Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Instalacja elektryczna w łodzi wędkarskiej


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
670 odpowiedzi w tym temacie

#621 ONLINE   lukaszkosciukiewicz

lukaszkosciukiewicz

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 331 postów
  • LokalizacjaGorzów Wielkopolski
  • Imię:Łukasz

Napisano 25 wrzesień 2023 - 07:20

LifePO4 nie nadaje się do rozruchu silnika, jeżeli chodzi o lądowanie life z silnika to są jakieś patenty na urządzeniach victrona, podpytaj K. Kacprzaka z Riverfoxa


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#622 OFFLINE   sero1975

sero1975

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1461 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Imię:Sergiusz

Napisano 25 wrzesień 2023 - 07:26

LifePO4 nie nadaje się do rozruchu silnika, jeżeli chodzi o lądowanie life z silnika to są jakieś patenty na urządzeniach victrona, podpytaj K. Kacprzaka z Riverfoxa


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Dlaczego by się miało nie nadawać ? Pytałem @Siaq i powiedział ,że jak silnik zastartuje to nie ma problemu .



#623 OFFLINE   karkoszek

karkoszek

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1786 postów
  • LokalizacjaGryfino
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:Lures.pl

Napisano 25 wrzesień 2023 - 10:04

Jeśli silnik do rozruchu będzie potrzebował dużego prądu to BMS wyłączy akumulator, to tyle.
Nie jestem na tą chwilę w stanie wymodzić ładowania z silnika Lifepo4 do lifepo4. Ciekaw jestem w ogóle jak będzie zachowywał się alternator z silnika podpięty do lifepo4.



#624 OFFLINE   sero1975

sero1975

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1461 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Imię:Sergiusz

Napisano 25 wrzesień 2023 - 10:20

Jeśli silnik do rozruchu będzie potrzebował dużego prądu to BMS wyłączy akumulator, to tyle.
Nie jestem na tą chwilę w stanie wymodzić ładowania z silnika Lifepo4 do lifepo4. Ciekaw jestem w ogóle jak będzie zachowywał się alternator z silnika podpięty do lifepo4.

Przepływałem 2 weekendy na podpiętym lifepo4  i nie zauważyłem żadnych niepokojących objawów .



#625 ONLINE   lukaszkosciukiewicz

lukaszkosciukiewicz

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 331 postów
  • LokalizacjaGorzów Wielkopolski
  • Imię:Łukasz

Napisano 25 wrzesień 2023 - 12:20

Jeśli silnik do rozruchu będzie potrzebował dużego prądu to BMS wyłączy akumulator, to tyle.
Nie jestem na tą chwilę w stanie wymodzić ładowania z silnika Lifepo4 do lifepo4. Ciekaw jestem w ogóle jak będzie zachowywał się alternator z silnika podpięty do lifepo4.


Jest na to jakiś patent, nie chce Cię wprowadzić w błąd ale chyba wpina się w instalacje konwerter victrona DC/DC i odpowiednia ładowarkę. W riverfoxach juz stosują takie rozwiązania, podobno dziala. Trzeba pytać pana Krzysztofa. Jak byłem na serwisie ze swoją łódka to pokazywał mi instalacje na swojej pokazowej łodzi.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#626 ONLINE   lukaszkosciukiewicz

lukaszkosciukiewicz

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 331 postów
  • LokalizacjaGorzów Wielkopolski
  • Imię:Łukasz

Napisano 25 wrzesień 2023 - 12:22

Przepływałem 2 weekendy na podpiętym lifepo4 i nie zauważyłem żadnych niepokojących objawów .

Już samo ładowanie prądem bezpośrednio z alternatora jest nie wskazane dla LifePO4, chyba ze masz silnik bez ładowania.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#627 OFFLINE   Karol Krause

Karol Krause

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4148 postów
  • LokalizacjaBIAŁOŁĘKA-GŁOGÓW
  • Imię:Karol
  • Nazwisko:Krause

Napisano 25 wrzesień 2023 - 12:32

Kwas do rozruchu plus lifepo4 do dziobowego jak najbardziej naładujesz... mam ładowarkę DC/DC... zamontowaną w łódce i jak nie korzystam z lifepo4 to bardzo ładnie widać w aplikacji jak jest doładowywany z silnika... może to nie dużo ale zawsze coś...
Elektronika podpięta pod aku rozruchowego...

#628 OFFLINE   sero1975

sero1975

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1461 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Imię:Sergiusz

Napisano 25 wrzesień 2023 - 16:11

Po konsultacjach telefonicznych z naszym nadwornym forumowym dostawcą akumulatorów @Siaq sprawa ma się tak : 

 

Akumulatory Livepo4 można ładować bezpośrednio z alternatora silnika zaburtowego . Istnieje tylko pewne ryzyko ,że jeżeli livepo4 zostanie naładowany na maxa to wyłączy się i może dojść do uszkodzenia alternatora. Ponieważ ja mam podpięte pod niego 3 sondy + livescope pobór prądu jest u mnie dosyć spory a silnika zaburtowego używam tylko do dopłynięcia na miejscówkę w moim przypadku nie ma raczej możliwości załadowania akumulatora na maxa - bilans jest taki ,że po trzech wypadach napięcie spadło o 0,1v .



#629 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 654 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 25 wrzesień 2023 - 19:15

Ja to nie kumam. LifePo4 to jakaś udoskonalona wersja liJona. Czy zupełnie inne aku?

No bo LiJony mam w motocyklach i jeden taki mały litowy kręci litrowym skompresowanym silnikiem ściga bez problemu ai jest łądowany z alternatora i nie ma żadnych problemów od wielu lat.

 

Czyżby w tym LifePo4 Li nie oznaczało litu tylko lipę?  :D Bo na co komu takie aku?

 

BTW moja Yamaha jak ładuje aku to podaje 13V wiec niczego nie uszkodzi. A że jest ręcznie rozruchana to jakby nie było aku by alternator się spalił? Wątpię, z tego co pamiętam, alternator się wzbudza od pewnych obrotów (jak było słabe aku trzeba było po zapaleniu trochę przegazować żeby wzbudzić alternator), to jak nie będzie odbioru naprawdę się spali?



#630 OFFLINE   wuran

wuran

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2151 postów
  • LokalizacjaLublin
  • Imię:Marcin

Napisano 25 wrzesień 2023 - 20:45

Lifepo4 są bezpieczniejsze, np. tam gdzie Li-ion już się już zapali to Lifepo4 nie, stwarza też mniejsze zagrożenie przy uszkodzeniach. Do tego mają trochę lepszą żywotność:lifepo4 7-10 lat (do 4000 cykli) a li-ion nawet tylko 3 lata (500-3000 cykli) ale to zależy od użytych ogniw. Do tego różnica w napięciach dla baterii 12V W li-ion masz nominalnie 12.1V (3x3.7V) a w Lifepo4 12.8V (4x3.2V) przez co gdy używamy zakresu napięć do 11V to w lifepo4 mamy jakby więcej prądu do wykorzystania (ok 5%) przy tej samej pojemności. Ułomnością lifepo4 jest zakaz ich ładowania przy ujemnej temperaturze


Użytkownik wuran edytował ten post 25 wrzesień 2023 - 20:47


#631 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5481 postów
  • Imię:adam

Napisano 25 wrzesień 2023 - 21:32

zadnego litu przy minusach sie nie laduje(bez roznicy lfp/lion/lipoly) , Qh_ zobacz na crash testy lion vs lfp , badz np pozary aut ev (rzadka sprawa ,ale sa przypadki ) Tak ja sa rozne zastosowanie kwasow (acid/gel/agm) i ich zdolnosci pradowe , to ta sama sytuacja jest w przy batreriach zbudowanych z roznymi domieszkami litu. Jedne sa zywotniejsze , drugie wysokopradowe. 

Liion to nie 12.1V a 11.1V - napiecie spoczynkowe i od tej wartosci  jedziemy w dol do 9V , LFP spoczynek ma 3,2 x4 =12.8 i jedziemy w dol do min 10v , aczkolwiek w praktyce ponizej 12V lfp jest juz zazwyczaj w ponad 70-80% rozladowana (zalezy  od obciazenia) 

Przy niskich napieciach nalezy uwazac co sie zasila, gdyz tu spadek o 1V rozbi duza roznice a elektronika tego nie lubi. Poza tym lepiej  okreslac pojemnosc w WH a nie AH , 



#632 OFFLINE   flymar

flymar

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 229 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 29 wrzesień 2023 - 14:32

Kupiłem od kolegi siarq LifePo4 12v 22Ah tylko pod echo. Cała instalacja  na kwasowym 28Ah -rozruchowy,winda,oświetlenie.

Rozważam właśnie zakup silnika 20 KM  z alternatorem o parametrach  12V, 145W, 12A.Podobno    kwasowemu to nie zaszkodzi.

Brałem też pod uwagę okazjonalne podpięcie ładowania z alternatoro bezpośrednio  do tego LifePo4 gdyby echo siadało. Można tak zrobić?



#633 OFFLINE   Sailfish

Sailfish

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1158 postów
  • LokalizacjaTurawa
  • Imię:Cezary

Napisano 29 wrzesień 2023 - 15:46

Podładować da się, ale z naładowaniem bez dodatkowych urządzeń - słabo.



#634 OFFLINE   flymar

flymar

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 229 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 29 wrzesień 2023 - 16:59

Bardziej chodziło mi czy prąd z alternatora 12A jak jest w specyfikacji silnika to nie za dużo dla takich akumulatorów 28Ah kwasowy i 22Ah LifePo4 ?

Zasadnicze ładowanie będzie na lądzie ale czy takim bezpośrednim podłączeniem na łodzi ich nie uszkodzę?



#635 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4794 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 29 wrzesień 2023 - 18:07

Zrób sobie przełącznik na grubych przewodach i spinaj równolegle lfp do kwasa. Nic się nie powinno stać. 12a to masz w porywach, na wysokich obrotach.

@sailfish - nie pisz głupot, da się i do pełna, o ile potrwa to odpowiednio długo.

Wysłane z mojego motorola edge 40 pro przy użyciu Tapatalka
  • radeqs lubi to

#636 OFFLINE   Bobby0404

Bobby0404

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 402 postów

Napisano 29 wrzesień 2023 - 21:52

Cześć

Ostatnio zaczał mi się pojawiać biały nalot na klemach akumulatora (kupiony w tym roku). Problem jest do tego stopnia istotny, że podczas pływania zgasł mi silnik, echosonda… Okazało się, że przewód masowy gdzieś nie styka (wszystko było ciasno skręcone). Całość rozebrałem, przeczyściłem papierem ściernym i zaczęło działać. Myślałem, że alternator fiksuje, ale okazało się, że nie. 
Akumulator znajduje się w bakiście, gdzie ujście maja kanały odprowadzajace wodę z łodzi. Jest tam też zamontowana pompa zęzowa. W zwiazku z tym cały czas jest tam wilgotno (parowanie, skraplanie). Łódź to Skylla 500. Nie ma za bardzo innego miejsca na akumulator. Jest może sposób aby zabezpieczyć połaczenia elektryczne/klemy aby w przyszłości uniknać podobnych problemów?

Zauważyłem też szaroniebieski nalot na wtyczne od silnika dziobowego i też zaczynało mi zrywać połaczenie. Ta z kolei jest na zewnatrz, na dziobie i jest już obluzowana po podłaczeniu.



#637 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4794 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 29 wrzesień 2023 - 22:11

Polecam ten preparat, używam od wielu lat

https://lashop.pl/pl...atex-141-g.html

Wysłane z mojego motorola edge 40 pro przy użyciu Tapatalka

#638 OFFLINE   Bobby0404

Bobby0404

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 402 postów

Napisano 29 wrzesień 2023 - 22:25

Dziękuję.

Nałożyć na przykręcone klemy czy przed przykręceniem, czy bez znaczenia?



#639 OFFLINE   Sailfish

Sailfish

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1158 postów
  • LokalizacjaTurawa
  • Imię:Cezary

Napisano 30 wrzesień 2023 - 09:59

Zrób sobie przełącznik na grubych przewodach i spinaj równolegle lfp do kwasa. Nic się nie powinno stać. 12a to masz w porywach, na wysokich obrotach.

@sailfish - nie pisz głupot, da się i do pełna, o ile potrwa to odpowiednio długo.

Wysłane z mojego motorola edge 40 pro przy użyciu Tapatalka

Głupoty pisałem na podstawie moich doświadczeń z lp4 ładowanego z Yamahy 6A. Nie wiem jak naładować lp4 jeżeli napięcie wyjsciwe z alternatora to maksymalnie 13V.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

#640 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5481 postów
  • Imię:adam

Napisano 30 wrzesień 2023 - 18:13

Zainstaluj ładowarkę dc/dc victrona lub coś podobnego i będziesz mógł podładować . Tylko czy pływasz na tyle
Dużo aby to
Miało jakieś wymierne korzyści przy tak małej prądnicy ?




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych