGM-a .Ja bym zostawił . 

Czy ten akumulator który mogę mieć wraz łodzią to AGM, czy jakiś inny? tyle wiem, że żelowy... Jestem kompletnym laikiem i analfabetą jeśli chodzi o sprawy elektryczne. Kiedyś wyjmowało się z fiata ołowiowy aku i się pływało.

 Chodzi mi po prostu o Waszą opinię o tym akumulatorze. Wady już znam, - waga. A może jakieś zalety?

Pozdrawiam,

 Darek

 Chodzi mi po prostu o Waszą opinię o tym akumulatorze. Wady już znam, - waga. A może jakieś zalety?

Pozdrawiam,

 Darek


Użytkownik Misiek1 edytował ten post 19 czerwiec 2024 - 23:43


#2430 OFFLINE   Tarzan73

Tarzan73

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 29 czerwiec 2024 - 07:07

Cześć
 
Chciałbym skorzystać z waszego doświadczenia przy zakupie silnika do łodzi:
łódka 430/170 waga 160 kg
załoga + sprzęt - szacuję do 350kg
akwen 900 ha strefa ciszy
główny akwen najdłuższa prosta 5km, największa szerokość 1,5km
 
Raczej chodzi o dopływanie na miejscówki niż trolowanie - więc raczej szybciej (ale oczywiście ze względu na wagę potrzebnych akumulatorów raczej max tylko wracając :D)
 
Realnie to pewnie będą to zazwyczaj odległości rzędu 12-15 km do przepłynięcia myślę, że wyjątkowo 20km (zawsze mam wiosła)
raczej nie zamierzam wypływać jak pogoda ma nawet szansę się pogorszyć - ale to jednak pogoda i duże jezioro.
Nawet średni wiatr potrafi zrobić sporą (jak na jezioro) falę ( jak nie trzeba uciekać to można oczywiście wracać brzegiem gdzie nie wieje ale wydłuża to znacząco drogę)
 
ze względu na wagę i konieczność noszenia akumulatorów po skarpie do ładowania celuję w LiFePo4 - po waszych opiniach pewnie od kolegi @siarq (jest coś jeszcze dostępne na połowę lipca) mając na uwadze zadowolenie/wyposażenie/cena - już pomijam wiedzę, którą uzyskałem z postów kolegi w nowym dla mnie temacie
 
po zapoznaniu się z tematem rozważam:
 
1) opcja budżet: Haibo m150 (chyba najlepsza cena/wasze doświadczenia/gwarancja) opcja na 12v + aku 100Ah LFP4
- pytanie czy mając na uwadze prędkość nie brać dwóch (większy raczej słabo do noszenia codziennie po 20kg po skarpie w te i nazad a już kręgosłup nie ten)
A może 2x80Ah lub 2x60Ah
 
Zakładam, ze max pobór (nie liczę sport) to te 50A czyli 10AH LFP4 da ok 2h z pełną mocą - pytanie co jestem w stanie osiągnąć na takiej łódce - jeśli 6kmh to razem max 12 km (trochę słabo) bo mogę pływać na 3/4 ale będę na miejsce płynął nawet ponad godzinę (to na wiosłach chyba szybciej)
ale jeśli realnie byłoby to ok 8 kmh to już 3/4 czyli 6kmh byłoby akceptowalne
 
jeśli nie starczy mi aku 100AH LFP4 tylko potrzebuję 2 to szedłbym w wersję średnią
 
2) Haibo m200/250  - bo mam 24v i większe bezpieczeństwo na złe warunki i mniejsze zużycie przy tych samych prędkościach - by jednak nie szaleć z budżetem pytanie, który (z tego co rozumiem to nie da mi to prędkości max, za jadąc te 6-7kmh mocniejszy silnik może zużyć mniej - czy na pewno) co jestem w stanie realnie osiągnąć prędkość/zasięg w zależności od pojemności aku
czy to nie jest tak, że zaraz okaże się, że powinienem mieć np 4x 80Ah aku + ładowarka by to w noc naładować + silnik i jestem blisko Spirit 1.0
 
 
3) Spirit - czy naprawdę jest tak wydajny jak piszą (dane dla łodzi 360 + silnik i aku + 1 osoba - łącznie pewnie ok 150 kg bo jakiegoś dżokeja wzięli do testów :D - i jeszcze spokojne jezioro) że mogę jechać 35 km przy 7kmh  - przy mojej łodzi powinno być pewnie te 20km przy prędkości 6-7km - ale czy tak jest faktycznie prośba do właścicieli
jeśli to da radę to daje jeszcze mobilność
Pytanie czy warto czy nie będę miał 3 więcej energii i tej samej prędkości na haibom250 za te same pieniądze
 
Koszty
 
1) m150 + 100/120h do 4k
 
2) m200/250 opcja 2 to pomiędzy 4,5-6k w zależności od aku i ładowarki
 
3) Spirit 10k
 
Zastanawiałem się mocno nad spiryt i jest w zasięgu, ale po przeczytaniu wszystkiego zastanawiam się czy warto (posiadacze mówią, że tak :D) ale to jednak od 4-6k za które można kupić kupę fajnych rzeczy i tak się zastanawiam czy warto wydać akurat na silnik :D
 
Tylko po przeczytaniu wszystkiego nie wiem czy dobrze rozumiem kwestię 24v/12v
Jak mam silnik 12v max 65A i 2x aku 12v 65aph - to mam 2h na max
jak mam silnik 24v i aku 12v 65aph - to mam tylko 1h max
przy 24v nie mam nieznacznie większą prędkość ale nadal stabilną przy gorszych warunkach i mniejsze zużycie przy tej samej prędkości
czyli na czuja (może ktoś testował) na takim zestawie mogę płynąć te przykładowe 7kmh na 12v 2,5h ale jak pod wiatr to może tylko 3kmh przy max
a na 24v te 7kmh stale w każdych warunkach np. 1,5h
czy jednak przesadziłem
 
Pytanie czy na zestawie ważącym do 500kg w ogóle odczuję zysk z 24v jeśli raczej pływać będę w dni z ładną pogodą, wracać jak się będzie psuła (znam akwen i raczej rzadko coś mnie zaskakuje) a na wiosłach też się udaje uciec przed burzą do brzegu jak już lipa będzie
 
@siarq

proszę o wyjaśnienie dla przyszłego klienta :D
Ładowarka - mam Victron 12v 15A
W ile naładuję 100ah LFP4? (6,6h to jest proste dzielenie czy w praktyce wychodzi to inaczej?)
czy mogę używać LFP4 szeregowo (24v) i ładować równolegle (pewnie lepiej by było osobno, ale szkoda się budzić by przepiąć akumulator lub zobaczyć, ze jeszcze pół godziny do tego :D
czy kupić 24v/13A i ładować też szeregowo (a może drugą 12v 15A i ładować obok siebie?) - koszt podobny
a może ja źle myślę, że to bez znaczenia i lepiej mieć 2x 50Ah 24v równolegle zamiast 2x 100Ah 12V szeregowo
 

Wiem, że nikt nie lubi zbyt długich postów, ale myślę że przyda się to wielu nowym elektrowodniakom :D

Z góry dziękuję za choćby szczątkową pomoc :D


Użytkownik Tarzan73 edytował ten post 29 czerwiec 2024 - 07:12


#2431 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 29 czerwiec 2024 - 13:20

Spinać możesz , ładować na raz 2szt jedną 24v też , ale co jakiś czas trzeba to rozpinać i ładować z osobna bo nigdy 2szt równo nie pracują , są victrony 3 kanały 12v . Ładowanie- dzielisz pojemność przez prąd ładowania + koło 45min i wychodzi czas potrzebny od zera do full , 24v uzyskasz trochę większa prędkość , stabilna przy złych warunkach , jeśli spiryt to polecam z baterią zewnętrzną , wychodzi dużo lepiej niż z dedykowaną , musi być wersja plus lub evo + kabel i bateria 48v



#2432 OFFLINE   Tarzan73

Tarzan73

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 7 postów

Napisano 29 czerwiec 2024 - 14:44

Dzięki

tylko spiryt sam silnik i kabel to już 6k

do tego 4 aku (noszenie i koszty) lub 2 x 24v

O ile oryginalna jest ok 26Ah (48v) to za 4k mógłbym mieć 50 - 60Ah

w 4x12v (po 8kg) lub 2x24v (po 15-16kg)

+ ładowarki pewnie ok 1k

razem 11k

prędkość pewnie 8-9

Wiec na pewno lepiej niż sam komplet, ale ..

trudno to nazwać mobilnością i jeszcze miejsce na łódce (czyli szczerze - spiryt traci główny atut) a zysk pewnie komfort pracy i jakieś 1- 1,5kmh więcej

 

Ale szczerze czy warto tyle kasy za te 2-3 kmh więcej - w ślizg i tak nie wejdę :D

 

Natomiast pytanie czy na moje potrzeby nie wystarczy 12 lub 24v (czy odczuję różnicę w zamian za noszenie i ładowanie 4 aku)

 

nawet m200/250 to 2-2,5k

2x100ah to 3k

druga ładowarka 0,5k

6k (połowa kosztu)

prędkość pewnie 7-8 kmh

 

zasięg większy niż w spiryt prędkość i moc i tak pewnie wystarczające do łajby 500 kg z bagażem

 

m150 - 1,8

1x100Ah - 1,6

czyli 3,4 k (1/2 m250, 1/4 spiryt)

prędkość pewnie 6-7 kmh

pytanie od jakiego wiatru czy fali będzie problem

 

Wiec prośba o sugestię jak z waszego doświadczenia czy te szacunki prędkości dla łajby 430/170/160kg + załoga i sprzęt (zazwyczaj pewnie ok 250 kg z jednym aku i silnikiem) są w ogóle realne

 

Ja to patrze na to tak, że jak m150 da radę to na pewno wymyślę na co wydać 7,5k co mi zostanie by się nie nudzić w czasie dłuższego dojazdu na miejscówki (umówmy się można za to kupić choćby kolejny aku, konwerter i tv :D a nawet na konsolę starczy :) - ale nie to zamierzam bo bym siedział w domu)

 

Jak m150 to będzie zbytni hadrcore bo akwen duży - to m250/200 dla bezpieczeństwa i myślę, że wystarczy.

Jak jest szansa na wiatr to w ogóle bawię się w coś z żaglami.

 

Tu pojawia się pytanie czy M200 czy M250 - czy dla łajby łącznie do 500kg to w ogóle będzie różnica i który będzie potrzebował mniej prądu na pływanie tak w granicach 6-7 kmh

 

Więc spiryt to bym szedł  jakby naprawdę dawał mi prędkość o 40% więcej niż m250 jak już miałbym się bawić w 4 aku i ich ładowanie

lub jakbym mieszkał nad wodą i mógł sobie codziennie popłynąć

A na wodzie uwzględniając pogodę to realnie pewnie 15-20 razy w roku jak pogoda pozwoli


Użytkownik Tarzan73 edytował ten post 29 czerwiec 2024 - 14:44


#2433 OFFLINE   Biesan

Biesan

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1136 postów

Napisano 15 wrzesień 2024 - 10:29

Minn Kota PowerDrive 12V 55lb długość kolumny 137cm.

czy

Haswing Cayman-B 55 GPS 1.6G długość kolumny 137cm

 

Pływadlo to ponton Kolibri 360DSL

Oprócz funkcji kotwicy i możliwości sterowania pedałem nożnym nie potrzebuję dodatkowych bajerów.

Minn kota 1205€ + pedał nożny 142€ = 1347€

Haswing 1279€ w komplecie z pedałem nożnym 

Różnica niewielka cenowo, co będzie lepsze do gumiaka?



#2434 OFFLINE   Kozi81

Kozi81

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 112 postów

Napisano 15 wrzesień 2024 - 14:53

@Tarzan pomyśl jeszcze o Haswing Protruar 5.0 Z bateriami w ok 8 koła może się uda zmieścić. Jedyna wada to iż jest głośny przy płynięciu na max. Aha, max. Otóż mam ponton Gala 300 i samemu robię blisko 9km/h. Więc na łodzi będzie mu lżej. Zatem nie będzie trzeba będzie go piłować.



#2435 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4926 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 16 wrzesień 2024 - 08:53

@Biesan w PD nie da się podłączyć pedała jeżeli jest GPS.

Wysłane z mojego motorola edge 40 pro przy użyciu Tapatalka
  • Biesan lubi to

#2436 OFFLINE   Łukasz90

Łukasz90

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 190 postów

Napisano 21 październik 2024 - 19:58

Ponieważ mój silnik po 10 latach już wyzionął ducha to postanowiłem kupić  cos budżetowego do 1000zł  . I skłaniam się ku dwom firma jedna to Storm a druga to Haibo. Przy czym przy tej  drugiej są trzy serie które mnie interesują : Seria D, ET lub Batman - swoją drogą ciekawa nazwa) .Ma być to taka rezerwa na strefę ciszy.


Użytkownik Łukasz90 edytował ten post 21 październik 2024 - 20:05


#2437 OFFLINE   Matteoo

Matteoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 688 postów
  • LokalizacjaElbląg
  • Imię:Robert

Napisano 23 październik 2024 - 21:18

Storma sobie daruj, pozbyłem się bardzo szybko. Pomiędzy biegami 1 do 3 żadnej praktycznie różnicy. 4 bieg delikatnie silniej niż 3, piątka już jakoś pływała. Na tej samej łodzi storm 55 vs haswing 55 to storma byś użył jako wiosła, może by było szybciej.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 3

0 użytkowników, 3 gości, 0 anonimowych