Vitara, CR-V, Sportage, terenówki, itd. - samochód na ryby
#2701 OFFLINE
Napisano 27 grudzień 2020 - 10:54
- PrzemekL lubi to
#2702 OFFLINE
Napisano 27 grudzień 2020 - 11:18
Jest różnica pomiędzy dołączanym napędem np. w Patrolu y60, a dołączanym napędem typu haldex. W Patrolu nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego dlatego żeby nie uszkodzić napędów po drogach utwardzonych jedziesz tylko na tylnym, a gdy wjeżdżasz w teren zapinasz przód i wtedy masz stały napęd na obie osie. W aucie z haldexem, quattro ultra czy np. Subaru z CVT jest sprzęgło międzyosiowe i napęd stały jest na przód, a w zależności od sytuacji trakcyjnej system elektronicznie dołącza napęd tylnej osi.
- coma lubi to
#2703 OFFLINE
Napisano 27 grudzień 2020 - 16:10
Jest różnica pomiędzy dołączanym napędem np. w Patrolu y60, a dołączanym napędem typu haldex. W Patrolu nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego dlatego żeby nie uszkodzić napędów po drogach utwardzonych jedziesz tylko na tylnym, a gdy wjeżdżasz w teren zapinasz przód i wtedy masz stały napęd na obie osie. W aucie z haldexem, quattro ultra czy np. Subaru z CVT jest sprzęgło międzyosiowe i napęd stały jest na przód, a w zależności od sytuacji trakcyjnej system elektronicznie dołącza napęd tylnej osi.
"...Nie każde Subaru S-AWD jest wyposażone w centralny mechanizm różnicowy. Niektóre modele z automatyczną skrzynią biegów mają zamiast niego sprzęgło wielopłytkowe sterowane hydraulicznie. W przeciwieństwie do wielu podobnych rozwiązań z dołączaną osią tylną, w Subaru już wstępnie jest ono zablokowane, co przekłada się na efekt stałego napędu na cztery koła. ..."
"...System przenosi moment napędowy bezpośrednio do przedniego dyferencjału, oraz przy użyciu wielopłytkowego mokrego sprzęgła uruchamianego hydraulicznie (MP-T – Multi Plate Transfer), do wału napędowego biegnącego do tylnego dyferencjału. W większości zastosowań podstawowy podział momentu wynosi 60% dla osi przedniej i 40% dla osi tylnej..."
W Subaru z cvt jest stały napęd tylko nie ze sztywnym podziałem 50% na 50%, a 60% na 40% przód /tył realizowany elektronicznie. System może przenieść 100% na przód w razie potrzeby ale nie jest to realizowane w sposób ciągły.
#2704 OFFLINE
Napisano 27 grudzień 2020 - 16:40
Jest różnica pomiędzy dołączanym napędem np. w Patrolu y60, a dołączanym napędem typu haldex. W Patrolu nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego dlatego żeby nie uszkodzić napędów po drogach utwardzonych jedziesz tylko na tylnym, a gdy wjeżdżasz w teren zapinasz przód i wtedy masz stały napęd na obie osie. W aucie z haldexem, quattro ultra czy np. Subaru z CVT jest sprzęgło międzyosiowe i napęd stały jest na przód, a w zależności od sytuacji trakcyjnej system elektronicznie dołącza napęd tylnej osi.
Chcesz powiedzieć że nie mogę jechać Patrolem po czarnym z zapiętym przodem?
#2705 OFFLINE
Napisano 27 grudzień 2020 - 17:22
Chcesz powiedzieć że nie mogę jechać Patrolem po czarnym z zapiętym przodem?
Jeśli chodzi o Patrola tam na sztywno są łączone mosty.
Nie powinieneś bo przy skręcaniu powstają naprężenia pomiędzy osiami na skutek innej średnicy skrętu osi przedniej do tylnej. W jeździe na wprost niczemu by to nie przeszkadzało.
Można się jeszcze pobawić sprzęgiełkami przy przednich kołach
"...Pamiętać należy, że w przypadku pozycji 4H i 4L, napęd na 4 koła będzie działał tylko przy załączonych sprzęgiełkach (lock). W przypadku, gdy sprzęgiełka mamy na "free" i włączone 4H lub 4L przedni most będzie się kręcił, ale koła nie będą ciągnąć, bo nie są spięte z mostem. Dotyczy wersji ze sprzęgiełkami manualnymi. Nie dotyczy to wersji ze sprzęgiełkami automatycznymi gdyż one załączają się automatycznie po włączeniu napędu 4H lub 4L...".
4H - napęd na 4 koła:
używamy do jazdy w terenie o słabej przyczepności, np. błoto, trawa, śnieg itp. Ogólnie włącza się w przypadku wjazdu w teren.
PS. Ja mam Nissana Pathfindera też z opcją spięcia na sztywno osi przedniej z tylną i kiedyś zapytałem kolegi (obeznanego z tymi tematami) czy mogę po asfalcie jeździć 4H po asfalcie, odpowiedział że mogę tylko dowiem się ile to kosztuje.
Użytkownik bho70 edytował ten post 27 grudzień 2020 - 17:29
- coma lubi to
#2706 OFFLINE
#2707 OFFLINE
Napisano 27 grudzień 2020 - 18:06
Znam ten film. I wszystko jest zgodne z tym co napisałem. Vitara to nie to samo co Patrol i ma możliwość jazdy 4H po "czarnym". Podobne idea jest w Mitsubishi Pajero Super Select tylko tam w odróżnieniu od Vitary jest jeszcze możliwość jazdy z napędem na 2 koła. I bardzo często występuje jeszcze możliwość zblokowania tylnego dyferencjału.
W Patrolu jest 4H na sztywno czyli lock.
W Suzuki jest 4H i 4H lock.
#2708 OFFLINE
Napisano 27 grudzień 2020 - 18:33
W Xj-cie też można jeździć na 4 buty po asfalcie.To się zwie jakoś 4 Full Time.
#2709 OFFLINE
Napisano 27 grudzień 2020 - 18:41
W Xj-cie też można jeździć na 4 buty po asfalcie.To się zwie jakoś 4 Full Time.
Jest jeszcze Part Time i na tym już nie powinno się jeździć po czarnym. Full Time występował w skrzyni Selec-trac.
http://jeepnieci.pl/xj_reduktory.html
#2710 OFFLINE
Napisano 27 grudzień 2020 - 18:43
Dokładnie po czarnym tylko na "zielonym" ustawieniu reduktora
#2711 OFFLINE
Napisano 27 grudzień 2020 - 18:57
Pragnę zwrócić uwagę że odniosłem się do Patrola, konstrukcji przewymiarowanej i idiotoodpornej... czyli w sam raz dla mnie. W mojej Rozjebundzie od ponad sześciu lat nie odpinam przodu (sprzęgiełka są spięte). Faktem jest że to wozidło wędkarskie i po asfalcie jedzie tylko do wału, a potem już tylko luźne grunty.
#2712 OFFLINE
Napisano 27 grudzień 2020 - 19:14
Pragnę zwrócić uwagę że odniosłem się do Patrola, konstrukcji przewymiarowanej i idiotoodpornej... czyli w sam raz dla mnie. W mojej Rozjebundzie od ponad sześciu lat nie odpinam przodu (sprzęgiełka są spięte). Faktem jest że to wozidło wędkarskie i po asfalcie jedzie tylko do wału, a potem już tylko luźne grunty.
Nie wiem jakie są odległości które pokonujesz na czarnym ale nie powinieneś tego robić, jak nie wielkie to może nic się nie stanie. Ktoś to tak wymyślił. A może masz już zjechane sprzęgiełka?
Ale co tam Twój samochód i możesz robić co Cie się podoba.
- coma i konopaa lubią to
#2713 OFFLINE
Napisano 27 grudzień 2020 - 21:07
Dla uzupełnienia wątku podaje link do strony Tow Car Awards https://www.thetowcarawards.com gdzie porownują właściwości poszczególnych modeli aut pod kątem ciągnięcia przyczep kempingowych o różnej wadze (oczywiście większość testów w wersji szosowej).
Użytkownik MarCinFin edytował ten post 27 grudzień 2020 - 21:08
- bho70 lubi to
#2714 OFFLINE
Napisano 28 grudzień 2020 - 11:55
Chcesz powiedzieć że nie mogę jechać Patrolem po czarnym z zapiętym przodem?
Dokładnie.
"...Nie każde Subaru S-AWD jest wyposażone w centralny mechanizm różnicowy. Niektóre modele z automatyczną skrzynią biegów mają zamiast niego sprzęgło wielopłytkowe sterowane hydraulicznie. W przeciwieństwie do wielu podobnych rozwiązań z dołączaną osią tylną, w Subaru już wstępnie jest ono zablokowane, co przekłada się na efekt stałego napędu na cztery koła. ..."
"...System przenosi moment napędowy bezpośrednio do przedniego dyferencjału, oraz przy użyciu wielopłytkowego mokrego sprzęgła uruchamianego hydraulicznie (MP-T – Multi Plate Transfer), do wału napędowego biegnącego do tylnego dyferencjału. W większości zastosowań podstawowy podział momentu wynosi 60% dla osi przedniej i 40% dla osi tylnej..."
W Subaru z cvt jest stały napęd tylko nie ze sztywnym podziałem 50% na 50%, a 60% na 40% przód /tył realizowany elektronicznie. System może przenieść 100% na przód w razie potrzeby ale nie jest to realizowane w sposób ciągły.
Haldex 5 generacji i allgrip w Suzuki też wstępnie blokuje i daje 10% na tył i też mogą rozdzielać moment, także to generalnie bardzo podobne systemy, a reszta to marketing, bo Subaru od lat miało symetryczny napęd stały i nie chce stracić w oczach klientów.
Znam ten film. I wszystko jest zgodne z tym co napisałem. Vitara to nie to samo co Patrol i ma możliwość jazdy 4H po "czarnym". Podobne idea jest w Mitsubishi Pajero Super Select tylko tam w odróżnieniu od Vitary jest jeszcze możliwość jazdy z napędem na 2 koła. I bardzo często występuje jeszcze możliwość zblokowania tylnego dyferencjału.
W Patrolu jest 4H na sztywno czyli lock.
W Suzuki jest 4H i 4H lock.
W Grand Vitarze II żeby być precyzyjnym.
#2715 OFFLINE
Napisano 28 grudzień 2020 - 15:17
Jeśli chodzi o All Grip w Suzuki.
W trybie Auto nic w Suzuki nie jest blokowane (napęd tyłu jest aktywowany przy uślizgu przodu), w trybach Sport i Śnieg jak najbardziej tak (część momentu obrotowego jest podawana na tył).
i tryb zblokowany
- godski lubi to
#2716 OFFLINE
Napisano 28 grudzień 2020 - 17:19
Na AUTO np. przy ruszaniu też jest od razu 4WD. Jak ktoś lubi tematykę napędów 4x4 to polecam kanał na YT 4x4 tests on rollers - dusza niespokojna channel. Ten ALLGRIP SELECT to fajny napęd, a ALLGRIP PRO, który jest np. w nowym Jimny'm to jeszcze półka wyżej, bo elektronicznie symuluje blokady dyfrów i wychodzi mu to super.
- radeqs lubi to
#2717 OFFLINE
Napisano 28 grudzień 2020 - 18:39
A tu porównanie dla krytyków haldex'a, z kanału, który zamieścił @Maciek.
Rzeczywiście haldex w porównaniu do torsena to dramat
Oczywiście, haldex po jakimś czasie męczenia go może się rozgrzać i trzeba będzie poczekać aż ostygnie, ale tak jak pisałem jak ktoś nie robi grubych kilometrów w błocie/piasku, a tylko potrzebuje kawałek przejechać w gorszych warunkach, to haldex daje rady.
- wujek lubi to
#2718 OFFLINE
Napisano 28 grudzień 2020 - 21:07
A tu porównanie dla krytyków haldex'a, z kanału, który zamieścił @Maciek.
Rzeczywiście haldex w porównaniu do torsena to dramat
Oczywiście, haldex po jakimś czasie męczenia go może się rozgrzać i trzeba będzie poczekać aż ostygnie, ale tak jak pisałem jak ktoś nie robi grubych kilometrów w błocie/piasku, a tylko potrzebuje kawałek przejechać w gorszych warunkach, to haldex daje rady.
To są dwa samochody z Haldexem. Audi Q5 w dieselu dopiero od silnika 3.0 ma torsena. Podobnie było w A6 (tych nowszych).
Kolega nie dawno kupił sobie "uturbionego" Audi Allroad 2.0 i w nim jak i w Q5 jest układ quattro ultra ale to Haldex albo coś a'la Haldex ale nie Torsen.
Chyba że w Twoim wpisie chodziło o pokazanie dwóch samochodów z Haldexem.
#2719 OFFLINE
Napisano 28 grudzień 2020 - 21:39
Naprawdę w jednym modelu samochodu w zależności od wersji silnikowej montują torsen lub haldex? O ile mi wiadomo haldex stosuje się przy silnikach umieszczonych poprzecznie, a torsen wzdłużnie. Aż takie różnice są w tych samochodach w zależności czy silnik 2.0 czy 3.0?
#2720 Guest_Drac_*
Napisano 28 grudzień 2020 - 21:48
Czekam aż teść się zlituje i kupi sobie coś nowego, a ja odkupię audi a4 quatro z 2003r, silnik 1,9 tdi.
Ale cholera tak go lubi że nie chce się go pozbyć!
Jezdzi nim od ok 13 lat.
Świetnie sobie radzi w błocie! Na trasach rewela. Tylko hak zamontowac i jazda!
- Marcyś lubi to
Użytkownicy przeglądający ten temat: 3
0 użytkowników, 3 gości, 0 anonimowych