Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Instalacja elektryczna w łodzi wędkarskiej


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
729 odpowiedzi w tym temacie

#641 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 936 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 24 czerwiec 2023 - 12:02

Akumulator mam taki jak na zdjęciu, a obsługuje tylko echosondę Apex 13 cali ( pobór chyba ok. 5A) oraz służy do rozruchu silnika 140 KM. Zanim padł był dzień wcześniej naładowany do końca ładowarką Victron, a na wodzie byłem ze 3 godziny. Napięcie spadło do ok. 10V i tzw. doopa. Spłynąłem na holu...

Może ubyło w jakiś sposób elektrolitu?

Hej, Bobby, przepraszam, nie lubię robić takich uwag, ale odbierz to proszę naprawdę pozytywnie: ja bym najpierw zrobił porządek w tej bakiście. Umył ją, wysuszył, uporządkował kable i przeczyścił połączenia. Uszczelnił bakistę. Każdy akumulator i instalacja lubi mieć czysto i sucho (Twój tak nie ma), szczególnie  w miejscu połączeń. Wilgoć w połączeniu z brudem potrafi narobić kłopotów. I uszkodzenie aku nie jest największym z nich. Na tę pompę zęzową też bym spojrzał bardziej przychylnie.

Nie to, żebym sam nie robił takich błędów. Ostatnio coś mi się zaczęłą odzywać dziobówka po godzinie pracy. Zacząłem sprawdzać i ... oparzyłem paluchy do bąbli o minusowy zacisk aku. Miałem lekko niedokręcone połączenie. Nie luźne, lekko niedokręcone. wystarczyło mniej niż 1/8 obrotu.

Nie każdy zdaje sobie sprawę z mocy akumulatorów 12V i prądu stałego. Nie każdy zaznał różnicy kopnięcia instalacji domowej 230V i akumulatora 12V. :D Nie każdy przyspawał sobie do małego aku klucz zwierając nim zaciski ...  ;) Ja zaliczyłem oba przypadki i darzę instalacje stałoprądowe dużym szacunkiem  :D


Użytkownik Qh_ edytował ten post 24 czerwiec 2023 - 12:06

  • Przemek_M lubi to

#642 ONLINE   Bobby0404

Bobby0404

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 418 postów

Napisano 24 czerwiec 2023 - 23:57

Dzięki za radę, odbieram ja jak najbardziej pozytywnie.
Przed perwszym pływaniem klemy akumulatora i zaciski były czyszczone z ewentualnego nalotu drobniutkim papierem ściernym, a te mokre plamy to nie wilgoć tylko specjalny smar do połaczeń elektrycznych, króry naniosłem na zaciski. Dziwne jest to, że przy wyciskaniu z tuby jest gęsty, a po dwóch dniach się rozpłynał jak masło na słońcu…

Generalnie lipa, że po niecałych dwóch latach padł akumulator. Przy dziobówce mam dwa kwasiaki zrobione na 24V i działaja bez zarzutu już czwarty rok…

I badź tu Panie madry… :wacko:


  • Przemek_M lubi to

#643 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 936 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 25 czerwiec 2023 - 14:54

Tak bywa z akumulatorami. Jedne można tyrać latami a inny się rozsypie po roku.

 

Nie wiem ile targa taki silnik 140KM łodziowy, ale ja w motocyklu s1000rr ponad 200 koni miałem malutki LiJon i tylko przekładałem z motocykla na motocykl przez chyba 8 lat i w końcu z ostatnim moto sprzedałem dalej sprawny. Jakies JCM czy coś byl … szukałem na Allegro juz takich nie ma. W ogóle LiJon jakoś zniknęły. 

Moze wart mieć taki zapas rozruchowy? Echo potrafi rozładować aku po paru godzinach.

 

A w ogóle sprawdzałeś ładowanie? Powinien Ci silnik doładowywać aku. No chyba, ze wybitnie krótkie zrywy robisz.

 

A to lifepo4 sie nie nadają na rozruchowe? :wacko:

Jak pisałem powyżej litowo jonowy malutek targał naprawdę sprężony litrowy silnik bez problemów latami. Że latałem po torach i każde pół kilo było ważne to nie jestem pewien ale on chyba miał …6ah a kręcił lepiej silnikiem niz kwasiak czy oryginalna żelówka yuasy.


Użytkownik Qh_ edytował ten post 25 czerwiec 2023 - 14:58


#644 ONLINE   Bobby0404

Bobby0404

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 418 postów

Napisano 25 czerwiec 2023 - 21:06

Na razie wstawiłem nowy, zwykły kwasiak noname i mam nadzieję, że na rok, dwa wystarczy. W międzyczasie zasięgnę informacji u jakiegoś speca i najwyżej zmienię na coś lepszego (np. litowo-jonowy), bardziej trwałego. A ten stary przetestuję przy okazji w jakimś punkcie sprzedaży akumulatorów.



#645 OFFLINE   Łukasz.t

Łukasz.t

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 296 postów
  • LokalizacjaBiałystok
  • Imię:Łukasz

Napisano 06 lipiec 2023 - 19:57

Witam.
Mam na łodzi dwa Aku jeden agm rozruchowy i drugi lifepo4 do którego mam podłączony active target i teraz pytanie czy mogę uziemienie od active targeta podłączyć do listwy od Aku rozruchowego ? Czy lepiej ciągnąć przewód do tego do którego jest at podłączony?

#646 OFFLINE   didiunik

didiunik

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 893 postów

Napisano 19 lipiec 2023 - 12:42

Witam, czy macie jakiś dobre sprawdzone przewody do wykonania instalacji w łodzi ?



#647 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 19 lipiec 2023 - 19:42

Witam, czy macie jakiś dobre sprawdzone przewody do wykonania instalacji w łodzi ?

dobierz odpowiedni przekroj do obciazen , stosuj oslony krawedzi przy przejsciach i kazdy zda egzamin. Mieciutkie sa silikony , aczkolwiek drogie , zwykle LGy liniki, badz w podowjnej izolacji solarne---> kazdy z nich pratycznie sie nada



#648 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 936 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 19 lipiec 2023 - 21:25

Ja juz instalacje mam. Ale jakbym robił od zera to zamiast miękkich przewodów (które się plączą, wiszą, ocierają sie od drgań) dałbym chyba zwykle 3 żyłowe sztywniaki podtynkowe i je dobrze umocował.

Oczywiscie instalacje główną w burtach do zacisków/bezpieczników bo podłączenia to już normalnie z plecionki.



#649 OFFLINE   bartekmaj

bartekmaj

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 152 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Bartek
  • Nazwisko:Majewski

Napisano 19 lipiec 2023 - 22:01

Ja juz instalacje mam. Ale jakbym robił od zera to zamiast miękkich przewodów (które się plączą, wiszą, ocierają sie od drgań) dałbym chyba zwykle 3 żyłowe sztywniaki podtynkowe i je dobrze umocował.
Oczywiscie instalacje główną w burtach do zacisków/bezpieczników bo podłączenia to już normalnie z plecionki.


Rozumiem że kolega sobie robi żarty ?
Strach pomyśleć że ktoś na poważnie weźmie takie herezje i kupi przewody o których piszesz.
  • mario lubi to

#650 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4926 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 20 lipiec 2023 - 00:53

@Qh_ - sądzę, że po ułożeniu tych kilku YDY zmieniłbyś jednak zdanie. Taki przewód strasznie kiepsko się układa np w zagięciach. Przewody ciągniesz, spinasz w wiązki gdzie się da i mocujesz. Nie ma prawa nic latać. Jak coś lata i się plącze jak piszesz, to nie jest niestety poprawne wykonawstwo. 

Dodatkowo prędzej od drgań pęknie żyła lita niż linka, szczególnie jak ją rzucisz luźno i będzie sobie latać. Drut jest przeznaczony do układania w instalacjach stałych, nie narażonych na drgania. OK, wiosła elektryk, ale spalina? Producenci samochodów to nie są idioci. Ich księgowi też nie. Nie bez powodu ponoszą koszty przewodów o kilkanaście % wyższe niż by mogli.


  • mario lubi to

#651 OFFLINE   tato1

tato1

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 44 postów

Napisano 20 lipiec 2023 - 21:51

Przede wszstkim pobielane i odpowiedni przekrój . Polecam przewody SiF.
  • GrzesM lubi to

#652 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5558 postów
  • Imię:adam

Napisano 20 lipiec 2023 - 22:17

SiF są Ok tylko dość drogie , trudno dostępne na metry , to chyba tylko firma Lapkabel i Helukabel robi? Ja od lat używam lgy i trochę silikonów miękkich . Główne mankamenty to umocować , osłonić gdzie trzeba bądź na całości peszle, przekroje i przedewszystkim końcówki kablowe na końcach….tulejki,oczka. A nie szczoty skręcone śrubami , bądź „zaciskanie” młotkiem lub kombinerkami.

#653 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4926 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 20 lipiec 2023 - 22:42

SiF przewody wysokotemperaturowe, drogie i problem z grubszymi średnicami, chociaż mam kawałek 10mm do silnika dziobowego bo idzie częściowo wierzchem a to odporne na uv. Z pobielabych, jak odcinek prosty - np do łączenia skrzynek niezły wybór jest z solarnych. Ale są strasznie sztywne. Po kilku latach dłubania w kabelkach dorobiłem się kompletu prasek, ale kiedyś robiłem kombinerkami + lutowanie ( umiałem w miarę ładnie zacisnąć). Można to zrobić dobrze i bez narzędzi, ale praski wszelkiej maści mocno przyspieszają pracę, szczególnie w ciaśniejszych zakamarkach, można używać od razu końcówek izolowanych - pyk pyk i gotowe.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka


Użytkownik psulek edytował ten post 21 lipiec 2023 - 09:45

  • Sailfish lubi to

#654 OFFLINE   GrzesM

GrzesM

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 408 postów
  • LokalizacjaKatowice
  • Imię:Grzegorz

Napisano 21 lipiec 2023 - 08:30

Przede wszstkim pobielane i odpowiedni przekrój . Polecam przewody SiF.


Właśnie z takich zrobiłem całą instalację i jak na razie jest super.

Załączone pliki



#655 OFFLINE   tato1

tato1

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 44 postów

Napisano 21 lipiec 2023 - 15:01

Z tą dostępnością to bez przesady, na znanym portalu ogłoszeniowym jest tego pełno. Co do ceny , no niestety jakość, pewność oraz bezpieczeństwo kosztuje.

#656 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 936 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 22 lipiec 2023 - 09:07

Może i macie rację. Poniosło mnie :D Bardziej chodziło mi o przekrój i stałość już po zamocowaniu. I tylko o główne wiązki do pinów. 
Ale faktycznie koszt nawet tych drogich przewodów w cenie łódki … żaden. Sam jakoś dałem grubasa w silikonie i wszystko lutowalem jak przerabiałem instalację do dziobówki.

 

A jak komuś do łódki drogo, niech sobie zerknie na kable do kolumn głośnikowych, tam to jest Hi end  :D


Użytkownik Qh_ edytował ten post 22 lipiec 2023 - 09:08


#657 OFFLINE   sero1975

sero1975

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1511 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Imię:Sergiusz

Napisano 25 wrzesień 2023 - 07:10

Mam takie pytanie ( jestem elektrycznym laikiem ) :

 

Z tego co doczytałem DVSR nie naładuje akumulatora lifepo4 (mam nadzieję że dobrze zrozumiałem czytając wątek )

Czy jest urządzenie które naładuje drugie lifepo4 jeśli mamy dwa takie aku na łodzi - pierwsze do rozruchu silnika i sond a drugie do dziobówki ?



#658 OFFLINE   lukaszkosciukiewicz

lukaszkosciukiewicz

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 331 postów
  • LokalizacjaGorzów Wielkopolski
  • Imię:Łukasz

Napisano 25 wrzesień 2023 - 07:20

LifePO4 nie nadaje się do rozruchu silnika, jeżeli chodzi o lądowanie life z silnika to są jakieś patenty na urządzeniach victrona, podpytaj K. Kacprzaka z Riverfoxa


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#659 OFFLINE   sero1975

sero1975

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1511 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Imię:Sergiusz

Napisano 25 wrzesień 2023 - 07:26

LifePO4 nie nadaje się do rozruchu silnika, jeżeli chodzi o lądowanie life z silnika to są jakieś patenty na urządzeniach victrona, podpytaj K. Kacprzaka z Riverfoxa


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Dlaczego by się miało nie nadawać ? Pytałem @Siaq i powiedział ,że jak silnik zastartuje to nie ma problemu .



#660 OFFLINE   karkoszek

karkoszek

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1834 postów
  • LokalizacjaGryfino
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:Lures.pl

Napisano 25 wrzesień 2023 - 10:04

Jeśli silnik do rozruchu będzie potrzebował dużego prądu to BMS wyłączy akumulator, to tyle.
Nie jestem na tą chwilę w stanie wymodzić ładowania z silnika Lifepo4 do lifepo4. Ciekaw jestem w ogóle jak będzie zachowywał się alternator z silnika podpięty do lifepo4.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych