Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Puszcza oporówka... na mrozie

łożyska kołowrotek

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
162 odpowiedzi w tym temacie

#61 OFFLINE   Bander

Bander

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1000 postów
  • LokalizacjaGliwice
  • Imię:Radek

Napisano 18 luty 2015 - 15:48

Nie, nie wynikają z ich zużycia. Konstrukcja jest słaba. I praktycznie nie można nic z tym zrobić. To nie tylko moja opinia.

 

Gdyby konstrukcja była słaba ja piszesz to oporówka na zimnie puszczała by we WSZYSTKICH kołowrotkach (a nie tylko w poszczególnych modelach). Więc to jednak nie tutaj tkwi problem.



#62 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15670 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 18 luty 2015 - 16:39

Gdyby konstrukcja była słaba ja piszesz to oporówka na zimnie puszczała by we WSZYSTKICH kołowrotkach (a nie tylko w poszczególnych modelach). Więc to jednak nie tutaj tkwi problem.

Konstrukcyjnie jest słaba. Wystarczy niewielkie zużycie, trochę syfu lub za dużo masła i moje puścic. Spójrz na wałki i sposób ich docisku w porównaniu do Siemano.

I zauważ, że narzekania w większości dotyczą Daiw. Ja tylko z nimi miałem problem.  


  • homax lubi to

#63 OFFLINE   Bander

Bander

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1000 postów
  • LokalizacjaGliwice
  • Imię:Radek

Napisano 26 luty 2015 - 12:50

@godski - jest na pewno bardziej wrażliwa na zabrudzenia - fakt. Jak widać zużycie ma ogromny wpływ na jej działanie - a "zalecane" na forum nieoliwienie to prosta droga do zajechania łożyska. Za dużo masła (rozumiem, że masz na myśli smar) - to przekreśla działanie oporówki. W shimano będzie działać tylko jeśli sprężyny będą miały moc docisnąć wałki - w Daiwie blaszki. Na mrozie smar tężeje, opory gwałtownie wzrastają i stąd problemy...

 

Sprężyny są mocniejsze więc te oporówki są bardziej odporne na działania typu:

-bród

-smarowanie SMAREM

-zużycie

Podejrzewam, że są również sporo droższe od oporówek Daiwy w razie "w".

 

Podsumowując oporówkę Daiwy:

-dbać o czystość i oliwkę a będzie działać poprawnie



#64 OFFLINE   Józef Lesniak

Józef Lesniak

    Józef Leśniak

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1141 postów
  • LokalizacjaSłubice
  • Imię:Józef
  • Nazwisko:Leśniak

Napisano 27 luty 2015 - 13:35

 

Odnośnie oliwienia  łożysk oporowych powiem tylko tyle,że jedne lubią kąpać się w oliwce,a drugie nie lubią. Należy to wyczuć przeprowadzając wiele prób w niskich temperaturach. Lodówa lub za okno na mróz.

 

Temat nie wyjaśniony. Pisałem kiedyś że na sucho składamy,ale nie do końca prawda.Fabrycznie nowe łożyska oporowe Shimano,Daiwa mają cieniutki film olejowy. I to się sprawdza w łożyskach nowych i nie zniszczonych.

W przypadku już wyeksploatowanych łożysk wszelkie próby reanimacji w postaci podginania sprężynek itp.nie dadzą dobrego rezultatu.



#65 OFFLINE   Józef Lesniak

Józef Lesniak

    Józef Leśniak

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1141 postów
  • LokalizacjaSłubice
  • Imię:Józef
  • Nazwisko:Leśniak

Napisano 27 luty 2015 - 13:36

I u nie jednego działa.Aż się wierzyć nie chce że w tych starych już kołowrotkach łożysko oporowe zapaćkane zużytym i już czarnym mazidłem działa bez względu na temperaturę. Pisałem o tym kiedyś. Ale nie we wszystkich tak jest,bo zdarzają się też przepuszczające i to nagminnie,zarówno w Daiwach jak i w Shimano. W czym rzecz,trudno tak do końca powiedzieć. Temat ten corocznie o tej porze roku powraca jak bumerang.

Na pewno znaczenie mają warunki eksploatacji  i sposobu użytkowania kołowrotka. W tym miejscu powinien panować idealny porządek i czystość.

Na podstawie oględzin wewnętrznego pierścienia,tego który znajduje się wewnątrz łożyska (dotyczy Shimano) można zauważyć ślady zużycia w postaci wybitych dołków od styku rolek z tym pierścieniem.

Dodatkowo same rolki też noszą ślady zużycia,mają nierówną powierzchnie i nie są gładkie,błyszczące jak "lusterko".Do tego dochodzi zużycie o parę mikronów tulejki nakładanej na pinion + osłabienie sprężynek,które można trochę zreanimować przez delikatne podgięcie,ale to wszystko na nie wiele się zda gdy pozostałe elementy są zużyte.

Daiwowskich łożysk nie rozbieram,bo się do tego nie nadają choć wiem że niektórzy tak robią,ale jest to na krótki okres i lepiej zakupić nowe.Dotyczy to również zużytych łożysk Shimano.

Odnośnie oliwienia  łożysk oporowych powiem tylko tyle,że jedne lubią kąpać się w oliwce,a drugie nie lubią. Należy to wyczuć przeprowadzając wiele prób w niskich temperaturach. Lodówa lub za okno na mróz.

 

Pozdrawiam 

Józef Leśniak



#66 OFFLINE   homax

homax

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1037 postów
  • LokalizacjaPruszków Poland Europe Earth
  • Imię:Sławomir

Napisano 17 marzec 2015 - 12:40

Zużycie oporówki może być przyczyną przepuszczania. Ale ... Mam wysłużone maszyny z lat 90tych i nigdy to się nie zdarzało. Natomiast szczęka mi opadła jak ze 2 lata temu, może roczna Daiwa Saltiga 4000 (mam ją od nowości) a więc mało używana, puszczała do chwili aż minął poranny przymrozek!!! :o Zresztą już gdzieś ktoś pisał o tym również.. Więc to coś "nie halo" w jej konstrukcji wg mnie... :( 



#67 OFFLINE   zorro

zorro

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2676 postów
  • LokalizacjaWarszawa-Kamienne Skarżychoooo...
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Szczepanik

Napisano 18 marzec 2015 - 13:45

A może tak, po prostu, spora część naszych zabawek jest "pomyślana" do łowienia "bezprzymrozkowego"...

Taką właśnie, na przykład, Saltigą nie gania się polarnych śledzi tylko raczej jakie tuńczyki czy inne graniki i w lekko tropikalnych warunkach... :rolleyes:

A może dochodzi do tego polityka "serwisowo-częściowa" czyli jak przepuszcza, to do serwisu (kasa) i wymiana "zużytego" łożyska (kasa)... :rolleyes:

Jakoś np. w maszynach gdzie jest i oporówka, i "zapadeczka z ząbkami" problem nigdy nie występował (mróz nie mróz, syf nie syf, nowy czy stary jak świat) ale jakoś też "moja ulubiona firma" odeszła od tego rozwiązania... :rolleyes:



#68 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9666 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 18 marzec 2015 - 17:35

Panie Tomaszku ludziska nie mogą tego pojąć, że dobrze to już było i nie będzie nigdy więcej. Święte słowa, że "moja ulubiona firma" odeszła od tego rozwiązania. To se ne vrati Pane Hawranek :D .



#69 OFFLINE   Bujo

Bujo

    Zaawansowany

  • Bloggerzy
  • PipPipPip
  • 4485 postów

Napisano 18 marzec 2015 - 18:02

Panie Tomaszku ludziska nie mogą tego pojąć, że dobrze to już było i nie będzie nigdy więcej. Święte słowa, że "moja ulubiona firma" odeszła od tego rozwiązania. To se ne vrati Pane Hawranek :D .

 

 

Przestan latac za okonkami z tymi wszelkimi cip....lapkami i zakup sprzet na GT to i podwojne blokady sie nagle znajda, duze taurusy czy inne tak maja :) 



#70 OFFLINE   Fugazi

Fugazi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 193 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Michał

Napisano 18 marzec 2015 - 18:08

Powiem Wam jak ja czyszczę oporówki w swoich Daiwach. Łożysko, bez rozbierania gdyż nie chce mi się wtykać na powrót tych wszystkich drobnych pierdółek, myję w detergencie. Mam taki koncentrat do produkcji chemii gospodarczej, z rodzaju " trzy krople na wiadro " czyli anionowy albo niejonowy środek powierzchniowo czynny. Ja wlewam nakrętkę od butelki do pół litra ciepłej wody ( nie gorącej ) i robię kąpiel w pianie. Tak kąpię łożysko kilka - kilkanaście minut, trochę zamieszam paluchem, potrząsnę, wyszejkuję i kiedy uznam że już, wyciągam i płuczę obficie ciepłą wodą. Potem suszę. Na bibułce na kaloryferze albo suszarką do włosów. Zdarzyło mi się nawet opalarką, ale wtedy zalecana jest ostrożność, żeby nie sfajczyć ustrojstwa. Tak więc pozostańmy przy suszarce. Następnie namaszczam oporówkę niewielką ilością oliwki ( tu ukłon w stroną pana Leśniaka ). Oliwka może być dowolna, byle przyzwoita. Kiedyś stosowałem Cormorana, teraz mam oliwkę maszynową za 5 zyli ze sklepu rowerowego. Smaruję nią łańcuch i właśnie łożyska oporowe. Wielce znakomita oliwka.

Różne duby smalone ludziska plotą. A to żeby nie smarować w ogóle, a to żeby smarem paćkać a to to, a to tamto. Prawda jest taka że moje, daiwowskie łożyska, na sucho okropnie szumią. Ale uwaga, nie w każdym modelu. W Caldii szumią jak cholera ale w Ceracie już nie a w takiej Team Daiwie - cichutko. Zupełnie nie kumam o co kaman, więc na wszelki wypadek smaruję. Nie mam żadnych problemów w niskich temperaturach z takim łożyskiem.

Na koniec: jeśli nie macie takich chemikaliów jak moje, w zupełności wystarczy płyn do mycia naczyń albo benzyna ekstrakcyjna. Kiedyś umyłem w nafcie i było suuuper. Już sama nafta jest odrobinę tłusta i smaruje jak złoto. Choć oliwki i tak kapnąłem na wszelki wypadek.

Tym chciałem się z Wami podzielić. :)


Użytkownik Fugazi edytował ten post 18 marzec 2015 - 18:20


#71 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9666 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 18 marzec 2015 - 19:25

Przestan latac za okonkami z tymi wszelkimi cip....lapkami i zakup sprzet na GT to i podwojne blokady sie nagle znajda, duze taurusy czy inne tak maja :)

Paszoł won!!! :)  :)  .Ja nie fizyczny by myśleć o TP 6000  :P  :P .



#72 OFFLINE   Bujo

Bujo

    Zaawansowany

  • Bloggerzy
  • PipPipPip
  • 4485 postów

Napisano 18 marzec 2015 - 20:05

Paszoł won!!! :)  :)  .Ja nie fizyczny by myśleć o TP 6000  :P  :P .

 

Z TP 6000 przy pierwszym odjezdzie GT zostaly by wspomnienia :)


  • Jozi lubi to

#73 OFFLINE   vBartek

vBartek

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 426 postów
  • LokalizacjaIrlandia

Napisano 18 marzec 2015 - 20:19

Oooo... wstrzelę się w temat idealnie :) Właśnie rozebrałem daiwę od kumpla bo mu łożysko przepuszcza (model Exceler 3000E). Wiecie gdzie kupić tą część nr 35 i 36 http://www.daiwa.com...ram/EXC3000.pdf. To trochę irytujące, że nie potrafię w necie żądnego sprzedawcy znaleźć.



#74 OFFLINE   zorro

zorro

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2676 postów
  • LokalizacjaWarszawa-Kamienne Skarżychoooo...
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Szczepanik

Napisano 18 marzec 2015 - 20:40

Wiemy.

Albo zamawia się w sklepie, który sprowadzi i łożysko, i tulejkę, albo się nabywa bezpośrednio u Japońców...

Łożycho koło 20 euro, a tulejka koło 4 + poczta z Japonii i wsio... Chyba, że cło i vat przypitolą ale przy takiej kwocie mogą się nie czepiać...



#75 OFFLINE   vBartek

vBartek

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 426 postów
  • LokalizacjaIrlandia

Napisano 18 marzec 2015 - 20:48

Dzięki, już myślałem, że części do tego modelu nie na w ogóle w sprzedaży.



#76 OFFLINE   psd27

psd27

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1039 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Paweł

Napisano 22 luty 2016 - 15:26

W moim turku przepuszcza oporówka w niskich temperaturach. W temperaturze pokojowej trzyma jak należy. Podejrzewałem nadmiar smaru/oliwki, które dostały się do środka, dlatego wyczyściłem ją. Test "lodówkowy"  (+4 stopnie) niestety znowu daje wynik negatywny - wciąż przepuszcza.

 

Czy to oznacza, że oporówka jest już do wymiany, czy może jednak jeszcze coś robię źle?



#77 OFFLINE   Woytec

Woytec

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 723 postów
  • LokalizacjaŚląsk

Napisano 22 luty 2016 - 15:30

5 sek wyszukiwania : oporówka puszcza na mrozie  i oporówka 

 

Niech moc Google będzie z Tobą  ;)



#78 OFFLINE   psd27

psd27

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1039 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Paweł

Napisano 22 luty 2016 - 15:35

5 sek wyszukiwania : oporówka puszcza na mrozie  i oporówka

 

Niech moc Google będzie z Tobą  ;)

Fajnie, a nawet bardzo. Tylko powiedz mi jeszcze proszę, jaka jest w takim razie odpowiedź na moje pytanie....?

 

Żeby uniknąć dalszych bezsensownych przepychanek - z wyszukiwarką radzę sobie całkiem dobrze; nie boję się rozkręcić kołowrotka; wiem, że oporówka może przepuszczać w niskich temperaturach; napisałem, że ją wyczyściłem i dalej są problemy.



#79 OFFLINE   Profil_Nieaktywny

Profil_Nieaktywny

    Sparta Rods

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3476 postów
  • Imię:Łukasz
  • Nazwisko:Borucki

Napisano 22 luty 2016 - 15:37

to ja Ci podpowiem że to nie oporówka jest winna na 99 % :P 



#80 OFFLINE   Rheinangler

Rheinangler

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 5374 postów
  • LokalizacjaDusseldorf
  • Imię:Arek
  • Nazwisko:Wałęga

Napisano 22 luty 2016 - 16:12

Paweł, najpierw sprawdź w jakim stanie jest bieżnia po której lata oporówka, jak ma wyjechany pasek po wałkach to wymień samą bieżnię, jest szansa że będzie trzymała a jak to nie pomoże to trzeba wymienić oporówkę ... Z nową bieżnią będzie trzymać na 100%







Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: łożyska, kołowrotek

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych