Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Jak wejść pontonem w pełny ślizg?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
382 odpowiedzi w tym temacie

#61 OFFLINE   ictus

ictus

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1610 postów
  • LokalizacjaWawa
  • Imię:Paweł
  • Nazwisko:W.

Napisano 02 grudzień 2011 - 17:43

Fakt że najlepiej sprawdzić.
Na 90% pójdzie w ślizgu z 2 osobami.

Ja bym proponował przeróbkę z 9.9km na 15km - w serwisie koszt pewnie koło 100-200zł. Wiele 2-suwów np. Yamaha 9.9 można przerobić na 15 koników w 20 minut, możesz też podjąć próbę samodzielnie, są opisy na forach motorowodnych

3,6m Quicksilver na silniku 9.9hp wchodzi w ślizg z 3 osobami z małą ilością gratów.

Pozdro
ictus


#62 OFFLINE   K2K2

K2K2

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 17 postów
  • LokalizacjaOstrów Św.

Napisano 15 grudzień 2011 - 23:53

Co z czym wchodzi w ślizg ....to zależy od kilku czynników, lecz najważniejszy jest stosunek wyporności (wagi) do mocy silnika. Przy w miarę prawidłowym od pływania w ślizgu kształcie kadłuba wzór na prędkość z jaką powinna pływać jednostka jest :
Przykład dla łodzi o wadze 400kg i silniku 15kM.
Wagę łodzi wraz z załogą, silnikiem, paliwem, wędkami itd. należy podzielić przez moc w koniach mechanicznych....czyli 400kg podzielić przez 15kM = 26,666. Następnie obliczyć pierwiastek 2 stopnia z otrzymanej liczby ....czyli pierwiastek z 26,666 = 5,164.
Teraz należy podzielić liczbę 100,34 (stała) przez wynik pierwiastka czyli przez 5,164 i otrzymujemy prędkość 19,431 knot(węzłów) czyli 35,99 km/h. (1 węzeł = 1,852 km/h). Proste ale się sprawdza :mellow:. Większość takich małych jednostek żeby wejść w ślizg potrzebuje przekroczyć 25 km/h
Następnym czynnikiem jest odpowiedni dobór śruby ( średnica i skok), a dalej zaczyna się wyższa szkoła ..czyli poślizg na śrubie, zmniejszona prędkość napływu wody na śrubę, ekspozycja śruby, współczynnik pełnotliwości kadłuba, stosunek wyporności do długości...oraz ogólnie pojmowana :Dzielność morska jednostki
Temat jest tak samo nieobliczaly jak zachowanie się fal na wodzie i przy takich małych łódkach należy go bardziej traktować doświadczalnie niż obliczeniowo ...ale podany wyżej wzór w 90 % się sprawdza.




#63 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6193 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 16 grudzień 2011 - 00:46

Zgadzam sie, zwlaszzca ze zdaniem ostatnim.

Ale dla porzadku zapytam co to jest za stala te 100 z hakiem?

Gumo

#64 OFFLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6183 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 16 grudzień 2011 - 08:00

Po pierwsze (choć nie wiem, co to znaczy „większość jednostek”) większość pontonów nie musi przekraczać 25km/h, żeby wejść w ślizg. Po drugie te wyliczanki pomijają bardzo istotny aspekt, jakim jest kształt kadłuba i sztywność konstrukcji. Pontony mają niższą Vmax niż łodzie o podobnej wielkości . Kiedyś bodajże na motorowodne.pl były do ściągnięcia wyniki testów Yamahy dla różnych jednostek, z rożnymi silnikami. Polecam lekturę.

#65 OFFLINE   patu

patu

    Ekspert

  • TEAM JERKBAIT
  • PipPipPipPip
  • 6984 postów
  • Lokalizacjaokolice Szczecina
  • Imię:Patryk
  • Nazwisko:S.

Napisano 16 grudzień 2011 - 16:54

Chciałbym zobaczyć łódź 400kg na 15koniach w ślizgu i prędkości 35km/h :huh:

#66 OFFLINE   tasiek321

tasiek321

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1419 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Bartek

Napisano 16 grudzień 2011 - 20:29

Chciałbym zobaczyć łódź 400kg na 15koniach w ślizgu i prędkości 35km/h :huh:

Patu te 400kg to nie masa samej łodzi tylko:
łódka 4m(120kg) + 2 wędkarzy w pełnym rynsztunku (200kg) + silnik 15KM(60-70kg) + paliwo,cuma itd. także śmiało poleci w ślizgu te 35km/h ;) :unsure:

#67 OFFLINE   Mirek*

Mirek*

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 214 postów
  • LokalizacjaHajnówka

Napisano 16 grudzień 2011 - 20:31

Patu to taki nawodny u-boot do taranowania innych łodzi :mellow:
A tak na poważnie to K2K2 pewnie miał na myśli łódź np.:200kg + załoga.
A to jak wiemy np.: SportYach 410/200kg + załoga 2rosłych panów i mamy 400kg z dużymi groszami {a tu już zależnie od wielu czynników może być szybciej lub wolniej} troszke się spóźniłem


#68 OFFLINE   patu

patu

    Ekspert

  • TEAM JERKBAIT
  • PipPipPipPip
  • 6984 postów
  • Lokalizacjaokolice Szczecina
  • Imię:Patryk
  • Nazwisko:S.

Napisano 16 grudzień 2011 - 20:38

...zapewne tak...

#69 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6193 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 16 grudzień 2011 - 21:25

Chciałbym zobaczyć łódź 400kg na 15koniach w ślizgu i prędkości 35km/h

Ostatnio plywalem takim czyms - łodka ok 200kg, silnik 15KM rzedu 50kg, Paliwo 12kg, obsada w pelnym rynsztunku - ok 200kg, kotwica 10kg, graty powiedzmy 20kg.
Wychodzi razem...492...blisko pół tony. Dobrej klasy silnik 15KM rozpedzal to spokojnie do tych 35km/h. Oczywiscie w niezlych warunkach meteo...przy sporych falkach wygladalo to juz na walke o zycie....nie mowie ze nie bylo probowane ale tak to wygladalo.... <_<

Gumo

#70 OFFLINE   K2K2

K2K2

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 17 postów
  • LokalizacjaOstrów Św.

Napisano 16 grudzień 2011 - 21:47

Tego to ja sam nie wiem. Ten wzór to jest coś na podobę zaklęcia z Harego Pottera ...ale działa ..co łatwo sprawdzić podstawiając dane swojej łódki.
Nie ma w nim nic o geometrii kadłuba, ani stosunku wyporności do długości kadłuba .... a działa i dla celów wędkarskich wystarczy, żeby określić moc silnika.
Po przekształceniu żeby dobrać silnik do żądanej prędkości wygląda to tak:
MOC(kM) = ( żądana prędkość węzły)do kwadratu, razy waga łódki (z silnikiem,załogą itp) i całość podzielić przez 10068,42.
Sprawdzajcie. :D
Mam łódkę 260 kg + 100 kg(honda40)+60(paliwo i aku)+ 2 wędkarzy ze sprzętem+kotwice itp = daje 620 kg. Ze wzoru wychodzi 47,2 km/h ....i ona tak pływa.

Ps. 1 węzeł to 1,852 km/h

#71 OFFLINE   kmr1

kmr1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 448 postów
  • LokalizacjaBug i okolice
  • Imię:Krzysztof

Napisano 25 grudzień 2011 - 12:47

ja nie znam się na wzorach, ale dobierając silnik do mojego pontonu (Novurania 3,9m, masa samej krypy 100 kg, podłoga - panele ze sklejki + sztywny, drewniany kil pod podłogą i oczywiście dno V + silnik 38kg) opierałem się na opisie producenta.

Na tabliczce opisującej ponton w polu moc silnika napisali max 35kM.

Wyszedłem z założenia, że jeżeli wezmę silnik około połowy tej mocy, to już da się trochę popływać.

Trafiłem prawie idealnie ponieważ:

Ponton ważący razem z dwoma osobami około 270 - 300kg wchodzi w ślizg bez problemu, razem z klamotami - 2 x cuma, paliwo 25kg, silnik elektryczny + 2 x aku po 30kg i oczywiście prowiant, wędki oraz piwo bezalkoholowe :mellow:, razem masa prawie 400kg.

Silnik 2-suw, Evinrude, 15kM, daje radę, że aż miło. W tym roku ciągał dzieci w dmuchanym kole, zabawy po pachy :mellow:

Myślę, że podstawowym czynnikiem, od którego zależy czy ponton wchodzi w ślizg czy nie będą w kolejności:

- stosunek mocy silnika do masy którą ma poruszać - u mnie 0,375 kM na 10kg masy
- kształt dna i ogólna sztywność konstrukcji
- rozłożenie masy na pontonie
- umiejętne (łagodne) rozpędzanie pontonu,

Nie wiem, czy komuś te informacje pomogą, ale tak to wygląda u mnie.
Pozdrawiam


#72 OFFLINE   Krystek

Krystek

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 461 postów
  • LokalizacjaGłogów
  • Imię:Krystian

Napisano 07 luty 2012 - 13:53

Przepraszam że ponawiam pytanie ale czasu mam niewiele bo ponton czeka na mnie .

Panowie chciałbym uzyskać szybkie ale rzeczowe odpowiedzi.

Czy ponton o długości 380cm + suzuki 9.9km wejdzie w ślizg w dwie osoby+troszke gratów czy raczej brać ponton 360cm ???
Nie ukrywam że zależy mi na przestrzeni w pontonie jak i na przemieszczaniu się nim.

#73 OFFLINE   Monk

Monk

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 497 postów
  • LokalizacjaWieruszów/Wrocław

Napisano 07 luty 2012 - 14:11

wejdzie, ale tylko w sprzyjających warunkach. Jak będzie fala, wiało itd to będzie problem.
Wniosek: Brać 380cm ale silnik 15-20 KM

#74 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6193 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 07 luty 2012 - 15:06

Rzeczowo to wyglada tak, ze pkt nr 1 pozostaje w pewnej opozycji do pkt nr 2 (przestrzen w pontonie/dobranie silnika) .

Ja, obojetnie na ktory z tych pontonow bym sie zdecydowal, wzialbym do tego 15KM...chyba ze wagowo porownywalnie wypadalby jakis silnik o wiekszej mocy - wtedy wiekszy.

Gumo

#75 OFFLINE   Przemek

Przemek

    Przemek

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1488 postów
  • LokalizacjaWyszków
  • Imię:Przemek

Napisano 07 luty 2012 - 20:45

Dlatego ja proponowałem Krystianowi 360cm by łatwiej się było rozbujać...sam do małych ludzi też nie należy :mellow:

#76 OFFLINE   ictus

ictus

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1610 postów
  • LokalizacjaWawa
  • Imię:Paweł
  • Nazwisko:W.

Napisano 10 luty 2012 - 17:36

Przy dobrym rozłożeniu gratów i sprzyjających warunkach pewnie czasem pójdzie w ślizgu, ale ja bym nie ryzykował i wybrałbym albo 15 koników albo mniejszy ponton.

#77 OFFLINE   zamki

zamki

    klepacz blaszek

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 748 postów
  • Lokalizacjablisko fabryki slidera
  • Imię:Zbyszek
  • Nazwisko:Orzoł

Napisano 02 maj 2012 - 07:49

Odkopię nieco .

Zakładają koledzy silnika małe i większe, pływają nieco dłużej odemnie .. jak jest z trwałością wklejenia rufy na tubie pontonu ?
Jednak przy większych silnikach i odwijaniu manetki są tam dosyć spore obciążenia czy nie zaobserwowaliście w swoich gumkach niepokojących zmian w tym miejscu,?
Pytam bo posiadając silnik L musiałem nieco podnieść pawęż
bo niestety na razie nie ma mowy o wymianie silnika na S
Moc i waga silnika mieści się w zaleceniach producenta gumki jednak o 10cm wyższa pawęż powoduje większą dźwignię a co za tym idzie i większe wyrywanie deski rufowej z mocowania do tub. Mając to na uwadze na pewno nie będę szalał z manetką.


#78 OFFLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6183 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 02 maj 2012 - 08:06

Kiedyś policzyłem pi razy oko, że mój ponton „gotowy do jazdy” waży około 400kg: dwie osoby około 180kg, sam silnik z pontonem 110kg – to razem prawie 300kg. Do tego dwie torby wędkarskie po około 20kg, winda ze stali, aku 14Ah, kokpit, echo, aku 7Ah, ciężarki, kule do DR-a, linia paliwowa, gaśnica, uff… Spora jest bezwładność takiego układu, co? Silnik na pawęży waży 40kg, pozostała część – grubo ponad 300. Dodawanie gazu to jedno, a poskakiwanie na półmetrowych falach z prędkością ok. 25km/h to drugie. Nami rzuca przy takiej okazji na wszystkie strony, podobne siły działają zapewne na połączenie pawęż tuba. I jakoś nie mam z tym problemu, klejenie trzyma i nie zauważyłem żadnych niepokojących zmian. Ale podkreślam, że pływam zaledwie kilka sezonów.

#79 OFFLINE   szewer

szewer

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 472 postów

Napisano 05 maj 2012 - 22:07

Matematyka swoją drogą a życie swoją.
Ja swoim Bushem Kaimanek 3,6m z silnikiem 20KM ni cholery nie wykręcę więcej niż 35-37km/h.
Oczywiście, licząc wagę pływadła z gratami, silnikiem i dwiema osobami na 350kg.
Wg wzoru wychodzi, że powinienem pruć 45km/h :D

#80 OFFLINE   paawelek83

paawelek83

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1300 postów
  • LokalizacjaOżarów Mazowiecki

Napisano 06 maj 2012 - 08:30

może trymem się pobaw to może się poprawi




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych