Wybór spalinowego silnika zaburtowego
#2321 OFFLINE
Napisano 24 czerwiec 2021 - 08:03
#2322 OFFLINE
Napisano 24 czerwiec 2021 - 08:51
Ehh… @Pawgas ta twoja łódka to wiosłowa konstrukcja. Miodu nie będzie, to nie jest do ślizgu kadłub.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Ślizgowa nie jest, ale ostatnia do ślizgu szeroko rozumianego też nie jest. Moja miała spód jak katamaran i wychodziła w ślizg. Jeśli silnik da rade ją wyrwać do to pójdzie w ślizgu bez problemu. Jedynie na łukach / zakrętach trzeba uważać bo można się katapultować przez spory kil.
#2323 OFFLINE
Napisano 24 czerwiec 2021 - 11:07
#2324 OFFLINE
Napisano 24 czerwiec 2021 - 11:34
Typowe kadłuby katamarana owszem. Nawet łodzie wyścigowe tak są budowane. Ale nie łódka wędkarska jak moja miała. Takie pseudo stabilizatory / pływaczki od spodu po bokach dla większej stabilności z 10 cm szerokie i z 5 wysokie a dalej zupełnie płaska podłoga. Było trudniej ją wyrwać i utrzymać stabilnie bo w niczym nie pomagały przy pływaniu na silniku. Ale to było ubiegłe stulecie. Wtedy nie było niczego, wszystko raczkowało, a królami napędu były Wicher, Mockwa, Neptun, Wietierok i cała reszta bloku wschodniego oraz trochę NRD i PRL.
#2325 OFFLINE
Napisano 24 czerwiec 2021 - 11:42
Akurat lodki jak katamaran bardzo szybko wchodza w slizg i sa super stabilne twin hull
O jak ja dawno się z Tobą nie spierałem
Wielokadłubowe łódki (multihulls) nie wchodzą szybko w ślizg, generalnie to one wcale nie wchodzą w ślizg. Pływają jako semi displacement hulls.
Ten diagram powinien trochę rozjaśnić sprawę.
Dzięki temu, że mają niski DLR (małą wyporność w stosunku do długości) mają dużą smukłość i są w stanie przebić swoją falę dziobową. W pewnych warunkach jest to korzystne. O różnicach w pływaniu wypornościowym (displacement mode) a ślizgiem (planing mode) pisałem już na łamach tego forum.
Katamarany czy inne multihulls to semi displacement mode.
Nawet artykuł o tym napisałem. https://skot.design/...o-w-tym-chodzi/
Głównym czynnikiem decydującym o tym czy kadłub ma predysozycje do pływania w ślizgu (poza ciężaremi długością) jest rufa. W ślizgu za pawężą nie ma prawa być żadnych wirów, żadnego kotłowania wody. W ślizgu woda za kadłubem ma mieć wypłaszczoną powierzchnię.
Jeśli rufa jest obła, takiego wypłaszczenia nie da się zrobić. Żeby łódka szła w ślizgu, za pawężą nie może być wirów, musi być wyraziste odcięcie, a sprzyja temu płaska pawęż.
False keel nie pozwala na "driftowanie" łódką na zakrętach (trzeba uważać) ale w samym ślizgu nie przeszkadza.
Oczywiście jest coś takiego jak planing cat (katamaran ślizgowy) ale to zupełnie inna bajka...
- Sławek Oppeln Bronikowski i Tabor lubią to
#2326 OFFLINE
Napisano 24 czerwiec 2021 - 12:03
No to prawda, że bałem się odkręcić bo przy pierwszej próbie woda prawie wlała się przez rufę. Silnik swoje waży plus 12 litrowy zbiornik paliwa załadowałem do tylnej bakisty. Moje 100 kg też robią swoje. W kwestii wysokości pawęży to kolumna silnika ma ok 45 cm do płyty kawitacyjnej. Kil na dnie łódki jest jednak podcięty i jeśli mierzymy długość samej pawęży to faktycznie kolumna jest za długa ale po dodaniu wysokości kila jest na równo jak na schemacie. Obym nie musiał podnosić pawęży bo już mam zamontowane takie wzmocnienie które mi teściu wyspawał z nierdzewki. Mam nadzieję, że trymowanie o jeden lub dwa ząbki plus przedłużka rumpla i ja siedzący na środkowej ławce załatwią temat. Chyba najlepiej zrobić taki trzpień z nierdzewki który będzie przechodził przez obie dziury do trymowania nić po śrubie z każdej ze stron. Wstawiam foty poglądowe.
Muszę jeszcze odmalować czapkę bo łódka cała odremontowana a ten silnik straszy
Mnie ta czapka silnika nie wystraszyła.
Patrząc na fotografię to wydaje się że silnik trzeba sporo podnieść. Trochę można podnieść podkładając listewki, ale możliwe że ten bajer z nierdzewki będzie trzeba zmienić, by podnosił silnik..
#2327 OFFLINE
Napisano 24 czerwiec 2021 - 12:33
Ps I tak jak wspomniales twinn nie nadaje sie do driftu
Np cat's 26'-28' smialo smigam na Bahamas i to przy 2-3' 5sek period a v nie wsiadam na nic co ma mniej jak 30'przy 1-2' i 10-12 sek period
Użytkownik sharkfishing edytował ten post 24 czerwiec 2021 - 12:42
#2328 OFFLINE
Napisano 24 czerwiec 2021 - 14:20
#2329 OFFLINE
Napisano 24 czerwiec 2021 - 17:07
Załączone pliki
#2330 ONLINE
Napisano 24 czerwiec 2021 - 18:45
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
- Pawgas lubi to
#2331 OFFLINE
Napisano 24 czerwiec 2021 - 19:40
Załączone pliki
#2332 ONLINE
Napisano 24 czerwiec 2021 - 19:57
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
- cabage i Pawgas lubią to
#2333 OFFLINE
Napisano 24 czerwiec 2021 - 21:56
Chyba nie jest tak źle z tą wysokością silnika. Wstawiam foto. Kolumna na pozycji max do pawęży. Dołożę mu jeszcze ten hydrofoil. Zobaczymy jak będzie wstawać do ślizgu.
Właściwie to ma się położyć w ślizgu, czyli początkowo kąt natarcia się zwiększa, a potem zmniejsza się do wartości optymalnej.
Myślę że wszystko co potrzeba to właściwy trym. Można wstawić długą śrubę i zakontrować dwoma nakrętkami.
Co do wysokości zawieszenia, to powierzchnia wody podczas płynięcia ma zawierać się między płytą antykawitacyjną a tą mniejszą płytką przeciwbryzgową kilka cm powyżej antykawitacyjnej.
- Pawgas lubi to
#2334 OFFLINE
Napisano 25 czerwiec 2021 - 19:33
Zegarek Garmin pokazał max prędkość 13 węzłów czyli 24 km/h.
- rapek lubi to
#2335 ONLINE
Napisano 25 czerwiec 2021 - 19:36
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
- Pawgas lubi to
#2336 OFFLINE
Napisano 25 czerwiec 2021 - 20:02
teraz za…….a
No to dzięki Twojej pomocy. Dzięki serdeczne
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
#2337 OFFLINE
Napisano 25 czerwiec 2021 - 20:25
.
Użytkownik tomchaf11 edytował ten post 25 czerwiec 2021 - 20:28
#2338 OFFLINE
Napisano 25 czerwiec 2021 - 20:27
Witam ma ktoś namiar albo wie gdzie mogę w dobrej cenie kupić śrubę do takiego silnika-może być nawet z Ali.
Kupiłem śrubę ale się okazała za duża bo od silnika 10-20km, ewentualnie mogę się zamienić bo jest mi zbędna
Załączone pliki
#2339 OFFLINE
Napisano 25 czerwiec 2021 - 20:42
Ok jestem po przeróbkach i teście.
Teraz płynie jak powinna .Jeszcze sobie sprawdź w którym momencie odkręcanie już nic, albo niewiele daje. Wtedy mniejsze obroty, mniejszy hałas, a efekt ten sam.
#2340 OFFLINE
Napisano 25 czerwiec 2021 - 21:03
Teraz płynie jak powinna .Jeszcze sobie sprawdź w którym momencie odkręcanie już nic, albo niewiele daje. Wtedy mniejsze obroty, mniejszy hałas, a efekt ten sam.
Jutro jeszcze się pobawię. Aha i moja śruba to 9x9.
Użytkownicy przeglądający ten temat: 3
0 użytkowników, 3 gości, 0 anonimowych