Jak wejść pontonem w pełny ślizg?
#61 OFFLINE
Napisano 02 grudzień 2011 - 17:43
Na 90% pójdzie w ślizgu z 2 osobami.
Ja bym proponował przeróbkę z 9.9km na 15km - w serwisie koszt pewnie koło 100-200zł. Wiele 2-suwów np. Yamaha 9.9 można przerobić na 15 koników w 20 minut, możesz też podjąć próbę samodzielnie, są opisy na forach motorowodnych
3,6m Quicksilver na silniku 9.9hp wchodzi w ślizg z 3 osobami z małą ilością gratów.
Pozdro
ictus
#62 OFFLINE
Napisano 15 grudzień 2011 - 23:53
Przykład dla łodzi o wadze 400kg i silniku 15kM.
Wagę łodzi wraz z załogą, silnikiem, paliwem, wędkami itd. należy podzielić przez moc w koniach mechanicznych....czyli 400kg podzielić przez 15kM = 26,666. Następnie obliczyć pierwiastek 2 stopnia z otrzymanej liczby ....czyli pierwiastek z 26,666 = 5,164.
Teraz należy podzielić liczbę 100,34 (stała) przez wynik pierwiastka czyli przez 5,164 i otrzymujemy prędkość 19,431 knot(węzłów) czyli 35,99 km/h. (1 węzeł = 1,852 km/h). Proste ale się sprawdza . Większość takich małych jednostek żeby wejść w ślizg potrzebuje przekroczyć 25 km/h
Następnym czynnikiem jest odpowiedni dobór śruby ( średnica i skok), a dalej zaczyna się wyższa szkoła ..czyli poślizg na śrubie, zmniejszona prędkość napływu wody na śrubę, ekspozycja śruby, współczynnik pełnotliwości kadłuba, stosunek wyporności do długości...oraz ogólnie pojmowana :Dzielność morska jednostki
Temat jest tak samo nieobliczaly jak zachowanie się fal na wodzie i przy takich małych łódkach należy go bardziej traktować doświadczalnie niż obliczeniowo ...ale podany wyżej wzór w 90 % się sprawdza.
#63 OFFLINE
Napisano 16 grudzień 2011 - 00:46
Ale dla porzadku zapytam co to jest za stala te 100 z hakiem?
Gumo
#64 OFFLINE
Napisano 16 grudzień 2011 - 08:00
#65 OFFLINE
Napisano 16 grudzień 2011 - 16:54
#66 OFFLINE
Napisano 16 grudzień 2011 - 20:29
Patu te 400kg to nie masa samej łodzi tylko:Chciałbym zobaczyć łódź 400kg na 15koniach w ślizgu i prędkości 35km/h
łódka 4m(120kg) + 2 wędkarzy w pełnym rynsztunku (200kg) + silnik 15KM(60-70kg) + paliwo,cuma itd. także śmiało poleci w ślizgu te 35km/h
#67 OFFLINE
Napisano 16 grudzień 2011 - 20:31
A tak na poważnie to K2K2 pewnie miał na myśli łódź np.:200kg + załoga.
A to jak wiemy np.: SportYach 410/200kg + załoga 2rosłych panów i mamy 400kg z dużymi groszami {a tu już zależnie od wielu czynników może być szybciej lub wolniej} troszke się spóźniłem
#68 OFFLINE
Napisano 16 grudzień 2011 - 20:38
#69 OFFLINE
Napisano 16 grudzień 2011 - 21:25
Ostatnio plywalem takim czyms - łodka ok 200kg, silnik 15KM rzedu 50kg, Paliwo 12kg, obsada w pelnym rynsztunku - ok 200kg, kotwica 10kg, graty powiedzmy 20kg.
Wychodzi razem...492...blisko pół tony. Dobrej klasy silnik 15KM rozpedzal to spokojnie do tych 35km/h. Oczywiscie w niezlych warunkach meteo...przy sporych falkach wygladalo to juz na walke o zycie....nie mowie ze nie bylo probowane ale tak to wygladalo....
Gumo
#70 OFFLINE
Napisano 16 grudzień 2011 - 21:47
Nie ma w nim nic o geometrii kadłuba, ani stosunku wyporności do długości kadłuba .... a działa i dla celów wędkarskich wystarczy, żeby określić moc silnika.
Po przekształceniu żeby dobrać silnik do żądanej prędkości wygląda to tak:
MOC(kM) = ( żądana prędkość węzły)do kwadratu, razy waga łódki (z silnikiem,załogą itp) i całość podzielić przez 10068,42.
Sprawdzajcie.
Mam łódkę 260 kg + 100 kg(honda40)+60(paliwo i aku)+ 2 wędkarzy ze sprzętem+kotwice itp = daje 620 kg. Ze wzoru wychodzi 47,2 km/h ....i ona tak pływa.
Ps. 1 węzeł to 1,852 km/h
#71 OFFLINE
Napisano 25 grudzień 2011 - 12:47
Na tabliczce opisującej ponton w polu moc silnika napisali max 35kM.
Wyszedłem z założenia, że jeżeli wezmę silnik około połowy tej mocy, to już da się trochę popływać.
Trafiłem prawie idealnie ponieważ:
Ponton ważący razem z dwoma osobami około 270 - 300kg wchodzi w ślizg bez problemu, razem z klamotami - 2 x cuma, paliwo 25kg, silnik elektryczny + 2 x aku po 30kg i oczywiście prowiant, wędki oraz piwo bezalkoholowe , razem masa prawie 400kg.
Silnik 2-suw, Evinrude, 15kM, daje radę, że aż miło. W tym roku ciągał dzieci w dmuchanym kole, zabawy po pachy
Myślę, że podstawowym czynnikiem, od którego zależy czy ponton wchodzi w ślizg czy nie będą w kolejności:
- stosunek mocy silnika do masy którą ma poruszać - u mnie 0,375 kM na 10kg masy
- kształt dna i ogólna sztywność konstrukcji
- rozłożenie masy na pontonie
- umiejętne (łagodne) rozpędzanie pontonu,
Nie wiem, czy komuś te informacje pomogą, ale tak to wygląda u mnie.
Pozdrawiam
#72 OFFLINE
Napisano 07 luty 2012 - 13:53
Panowie chciałbym uzyskać szybkie ale rzeczowe odpowiedzi.
Czy ponton o długości 380cm + suzuki 9.9km wejdzie w ślizg w dwie osoby+troszke gratów czy raczej brać ponton 360cm ???
Nie ukrywam że zależy mi na przestrzeni w pontonie jak i na przemieszczaniu się nim.
#73 OFFLINE
Napisano 07 luty 2012 - 14:11
Wniosek: Brać 380cm ale silnik 15-20 KM
#74 OFFLINE
Napisano 07 luty 2012 - 15:06
Ja, obojetnie na ktory z tych pontonow bym sie zdecydowal, wzialbym do tego 15KM...chyba ze wagowo porownywalnie wypadalby jakis silnik o wiekszej mocy - wtedy wiekszy.
Gumo
#75 OFFLINE
Napisano 07 luty 2012 - 20:45
#76 OFFLINE
Napisano 10 luty 2012 - 17:36
#77 OFFLINE
Napisano 02 maj 2012 - 07:49
Zakładają koledzy silnika małe i większe, pływają nieco dłużej odemnie .. jak jest z trwałością wklejenia rufy na tubie pontonu ?
Jednak przy większych silnikach i odwijaniu manetki są tam dosyć spore obciążenia czy nie zaobserwowaliście w swoich gumkach niepokojących zmian w tym miejscu,?
Pytam bo posiadając silnik L musiałem nieco podnieść pawęż
bo niestety na razie nie ma mowy o wymianie silnika na S
Moc i waga silnika mieści się w zaleceniach producenta gumki jednak o 10cm wyższa pawęż powoduje większą dźwignię a co za tym idzie i większe wyrywanie deski rufowej z mocowania do tub. Mając to na uwadze na pewno nie będę szalał z manetką.
#78 OFFLINE
Napisano 02 maj 2012 - 08:06
#79 OFFLINE
Napisano 05 maj 2012 - 22:07
Ja swoim Bushem Kaimanek 3,6m z silnikiem 20KM ni cholery nie wykręcę więcej niż 35-37km/h.
Oczywiście, licząc wagę pływadła z gratami, silnikiem i dwiema osobami na 350kg.
Wg wzoru wychodzi, że powinienem pruć 45km/h
#80 OFFLINE
Napisano 06 maj 2012 - 08:30
Użytkownicy przeglądający ten temat: 3
0 użytkowników, 3 gości, 0 anonimowych