Można to zrobić bez przełącznika
Uwaga, wjeżdża profesjonalny schemat
Bez tytułu.png 15.84KB
23 downloads
Edited by karkoszek, 22 October 2022 - 20:55.
Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.
Posted 22 October 2022 - 20:26
Można to zrobić bez przełącznika
Uwaga, wjeżdża profesjonalny schemat
Bez tytułu.png 15.84KB
23 downloads
Edited by karkoszek, 22 October 2022 - 20:55.
Posted 22 October 2022 - 21:19
Fakt, niezbyt skomplikowany
Posted 23 October 2022 - 10:29
Posted 23 October 2022 - 11:18
Panowie, zapytanie odnosnie takiego scenariusza:
Na lajbie chce oprocz dziobowki xi3 na 12V zalozyc traxxis 80 lb 24 V.
Czy posiadajac na lodce tylko 2 akumulatory jest sposob by podlaczyc instalacje tak, by naprzemiennie uzywac jednego z dwoch silnikow (tj. kiedy plyne na traxxisie wowczas nie uzywam dziobowki i vicewersja)? Myslalem nad takim przelacznikiem:
Ten przełącznik realizuje połączenie równoległe a nie szeregowe. Najlepsze rozwiązanie przy dwóch bateriach, to jedna 12 a druga 24v.
Edited by psulek, 23 October 2022 - 11:19.
Posted 23 October 2022 - 13:30
A czy jest mozliwosc ulozenia instalacji i odpowiednich przelacznikow tak, aby:
1. Scenariusz: 2 Aku podpiete szeregowo w napieciu 24 volt pod Traxxisa 80 lb
2. Scenariusz: 2 Aku podpiete rownolegle w napieciu 12 volt pod dziobowke
Rozumiem ze wowczas, kiedy chce przelaczyc sie na scenariusz 2, patrzac na ten schemat powyzej pomiedzy lewym i prawym aku na tym kablu w srodku musialoby za kazdym razem nastepowac rozlaczenie, by uniknac zwarcia.
Posted 23 October 2022 - 13:46
Edited by psulek, 23 October 2022 - 13:49.
Posted 01 November 2022 - 19:50
Posted 01 November 2022 - 20:19
W sklepie motoryzacyjnym. Jest nawet na niej oznaczony symbol.
Edited by karkoszek, 01 November 2022 - 20:20.
Posted 01 November 2022 - 20:32
No niestety . Dwa styki na dole . Samochodowe mają tylko jedenW sklepie motoryzacyjnym. Jest nawet na niej oznaczony symbol.
Posted 01 November 2022 - 20:40
Posted 01 November 2022 - 20:40
No niestety . Dwa styki na dole . Samochodowe mają tylko jeden
Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka
Wpisz w googlach ,,r5w 12v dwa styki,, , trochę tego jest
Posted 02 November 2022 - 18:02
Posted 16 January 2023 - 22:45
Witajcie,
Po przeczytaniu wątku proszę o opinie czy taka prosta instalacja wystarczy ? Czy może pominąłem coś ważnego ?
Marek
Edited by wesoływędkarz, 16 January 2023 - 22:46.
Posted 16 January 2023 - 23:02
Będzie działać.
Posted 25 January 2023 - 03:47
Ja bym dołożył hebel i potraktował go jednocześnie jako punk dystrybucyjny i dodatkowo rozbił instalację na dwa obwody. To akurat proste, bo heble mają długie i grube słupki, więc dwa oczka spokojnie wejdą. Obwód do spaliny bez bezpiecznika, tylko na heblu, obwód do złącz zabezpieczony wg potrzeb silnika elektrycznego.
Jeżeli silnik nie ma rozrusznika, tylko ładowanie, to to co narysowałeś w od biedy zadziała. Jeżeli ma rozrusznik, to spalisz bezpiecznik przy pierwszym odpaleniu....
Posted 11 February 2023 - 22:54
Serdeczne dzięki za porady, silnik ma rozrusznik. Jako, że zdolności "elektryczne" nie są moją mocną stroną zwracam się z prośbą do autora ostatniej podpowiedzi jak również do innych kolegów o wskazanie poprawnego wariantu zmodyfikowanego schematu dwóch obwodów.
Gdyby jeden z tych schematów był poprawny zamierzam poprowadzić do silnika elektrycznego instalacje na kablach 16 mm2, zaś do spaliny (suzuki 20 hp) 10 mm2 (na pierwszy rzut oka oryginalne przewody w suzuki są właśnie w tym przekroju). Rozmyślam tylko czy końcówki kabli dać miedziane czy cynowane. Tu również proszę Was o kilka słów podpowiedzi.
Marek
Posted 12 February 2023 - 19:16
Panowie,
jeżeli ktoś się na tym zna, proszę o podpowiedź. Zaczynam bawić się instalacją elektryczną na mojej łódce. Zakupiłem tzw. BEP (Digital VSR), dzięki któremu mogę ładować z silnika zaburtowego dwa akumulatory.
Akumulator rozruchowy (60Ah) oraz drugi akumulator (100 Ah) (zasilanie echosondy, pompa zęzowa, oświetlenie itd.) połączyłem ze sobą plusem poprzez VSR oraz minusy obu akumulatorów ze sobą (ten kabelek minusowy z VSR tez podpiąłem pod minus obu akumulatorów). Po przeczytaniu tego wątku wydaje mi się, że nie popełniłem tu żadnego błędu. Oczywiście plus i minus z silnika zaburtowego podłączyłem poprzez hebel na plusie do akumulatora rozruchowego.
Tyle odnośnie, co już zrobiłem, a teraz zasadnicze pytania:
1. Gdybym chciał doładować akumulatory w garażu korzystając z ładowarki - to czy powinienem podpiąć ją pod klemy akumulatora rozruchowego i nastąpi najpierw ładowanie rozruchowego a następnie VSR (BEP) przełączy na akumulator drugi? Czy ładuje jednocześnie dwa nadal, czy tylko ten drugi? mają różną pojemność. Czy któyś może być niedoładowany?
2. Gdybym chciał naładować ładowarką w garażu tylko ten drugi, to czy podłączywszy ładowarkę pod klemy drugiego akumulatora nastąpi tylko naładowanie tej baterii, czy tez VSR obsłuży naj[pierw drugi, a potem przełączy na akumulator rozruchowy? Czy VSR działa jakby w dwóch kierunkach? Nie uszkodzę instalacji? Urządzeń?
3 Czy powinienem na plusach od akumulatorów w kierunku do VSR położyć bezpieczniki? jaki amperaż, jeżeli to konieczne lub wskazane?
Dziękuje za wszelkie podpowiedzi i dziękuję za wyrozumiałośc. Nie każdy musi być specem we wszystkim. Elektryka to nie moja silna strona.
Posted 12 February 2023 - 21:05
Serdeczne dzięki za porady, silnik ma rozrusznik. Jako, że zdolności "elektryczne" nie są moją mocną stroną zwracam się z prośbą do autora ostatniej podpowiedzi jak również do innych kolegów o wskazanie poprawnego wariantu zmodyfikowanego schematu dwóch obwodów.
Gdyby jeden z tych schematów był poprawny zamierzam poprowadzić do silnika elektrycznego instalacje na kablach 16 mm2, zaś do spaliny (suzuki 20 hp) 10 mm2 (na pierwszy rzut oka oryginalne przewody w suzuki są właśnie w tym przekroju). Rozmyślam tylko czy końcówki kabli dać miedziane czy cynowane. Tu również proszę Was o kilka słów podpowiedzi.
Marek
Schemat 1 - oba obwody na słupek "wyjściowy" hebla. Zakładasz dwa oczka - jedno od silnika spalinowego, drugie od instalacji nazwijmy to "bytowej". Spokojnie się zmieszczą.
Wtedy oba obwody masz za wyłącznikiem głównym, z możliwością natychmiastowego wyłączenia. Chociażby dlatego, że niektóre silniki elektryczne pobierają cały czas mały prąd. Kolega przez zimę załatwił tak aku.
Moim zdaniem 10mm do silnika zaburtowego to może być trochę mało, te kabelki fabryczne mają ~2m. Jaką masz odległość? Może uda się je dociągnąć bezpośrednio do hebla? 16 jest bezpieczniejsze, różnica w kosztach żadna. Końcówki zdecydowanie cynowane, dodatkowo styki dobrze zabezpieczyć jakimś preparatem do klem, żeby się tam nie tleniło i nie grzało. Na pewno te główne, skręcane na stałe. Polecam Permatexa, używam jednego opakowania od kilku lat, jest na prawdę dobry, ale trzeba uważać przy aplikacji, bo brudzi na fioletowo.
Edited by psulek, 12 February 2023 - 21:07.
Posted 12 February 2023 - 21:40
1. Gdybym chciał doładować akumulatory w garażu korzystając z ładowarki - to czy powinienem podpiąć ją pod klemy akumulatora rozruchowego i nastąpi najpierw ładowanie rozruchowego a następnie VSR (BEP) przełączy na akumulator drugi? Czy ładuje jednocześnie dwa nadal, czy tylko ten drugi? mają różną pojemność. Czy któyś może być niedoładowany?
Możesz podpiąć do dowolnego akumulatora. VSR sprawdza napięcie na obu bateriach i jeżeli na którejkolwiek odpowiednio wzrośnie (powyżej 13,5V), to je połączy równolegle i ładują się oba. Przy połączeniu równoległym to nie jest problem, ładowarka naładuje oba do pełna. Zaletą jest szybsze ładowanie niż osobno, bo możesz używać prądu dla połączanej pojemności - czyli jak 160Ah w sumie, to możesz spokojnie ładować 15A oba na raz.
2. Gdybym chciał naładować ładowarką w garażu tylko ten drugi, to czy podłączywszy ładowarkę pod klemy drugiego akumulatora nastąpi tylko naładowanie tej baterii, czy tez VSR obsłuży naj[pierw drugi, a potem przełączy na akumulator rozruchowy? Czy VSR działa jakby w dwóch kierunkach? Nie uszkodzę instalacji? Urządzeń?
Jak wyżej. Nic nie uszkodzisz. Jeżeli chcesz naładować tylko jeden, to dorób bezpiecznik na połączeniu VSR do masy i wyjmuj na czas ładowania lub długiego przechowywania. Na schemacie producenta go nie ma, ale VSR też pobiera trochę mA. Ewentualnie przetnij pętelkę z czerwonego przewodu i dorób wyłącznik. Ja bym był za bezpiecznikiem 1A na masie - jak coś tam się posypie, to masz od razu zabezpieczenie przeciwzwarciowe dla samego modułu sterowania. IMHO - ładowanie osobno jest bez sensu. Miałem 115 i 60Ah i ładowałem je zawsze razem prądem 15A. Aku działały bez zarzutu.
3 Czy powinienem na plusach od akumulatorów w kierunku do VSR położyć bezpieczniki? jaki amperaż, jeżeli to konieczne lub wskazane?
Powinieneś z rozsądku założyć bezpieczniki o wartości zgodnej z obciążalnością twojego VSR/ociążalności instalacji podłączeniowej.
Edited by psulek, 12 February 2023 - 21:42.
Posted 13 February 2023 - 22:47
Zatem schemat 1. Instalacja na przewodach 16 mm2. Co do długości przewodów... instalacja będzie łączyć akumulator z przedniej bakisty z silnikami na pawęży, więc długość kabli wyniesie ok. 3,5 m. Miałem jeszcze taką myśl, aby jednym przewodem "+" przejść z przedniej bakisty do tylnej i tu rozdzielić instalacje na dwa obwody ale przeczytałem gdzieś, że bezpiecznik należy dać możliwie blisko akumulatora - tu poproszę o drobne wyjaśnienie tej montażowej ciekawostki.